123
NAŘÍZENÍ VLÁDY
ze dne 30. května 2018
o stanovení maximálního počtu hodin výuky financovaného ze státního rozpočtu
pro základní školu, střední školu a konzervatoř zřizovanou krajem, obcí nebo svazkem obcí
Vláda nařizuje podle § 161 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o
předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
(školský zákon), ve znění zákona č. 101/2017 Sb.:
§ 1
Maximální počet hodin výuky financovaný ze státního rozpočtu
(1) Maximální počet hodin výuky financovaný ze státního rozpočtu
pro základní školu, střední školu a konzervatoř zřizovanou krajem, obcí
nebo svazkem obcí (PHmax) představuje pro účely tohoto nařízení
maximální týdenní počet hodin teoretického a praktického vyučování
financovaný ze státního rozpočtu.
(2) PHmax v denní formě vzdělávání včetně zkráceného studia a
další pravidla pro postup jeho výpočtu jsou stanoveny v členění uvedeném
v příloze k tomuto nařízení podle
- a)
- oborů vzdělání základního a středního vzdělávání na 1 třídu v závislosti na průměrném počtu žáků ve třídě a
- b)
- oborů vzdělání poskytovaných v konzervatoři na 1 ročník v závislosti na průměrném počtu žáků v ročníku.
(3) PHmax se stanoví pro každý druh školy odděleně. V případě
základní a střední školy se maximální počet hodin stanoví jako součet
všech maximálních počtů hodin na třídu a v případě konzervatoře jako
součet všech maximálních počtů hodin na ročník.
(4) Je-li počet hodin teoretického a praktického vyučování ve
škole vyšší než PHmax školy, snižuje se výše finančních prostředků v
poměru těchto hodin a PHmax za
školu.
§ 2
Stanovení maximálního počtu hodin výuky v dalších formách vzdělávání
PHmax v dalších formách vzdělávání se stanoví
- a)
- ve večerní formě vzdělávání jako 0,3násobek PHmax uvedeného v příloze k tomuto nařízení,
- b)
- v kombinované formě vzdělávání jako 0,26násobek PHmax uvedeného v příloze k tomuto nařízení,
- c)
- v kombinované formě v oborech vzdělání konzervatoří jako 0,48násobek PHmax uvedeného v příloze k tomuto nařízení,
- d)
- v dálkové formě vzdělávání jako 0,2násobek PHmax uvedeného v příloze k tomuto nařízení,
- e)
- v distanční formě vzdělávání jako 0,05násobek PHmax uvedeného v příloze k tomuto nařízení.
§ 3
Stanovení maximálního počtu hodin výuky ve třídách nebo školách zřízených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
(1) PHmax na jednu třídu školy zřízené podle § 16 odst. 9
školského zákona nebo třídu zřízenou podle § 16 odst. 9 školského zákona
pro obory vzdělání poskytující základní vzdělání a základy vzdělání a
další pravidla pro postup jejího výpočtu jsou stanoveny v příloze k
tomuto nařízení.
(2) PHmax se na jednu třídu školy zřízené podle § 16 odst. 9
školského zákona nebo třídu zřízenou podle § 16 odst. 9 školského zákona
stanoví pro třídy oborů středního vzdělání kategorie dosaženého
vzdělání
1)
J, pro třídy oborů vzdělání s výučním lis-tem kategorie dosaženého
vzdělání E a H a pro třídy oborů středního vzdělání s maturitní zkouškou
kategorie dosaženého vzdělání M, K a L podle údajů uvedených v příloze k
tomuto nařízení, a to
- a)
- s počtem žáků ve třídě 6 až 10 žáků podle údajů ve sloupci obsahujícím počet žáků ve třídě 17 až 20,
- b)
- s počtem žáků ve třídě více než 10 až 14 žáků podle údajů ve sloupci obsahujícím počet žáků ve třídě více než 20 až 24, a
- c)
- s počtem žáků ve třídě nižším, než je 6 žáků, ve výši 70 % podle údajů ve sloupci obsahujícím počet žáků ve třídě 17 až 20.
(3) Jde-li o školu, která není zřízena podle § 16 odst. 9
školského zákona, stanovuje se PHmax samostatně pro třídy zřízené podle §
16 odst. 9 školského zákona.
§ 4
Zvláštní pravidla pro stanovení maximálního počtu hodin výuky v případě víceoborové třídy
(1) Do průměrného počtu žáků pro stanovení PHmax pro jednooborové
třídy se nezapočítává počet žáků daných oborů vzdělání vzdělávajících
se ve třídě, v níž se vzdělávají žáci více oborů vzdělání (dále jen
˙víceoborová třída˙).
(2) Pro obor vzdělání zahrnutý ve víceoborové třídě se PHmax
stanoví v závislosti na průměrném počtu žáků v daném oboru vzdělání
připadajících na jednu víceoborovou třídu s daným oborem vzdělání.
§ 5
Stanovení maximálního počtu hodin výuky v případě individuálního vzdělávání a vzdělávání podle § 38 školského zákona
(1) Žák vzdělávaný formou individuálního vzdělávání nebo
vzdělávaný podle § 38 školského zákona se nezapočítává do počtu žáků ve
třídě rozhodného pro stanovení výše PHmax.
(2) Za každého žáka vzdělávaného formou individuálního vzdělávání
nebo vzdělávaného podle § 38 školského zákona na prvním stupni základní
školy se zvýší celková výše PHmax stanovená pro školu o 0,25 hodiny.
(3) Za každého žáka vzdělávaného formou individuálního vzdělávání
nebo vzdělávaného podle § 38 školského zákona na druhém stupni základní
školy nebo v odpovídajících ročnících víceletého gymnázia nebo
konzervatoře se zvýší celková výše PHmax stanovená pro školu o 0,5
hodiny.
§ 6
Přechodné ustanovení
Po dobu, kdy je ve víceoborové třídě v souladu s vyhláškou
upravující vzdělávání ve středních školách zahrnuto více oborů vzdělání,
než je uvedeno v příloze k tomuto nařízení, použije se pro obory
vzdělání do počtu stanoveného v příloze k tomuto nařízení PHmax podle
přílohy k tomuto nařízení. Pro obor vzdělání nad rámec tohoto počtu se
PHmax stanoví podle hodnoty pro třídu s jedním oborem vzdělání. Za obor
vzdělání nad rámec se vždy považuje obor s nižším počtem žáků. V
případě, že obory vzdělání mají stejný počet žáků, je možné podle tohoto
ustanovení tyto obory zařadit z hlediska výsledného PHmax výhodnějším
způsobem.
§ 7
Účinnost
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. září 2018.
Předseda vlády:
Ing. Babiš v. r.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy:
Ing. Plaga, Ph.D., v.
r.
Příloha k nařízení vlády––––––––––––––––––––
- 1)
- Nařízení vlády č.
211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším
odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.