epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
  • ZÁKONY
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
  • AKTUÁLNĚ
  • COVID-19
  • E-shop
  • Advokátní rejstřík
  • občanské právo
  • obchodní právo
  • insolvenční právo
  • finanční právo
  • správní právo
  • pracovní právo
  • trestní právo
  • evropské právo
  • veřejné zakázky
  • ostatní právní obory

Nařízení ze dne 25.3.1953 o občanské kontrole obchodu

15.4.1953 | Sbírka:  21/1953 Sb. | Částka:  12/1953ASPI

Vztahy

Nadřazené: 76/1949 Sb.
Prováděcí: 46/1958 Ú.l., 19/1955 Ú.l., 120/1953 Ú.l.
Pasivní derogace: 59/1959 Sb., 6/1958 Sb., 41/1954 Sb.
21/1953 Sb.
Vládní nařízení
ze dne 25. března 1953 o občanské kontrole obchodu.
Změna: 41/1954 Sb.
Vláda republiky Československé nařizuje podle § 41 odst. 2 písm. d) a e) zákona č. 241/1948 Sb., o prvním pětiletém hospodářském plánu rozvoje Československé republiky (zákon o pětiletém plánu):
§ 1
Poslání občanské kontroly.
Občanští kontroloři provádějí kontrolu činnosti maloobchodních prodejen a provozoven společného stravování a dávají návrhy, jak odstraňovat zjištěné nedostatky. Prováděním občanské kontroly zúčastňují se pracující přímo na zlepšení a zhospodárnění práce socialistického obchodu.
§ 2
Rozsah působnosti.
Činnost občanských kontrolorů se vztahuje na maloobchodní prodejny a na provozovny společného stravování podniků státních, národních a komunálních, s výjimkou prodejen v oboru ministerstev národní obrany a národní bezpečnosti.
Organisace občanské kontroly
§ 3
(1) Občanští kontroloři jsou jednak voleni na členských schůzích závodních skupin Revolučního odborového hnutí a jednak ustanovováni místními národními výbory na návrh výborů žen.
(2) Občanským kontrolorům vydá okresní národní výbor průkaz opravňující je k výkonu funkce. V průkazu uvede obvod, v němž občanský kontrolor funkci vykonává, a dobu, na kterou je ustanoven. Má-li okresní národní výbor námitky proti zvolenému nebo ustanovenému občanskému kontroloru, sdělí je neprodleně organisaci, která ho do funkce vyslala a projedná s ní případnou novou volbu nebo ustanovení jiné osoby.
(3) Okresní národní výbor určí občanským kontrolorům v dohodě s organisacemi, které je vyslaly, obvod působiště zpravidla v okolí jejich pracoviště nebo bydliště.
(4) Občanští kontroloři odpovídají za výkon své činnosti organisacím, které je do této funkce vyslaly a okresnímu národnímu výboru, který jim vydal průkaz opravňující je k výkonu občanské kontroly.
(5) Funkční období občanských kontrolorů je jeden rok. Jestliže se občanský kontrolor ve své funkci osvědčil a byl znovu zvolen nebo navržen organisacemi, které ho do této funkce již dříve vyslaly, stanoví mu okresní národní výbor jiný obvod působnosti.
(6) Občanští kontroloři se zúčastňují školení a instruktáží, které organisuje okresní národní výbor.
§ 4
Funkce občanských kontrolorů je čestná. Občanští kontroloři plní své povinnosti vyplývající z jejich funkce mimo pracovní dobu.
§ 5
Odvolání z funkce.
(1) Občanské kontrolory odvolává z jejich funkce organisace, která je do této funkce vyslala. Takto odvolaný občanský kontrolor je povinen bezodkladně odevzdat okresnímu národnímu výboru průkaz opravňující ho ke kontrolní činnosti. Důvodem pro odvolání je zejména:
a) požádá-li kontrolor o odvolání v důsledku pověření jinou veřejnou funkcí, která mu brání v řádném výkonu jeho činnosti, nebo z jiných důvodů,
b) zjistí-li se, že kontrolor nesplňuje stanovené předpoklady pro tuto funkci nebo jestliže ji řádně neplní,
c) dopustí-li se činů, které jeho další setrvání ve funkci občanského kontrolora činí nežádoucím.
(2) Má-li okresní národní výbor za to, že z důvodů uvedených pod písm. b) nebo c) je třeba urychleně odvolat občanského kontrolora z jeho funkce, může mu okresní národní výbor odejmout průkaz opravňující ho ke kontrolní činnosti a dodatečně projednat jeho odvolání se složkami, které ho do této funkce vyslaly.
Povinnosti a práva občanských kontrolorů.
§ 6
(1) Při kontrole maloobchodních prodejen kontrolují občanští kontroloři zejména:
a) je-li prodejna dostatečně a plynule zásobována zbožím,
b) zda prodejna přejímá od dodavatele a prodává spotřebiteli jen zboží odpovídající jakostním předpisům,
c) není-li prodejnou zboží zadržováno nebo prodáváno protekcionářsky jen některým spotřebitelům,
d) nejsou-li porušovány pokyny o době prodeje a množství zboží určeného k prodeji,
e) dostává-li spotřebitel zboží v čisté váze a ve správné míře, jsou-li v prodejně míry, váhy, závaží řádně cejchovány a seřízeny a zda je spotřebiteli umožněno, aby při vážení nebo měření mohl kontrolovat správnost a mohl si váhu nebo míru zboží v prodejně sám překontrolovat,
f) zda jsou dodržovány stanovené ceny a cenové předpisy a je-li spotřebiteli dána možnost nahlédnout do ceníku státních maloobchodních cen,
g) má-li prodejna vždy dostatek drobných peněz a dává-li se spotřebiteli správně nazpět,
h) zda je dodržována stanovená prodejní doba a zda je vyhovující,
i) zda způsob vystupování a jednání zaměstnanců prodejen vůči spotřebitelům odpovídá požadavkům socialistického obchodu, je-li spotřebiteli poskytována dostatečná péče, ochota a dobrá rada o požadovaném zboží,
j) věnuje-li vedoucí prodejny či vedení podniku dostatečnou péči vyřizování stížností a přání spotřebitelů a jsou-li dodržovány předpisy o knihách přání a stížností.
(2) Při kontrole provozoven společného stravování kontrolují občanští kontroloři zejména:
a) objednává-li vedoucí jídelny, buffetu nebo jiné provozovny společného stravování včas a v dostatečném množství potraviny, nápoje a hotová jídla,
b) sestavuje-li provozovna společného stravování dostatečný výběr jídel různého druhu podle stanovených sortimentních minim,
c) jsou-li porce vydávány spotřebiteli v dávkách odpovídajících materiálovým normám nebo kalkulovanému množství,
d) zda jsou dodržovány cenové předpisy a zda se zákazník může přesvědčit o správnosti účtovaných cen nahlédnutím do ceníků státních maloobchodních cen,
e) zda každý, kdo vybírá peníze od spotřebitele, má dostatečné množství drobných peněz pro vracení a zda drobné peníze bez vyzvání vrací,
f) zda zaměstnanci jídelen, buffetů a jiných závodů společného stravování věnují spotřebitelům dostatečnou péči a ochotu a zda je obsluhují dosti rychle, ochotně a podle jejich přání,
g) je-li v jídelně či buffetu vedena kniha přání a stížností a jsou-li připomínky v ní uvedené včas a řádně zodpovídány,
h) je-li v podnicích společného stravování dodržována čistota.
(3) Okresní národní výbory mohou uložit občanským kontrolorům v rámci jejich činnosti další úkoly.
§ 7
(1) Občanský kontrolor má právo žádat od zaměstnanců prodejen nebo jídelen dostatečné vysvětlení o nedostatcích zjištěných v jejich práci, seznamovat se s doklady o zboží a jeho ceně a se směrnicemi pro práci prodejen a jídelen vydávanými nadřízenými podnikovými orgány.
(2) Jsou-li zjištěné nedostatky v přímém rozporu s předpisy o práci prodejny nebo jídelny, může se občanský kontrolor dožadovat u vedoucího prodejny nebo jídelny okamžitého odstranění nedostatků. Nedosáhne-li tímto způsobem nápravy nebo zjistí-li, že v prodejně nebo jídelně zaměstnanci ve větší míře porušují zákony, usnesení a nařízení vlády, předpisy o práci prodejen a podniků společného stravování, vyrozumí o tom stručným záznamem okresní národní výbor nebo orgány státní obchodní inspekce. Výsledky kontroly zapíše občanský kontrolor v inspekční knize prodejny neb provozovny.
§ 8
Při provádění kontroly mohou občanští kontroloři vstupovat do příručních skladů a všech jiných prostor bezprostředně souvisících s kontrolovanou jednotkou.
§ 9
Povinnosti národních výborů.
Okresní národní výbor je povinen ve spolupráci s jednotnou odborovou organisací a místními národními výbory:
a) pečovat o udržování a doplňování potřebného počtu občanských kontrolorů,
b) organisovat školení a instruktáže podle směrnic ministerstva vnitřního obchodu,
c) pomáhat občanským kontrolorům všestranně při plnění jejich úkolů.
§ 10
Povinnosti obchodních podniků.
obchodní podniky jsou povinny seznámit pracovníky obchodu a jídelen s úkoly občanských kontrolorů a umožnit jim řádný výkon funkce a zúčastňovat se svými zástupci pravidelných instruktáží občanských kontrolorů, na kterých budou hodnoceny výsledky kontrolní činnosti.
§ 11
Ministerstvo vnitřního obchodu v dohodě se zúčastněnými ústředními úřady a Ústřední radou odborů vydá podrobné předpisy k provedení tohoto nařízení.
§ 12
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 15. dubna 1953; provede je ministr vnitřního obchodu v dohodě se zúčastněnými členy vlády.
Široký v. r.
Krajčír v. r.

Novinky v eshopu

Online konference

  • 29.01.2021Aktuality ve veřejných zakázkách – co nás čeká v 2021 (online - živé vysílání) - 29.1.2021
  • 05.02.2021Nové stavební právo (online - živé vysílání) - 5.2.2021
  • 12.02.2021Nový zákon o znalcích a využívání znalců v soudní praxi (online - živé vysílání) - 12.2.2021
  • 17.02.2021Tax Compliance 2021 (online - živé vysílání) - 17.2.2021

Online kurzy

  • Dohoda o vině a trestu
  • Porušení povinností zaměstnance ve světle judikatury Nejvyššího soudu aneb šance pro zaměstnavatele
  • Aktuality z práva veřejných zakázek (září 2020)
  • Aktuality v oblasti ochrany osobních údajů
  • GDPR v životě každé obchodní korporace
Lektoři kurzů
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
Mgr. Marek Bednář
Mgr. Marek Bednář
Kurzy lektora
Mgr. Veronika  Pázmányová
Mgr. Veronika Pázmányová
Kurzy lektora
JUDr. Jiří Votrubec
JUDr. Jiří Votrubec
Kurzy lektora
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Filip Seifert, MBA
JUDr. Filip Seifert, MBA
Kurzy lektora
Mgr. Jiří Harnach
Mgr. Jiří Harnach
Kurzy lektora
všichni lektoři

Magazíny a služby

  • EPRAVO.CZ Magazine 2021
  • Veřejné zakázky 2021
  • EPRAVO.CZ Magazine 2020
  • Veřejné zakázky 2020
  • Monitoring judikatury (12 měsíců)

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Novela zákona o zadávání veřejných zakázek – odpovědné zadávání
  • Vydání bezdůvodného obohacení ze strany žalobce v návaznosti na zrušení rozhodnutí, na jejichž základě bylo žalovaným plněno
  • Reklamační chargeback aneb vrácení kupní ceny bankou
  • Odpovědnost statutárů za úpadek, bič na podnikatele?
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Žádost zaměstnavatele odborové organizaci o projednání zamýšlené výpovědi funkcionáři odborů namísto žádosti o souhlas s výpovědí takovému zaměstnanci
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Zákaz smluvní pokuty v rezervační smlouvě
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Náklady řízení
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Odpovědnost statutárů za úpadek, bič na podnikatele?
  • Doručování v pracovním právu: Bude možné po čtrnácti letech konečně dát výpověď poštou?
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Stravenkový paušál, co tato novinka znamená pro zaměstnance a co pro zaměstnavatele?
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Náklady řízení
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Krácení dovolené nově od 1. 1. 2021
  • Vláda o integraci do EU a účasti ve standardizační dohodě NATO

Pracovní pozice

Soudní rozhodnutí

Podjatost rozhodce

Možnost účastníka dovolávat se zrušení rozhodčího nálezu podle § 31 písm. c) ZRŘ z důvodu vyloučení rozhodce je zákonem omezena. Podle § 33 ZRŘ soud zamítne návrh na zrušení...

Újma způsobená tím, kdo nemůže posoudit následky svého jednání

Podle § 2921 o. z. společně a nerozdílně se škůdcem nahradí škodu i ten, kdo nad ním zanedbal náležitý dohled. Není-li škůdce povinen k náhradě, nahradí poškozenému škodu ten,...

Rozhodčí doložka

Opakovanost zápisu totožných jmen do rozhodčích smluv bez dalšího nedokládá ekonomickou závislost rozhodce; sama o sobě „opakovatelnost“ bez dalšího neznamená, že by rozhodce...

Akciová společnost (exkluzivně pro předplatitele)

Oprávnění akcionáře předložit valné hromadě návrh na přechod všech ostatních účastnických cenných papírů na tohoto akcionáře plyne ze skutečnosti, že cílem akciové...

Bezdůvodné obohacení (exkluzivně pro předplatitele)

Pokud poškozený obdrží od obohaceného plnění, zaniká v tomto rozsahu jeho nárok vůči škůdci. Stejný závěr je nutno učinit i v případě, že k (částečnému) zániku závazku na...

Vyhledávání ASPI

ASPI

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
AIVD APEK 100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2021, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů