epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Ústavní zákon ze dne 11.7.1960 Ústava Československé socialistické republiky

    11.7.1960 | Sbírka:  100/1960 Sb. | Částka:  40/1960ASPI

    Vztahy

    Prováděcí: 167/1988 Sb., 105/1968 Sb., 104/1968 Sb., 55/1968 Sb., 52/1968 Sb., 39/1968 Sb., 6/1968 Sb., 106/1967 Sb., 81/1967 Sb., 21/1967 Sb., 13/1967 Sb., 1/1967 Sb., 92/1966 Sb., 37/1966 Sb., 36/1966 Sb., 31/1966 Sb., 7/1966 Sb., 138/1965 Sb., 102/1965 Sb., 88/1965 Sb., 73/1965 Sb., 15/1965 Sb., 166/1964 Sb., 155/1964 Sb., 113/1964 Sb., 112/1964 Sb., 69/1964 Sb., 43/1964 Sb., 37/1964 Sb., 4/1964 Sb., 84/1963 Sb., 62/1963 Sb., 3/1963 Sb., 2/1963 Sb., 1/1963 Sb., 80/1962 Sb., 63/1962 Sb., 47/1962 Sb., 40/1962 Sb., 4/1962 Sb., 101/1961 Sb., 87/1961 Sb., 86/1961 Sb., 85/1961 Sb., 26/1961 Sb., 25/1961 Sb., 1/1961 Sb., 138/1960 Sb., 124/1960 Sb., 111/1960 Sb., 110/1960 Sb., 75/1960 Sb.
    Aktivní derogace: 35/1960 Sb., 33/1956 Sb., 26/1954 Sb., 12/1954 Sb., 81/1953 Sb., 64/1952 Sb., 75/1951 Sb., 47/1950 Sb., 92/1949 Sb., 152/1948 Sb., 150/1948 Sb.
    Pasivní derogace: 1/1993 Sb., 493/1992 Sb., 327/1991 Sb., 326/1991 Sb., 23/1991 Sb., 556/1990 Sb., 376/1990 Sb., 294/1990 Sb., 161/1990 Sb., 102/1990 Sb., 100/1990 Sb., 46/1990 Sb., 135/1989 Sb., 62/1978 Sb., 43/1971 Sb., 155/1969 Sb., 57/1969 Sb., 144/1968 Sb., 143/1968 Sb., 28/1968 Sb., 110/1967 Sb.
    100/1960 Sb.
    Ústavní zákon
    ze dne 11. července 1960
    Ústava Československé socialistické republiky
    Změna: 110/1967 Sb.
    Změna: 28/1968 Sb.
    Změna: 143/1968 Sb., 144/1968 Sb.
    Změna: 57/1969 Sb.
    Změna: 155/1969 Sb.
    Změna: 43/1971 Sb.
    Změna: 62/1978 Sb.
    Změna: 135/1989 Sb.
    Změna: 46/1990 Sb.
    Změna: 46/1990 Sb. (část)
    Změna: 100/1990 Sb., 102/1990 Sb.
    Změna: 161/1990 Sb.
    Změna: 294/1990 Sb.
    Změna: 376/1990 Sb.
    Změna: 294/1990 Sb. (část)
    Změna: 556/1990 Sb.
    Změna: 23/1991 Sb.
    Změna: 327/1991 Sb.
    Změna: 326/1991 Sb.
    Změna: 493/1992 Sb.
    Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto ústavním zákoně:
    nadpis vypuštěn
    "Každý podle svých schopností,
    každému podle jeho práce!"
    Lidová demokracie se jako cesta k socialismu plně osvědčila: dovedla nás k jeho vítězství.
    "Každý podle svých schopností,
    každému podle jeho potřeb!"
    *
    Abychom utvrdili všechny dosavadní výsledky bojů a práce našeho lidu a abychom zároveň ukázali nezlomnou vůli dospět k cílům ještě vyšším, uzákoňujeme dnes tuto socialistickou ústavu naší republiky.
    Hlava první
    Společenské zřízení
    Čl.1
    Česká a Slovenská Federativní Republika je demokratický právní stát složený z České republiky a Slovenské republiky.
    Čl.2
    (1) Veškerá moc v České a Slovenské Federativní Republice patří pracujícímu lidu.
    (2) Státní moc vykonává lid zákonodárnými sbory, které jsou jím voleny a lidovým hlasováním (referendem).
    (3) Zákonodárné sbory v České a Slovenské Federativní Republice jsou: Federální shromáždění, Česká národní rada a Slovenská národní rada.
    Čl.3
    (1) Volební právo do všech zákonodárných sborů je obecné, rovné a přímé s tajným hlasováním. Volit může každý občan, který dosáhl věku 18 let. Zvolen může být každý občan, který dosáhl věku 21 let.
    (2) Členové zákonodárných sborů - poslanci - jsou povinni vykonávat svůj mandát osobně, podle svého svědomí a nejlepšího přesvědčení; nejsou vázáni příkazy, které se týkají výkonu mandátu.
    Čl.4
    zrušen
    Čl.5
    zrušen
    Čl.6
    zrušen
    Čl.7
    zrušen
    Čl.8
    zrušen
    Čl.9
    zrušen
    Čl.10
    Nerostné bohatství, základní zdroje energie, základní lesní půdní fond, přírodní zásoby podzemních vod, vodní toky a přírodní léčivé zdroje jsou ve státním vlastnictví. Podrobnosti stanoví zákon Federálního shromáždění.
    Čl.11
    Vlastnické právo k půdě a dědické právo k ní zůstávají nedotčena.
    Čl.12
    Výkon vlastnického nebo užívacího práva nesmí poškozovat lidské zdraví, životní a přírodní prostředí nad míru nezbytně nutnou.
    Čl.13
    Stát vytváří podmínky a stanoví pravidla pro rozvoj a ochranu podnikání a hospodářské soutěže.
    Čl.14
    Cizí právnické osoby a cizinci mohou nabývat vlastnictví a jiná majetková práva a podnikat na území České a Slovenské Federativní Republiky za podmínek stanovených zákonem. Stát jim zaručuje rovnocennou ochranu jejich vlastnických a jiných majetkových práv jako československým občanům a československým právnickým osobám.
    Čl.15
    (1) Česká a Slovenská Federativní Republika svou hospodářskou politikou usiluje o rozmnožování národního bohatství, o sociálně spravedlivou společnost a o vytvoření nezbytných podmínek pro svobodný rozvoj osobnosti, rozvoj národů a národností.
    (2) Stát dbá o vytváření ekologické rovnováhy ochranou přírody a péčí o tvorbu a ochranu zdravého životního prostředí i o šetrné využívání přírodních zdrojů.
    Čl.16
    (1) Veškerá kulturní politika v Československu, rozvoj vzdělání, výchova a vyučování jsou vedeny v duchu vědeckého poznání a v souladu se zásadami vlastenectví, humanity a demokracie.
    (2) Stát spolu se společenskými organizacemi všemožně podporuje tvůrčí činnost ve vědě a umění, usiluje o stále širší a hlubší vzdělanost pracujících a o jejich aktivní účast na vědecké a umělecké tvorbě a dbá o to, aby výsledky této činnosti sloužily všemu lidu.
    Čl.17
    (1) Všichni občané a všechny organizace státní a společenské se ve všem svém počínání řídí právním řádem státu a dbají o plné uplatnění socialistické zákonnosti v životě společnosti.
    (2) Společenské organizace, plníce své poslání, vedou občany k zachovávání zákonů, k dodržování pracovní kázně i pravidel socialistického soužití a usilují o to, aby předcházely a zamezovaly jejich porušování.
    Čl.18
    zrušen
    Hlava druhá
    zrušena
    Čl.19
    zrušen
    Čl.20
    zrušen
    Čl.21
    zrušen
    Čl.22
    zrušen
    Čl.23
    zrušen
    Čl.24
    zrušen
    Čl.25
    zrušen
    Čl.26
    zrušen
    Čl.27
    zrušen
    Čl.28
    zrušen
    Čl.29
    zrušen
    Čl.30
    zrušen
    Čl.31
    zrušen
    Čl.32
    zrušen
    Čl.33
    zrušen
    Čl.34
    zrušen
    Čl.35
    zrušen
    Čl.36
    zrušen
    Čl.37
    zrušen
    Čl.38
    zrušen
    Hlava třetí
    zrušena
    Čl.39
    zrušen
    nadpis vypuštěn
    Čl.40
    zrušen
    Čl.41
    zrušen
    Čl.42
    zrušen
    Čl.43
    zrušen
    Čl.44
    zrušen
    Čl.45
    zrušen
    Čl.46
    zrušen
    Čl.47
    zrušen
    Čl.48
    zrušen
    Čl.49
    zrušen
    nadpis vypuštěn
    Čl.50
    zrušen
    Čl.51
    zrušen
    nadpis vypuštěn
    Čl.52
    zrušen
    nadpis vypuštěn
    Čl.53
    zrušen
    Čl.54
    zrušen
    nadpis vypuštěn
    Čl.55
    zrušen
    Čl.56
    zrušen
    Čl.57
    zrušen
    Čl.58
    zrušen
    nadpis vypuštěn
    Čl.59
    zrušen
    Čl.60
    zrušen
    Hlava čtvrtá
    zrušena
    Čl.61
    zrušen
    Čl.62
    zrušen
    Čl.63
    zrušen
    Čl.64
    zrušen
    Čl.65
    zrušen
    Hlava pátá
    zrušena
    Čl.66
    zrušen
    Čl.67
    zrušen
    Čl.68
    zrušen
    Čl.69
    zrušen
    Čl.70
    zrušen
    Čl.71
    zrušen
    Čl.72
    zrušen
    Hlava šestá
    zrušena
    Čl.73
    zrušen
    nadpis vypuštěn
    Čl.74
    zrušen
    nadpis vypuštěn
    Čl.75
    zrušen
    Čl.76
    zrušen
    nadpis vypuštěn
    Čl.77
    zrušen
    nadpis vypuštěn
    Čl.78
    zrušen
    nadpis vypuštěn
    Čl.79
    zrušen
    Čl.80
    zrušen
    Čl.81
    zrušen
    Čl.82
    zrušen
    nadpis vypuštěn
    Čl.83
    zrušen
    Čl.84
    zrušen
    Čl.85
    zrušen
    Hlava sedmá
    Místní samospráva
    Čl.86
    (1) Základem místní samosprávy je obec.
    (2) Obec je samosprávným společenstvím občanů. Je právnickou osobou; má vlastní majetek, s nímž samostatně hospodaří. Zákon stanoví, které daně a poplatky jsou příjmem obce.
    (3) O věcech místní samosprávy rozhodují občané na obecních shromážděních nebo referendem anebo prostřednictvím zastupitelstva obce.
    (4) Právo volit členy zastupitelstva obce je obecné, rovné a přímé; uskutečňuje se tajným hlasováním.
    (5) Obec vydává ve věcech místní samosprávy obecně závazné vyhlášky. Vyhlášky může též vydávat ve věcech státní správy, byla-li k tomu zmocněna zákonem.
    Čl.87
    (1) Obce se mohou sdružovat k zabezpečování věcí společného zájmu.
    (2) Hranice obce lze měnit jen s jejím souhlasem. Podmínky a způsob vzniku, zániku, rozdělení nebo sloučení obcí stanoví zákony národních rad.
    (3) Zákony národních rad dále stanoví zejména
    a) postavení, organizaci a působnost obcí,
    b) podmínky výkonu volebního práva a způsob provádění voleb do zastupitelstev obcí a jejich volební období,
    c) prostředky ochrany práva obcí na místní samosprávu,
    d) které věci se považují za věci místní samosprávy,
    e) ve kterých věcech se obce pověřují výkonem státní správy.
    Čl.88
    zrušen
    Čl.89
    zrušen
    Čl.90
    zrušen
    Čl.91
    zrušen
    Čl.92
    zrušen
    Čl.93
    zrušen
    Čl.94
    zrušen
    Čl.95
    zrušen
    Čl.96
    zrušen
    Hlava osmá
    Soudy a prokuratura
    Čl.97
    Soudy a prokuratura chrání stát, jeho ústavní zřízení i práva a oprávněné zájmy fyzických a právnických osob.
    Soudy
    Čl.98
    (1) Soudnictví vykonávají nezávislé soudy České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky.
    (2) Soudy České a Slovenské Federativní Republiky jsou: Nejvyšší soud České a Slovenské Federativní Republiky, vyšší vojenské soudy a vojenské obvodové soudy; v době branné pohotovosti státu též vyšší polní soudy a nižší polní soudy.
    (3) Sídlo Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky stanoví zákon Federálního shromáždění.
    (4) Soudy České republiky a Slovenské republiky jsou: Nejvyšší soud České republiky, Nejvyšší soud Slovenské republiky, krajské soudy a okresní soudy (dále jen "soudy republik").
    (5) Ustanovení týkající se krajských a okresních soudů se vztahují též na soudy se stejnou působností, avšak jinak označené.
    Čl.99
    (1) Nejvyšším soudním orgánem v České a Slovenské Federativní Republice je Nejvyšší soud České a Slovenské Federativní Republiky, který sleduje pravomocná rozhodnutí nejvyšších soudů republik a vojenských soudů a zajišťuje zákonnost a jednotnost rozhodování mezi republikami a vojenskými soudy tím, že
    a) rozhoduje o řádných opravných prostředcích proti rozhodnutím vojenských soudů v případech stanovených zákonem,
    b) rozhoduje o mimořádných opravných prostředcích proti rozhodnutím nejvyšších soudů republik a všech vojenských soudů, proti rozhodnutím senátů vojenského kolegia Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky, pokud tento soud rozhodoval o řádném opravném prostředku, a dále proti rozhodnutím jiných orgánů činných v trestním řízení ve vojenských věcech v případech stanovených zákonem,
    c) zaujímá stanoviska ke sjednocování výkladu zákonů a jiných obecně závazných právních předpisů s federální působností,
    d) rozhoduje v jiných zákonem stanovených případech.
    (2) Nejvyšší soud České a Slovenské Federativní Republiky dále
    a) přezkoumává zákonnost rozhodnutí ústředních orgánů státní správy České a Slovenské Federativní Republiky, nestanoví-li zákon jinak,
    b) rozhoduje spory o pravomoc mezi soudy jedné republiky a státními notářstvími nebo orgány státní správy druhé republiky a spory o pravomoc mezi soudy a federálními orgány státní správy; rozhoduje spory o příslušnost mezi soudy a mezi soudy a státními notářstvími a určuje jejich příslušnost v případech stanovených zákony o řízení před soudy a státními notářstvími,
    c) rozhoduje o uznání a vykonatelnosti rozhodnutí cizozemských soudů na území České a Slovenské Federativní Republiky, vyžaduje-li to zákon nebo mezinárodní smlouva.
    (3) V České republice je nejvyšším soudním orgánem Nejvyšší soud České republiky, ve Slovenské republice je nejvyšším soudním orgánem Nejvyšší soud Slovenské republiky. Nejvyšší soud republiky dbá o sjednocující výklad a sjednocující používání zákonů a jiných obecně závazných právních předpisů ostatními soudy republiky.
    Čl.100
    (1) V řízení před soudem rozhoduje senát nebo jediný soudce. Zákony upravující řízení před soudy stanoví, u kterých senátů a v kterých věcech se účastní rozhodování přísedící a v kterých věcech rozhoduje jediný soudce; jako jediný soudce může rozhodovat toliko soudce.
    (2) Soudci a přísedící jsou si při rozhodování rovni.
    (3) Soudem prvního stupně je zpravidla okresní soud.
    Čl.101
    (1) Soudce Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky jmenuje prezident České a Slovenské Federativní Republiky na návrh předsedy Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky po dohodě s vládou České republiky a s vládou Slovenské republiky zpravidla ve stejném počtu z občanů České republiky a z občanů Slovenské republiky. Jmenování soudcem Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky nabývá účinnosti schválením oběma sněmovnami Federálního shromáždění. Prezident České a Slovenské Federativní Republiky jmenuje na návrh vlády České a Slovenské Federativní Republiky předsedu a místopředsedu Nejvyššího soudu České a Slovenské Federativní Republiky ze soudců tohoto soudu; jestliže předsedou jmenoval občana České republiky, jmenuje místopředsedou občana Slovenské republiky nebo naopak.
    (2) Soudce vojenských soudů jmenuje prezident České a Slovenské Federativní Republiky na návrh ministra obrany České a Slovenské Federativní Republiky.
    (3) Soudce nejvyššího soudu republiky a ostatních soudů republik jmenuje předsednictvo příslušné národní rady na návrh vlády příslušné republiky.
    (4) Soudci a přísedící mohou být odvoláni, popřípadě zproštěni své funkce jen z důvodů a způsobem stanovenými zákonem. Pro porušení svých povinností mohou být soudci odvoláni jen na základě pravomocného rozhodnutí kárného soudu.
    (5) Podmínky pro výkon funkce soudce a přísedícího, včetně znění slibu, jehož složení je předpokladem výkonu funkce, stanoví a volbu přísedících vojenských soudů upraví zákon Federálního shromáždění. Zákon Federálního shromáždění upraví také důvody odvolání a podmínky jiného zániku funkce soudce a funkce přísedícího vojenských soudů. Volbu a odvolání a podmínky jiného zániku funkce přísedících okresních a krajských soudů upraví zákony národních rad.
    Čl.102
    (1) Soudci a přísedící jsou při výkonu své funkce nezávislí a jsou vázáni jedině zákonem.
    (2) Má-li soud za to, že jiný obecně závazný právní předpis odporuje zákonu, řízení přeruší a podá návrh na zahájení řízení před Ústavním soudem. Nález Ústavního soudu je pro něj i pro ostatní obecné soudy závazný.
    (3) Soudci a přísedící jsou povinni vykládat právní předpisy podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, jsou povinni rozhodovat nezávisle, nestranně a spravedlivě.
    Čl.103
    zrušen
    Prokuratura
    Čl.104
    (1) Prokuratura vykonává v rozsahu stanoveném zákonem dozor nad dodržováním zákonů a jiných právních předpisů; při jejich porušení činí opatření stanovená zákonem.
    (2) Prokuratura České a Slovenské Federativní Republiky působí ve věcech obrany a v dalších věcech, které patří do působnosti České a Slovenské Federativní Republiky; v ostatních věcech působí Prokuratura České republiky a Prokuratura Slovenské republiky.
    (3) Organizaci Prokuratury České a Slovenské Federativní Republiky, její úkoly, pravomoc a právní poměry prokurátorů a vyšetřovatelů a právních čekatelů prokuratury upravuje zákon Federálního shromáždění.
    (4) Organizaci Prokuratury České republiky a Prokuratury Slovenské republiky, jejich úkoly, pravomoc a právní poměry prokurátorů a vyšetřovatelů a právních čekatelů prokuratury upravují zákony národních rad.
    Čl.105
    Generálního prokurátora České a Slovenské Federativní Republiky jmenuje a odvolává prezident České a Slovenské Federativní Republiky. Generální prokurátor České a Slovenské Federativní Republiky je odpovědný Federálnímu shromáždění, které může prezidentu České a Slovenské Federativní Republiky navrhnout, aby jej z funkce odvolal.
    Čl.106
    zrušen
    Čl.106a
    Zprávy o stavu socialistické zákonnosti
    Federální shromáždění projednává zprávy generálního prokurátora České a Slovenské Federativní Republiky o stavu socialistické zákonnosti.
    Hlava devátá
    Ustanovení obecná a závěrečná
    Čl.107
    zrušen
    Čl.108
    zrušen
    Čl.109
    zrušen
    Čl.110
    zrušen
    Čl.111
    zrušen
    Čl.112
    (1) Ústava nabývá účinnosti dnem, kdy byla schválena Národním shromážděním.
    (2) Tímto dnem pozbývá platnosti dosavadní ústava i ostatní ústavní zákony, které ji měnily a doplňovaly.
    Novotný v. r.
    Fierlinger v. r.
    Široký v. r.

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 15.02.2023Nové stavební právo (online - živé vysílání) - 15.2.2023
    • 17.02.2023Velká implementační novela zákona o svobodném přístupu k informacím (online - živé vysílání) - 17.2.2023
    • 24.02.2023NIS2: Nová regulace kybernetické bezpečnosti v EU (online - živé vysílání) - 24.2.2023
    • 24.03.2023Aktuální judikatura k procesnímu právu (online - živé vysílání) - 24.3.2023
    • 31.03.2023Variace dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 31.3.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (prosinec 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022 - část 2)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022)
    • Spolupráce s dodavateli, aneb jak se vyhnout zastřenému zprostředkování zaměstnání
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 30.05.2023Rodina v právu a bezpráví - Patchworkové rodiny - právní a neprávní souvislosti - 30.5.2023
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Kdy a komu nelze dát výpověď z pracovního poměru
    • Příplatek mimo základní kapitál – váže se k podílu, nebo osobě? A jak je to s převodem?
    • Žaloba na neplatnost převodu věci podaná potenciálním dědicem zcizitele
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Fotovoltaické elektrárny z pohledu energetického zákona
    • Odepření plnění (zlatého padáku) ze smlouvy o výkonu funkce
    • Předsmluvní odpovědnost
    • Ke spornosti výkladu ustanovení § 62 zákona o obchodních korporacích a dopadu povinností členů volených orgánů obchodní korporace na prokuristu
    • Žaloba na neplatnost převodu věci podaná potenciálním dědicem zcizitele
    • Fotovoltaické elektrárny z pohledu energetického zákona
    • Přichází směrnice NIS 2 a s ní revoluce v oblasti kybernetické bezpečnosti
    • Kdy a komu nelze dát výpověď z pracovního poměru
    • Odepření plnění (zlatého padáku) ze smlouvy o výkonu funkce
    • 10 otázek pro ..Filipa Seiferta
    • Příplatek mimo základní kapitál – váže se k podílu, nebo osobě? A jak je to s převodem?
    • Ke spornosti výkladu ustanovení § 62 zákona o obchodních korporacích a dopadu povinností členů volených orgánů obchodní korporace na prokuristu
    • Fotovoltaické elektrárny z pohledu stavebního zákona
    • Platné sjednání smluvní pokuty pohledem judikatury Nejvyššího soudu
    • Přikázání věci do vlastnictví jednoho ze spoluvlastníků při vypořádání spoluvlastnictví
    • Přímá odpovědnost jednatele (společníka) SRO za škodu způsobenou třetí osobě
    • K článku Manželství pro všechny z katolického pohledu
    • Nová sbírka právních předpisů jako nechtěný dar
    • Přehled vybraných legislativních novinek platných pro rok 2023
    • Výpověď pro nadbytečnost po předchozím neplatném skončení pracovního poměru

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Insolvence a plná moc (exkluzivně pro předplatitele)

    Opravňuje-li procesní plná moc udělená přihlášeným věřitelem advokáta k zastupování věřitele v rámci všech úkonů, k nimž je věřitel oprávněn a povinen v rámci...

    Předsmluvní odpovědnost

    Úprava tzv. předsmluvní odpovědnosti stojí na obecné povinnosti jednat poctivě (§ 6 o. z.), a to i při jednání o uzavření smlouvy. Možnost vzniku povinnosti k náhradě škody mezi...

    Ukládání trestů (exkluzivně pro předplatitele)

    Uložení trestu pod dolní hranicí trestní sazby nelze odůvodnit odkazem na § 39 odst. 4 tr. zákoníku a v něm zakotvenou povinnost soudu přihlédnout při stanovení druhu trestu a jeho...

    Závěť (exkluzivně pro předplatitele)

    V ustanoveních § 555 a násl. o. z. je obsažena obecná úprava interpretace právních jednání, u některých právních jednání stanoví zákon speciální pravidla pro jejich výklad. Tak...

    Zpeněžování (exkluzivně pro předplatitele)

    Částka vymožená v exekuci prodejem nemovitých věcí se nemusí vždy shodovat s výtěžkem, kterého by bylo dosaženo při zpeněžení takové nemovitosti (coby předmětu zajištění) v...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.