
21. 2. 2007

Vezměte, prosíme, na vědomí, že text článku odpovídá platné právní úpravě ke dni publikace.

Britský tisk zveřejnil další odmítavá
stanoviska kolem Gripenů
Britský deník The Guardian, jehož reportér David Leigh spolupracoval na investigativním pořadu
švédské televize o údajné korupci při obchodu se stíhačkami Jas-39 Gripen pro Českou republiku,
dnes píše, že rakouský zprostředkovatel Alfons Mensdorff-Pouilly si za provizi koupil zámek ve
Skotsku. Podle úterní první části investigativního pořadu švédské televize provázely tento obchod
nejasné platby a možná korupce. Společnost BAE dosud nereagovala na přímý dotaz ČTK, aby se k
pořadu vyjádřila. Už dříve však obvinění z korupce kdekoli na světě popřela.

Klíčovou osobou uplácení v České republice měl být podle anonymního zdroje Švédské televize šéf
české kampaně stíhaček Gripen, Angličan Steve Mead, který toto obvinění už dříve popřel. Za
prostředníky byli označeni Rakušan Alfons Mensdorff-Pouilly, Čech Richard Háva - ředitel podniku
Omnipol - a bývalý kanadský ministr Otto Jelinek. Háva v pořadu obvinění popřel, Jelinek se odmítl
vyjádřit a stanovisko Mensdorffa-Pouillyho nebylo k dispozici.
   
Podle dnešního Guardianu ovšem Mensdorf-Pouilly v úterý popřel, že by dostal nelegální peníze
prostřednictvím panamské společnosti Valurex, jak uvedl švédský pořad. "Moje společnost MPA má
kontrakt s BAE od roku 1992 na konzultační služby ve východní Evropě. Podle tohoto kontraktu
dostávám měsíční platby," řekl podle Guardianu Mensdorf-Poilly. Společnost Valurex rovněž popřela,
že by se podílela na korupci.
   
Dalším z hlavních britských deníků, který se dnes záležitostí zabývá, je The Times. Ten ale popisuje
okolnosti obchodu BAE v Saúdské Arábii, kde podle často zveřejněných obvinění BAE platila velké
částky tamní královské rodině rovněž v souvislosti se zbrojními obchody. Toto vyšetřování zastavil
premiér Tony Blair s ohledem na britské národní zájmy.
   
Deník The Independent si všiml, že BAE odvolala obvyklou tiskovou konferenci v souvislosti s
hospodářskými výsledky, a novináři budou mít k dispozici jen videozáznam prezentace ředitele Mika
Turnera obchodníkům z londýnské City. The Times a Independent připomínají, že britský úřad pro
vyšetřování korupce se zabývá obviněními BAE z korupce ve vztahu k obchodům v České republice,
Rumunsku, Jižní Africe, Chile a Tanzanii. 
   
Zdroj:  ČTK

© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

http://www.epravo.cz

