Volba operátora v praxi
Většině „telefonistů“ je již patrně známo, že od 1. 7. 2002 byla v České republice zavedena tzv. volba operátora, což je služba, která umožňuje zvolit si jiného dodavatele telefonních služeb, než je Český Telecom. Jedná se o zcela novou službu, s níž zákazníci dosud nemají zkušenosti. Zkusme si odpovědět na nejčastější otázky, které v této souvislosti padají. Vzhledem k tomu, že jako první nabídl služby využívající volby operátora Aliatel a.s., budeme v odpovědích využívat údajů této společnosti.
Co mi volba operátora přináší?
Volba operátora umožňuje vybrat si dodavatele telefonních služeb, který nám vyhovuje více, ať už z hlediska finančního, kvality či péče o naše potřeby. Čtyřmístná předvolba 10xx pak umožňuje uskutečňovat jednotlivé hovory prostřednictvím různých operátorů. Pochopitelně je možno využít směrovací zařízení a nastavit je tak, aby prostřednictvím sítí určeného operátora procházely všechny hovory určitého typu (např. mezinárodní či meziměstské). Hlavním efektem pro zákazníka je úspora na hovorném.
V současné době je na trhu několik operátorů, kteří tuto možnost nabízejí, my se však zaměříme na jednoho, který má v tuto chvíli největší zkušenosti. Tímto operátorem je společnost Aliatel. Její telefonní služba nazvaná Business Call Smart je dostupná na celém území republiky a zahrnuje místní, meziměstská, mezinárodní a mobilní volání. Služba je účtována po sekundách, zákazník neplatí žádné zřizovací ani paušální poplatky. Navíc může zdarma využít nabídku poskytnutí tzv. Smart Boxu (tj. právě toho směrovače, který automaticky doplní čtyřmístnou předvolbu – z uživatelského hlediska se tedy nic nemění, zákazník volí číslo, které chce volat, stejně jako doposud). Business Call Smart (BCS) se vyplatí již těm, jejichž telefonní účet dosahuje 1000,- Kč měsíčně. Vzhledem k tomu, že Aliatel nabízí do 31. 12. meziměstská volání za cenu místních hovorů, a také u dalších typů hovorů, zejména dálkových, jsou sazby nižší než u dominantního operátora, lze na hovorném ušetřit až přes 55 % původně vynakládaných prostředků.
Komu se služba vyplatí?
Noví operátoři nemohou Českému Telecomu výrazněji konkurovat v cenách za místní volání, a tak se Business Call Smart vyplatí hlavně těm, kdo telefonují/faxují ve větší míře do zahraničí a meziměstsky. Právě na dálkovém hovorném se dá ušetřit nejvíc. Samozřejmě platí, že čím větší objem provozu, tím větší úspora.
Co všechno je třeba udělat, abychom mohli služeb alternativních operátorů využívat?
Využívání služby je podmíněno uzavřením smlouvy. To v případě Aliatelu není složité. Zákazník může na internetu (www.aliatel.cz) vyplnit formulář, u kterého je podrobně popsán postup, nebo zavolat Kontaktní centrum (0800 990 990), kde získá odpovědi na všechny otázky týkající se dané služby a sepisování smlouvy. Služba je zřízena nejpozději do 7 pracovních dnů od uzavření smlouvy.
Po zřízení služby už může zákazník využívat předvolbu 1012 a volat prostřednictvím Aliatelu.
Po skončení měsíce obdrží zákazník faktury od všech operátorů, s nimiž má uzavřeny smlouvy. V případě, že volal pouze s alternativním operátorem, zaplatí Českému Telecomu „jen“ měsíční paušál.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz