383
VYHLÁŠKA
ze dne 14. listopadu 2017
o výběru, přijímání a čekatelské praxi právních čekatelů a o závěrečné zkoušce
Ministerstvo spravedlnosti stanoví podle § 40 odst. 1 písm. c) a
d) zákona č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění pozdějších
předpisů, (dále jen ˙zákon˙):
ČÁST PRVNÍ
VÝBĚR A PŘIJÍMÁNÍ PRÁVNÍCH ČEKATELŮ
§ 1
Vyhlášení a etapy výběrového řízení do čekatelské praxe
(1) Výběrové řízení do čekatelské praxe (dále jen ˙výběrové
řízení˙) vyhlašuje krajský státní zástupce po projednání s Ministerstvem
spravedlnosti (dále jen ˙ministerstvo˙) podle potřeby obsazení volných
míst právních čekatelů (dále jen ˙čekatel˙).
(2) Výběrové řízení se vyhlašuje na internetových stránkách
ministerstva. Výběrové řízení se oznamuje na úřední desce všech
krajských a okresních státních zastupitelství. Podrobné informace o
výběrovém řízení obsahují také kritéria hodnocení a vzor přihlášky k
účasti ve výběrovém řízení (dále jen ˙přihláška˙). Výběrové řízení se
vyhlašuje nejméně 30 dnů před termínem stanoveným pro podání přihlášek.
Vyhlášení výběrového řízení obsahuje určení obvodu působnosti krajského
státního zastupitelství, pro který se vyhlašuje výběrové řízení.
Vyhlášení výběrového řízení dále obsahuje informaci o možnosti získání
formuláře přihlášek k výběrovému řízení a podrobné informace o
podmínkách účasti ve výběrovém řízení a o jeho průběhu v elektronické a
listinné podobě a taktéž obsahuje termín pro podání přihlášek.
(3) Výběrové řízení zahrnuje posouzení přihlášky, písemný test,
pohovor před komisí příslušného krajského státního zastupitelství (dále
jen ˙přijímací pohovor˙) a ověření morálních vlastností uchazeče o
přijetí do čekatelské praxe (dále jen ˙uchazeč˙), které dávají záruku,
že bude funkci řádně zastávat. Krajský státní zástupce postupuje podle
jednotné metodiky
1) zpracované Justiční akademií a schválené ministerstvem.
(4) Uchazeč má právo být informován o jím dosažených výsledcích v jednotlivých etapách výběrového řízení.
(5) Pokud se uchazeč ze závažných důvodů nemůže účastnit některé z
etap výběrového řízení a svoji neúčast písemně omluví nejpozději do 5
dnů od konání písemného testu nebo přijímacího pohovoru, bude mu
stanoven náhradní termín pro její absolvování. Uchazeč se v jedné etapě
výběrového řízení může omluvit podle věty první jen jednou; písemný test
nebo přijímací pohovor v náhradním termínu se koná nejdéle do 14 dnů od
původního termínu.
(6) Uchazeče, který se nezúčastní některé z etap výběrového
řízení, příslušný krajský státní zástupce z výběrového řízení vyřadí.
Krajský státní zástupce zašle uchazeči písemné oznámení o vyřazení z
výběrového řízení.
§ 2
Přihláška
(1) Uchazeč podává přihlášku v termínu stanoveném ve vyhlášení
výběrového řízení ke krajskému státnímu zastupitelství, v jehož obvodu
má zájem vykonávat čekatelskou praxi. Přihlášku a podrobné informace o
výběrovém řízení poskytne uchazeči na jeho žádost ministerstvo, Justiční
akademie, krajské nebo okresní státní zastupitelství.
(2) K přihlášce uchazeč připojí úředně ověřenou kopii dokladu o
dosažení požadovaného vysokoškolského právnického vzdělání
2),
popřípadě o získání akademického titulu a o dosažení vědeckých nebo
vědecko-pedagogických hodností, prohlášení o jazykových znalostech,
životopis, výpis z evidence Rejstříku trestů ne starší než 3 měsíce a
další náležitosti stanovené jiným právním předpisem
3).
(3) Krajský státní zástupce posoudí úplnost přihlášky a dokladů,
které je uchazeč povinen s přihláš-kou předložit. Nepředloží-li uchazeč
řádně vyplněnou přihlášku nebo nepředloží-li všechny požadované doklady
ani po výzvě a ve lhůtě stanovené k jejich doplnění, krajský státní
zástupce uchazeče z účasti na výběrovém řízení vyřadí. Krajský státní
zástupce zašle uchazeči písemné oznámení o vyřazení z výběrového řízení.
§ 3
Písemný test
(1) Písemným testem se ověří odborné znalosti a předpoklady uchazeče pro přijetí do čekatelské praxe.
(2) Úspěšné zvládnutí písemného testu je podmínkou pro další účast uchazeče ve výběrovém řízení.
(3) Uchazeče, který při písemném testu neuspěl, krajský státní
zástupce z výběrového řízení vyřadí. Krajský státní zástupce zašle
uchazeči písemné oznámení o vyřazení z výběrového řízení.
§ 4
Přijímací pohovor
(1) Uchazeč se podrobí přijímacímu pohovoru, jehož cílem je
celkové zhodnocení předpokladů uchazeče pro přijetí do čekatelské praxe.
Přijímací pohovor provádí komise složená ze státních zástupců
působících v obvodu příslušného krajského státního zastupitelství.
Předsedu a členy komise jmenuje a odvolává krajský státní zástupce tak,
aby komise měla lichý počet členů. Přijímacího pohovoru se účastní Radou
Justiční akademie pověřený zástupce Justiční akademie (dále jen
˙zástupce Justiční akademie˙), který se na závěr přijímacího pohovoru
písemně vyjádří k jeho průběhu.
(2) Přijímacím pohovorem se ověří odborné znalosti a předpoklady uchazeče pro přijetí do čekatelské praxe.
(3) Součástí přijímacího pohovoru je předpokládané určení
okresního státního zastupitelství, u něhož bude uchazeč vykonávat
čekatelskou praxi.
(4) Výsledek přijímacího pohovoru se hodnotí stupni ˙navrhuje se k přijetí˙ nebo ˙nenavrhuje se k přijetí˙.
(5) Výsledek přijímacího pohovoru předkládá komise spolu se
stručným celkovým zhodnocením, jeho odůvodněním a s písemným vyjádřením
zástupce Justiční akademie krajskému státnímu zástupci.
(6) Uchazeče hodnocené u přijímacího pohovoru stupněm ˙nenavrhuje
se k přijetí˙ krajský státní zástupce z výběrového řízení vyřadí.
Krajský státní zástupce zašle uchazeči písemné oznámení o vyřazení z
výběrového řízení.
ČÁST DRUHÁ
PŘIJETÍ UCHAZEČE DO ČEKATELSKÉ PRAXE
§ 5
(1) Uchazeče přijímá do čekatelské praxe příslušný krajský státní
zástupce, přitom přihlíží k výsledkům předchozích etap výběrového
řízení a k vyjádření zástupce Justiční akademie při přijímacím pohovoru;
v případě přijetí uchazeče určí též místo výkonu čekatelské praxe.
(2) Krajský státní zástupce zašle uchazeči písemné oznámení o
přijetí nebo nepřijetí do čekatelské praxe. Je-li jediným důvodem
nepřijetí uchazeče nedostatek volných funkčních míst, musí být tato
okolnost v písemném oznámení o nepřijetí do čekatelské praxe uvedena. V
případě, že nedojde k přijetí uchazeče do čekatelské praxe, spolu s
oznámením o nepřijetí se uchazeči vrátí též přihláška a připojené
doklady. Údaje o uchazeči se uchovají po dobu 3 let od přijetí do
čekatelské praxe.
(3) Krajský státní zástupce zašle ministerstvu a Justiční
akademii bez zbytečného odkladu seznam úspěšných uchazečů, kteří byli
přijati do přípravné služby.
ČÁST TŘETÍ
OBSAHOVÁ NÁPLŇ A ORGANIZACE ČEKATELSKÉ PRAXE
§ 6
(1) Průběh čekatelské praxe se řídí plánem čekatelské praxe,
který sestavuje krajský státní zástupce po projednání s poradním sborem
pro výchovu čekatelů (dále jen ˙poradní sbor˙).
(2) Plán čekatelské praxe musí být zaměřen tak, aby odborná
příprava čekatele pro výkon funkce státního zástupce sloužila zejména k
- a)
- prohloubení odborných znalostí čekatele o hmotném i procesním právu,
- b)
- rozvíjení schopností čekatele aplikovat právní předpisy v konkrétní věci,
- c)
- získání znalostí o jednotlivých agendách vedených státním zastupitelstvím a o jejich výkonu,
- d)
- osvojení si procesních postupů a návyků nezbytných pro výkon funkce státního zástupce,
- e)
- seznámení se s etickými principy vztahujícími se k výkonu funkce státního zástupce.
§ 7
(1) Čekatelská praxe se vykonává především u okresních státních zastupitelství a krajských státních zastupitelství.
(2) Na základě dohody s čekatelem
4)
a s příslušnými orgány nebo osobami může být v souladu s plánem
čekatelské praxe část čekatelské praxe vykonána u vrchního státního
zastupitelství a Nejvyššího státního zastupitelství, popřípadě i u
advokáta, notáře, soudního exekutora, Služby kriminální policie a
vyšetřování Policie České republiky, finančního nebo katastrálního úřadu
anebo jiného správního úřadu.
(3) V souladu s plánem čekatelské praxe vykonává čekatel
čekatelskou praxi postupně nejméně po dobu 24 měsíců u okresního
státního zastupitelství, po dobu 6 měsíců u krajského státního
zastupitelství a podle potřeby nejvýše po dobu 6 měsíců u dalších orgánů
nebo osob. Krajský státní zástupce může podle potřeby zabezpečení plánu
čekatelské praxe prodloužit nebo zkrátit dobu výkonu čekatelské praxe u
krajského státního zastupitelství, ne však o více než 2 měsíce.
Minimální doba výkonu čekatelské praxe u okresního státního
zastupitelství nesmí být tímto opatřením dotčena.
(4) V případě započtení doby předchozího výkonu právnické
činnosti se doby výkonu čekatelské praxe upraví úměrně zkrácení celkové
doby čekatelské praxe.
(5) Součástí čekatelské praxe jsou adaptační kurzy, semináře a
přednášky, organizované Justiční akademií, a soustředění a cvičení,
organizovaná krajskými státními zastupitelstvími. Adaptační kurz je
zaměřen na seznámení čekatele s průběhem čekatelské praxe a se
základními právními předpisy upravujícími činnost státních
zastupitelství. Adaptační kurz probíhá v prvních 6 měsících čekatelské
praxe.
§ 8
Poradní sbor
(1) Průběh čekatelské praxe koordinuje a na její výsledky dohlíží poradní sbor ve spolupráci s Justiční akademií.
(2) Poradní sbor je poradním orgánem krajského státního zástupce;
je složen ze 3 až 5 členů, které jmenuje a odvolává krajský státní
zástupce ze státních zástupců působících v obvodu krajského státního
zastupitelství na dobu 3 let. Ke jmenování za člena poradního sboru je
třeba souhlasu toho, kdo má být jmenován.
(3) Poradní sbor vypracuje po skončení první-ho a druhého roku
čekatelské praxe návrh hodnocení čekatele. Po skončení čekatelské praxe
vypracuje poradní sbor návrh závěrečného hodnocení čekatele. Návrh
závěrečného hodnocení se připojuje k žádosti čekatele o povolení vykonat
závěrečnou zkoušku.
(4) Poradní sbor doporučuje čekatele na zahraniční studijní pobyty organizované Justiční akademií.
§ 9
Školitelé
(1) Průběh čekatelské praxe a její úroveň zajiš-ťují po odborné a
pedagogické stránce určení školitelé. Školitelé vedou čekatele též k
tomu, aby si osvojili zásady profesní etiky.
(2) Školitele jmenuje a odvolává krajský státní zástupce z
nejzkušenějších státních zástupců, kteří mají předpoklady k výchově
čekatelů, v rámci plánu čekatelské praxe. Pro část čekatelské praxe
vykonávané podle § 7 odst. 2 je určení školitele součástí dohody s
příslušným orgánem nebo osobou.
(3) Vhodné podmínky pro práci s čekateli vytvářejí školitelům
krajští státní zástupci ve spolupráci s okresními státními zástupci.
(4) Školitel zaznamenává do osobního listu čekatele údaje o místě
výkonu čekatelské praxe, jejím časovém a věcném průběhu, hodnocení
čekatele, o překážkách v práci a omluvené nepřítomnosti v práci. Osobní
list čekatele vystavuje krajský státní zástupce. Osobní list čekatele je
veden jako součást osobního spisu.
§ 10
Čekatelé
(1) Čekatel se řídí pokyny vedoucího státního zástupce a určeného
školitele, plní jimi uložené úkoly za podmínek a v rozsahu stanoveném
zákonem a jiným právním předpisem
5),
účastní se výchovně vzdělávacích akcí určených plánem čekatelské praxe a
doplňuje a prohlubuje si své odborné znalosti samostatným studiem.
(2) Čekatel je oprávněn vyjadřovat se písemně k záznamům ve svém
osobním listu a k obsahu a kvalitě vzdělávacích akcí organizovaných v
rámci čekatelské praxe. Vyjádření čekatele je součástí osobního listu.
ČÁST ČTVRTÁ
ZÁVĚREČNÁ ZKOUŠKA
§ 11
(1) Ze členů zkušební komise
6) jmenuje a odvolává ministr spravedlnosti jejího předsedu. Předsedou zkušební komise musí být státní zástupce.
(2) Předseda zkušební komise řídí průběh závěrečné zkoušky a dbá na její odbornou úroveň.
(3) Zkušební komise je usnášeníschopná za přítomnosti všech svých členů a usnáší se nadpoloviční většinou hlasů.
(4) Závěrečná zkouška je veřejná.
§ 12
(1) V písemné části závěrečné zkoušky vypracuje čekatel obžalobu,
jiné rozhodnutí nebo návrh v trestní věci anebo návrh nebo jiné podání v
občanskoprávní věci, v níž je oprávněno působit státní zastupitelství, a
odvolání proti rozhodnutí soudu prvního stupně.
(2) Čekatel je povinen vypracovat rozhodnutí samostatně. Jako
pomůcku je čekatel oprávněn v průběhu písemné části závěrečné zkoušky
použít pouze právní informační systém poskytnutý ministerstvem. Porušení
povinnosti pracovat samostatně nebo použití nedovolených pomůcek je
důvodem k vyloučení čekatele ze závěrečné zkoušky; o vyloučení rozhodne
zkušební
komise.
(3) Úkol, který je předmětem písemné části závěrečné zkoušky, si čekatel vylosuje z předem stanovených zadání.
(4) Doba trvání písemné části závěrečné zkouš-ky nesmí přesáhnout
6 hodin. Po uplynutí této do-by je čekatel povinen odevzdat písemnou
práci tomu, kdo koná dozor, a to i v případě, že není dokončena.
§ 13
(1) V úvodu ústní části závěrečné zkoušky zhodnotí předseda zkušební komise písemnou část závěrečné zkoušky čekatele.
(2) Při ústní části závěrečné zkoušky se zjišťují znalosti čekatele
- a)
- z ústavního práva,
- b)
- z občanského práva hmotného a procesního,
- c)
- z pracovního práva a práva sociálního zabezpečení,
- d)
- z rodinného práva,
- e)
- z trestního práva hmotného a procesního,
- f)
- z obchodního práva,
- g)
- ze správního soudnictví a správního práva hmotného a procesního,
- h)
- z finančního práva,
- i)
- z notářského řádu a exekučního řádu,
- j)
- z jednacích řádů soudů a státního zastupitelství, z
jejich vnitřních a kancelářských řádů a z organizace soudů a státního
zastupitelství.
(3) Při ústní části závěrečné zkoušky se u čekatele zjišťuje též
základní znalost práva Evropské unie a orientace v základních pramenech
mezinárodního práva.
(4) Při ústní části závěrečné zkoušky se přihlí- ží též k
celkové orientaci čekatele v právním řá- du a v kancelářském
řádu státního zastupitelství, ke schopnosti čekatele správně aplikovat a
interpretovat právní předpisy a rovněž k jeho slovnímu projevu.
(5) Čekatel může při ústní části závěrečné zkoušky použít sbírky
právních a jiných předpisů, sbírky soudních nebo jiných rozhodnutí a
časopiseckou nebo knižní právnickou literaturu jen se souhlasem předsedy
zkušební
komise.
(6) Ministerstvo vydává seznam předpisů, jejichž znalost je u
ústní části závěrečné zkoušky vyžadována, a to s rozlišením předpisů, u
kterých je vyžadována znalost podrobná, a předpisů, u nichž postačí
znalost obecná.
(7) Doba trvání ústní části závěrečné zkoušky každého čekatele nesmí přesáhnout 2 hodiny.
§ 14
(1) Výsledek závěrečné zkoušky se hodnotí stupni ˙výtečně
způsobilý˙, ˙způsobilý˙ a ˙nezpůsobilý˙. O hodnocení rozhoduje zkušební
komise při neveřejné poradě hlasováním. Hlasuje se nejprve o tom, zda
čekatel je způsobilý nebo nezpůsobilý, u čekatelů, kteří byli uznáni
jako způsobilí, pak o hodnocení ˙výtečně způsobilý˙. Rozhodnutí zkušební
komise je konečné.
(2) Za nezpůsobilého se vždy považuje čekatel, který odmítl
závěrečnou zkoušku vykonat, od závěrečné zkoušky v jejím průběhu bez
závažných důvodů odstoupil nebo byl v průběhu písemné části závěrečné
zkoušky vyloučen anebo se bez včasné a důvodné omluvy k odborné zkoušce
nedostavil. Omluva se považuje za včasnou, pokud byla zkušební komisi
písemně oznámena nejpozději 5 dní po konání odborné zkoušky.
(3) Výsledek závěrečné zkoušky oznámí předseda zkušební komise
čekateli bezprostředně po ukončení porady podle odstavce 1. Ministerstvo
zašle čekateli osvědčení o úspěšném složení závěrečné zkoušky.
(4) O průběhu závěrečné zkoušky vyhotoví předseda zkušební komise
do 1 týdne od ukončení ústní části závěrečné zkoušky protokol, který
podepisují všichni členové zkušební komise; protokol předá předseda
zkušební komise do 3 dnů ode dne jeho vyhotovení ministerstvu.
(5) Údaje o průběhu závěrečné zkoušky se uchovávají po dobu 3 let.
§ 15
Při hodnocení závěrečné zkoušky stupněm ˙nezpůsobilý˙ zkušební
komise též určí, zda a v jakém rozsahu je čekatel při opakování
závěrečné zkoušky povinen opakovat i její písemnou
část.
ČÁST PÁTÁ
PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 16
Výběrová řízení vyhlášená přede dnem nabytí účinnosti této
vyhlášky se dokončí podle vyhlášky č. 303/2002 Sb., o výběru, přijímání a
odborné přípravě justičních a právních čekatelů a o odborné justiční
zkoušce a odborné závěrečné zkoušce právních čekatelů, ve znění účinném
přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky.
§ 17
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2018.
Ministr:
JUDr. Pelikán, Ph.D., v. r.––––––––––––––––––––
- 1)
- § 13d písm. g) zákona č. 283/1993 Sb.
- 2)
- § 17 odst. 1 a §
33 odst. 4 zákona č. 283/1993 Sb. Čl. III bod 1 zákona č. 14/2002 Sb.,
kterým se mění zákon č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění
pozdějších předpisů, a zákon č. 201/1997 Sb., o platu a některých
dalších náležitostech státních zástupců a o změně a doplnění zákona č.
143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v
některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších
předpisů, ve znění zákona č. 155/2000 Sb.
- 3)
- Zákon č.
451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon
některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské
Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky, ve znění
pozdějších předpisů.
- 4)
- § 43a zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
- 5)
- § 33 odst. 7
zákona č. 283/1993 Sb. § 11 vyhlášky č. 23/1994 Sb., o jednacím řádu
státního zastupitelství, zřízení poboček některých státních
zastupitelství a podrobnostech o úkonech prováděných právními čekateli,
ve znění pozdějších předpisů.
- 6)
- § 34 odst. 2 zákona č. 283/1993 Sb.