epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Zákon ze dne 9.7.1959 o zemědělské dani

    24.7.1959 | Sbírka:  50/1959 Sb. | Částka:  21/1959ASPI

    Vztahy

    Prováděcí: 124/1962 Sb., 16/1962 Sb., 213/1959 Ú.l., 164/1959 Ú.l., 163/1959 Ú.l.
    Aktivní derogace: 71/1957 Sb., 69/1956 Sb., 2/1954 Ú.l., 77/1952 Sb., 376/1952 Ú.l., 374/1952 Ú.l.
    Pasivní derogace: 112/1966 Sb., 123/1962 Sb.
    50/1959 Sb.
    ZÁKON
    ze dne 9. července 1959
    o zemědělské dani
    Změna: 123/1962 Sb.
    Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
    § 1
    V úsilí o rozvoj socialistické zemědělské velkovýroby má zemědělská daň významné poslání. Úkolem nové úpravy zemědělské daně je napomáhat k tomu, aby důchody družstev a družstevníků byly v souladu se zásadou odměňování podle práce a aby byly odstraňovány neodůvodněné rozdíly v důchodech jednotných zemědělských družstev a družstevníků, způsobené vlivem odlišných přírodních a ekonomických podmínek. Současně má aktivně působit na rozvoj socialistické zemědělské výroby a její hospodárnosti na základě prohlubování socialistických výrobních vztahů v zemědělství a rozvíjení tvůrčí účasti pracovníků v zemědělství na řízení zemědělské výroby. Zemědělská daň má upevňovat a posilovat zájem jednotných zemědělských družstev na dlouhodobém rozvoji a na rozšiřování vlastních prostředků, zejména nedělitelných fondů. Nová úprava zemědělské daně má ještě více zainteresovat místní a okresní národní výbory, aby aktivně pomáhaly jednotným zemědělským družstvům rozvíjet výrobu a hospodárnost.
    ODDÍL I
    Daňová povinnost
    § 2
    Zemědělské dani podléhají jednotná zemědělská družstva a fyzické osoby (dále jen "ostatní poplatníci"), a to z příjmů ze zemědělské výroby provozované na vlastní nebo společný účet. Přitom nerozhoduje, provozuje-li se zemědělská výroba na půdě vlastní, najaté či převzaté do obhospodařování na podkladě jiného právního poměru.
    § 3
    Osvobození od daně
    Od daně jsou osvobozeni členové jednotných zemědělských družstev, a to jak z příjmů, které dostávají od družstva v penězích nebo naturáliích jako odměnu za práci, popřípadě jako splátky investičních půjček, tak z příjmů dosažených provozováním záhumenkového hospodářství, s výjimkou příjmů z pěstování vinné révy.
    § 4
    Základ daně
    Základem daně je dani podrobený příjem (§§ 7 a 12) dosažený v roce rozhodném pro zdanění.
    § 5
    Zdaňovací období
    Daň se vyměřuje
    a) u jednotných zemědělských družstev za každý kalendářní rok po jeho uplynutí
    b) u ostatních poplatníků na každý kalendářní rok podle stavu k 1. lednu.
    ODDÍL II
    Vyměření a placení daně u jednotných zemědělských družstev
    § 6
    U jednotných zemědělských družstev se rozumí zemědělskou výrobou každá činnost družstvem vykonávaná.
    § 7
    Dani podrobený příjem
    (1) Dani podrobeným příjmem jsou skutečně dosažené celkové hrubé peněžní tržby z rostlinné a živočišné výroby, z provozování pomocných hospodářských odvětví a přidružené výroby, příjmy za práce a služby, tržby za zemědělské výrobky dodané členy jednotných zemědělských družstev na splnění nákupních úkolů družstva a hodnota naturálií rozdělovaných na pracovní jednotky. Od dani podrobených příjmů se odečtou částky přidělené nedělitelnému fondu na rozšířenou reprodukci a na splátky investičních půjček členů a hodnota úspor na stavbách prováděných svépomocí.
    (2) Podkladem pro určení dani podrobeného příjmu je roční výkaz jednotného zemědělského družstva.
    § 8
    Sazba daně
    (1) Sazba daně činí v oblasti
     
         horské a bramborářsko-ovesné                    1 %
         bramborářské                               1 -  5 %
         řepařské                                   5 - 12 %
         kukuřičné                                  4 - 10 %
    základu daně.
    (2) Ministerstvo financí stanoví v dohodě s ministerstvem zemědělství, lesního a vodního hospodářství průměrnou výši daně pro jednotlivé kraje a výrobní oblasti, u nichž je sazba daně určena rozpětím, a to v rámci tohoto rozpětí. Obdobně stanoví krajský národní výbor průměrnou výši daně pro jednotlivé okresy.
    (3) Rada okresního národního výboru po projednání s radou místního národního výboru stanoví pro každé jednotné zemědělské družstvo, jehož půda je zařazena do oblasti, pro niž je sazba daně stanovena rozpětím, sazbu daně v rámci tohoto rozpětí s přihlédnutím k místním výrobním podmínkám, zejména k těm, které nejsou dostatečně vyjádřeny zařazením půdy do výrobní oblasti.
    (4) Jednotným zemědělským družstvům pěstujícím vinnou révu zvýší národní výbor vyměřenou daň o
    a) 5,- až 7,- Kčs za každý vyrobený litr vína,
    b) 3,50 až 5,- Kčs za každý kilogram sklizených hroznů,
    který nedodají za stanovené nákupní ceny do centrálních fondů nebo který rozdělí, popřípadě prodají svým členům jako naturální odměny nad množství stanovené vlastními stanovami, popřípadě celoročním výrobním a finančním plánem schváleným okresním národním výborem.1)
    § 9
    Snížení daně
    (1) Daň vyměřenou podle § 8 sníží místní národní výbor družstvům, která z vlastních prostředků přidělí nedělitelnému fondu na rozšířenou reprodukci a na splátky investičních půjček členů částku převyšující hranici stanovenou ministerstvem financí a ministerstvem zemědělství, lesního a vodního hospodářství, a to o 10 - 50 % částek přidělených nedělitelnému fondu nad stanovenou hranici.
    (2) Výkonný orgán okresního národního výboru může po projednání s výkonným orgánem místního národního výboru snížit daň
    a) družstvům v pohraničních okresech, jestliže pro nedostatek pracovních sil dosahují podprůměrných hospodářských výsledků;
    b) družstvům nově založeným a družstvům, která nejsou ještě hospodářsky a finančně upevněna.
    (3) Snížení podle odstavce 1 spolu se snížením podle odstavce 2 může činit nejvýše polovinu vyměřené daně.
    (4) Podmínkou pro snížení daně podle odstavců 1 a 2 je, aby jednotné zemědělské družstvo mělo v pořádku účetní evidenci a aby dodržovalo základní ustanovení družstevních stanov, zejména pokud jde o hospodaření na záhumenku.
    § 10
    Placení daně
    (1) Jednotné zemědělské družstvo je povinno platit zálohy na daň za běžný rok, a to z prozatímní roční povinnosti 20 % vždy nejpozději do 31. března, 30 % do 31. července, 20 % do 30. září a 30 % do 30. listopadu běžného roku.
    (2) Prozatímní roční daňovou povinnost stanoví výkonný orgán okresního národního výboru podle celoročního výrobního plánu družstva. Družstvům, která začnou hospodařit společně během roku, může výkonný orgán okresního národního výboru určit zálohy na daň s přihlédnutím k očekávaným příjmům a k ostatním poměrům rozhodným pro vyměření daně.
    (3) Jednotné zemědělské družstvo je povinno samo si daň vypočítat a zaplatit ji příslušnému národnímu výboru do 31. března po uplynutí roku, za který se daň vyměřuje.
    (4) Zvýšení daně podle § 8 odst. 4, pokud připadá na prošlé splátky daně, je splatné do 15 dnů po doručení platebního výměru. Zbývající částky jsou splatné v pravidelných splátkách daně. Zvýšení daně podle § 20 odst. 3 je splatné do 15 dnů po doručení platebního výměru.
    Vyměření a placení daně u ostatních poplatníků
    § 11
    Zemědělskou výrobou se rozumí veškerá činnost souvisící s obděláváním pozemků věnovaných zemědělství, lesnictví a rybníkářství a patří k ní základní zemědělská činnost, tj. rostlinná a živočišná výroba a dále příležitostná činnost a vedlejší výroba, pokud souvisí se základní zemědělskou činností.
    Dani podrobený příjem
    § 12
    (1) Dani podrobený příjem se vypočítává s výjimkou uvedenou v odstavci 2 podle průměrných norem výnosnosti připadajících na 1 ha zemědělské půdy a podle celkové výměry všech pozemků způsobilých k zemědělskému obdělávání.
    (2) Dani podrobený příjem z pozemků věnovaných pěstování zvláštních kultur (plodin) a z některých odvětví specializované živočišné výroby se však vypočítává podle skutečně dosažených peněžních i naturálních příjmů. Druhy zvláštních kultur a odvětví specializované živočišné výroby stanoví ministerstvo financí v dohodě s ministerstvem zemědělství.
    (3) Průměrné normy výnosnosti stanoví vláda na návrh ministrů financí a zemědělství.
    § 13
    (1) Pro stanovení dani podrobeného příjmu podle průměrných norem výnosnosti je rozhodná celková výměra všech pozemků způsobilých k zemědělskému obdělávání podle stavu k 1. lednu roku, na který se daň vyměřuje, s výjimkou pozemků věnovaných pěstování zvláštních kultur.
    (2) Pro stanovení dani podrobeného příjmu ze zvláštních kultur a odvětví specializované živočišné výroby (§ 12 odst. 2) je rozhodný skutečně dosažený příjem v kalendářním roce, který předchází roku, na který se daň vyměřuje.
    (3) Základem daně je součet příjmů stanovených podle odstavců 1 a 2.
    § 14
    Výkonný orgán okresního národního výboru může po projednání s výkonným orgánem místního národního výboru
    a) zvýšit dani podrobený příjem vypočítaný podle průměrných norem výnosnosti až o 100 procent s přihlédnutím k mimořádným příjmům poplatníka, zejména k příjmům z příležitostné činnosti a vedlejší výroby,
    b) snížit dani podrobený příjem vypočítaný podle průměrných norem výnosnosti u drobných zemědělců až o polovinu, vyžadují-li to místní poměry, zejména v horské a bramborářsko-ovesné oblasti.
    § 15
    Sazba daně
    (1) Zemědělská daň činí:
    při základu daně
    
    nad Kčs  do Kčs
              4 000              5%
      4 000   8 000   200 Kčs a  7% ze základu přesahujícího  4 000 Kčs
      8 000  12 000   480 Kčs a 10% ze základu přesahujícího  8 000 Kčs
     12 000  20 000   880 Kčs a 15% ze základu přesahujícího 12 000 Kčs
     20 000  30 000 2 080 Kčs a 22% ze základu přesahujícího 20 000 Kčs
     30 000         4 280 Kčs a 30% ze základu přesahujícího 30 000 Kčs.
    "(2) Poplatníkům provozujícím zemědělskou výrobu na výměře větší než 20 arů, u nichž jejich příjmy nebo příjmy jejich manželů nebo druhů (manželek nebo družek) z pracovního poměru nebo ze soukromé výdělečné činnosti apod. převyšují příjmy z provozování zemědělské výroby, zvýší národní výbor vyměřenou daň až o 100 %, zpravidla nejméně o 100 Kčs.
    (3) Poplatníkům pěstujícím vinnou révu na výměře větší než 5 arů zvýší národní výbor vyměřenou daň o
    a) 5,- až 7,- Kčs za každý vyrobený litr vína,
    b) 3,50 až 5,- Kčs za každý kilogram sklizených hroznů,
    který nedodají za stanovené nákupní ceny do centrálních fondů, popřípadě kterého použijí pro vlastní spotřebu nad stanovené množství.1)
    (4) Daň se nevyměří, činí-li po zvýšení nebo snížení méně než 20 Kčs.
    § 16
    Zvýšení a snížení daně
    (1) Poplatníkům, kteří nemají nezletilé děti, se vyměřená daň zvýší o 10 %.
    (2) Poplatníkům s dvěma nezletilými dětmi se sníží vyměřená daň o 15 %, s třemi dětmi o 30 % a se čtyřmi nebo více dětmi o 45 %, vždy však nejvýše o 1 200 Kčs. Daň se sníží, jen nebyla-li poplatníku z téhož důvodu snížena jiná daň.
    § 17
    Daně prosté minimum
    Poplatníkům, kteří jsou odkázáni svou výživou a výživou své rodiny výhradně na příjem ze zemědělské výroby, se daň nevyměří, nepřesahují-li tyto příjmy 3000 Kčs ročně.
    § 18
    (1) Stane-li se poplatník během roku členem jednotného zemědělského družstva, odepíší se mu splátky daně (§ 19 odst. 1), pokud ke dni vstupu do družstva nebyly splatné.
    (2) Vystoupí-li během roku člen z jednotného zemědělského družstva nebo byl-li z něho vyloučen, vyměří se mu daň na tento rok z dani podrobného příjmu připadajícího na celkovou výměru pozemků, které mu byly jednotným zemědělským družstvem vyděleny.
    § 19
    Placení daně
    (1) Poplatníci jsou povinni si daň vypočítat sami a zaplatit ji příslušnému národnímu výboru ve splátkách, a to 20 % daně vždy nejpozději do 31. března, 30 % do 31. července, 20 % do 30. září a 30 % do 30. listopadu běžného roku.
    (2) Byl-li poplatník vyrozuměn vyložením předpisného seznamu o vyměření daně, je povinen zaplatit splátky na daň podle toho, jak mu byla daň vyměřena.
    (3) Zvýšení daně podle § 20 odst. 3 je splatné do 45 dnů ode dne vyložení předpisného seznamu, popřípadě do 15 dnů ode dne doručení platebního výměru. Rozdíl ve vyměřené dani připadající na zvýšení základu daně podle § 14 a zvýšení daně podle § 15 odst. 2 a 3, pokud připadá na prošlé splátky daně, je splatný do 45 dnů ode dne vyložení předpisného seznamu, popřípadě do 15 dnů ode dne doručení platebního výměru. Zbývající částky jsou splatné v pravidelných splátkách daně.
    ODDÍL III
    Společná ustanovení
    § 20
    Přiznání
    (1) Každý, kdo je povinen platit zemědělskou daň, je povinen podat každoročně do konce února příslušnému výkonnému orgánu okresního národního výboru přiznání o všech okolnostech rozhodných pro vyměření daně. Mimo to je povinen podat přiznání každý, koho výkonný orgán okresního národního výboru k podání přiznání vyzve.
    (2) Přiznání k dani nemusí podat poplatníci, u nichž nedošlo ke změnám v okolnostech rozhodných pro vyměření daně a kteří tuto skutečnost oznámí ve lhůtě uvedené v odstavci 1 národnímu výboru.
    (3) Nepodá-li poplatník přiznání nebo oznámení včas, může mu být daň podle § 15 odst. 1 zvýšena až o 10 %.
    § 21
    Začne-li nebo přestane-li poplatník vykonávat činnost podrobenou této dani (§§ 6 a 11), je povinen oznámit to do 15 dnů výkonnému orgánu okresního národního výboru.
    § 22
    Vyrozumění o předpisu daně
    (1) O stanovení prozatímní daňové povinnosti a o vyměření daně vyrozumí výkonný orgán okresního národního výboru jednotná zemědělská družstva platebním výměrem. Ostatní poplatníky bydlící v obvodě téhož místního národního výboru vyrozumí o vyměření daně hromadně předpisným seznamem prostřednictvím výkonného orgánu místního národního výboru.
    (2) Předpisný seznam vyloží místní národní výbor do 7 dnů po dojití k veřejnému nahlédnutí po dobu 30 dnů.
    § 23
    Kontrola daně
    (1) Výkonné orgány národních výborů prověřují včasnost, správnost a úplnost placení daně a správnost a úplnost daňových přiznání.
    (2) Poplatníci jsou oprávněni a povinni při kontrole spolupůsobit, poskytnout výkonným orgánům provádějícím kontrolu vysvětlení a důkazní prostředky, předložit písemnosti a pomůcky týkající se skutečností rozhodných pro vyměření daně a učinit vše, co je k usnadnění a urychlení kontroly potřebné.
    § 24
    Odvolání
    Proti stanovení prozatímní daňové povinnosti nebo proti vyměření daně je možno se odvolat u výkonného orgánu okresního národního výboru do 15 dnů po doručení platebního výměru anebo do 45 dnů ode dne vyložení předpisného seznamu k veřejnému nahlédnutí.
    § 25
    Penále
    Nebyla-li daň (záloha na daň) zaplacena včas, je poplatník povinen zaplatit penále ve výši 5 % nedoplatků daně s příslušenstvím, zjištěných ke dni 31. března, 31. července a 30. listopadu.
    § 26
    Promlčení
    (1) Daň nelze vyměřit a vymáhat po uplynutí tří let od konce kalendářního roku, v němž byl poplatník povinen podat přiznání k dani.
    (2) Je-li proveden úkon k vyměření nebo vymáhání daně, běží promlčecí lhůta znovu od konce kalendářního roku, v němž byl poplatník o tomto úkonu zpraven.
    ODDÍL IV
    Závěrečná ustanovení
    § 27
    (1) Zemědělská daň je počínaje rokem 1961 rozpočtovým příjmem místních a okresních národních výborů.
    (2) Okresní národní výbor může se souhlasem krajského národního výboru přenést správu zemědělské daně na místní národní výbor.
    § 28
    Zmocnění
    (1) Vláda může
    1. podle potřeby upravovat procento snížení nebo zvýšení sazby daně podle § 8 odst. 2;
    2. poskytnout úlevu od daně pro jednotná zemědělská družstva, pro poplatníky určitých oblastí, popřípadě pro některé jiné skupiny poplatníků a poskytnout úlevy pro škody způsobené živelními pohromami.
    (2) Ministerstvo financí
    1. může učinit opatření k zamezení nesrovnalostí a tvrdostí, které by mohly vzniknout z tohoto zákona;
    2. upraví řízení ve věcech této daně;
    3. vydá předpisy potřebné k provedení tohoto zákona.
    (3) Ministr zemědělství se zmocňuje, aby v dohodě s ministrem financí stanovil výrobní oblasti a zařazoval do nich jednotlivé obce.
    § 29
    Počínaje rokem 1960 se zrušuje zákon č. 77/1952 Sb., o zemědělské dani, ve znění právních předpisů jej měnících a doplňujících, a předpisy podle něho vydané.
    § 30
    Tento zákon nabývá účinnosti ode dne vyhlášení a platí pro zemědělskou daň počínaje rokem 1960; provede jej ministr financí v dohodě s ministrem zemědělství a ostatními zúčastněnými členy vlády.
    Novotný v.r.
    Fierlinger v.r.
    Široký v.r.
    Ďuriš v.r.
    Štrougal v.r.
    1) Prodej vína přímo spotřebitelům je zakázán vyhláškou č. 103/1962 Sb., o úpravě prodeje přebytků zemědělských výrobků.

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 06.06.2023Digitální služby (online - živé vysílání) - 6.6.2023
    • 07.06.2023Vyjednávání s prvky mediace (online - živé vysílání) - 7.6.2023
    • 09.06.2023Nové stavební právo a jeho velká věcná novela od 1. 7. 2023 (online - živé vysílání) - 9.6.2023
    • 14.06.2023Asertivita, řešení problému, řešení konfliktu a jejich prevence (online - živé vysílání) - 14.6.2023
    • 22.06.2023Aktuální otázky ochrany spotřebitele (online - živé vysílání) - 22.6.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (květen 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (duben 2023)
    • Novinky v IT právu a e-commerce pro rok 2023
    • Na co si dát v roce 2023 nejen z pohledu Tax Compliance pozor - Na co se budou zaměřovat finanční úřady v roce 2023?
    • Na co si dát v roce 2023 nejen z pohledu Tax Compliance pozor - Změny v oblasti zdanění od roku 2023
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 15.06.2023XXX. Konference Karlovarské právnické dny
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Porušení zákazu postoupení pohledávky
    • Námitka věcné nepříslušnosti jako trend v obstrukčních technikách
    • Exekuce
    • 10 tipů, jak se nespálit při výběru dodavatele fotovoltaiky
    • Doručování do datové schránky podnikající fyzické osoby aneb Ďábel se skrývá v detailu
    • Výběr z judikatury nejen k zákoníku práce z r. 2022 - část 9.
    • Stinné stránky investování a na co si dát pozor
    • Výběr z judikatury nejen k zákoníku práce z r. 2022 - část 8.
    • Musí zaměstnavatel vydat předpis k ochranným pracovním prostředkům?
    • Doručování do datové schránky podnikající fyzické osoby aneb Ďábel se skrývá v detailu
    • Porušení zákazu postoupení pohledávky
    • JUDr. Natálie Kuňáková, LL.M., advokátka trvale spolupracující s AK Petráš Rezek - kategorie TALENT ROKU - Právník roku 2022
    • Výběr z judikatury nejen k zákoníku práce z r. 2022 - část 9.
    • Odbory ve firmě založené jen ku zvýšené ochraně vybraných zaměstnanců - funkcionářů odborů - před rozvázáním pracovního poměru?
    • JUDr. Jakub Sivák, Ph.D., právník, externí pedagog PF UK v Praze, státní zástupce působící na Obvodním státním zastupitelství pro Prahu 8 - kategorie TALENT ROKU - Právník roku 2022
    • Směnka – nesměnka: směnka pozměněná (zfalšovaná)
    • Aktuální stav novely zákoníku práce a přehled očekávaných změn
    • Doručování do datové schránky podnikající fyzické osoby aneb Ďábel se skrývá v detailu
    • Nová pravidla pro práci na dálku v novele zákoníku práce
    • Střídavá péče do každé rodiny?
    • Možnosti nahrazení úředního ověření podpisu elektronickým podpisem v korporátním právu
    • Jak může umělá inteligence pomoci firemním právníkům a advokátním kancelářím?
    • Ústavní soud k úskalím užívání Metodiky Nejvyššího soudu k náhradě nemajetkové újmy na zdraví
    • Lze ve smlouvě sjednat předání díla prostřednictvím právní fikce?

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Exekuce

    Pravomocné rozhodnutí soudu o nároku poškozeného na náhradu újmy proti škůdci neznamená, že poškozený nemůže využít svého práva (svědčí-li mu toto podle smlouvy nebo...

    Náhrada škody způsobené státem

    Předloží-li v řízení před soudem účastník argumentaci založenou na právním názoru Ústavního soudu, je povinností obecného soudu takový argument vypořádat v odůvodnění rozhodnutí.

    Chybné posouzení dovolání

    Pokud je možno z textu dovolání dovodit, že předpoklad přípustnosti založený na tom, že určitá právní otázka dosud nebyla v rozhodovací praxi řešena, pak Nejvyšší soud pochybil,...

    Zásada kontradiktornosti řízení a náklady řízení

    Zásada kontradiktornosti řízení se uplatní i při rozhodování soudu o nákladech řízení. Účastníci řízení musejí mít podle čl. 36 odst. 1 ve spojení s čl. 38 odst. 2 Listiny...

    Poskytnutí informací

    Ve světle závěrů nálezu sp. zn. Pl. ÚS 25/21 není důvodu, pro který by v případě, kdy Ústav zdravotnických informací a statistiky („ÚZIS“) aplikuje konkrétní zákonný důvod...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.