epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Metodická pomůcka ze dne 30.6.2003, kterou se doporučují zásady pro jednotné rozlišování a vymezení preventivních, záchranných, likvidačních a obnovovacích (asanačních) prací spojených s předcházením, řešením a odstraněním následků mimořádných událostí

    10.7.2003 | Sbírka:  PO-1590/IZS-2003 | Částka:  6/2003ASPI

    Vztahy

    Nadřazené: 239/2000 Sb.
    Pasivní derogace: VV01/2003
    PO-1590/IZS-2003
    METODICKÁ POMŮCKA
    MINISTERSTVA VNITRA
    ze dne 30. června 2003 kterou se doporučují zásady pro jednotné rozlišování a vymezení preventivních, záchranných, likvidačních a obnovovacích (asanačních) prací spojených s předcházením, řešením a odstraněním následků mimořádných událostí
    Odvětví: integrovaný záchranný systém
    Ministerstvo vnitra ke sjednocení aplikací ustanovení § 24 odst. 2 písm. f), § 29, § 30 a § 31 zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů (dále jen "zákon"), pro které je nutné rozlišení záchranných a likvidačních prací vzájemně a jejich rozlišení od preventivních a obnovovacích prací, vydává v souladu s ustanoveními § 7 odst. 2 písm. a) a b) zákona tuto metodickou pomůcku:
    Čl.1
    Vymezení preventivních prací
    (1) Za preventivní práce se považují činnosti a opatření materiálního, plánovacího, organizačního a vzdělávacího charakteru, které mají za účel předejít možnosti vzniku mimořádné události,1) snížit pravděpodobnost jejího vzniku nebo snížit škodlivé působení mimořádné události po jejím případném vzniku.
    (2) Preventivní práce provádějí právnické, podnikající fyzické osoby a fyzické osoby ve svém zájmu nebo na základě povinností stanovených ve zvláštních zákonech z vlastních zdrojů. Orgány veřejné správy provádějí preventivní práce v rámci své působnosti a na základě povinností stanovených ve zvláštních právních předpisech2) a vyčleňují pro ně prostředky ve svých rozpočtech způsobem stanoveným rozpočtovými pravidly nebo mohou využívat prostředky veřejných zdrojů (např. Státní fond životního prostředí, Státní fond dopravní infrastruktury).
    Čl.2
    Zásada časového zařazení preventivních prací
    Preventivní práce probíhají vždy před okamžikem vzniku mimořádné události nebo před okamžikem, kdy kompetentní orgány poprvé zveřejnily tísňovou informaci (varovnou relaci) o neodvratně se blížící mimořádné události v hromadných informačních prostředcích3) nebo technickými prostředky jednotného systému varování a vyrozumění.4)
    Čl.3
    Vymezení záchranných prací a jejich bezprostřednost
    (1) Záchranné práce definované v zákoně5) jsou činnosti, které při zásahu složek integrovaného záchranného systému6) po oznámení vzniku nebo neodvratně se blížící mimořádné události je nutné provést v místě nasazení složek integrovaného záchranného systému nebo v místě předpokládaných účinků mimořádné události bezprostředně a nejpozději v okamžiku, kdy je to možné s ohledem na zdraví a životy zasahujících osob. Za záchranné práce se považují i činnosti, které umožňují vytvoření přiměřených bezpečnostních podmínek pro ochranu zasahujících osob.
    (2) Systémy plošného pokrytí území státu jednotkami požární ochrany a zdravotnickou záchrannou službou limitují bezprostřednost provedení záchranných prací stanovenými maximálními dojezdovými časy jednotek a osádek na místo zásahu a kapacitními možnostmi jednotek a osádek, které se již dostavily na místo zásahu a jejich případným dalším posilováním.
    Čl.4
    Zásada časového zařazení a priority záchranných prací
    (1) Činnosti prováděné po zveřejnění varování podle čl. 2 do okamžiku vzniku škodlivého působení a dopadů mimořádné události, zejména evakuace osob, zvířat a majetku, jsou součástí záchranných prací.
    (2) Záchranné práce mají prioritu před prováděním nebo zabezpečováním likvidačních a obnovovacích (asanačních) prací. V případě nutné volby priorit v záchranných pracích, je vždy prioritou záchrana životů osob a zdraví osob, dále je v pravomoci velitele zásahu složek integrovaného záchranného systému (dále jen "velitel zásahu")7) rozhodnout o pořadí záchranných prací směrovaných k ochraně životního prostředí, majetku a zvířat.
    Čl.5
    Úhrada nákladů za provedení záchranných prací
    (1) Listina základních práv a svobod ve svém článku 5 stanoví, že každý má právo na ochranu života, zdraví a majetku. Na základě tohoto práva provádí základní i ostatní složky integrovaného záchranného systému záchranné práce ve prospěch každého bezúplatně a zabezpečují je ze svých rozpočtových prostředků nebo prostředků veřejných zdrojů (např. zdravotní pojištění, jsou-li záchranné práce současně výkonem hrazeným z tohoto pojištění). V případě, že pro záchranné práce využijí plánovanou nebo neplánovanou věcnou nebo osobní pomoc ve smyslu zákona8) a poskytovatel této pomoci žádá úhradu nákladů, uhrazuje ji místně příslušný krajský úřad.9)
    (2) Záchranné práce provedené právnickými, podnikajícími fyzickými osobami, fyzickými osobami nebo občanskými sdruženími, které nejsou základní nebo ostatní složkou integrovaného záchranného systému nebo nebyly k poskytnutí pomoci vyzvány k tomu oprávněným subjektem stanoveným zákonem10) jsou hrazeny na základě komerčního nebo jiného vztahu11) mezi poskytovatelem záchranných prací a příjemcem této pomoci. Ani poskytovatel takových záchranných prací ani příjemce pomoci nemají nárok na úhradu nákladů orgány veřejné správy nebo složkami integrovaného záchranného systému.
    Čl.6
    Vymezení likvidačních prací
    (1) Likvidační práce vymezené v zákoně12) jsou činnosti k odstranění následků způsobených mimořádnou událostí, přičemž následky se rozumí účinky (dopady) působící na osoby, zvířata, věci a životní prostředí. Jsou to činnosti, které je nutno vykonat bez zbytečného odkladu tak, aby složky integrovaného záchranného systému mohly:
    a) opustit místo zásahu13) a ukončit zásah, nebo
    b) předat místo zásahu k dalšímu užívání, případně k provedení obnovovacích prací podle čl. 12 a ukončit zásah.
    (2) Za likvidační práce jsou považovány některé obnovovací práce podle čl. 12, pokud jsou na základě rozhodnutí velitele zásahu výjimečně z důvodů racionality nebo jiných závažných důvodů provedeny v rámci zásahu složek integrovaného záchranného systému.
    (3) Výčet některých typických úkolů složek integrovaného záchranného systému na místě zásahu, k jejichž splnění provádějí likvidační práce nebo zabezpečují přivolání subjektů, které je vykonají, je uveden v příloze č. 1 metodické pomůcky.
    Čl.7
    Zásada stanovení okamžiku zahájení likvidačních prací
    Za okamžik ukončení záchranných prací a počátek likvidačních prací lze orientačně považovat stav, kdy jsou beze zbytku odvrácena bezprostřední rizika vzniklá mimořádnou událostí, je poskytnuta odborná lékařská pomoc poraněným osobám, veterinární pomoc zvířatům postiženým mimořádnou událostí a jsou odstraněny příčiny vzniku mimořádné události. O okamžiku ukončení záchranných a započetí likvidačních prací, případně o souběhu záchranných a likvidačních prací při zachování zásady priority záchranných prací podle čl. 4 rozhoduje velitel zásahu, který provedené práce uvádí ve zprávě o zásahu14) a jím uvedenou kvalifikaci prací nelze se zpětnou účinností měnit.
    Čl.8
    Zásada oprávnění k provádění likvidačních prací
    (1) O způsobu provedení likvidačních prací a jejich vykonavatelích rozhoduje velitel zásahu, který při volbě vychází z podmínky dané nutností vykonat likvidační práce bez zbytečného odkladu. Likvidační práce obvykle provádí:
    a) složky integrovaného záchranného systému,
    b) právnické, podnikající fyzické nebo fyzické osoby, které byly k tomu oprávněným subjektem10) vyzvány k poskytnutí věcné nebo osobní pomoci,
    c) právnická, podnikající fyzická nebo fyzická osoba, která je vlastníkem, správcem nebo uživatelem poškozeného objektu, zařízení, provozu nebo pozemku (dále jen "poškozená osoba"),
    d) právnická nebo podnikající fyzická osoba, která provádí likvidační práce na základě smluvního vztahu s poškozenou osobou podle písm. c), pokud je v dosahu nebo je veliteli zásahu známa a je možné ji v potřebném čase na místo mimořádné události povolat.
    (2) V případě, že záchranné a likvidační práce koordinuje starosta obce s rozšířenou působností nebo hejtman kraje,15) rozhodují o přiměřenosti využití nebo posílení nasazených vykonavatelů likvidačních prací.
    Čl.9
    Havárie, její původce a zásada objektivní odpovědnosti
    (1) Za havárii se pro potřeby této metodické pomůcky považuje v souladu se zákonem16) mimořádná událost vzniklá v souvislosti s:
    a) provozem technických zařízení a budov, přičemž za technické zařízení je možno považovat i silniční, kolejové, říční a letecké dopravní prostředky sloužící k výkonu podnikatelské činnosti, (nikoliv soukromá vozidla individuální osobní přepravy),
    b) nakládáním s nebezpečnými chemickými látkami17) a při jejich přepravě, bez ohledu na to, zda jejich množství dosahují kritická množství pro zvláštní režimy stanovené v zákoně o prevenci závažných havárií (tedy včetně obsahu nádrže cisternového dopravního prostředku),
    c) nakládáním s nebezpečnými odpady.
    (2) Právnická nebo podnikající fyzická osoba, která je vlastníkem, správcem nebo uživatelem zařízení, budov, látek nebo odpadů uvedených v odst. 1 je při havárii poškozenou osobou podle čl. 8 a současně je považována za původce havárie ve smyslu zákona18) s povinnostmi stanovenými v zákoně.19) Odpovědnost původce havárie za škody a náklady vyvolané havárií je objektivního charakteru, a to je vyjádřeno zákonnou povinností sjednat pojištění odpovědnosti podle zvláštních zákonů.20), 21),22)
    (3) Hasičský záchranný sbor České republiky, Policie České republiky, inspekční orgány životního prostředí a přizvaní znalci provádí pro potřeby správních orgánů nebo soudů úkony, zaměřené ke stanovení příčiny havárie a míry odpovědnosti za zavinění havárie, směřující k určení osoby, jejíž chování nebo činnost zapříčinilo vznik mimořádné události. Následné vypořádání mezi původcem havárie a osobou, jejíž chování nebo činnost zapříčinilo vznik havárie, ale nemá souvislost ani odkladný účinek s povinností původce havárie uhradit náklady likvidačních prací a vzniklé škody obcím, krajům nebo základním složkám integrovaného záchranného systému.
    Čl.10
    Úhrada nákladů za provedení likvidačních prací
    (1) Jestliže mimořádná událost není havárií podle čl. 9, provádějí základní složky integrovaného záchranného systému likvidační práce bezúplatně a zabezpečují je ze svých rozpočtových prostředků nebo prostředků veřejných zdrojů. V případě, že pro likvidační práce využijí plánovanou nebo neplánovanou věcnou nebo osobní pomoc8) a poskytovatel této pomoci žádá úhradu nákladů, uhrazuje ji místně příslušný krajský úřad.9)
    (2) Poškozená osoba provádí likvidační práce svými zaměstnanci, sjednaným subjektem nebo osobně ve svém zájmu z vlastních zdrojů a nemá nárok na úhradu nákladů ze strany orgánů veřejné správy nebo složek integrovaného záchranného systému. Tím nejsou dotčeny její oprávněné nároky na náhradu vzniklých škod, pojistné plnění apod.
    (3) Jestliže je mimořádná událost havárií podle čl. 9, požaduje obec, kraj nebo základní složky integrovaného záchranného systému na základě objektivní odpovědnosti od původce havárie úhradu nákladů vynaložených na provedení likvidačních prací a úhradu využité věcné nebo osobní pomoci.23) Finanční prostředky uhrazené původcem havárie obci nebo kraji jsou příjmem rozpočtu obce nebo kraje.24) Složky integrovaného záchranného systému, které jsou organizačními složkami státu, použijí finanční prostředky uhrazené původcem havárie ve stejném kalendářním roce, ve kterém náklady vynaložily, ke kompenzaci vynaložených nákladů ve svém rozpočtu,25) v jiném případě je odvedou do státního rozpočtu.
    (4) Likvidační práce provedené povinnou osobou nebo právnickými, podnikajícími fyzickými osobami nebo občanskými sdruženími, které nejsou složkou integrovaného záchranného systému nebo nebyly k poskytnutí pomoci vyzvány k tomu oprávněným subjektem10) jsou hrazeny na základě komerčního nebo jiného vztahu mezi poskytovatelem likvidačních prací a povinnou osobou. Ani poskytovatel takových likvidačních prací ani povinná osoba nemají nárok na úhradu vynaložených nákladů od orgánů veřejné správy nebo složek integrovaného záchranného systému.
    Čl.11
    Zásada stanovení okamžiku ukončení likvidačních prací
    Likvidační práce končí v okamžiku ukončení zásahu složek integrovaného záchranného systému. Časový údaj o tomto okamžiku a popis provedených likvidačních prací je uveden ve zprávě o zásahu. Velitel zásahu rozhodne o ukončení zásahu, pokud jsou všechny likvidační práce podle čl. 6 odst. 1 vykonány a všechny další činnosti na místě zásahu mají charakter obnovovacích prací podle čl. 12.
    Čl.12
    Vymezení obnovovacích (asanačních) prací
    (1) Za obnovovací práce se pro účely této metodické pomůcky považují činnosti spočívající v revitalizaci životního prostředí a činnosti směřující k únosné obnově životního prostředí, společenského života a materiálních hodnot; obecně jde o činnosti směřující k obnově území, které neodstraňují riziko ohrožení života a životního prostředí a nemají charakter záchranných a likvidačních prací (bezprostředních opatření).
    (2) Výčet některých typických úkolů a opatření, které provádějí orgány veřejné správy nebo právnické, podnikající fyzické nebo fyzické osoby po ukončení záchranných a likvidačních prací v rámci obnovovacích prací je uveden v příloze č. 2 této metodické pomůcky.
    Čl.13
    Zásada stanovení okamžiku zahájení obnovovacích prací
    Obnovovací práce je možné zahájit nejdříve v okamžiku ukončení zásahu složek integrovaného záchranného systému, pokud velitel zásahu nepřipustí jejich souběh s likvidačními, výjimečně i se záchrannými pracemi.
    Čl.14
    Úhrada nákladů za provedené obnovovací práce
    (1) Základní složky integrovaného záchranného systému obnovovací práce neprovádí s výjimkou:
    a) prací sjednaných za úhradu nákladů od příslušného orgánu veřejné správy nebo od právnické nebo podnikající fyzické osoby, která je vlastníkem, správcem nebo uživatelem poškozeného objektu, zařízení, provozu nebo pozemku při splnění podmínek stanovených ve zvláštních zákonech,26)
    b) jestliže v rámci dohody s orgánem veřejné správy provedou obnovovací práce v rámci výcviku.
    (2) Obnovovací práce provádí právnické, podnikající fyzické osoby a fyzické osoby ve svém zájmu z vlastních zdrojů (např. z pojistného plnění). Orgány veřejné správy provádějí obnovovací práce v rámci své působnosti a na základě povinností stanovených ve zvláštních zákonech a vyčleňují pro ně prostředky ve svých rozpočtech způsobem stanoveným rozpočtovými pravidly nebo využívají prostředky veřejných zdrojů.
    (3) Jestliže v důsledku závažné mimořádné události byl vyhlášen krizový stav, může se stát výjimečně podílet na úhradě nákladů za provedení obnovovacích prací na základě strategie obnovy území přijaté na základě zvláštního zákona.27)
    Čl.15
    Zásada universálnosti
    Zásady a pravidla uvedená v této metodické pomůcce využívají orgány veřejné správy při výkonu státní správy v přenesené působnosti v oblasti integrovaného záchranného systému kdykoliv, tedy i po dobu vyhlášení stavu nebezpečí, nouzového stavu a stavu ohrožení státu 28) vyhlášeného při nevojenských i ostatních krizových situacích a i za válečného stavu.29)
    Čl.16
    Zásada věrohodnosti
    Jestliže je potřebné rozlišit záchranné a likvidační práce při výkonu státní správy30), 31) v přenesené působnosti orgány veřejné správy v souvislosti s mimořádnou událostí, jsou za věrohodné skutečnosti považovány údaje uvedené ve zprávě o zásahu.
    Generální ředitel hasičského záchranného sboru a náměstek ministra vnitra
    genmjr. Ing. Miroslav Štěpán v. r.
    Příl.1
    Některé typické úkoly složek integrovaného záchranného systému na místě zásahu, k jejichž splnění provádí likvidační práce nebo zabezpečují přivolání subjektů, které je vykonají, zejména:
    a) zamezení opětovného vzniku další mimořádné události (hlídání požářiště, zabezpečování inženýrských sítí a další),
    b) nejnutnější stavební, technické nebo demoliční práce, omezující možnost vzniku zranění osob, které budou následně po zásahu provádět obnovovací (asanační) práce nebo následného poškození majetku a životního prostředí (vyznačení nebezpečných prostorů, stržení labilních poškozených konstrukcí, nezbytné čerpací práce, přečerpání látek, které by mohly mít bezprostřední škodlivý vliv na životní prostředí, nebo by mohly ohrozit zdraví osob, trhací práce apod.),
    c) dekontaminace osob, techniky a prostorů kontaminovaných nebezpečnými látkami,
    d) práce spojené s ochranou vodních toků včetně některých povodňových zabezpečovacích prací (ochrana vod před kontaminací nornými stěnami, rozrušování ledových celin a nápěchů na vodním toku, odstraňování překážek ve vodním toku apod.),
    e) neodkladná opatření k ochraně veřejného zdraví, prováděná na základě obecných povinností upravených zákonem32) nebo na základě rozhodnutí orgánu ochrany veřejného zdraví (prvotní hygienická opatření - zabezpečení odvozu pozůstatků obětí, zabezpečení odstranění kadáverů, vyčerpání studní a další.),
    f) zdravotnická opatření (poskytnutí psychologické pomoci postiženým a jiná zdravotní péče neposkytovaná v rámci záchranných prací),
    g) umožnění obnovení alespoň provizorního provozu motorových a kolejových vozidel (odstranění překážek silničního a železničního provozu, vytyčení objížděk, rozřezání stromů padlých na komunikace, omytí vozovky apod.),
    h) opatření umožňující následnou veterinární a odbornou péči o zvířata,
    i) opatření zamezující vzniku následných škod na zachráněném majetku (soustředění majetku na vhodném místě umožňujícím ochranu před povětrnostními vlivy, příp. účinkem hasebních látek, zajištění přiměřené ochrany proti krádeži apod.),
    j) a další úlohy, které je nutno zabezpečit bez zbytečného odkladu.
    Příl.2
    Některé příklady typických úkolů a opatření, které provádí orgány veřejné správy nebo právnické, podnikající fyzické nebo fyzické osoby po ukončení záchranných a likvidačních prací (po ukončení zásahu složek integrovaného záchranného systému) v rámci obnovovacích prací, zejména:
    a) technické práce a opatření (opravy svodidel nebo dopravního značení, obnovení funkčnosti inženýrských sítí, revize hrází apod.),
    b) stavebně technická opatření (vysoušení objektů, demolice, odstranění sutin, odstranění sněhových převisů a ledu z okapů a střech nad veřejnými prostranstvími a chodníky k zamezení ohrožení osob a majetku, odstranění vzniklého odpadu, čerpací práce bez nebezpečí z prodlení a další),
    c) opatření rekultivačního charakteru (odstranění popele na spáleništi, zaorání neshořelých zbytků porostů nebo stohů, odtěžení kontaminované zeminy, odstranění naplavenin a bahenních nánosů, vytěžení polomů a další),
    d) dopravní opatření (odstranění použitých sorbentů, obnova průjezdnosti komunikací v původním rozsahu, odtažení vozidel k majiteli nebo na předurčená parkoviště nebo odstavné plochy a další asistenční služby apod.),
    e) opatření k ochraně veřejného zdraví, prováděná na základě obecných povinností upravených zákonem nebo na základě rozhodnutí orgánu ochrany veřejného zdraví k hygienické sanaci území postiženého mimořádnou událostí (desinfekce objektů, čištění a desinfekce vodních zdrojů, sběr a likvidace kadávérů a další),
    f) humanitární pomoc postiženému obyvatelstvu v rámci nebo nad rámec opatření ochrany obyvatelstva (zajištění ubytování a stravy, duchovní pomoc, organizování sbírek apod.),
    g) hospodářsko etická opatření (odchyt volně se pohybujících zvířat, která byla chována v zajetí nebo v podmínkách domácího chovu, včetně rojů včel, zabezpečení cenných nákladů před odcizením, pokud tuto činnost nemůže z objektivních důvodů zajistit majitel těchto zařízení apod.),
    h) veškeré služby a práce prováděné jednotkami požární ochrany (dále jen "jednotky PO") v souladu s ustanovením zvláštního zákona,33) (zajištění nebo zprovoznění výtahu, zajištění dveří a vstupů po násilném otevření a další),
    i) a další činnosti vedoucí k obnovení původního stavu před mimořádnou událostí, nebo obecně akceptovatelného stavu.
    1) § 2 písm. b) zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonu, ve znění zákona č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů.
    2) Např. část třetí vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci).
    3) § 32 zákona č. 239/2000 Sb.
    4) Část třetí vyhlášky č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva.
    5) § 2 písm. c) zákona č. 239/2000 Sb.
    6) § 4 zákona č. 239/2000 Sb.
    7) § 19 zákona č. 239/2000 Sb.
    8) § 2 písm. g) a h) zákona č. 239/2000 Sb.
    9) § 29 odst. 1 a odst. 4 zákona č. 239/2000 Sb.
    10) § 20 zákona č. 239/2000 Sb.
    11) § 419 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
    12) § 2 písm. d) zákona č. 239/2000 Sb.
    13) § 19 odst. 1 zákona č. 239/2000 Sb.
    14) § 16 odst. 2 - 4 vyhlášky č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému.
    15) § 11 písm. c) a § 13 písm. a) zákona č. 239/2000 Sb.
    16) § 24 odst. 1 zákona č. 239/2000 Sb.
    17) § 3 až 5 zákona č. 157/1998 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích, ve znění pozdějších předpisů.
    18) § 29 odst. 5 zákona č. 239/2000 Sb.
    19) Např. § 24 odst. 2 písm. f) zákona č. 239/2000 Sb.
    20) § 4 zákona č. 353/1999 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky a o změně zákona č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií), ve znění pozdějších předpisů.
    21) § 33 - 36 zákona č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů ve znění pozdějších předpisů.
    22) Zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění pozdějších předpisů.
    23) § 24 odst. 2 písm. f) a § 29 odst. 5 zákona č. 239/2000 Sb.
    24) § 7 a 8 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.
    25) § 49 odst. 7, 8 a 9 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.
    26) Např. § 97 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů.
    27) § 4 zákona č. 12/2002 Sb., o státní pomoci při obnově území postiženého živelnou nebo jinou pohromou a o změně zákona č. 363/2000 Sb., o pojišťovnictví a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojišťovnictví), ve znění pozdějších předpisů (zákon o státní pomoci při obnově území).
    28) § 28 odst. 3 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění zákona č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů.
    29) § 33 odst. 2 zákona č. 239/2000 Sb.
    30) § 33 odst. 1 zákona č. 239/2000 Sb.
    31) § 28 zákona č. 239/2000 Sb.
    32) Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů.
    33) § 97 zákona č. 133/1985 Sb.

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 15.02.2023Nové stavební právo (online - živé vysílání) - 15.2.2023
    • 17.02.2023Velká implementační novela zákona o svobodném přístupu k informacím (online - živé vysílání) - 17.2.2023
    • 24.02.2023NIS2: Nová regulace kybernetické bezpečnosti v EU (online - živé vysílání) - 24.2.2023
    • 24.03.2023Aktuální judikatura k procesnímu právu (online - živé vysílání) - 24.3.2023
    • 31.03.2023Variace dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 31.3.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (prosinec 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022 - část 2)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022)
    • Spolupráce s dodavateli, aneb jak se vyhnout zastřenému zprostředkování zaměstnání
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 15.02.2023Nové stavební právo - 15.2.2023
    • 30.05.2023Rodina v právu a bezpráví - Patchworkové rodiny - právní a neprávní souvislosti - 30.5.2023
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Odepření plnění (zlatého padáku) ze smlouvy o výkonu funkce
    • Nenechte se obalit obalovou novelou
    • Co můžeme očekávat od nařízení o zelených dluhopisech?
    • 10 otázek pro ..Filipa Seiferta
    • Vládní pomoc velkým podnikům na zvýšené náklady cen energií (zastropování cen energií a dotační program)
    • Přichází směrnice NIS 2 a s ní revoluce v oblasti kybernetické bezpečnosti
    • Incidenční spory, započtení pohledávky
    • Přehled vybraných legislativních novinek platných pro rok 2023
    • Fotovoltaické elektrárny z pohledu stavebního zákona
    • Přehled vybraných legislativních novinek platných pro rok 2023
    • Nová sbírka právních předpisů jako nechtěný dar
    • Dočasné přidělení zaměstnance k jinému zaměstnavateli
    • Místní koeficient daně z nemovitých věcí stanovený v části obce
    • Jak správně napsat pracovní řád
    • Glosa - Veřejné právo aktuálně - Prezident zákony nenavrhuje
    • Již nejen dávka otcovské poporodní péče dle zákona o nemocenském pojištění, ale od 1. 12. 2022 v zákoníku práce výslovně i otcovská dovolená
    • Posuzování podřízenosti pohledávky v insolvenčním řízení ve vztahu k ust. § 1938 odst. 1 občanského zákoníku.
    • Fotovoltaické elektrárny z pohledu stavebního zákona
    • Kupní cena jako (ne)podstatná náležitost kupní smlouvy o převodu nemovitosti
    • Platné sjednání smluvní pokuty pohledem judikatury Nejvyššího soudu
    • Střídavá péče a posuzování některých parametrů ve světle aktuální judikatury Ústavního soudu
    • K článku Manželství pro všechny z katolického pohledu
    • Přímá odpovědnost jednatele (společníka) SRO za škodu způsobenou třetí osobě
    • Přikázání věci do vlastnictví jednoho ze spoluvlastníků při vypořádání spoluvlastnictví

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Incidenční spory, započtení pohledávky

    Právní jednání, jímž bylo poté, co nastaly účinky spojené se zahájením insolvenčního řízení na majetek dlužníka, nakládáno s majetkovou podstatou a s majetkem, který do ní...

    Dvojí řízení trestněprávní povahy

    Podle judikatury ESLP rozhodujícím pro posouzení přípustnosti dvojího řízení trestněprávní povahy ve smyslu zásady ne bis in idem, je test „dostatečně úzké souvislosti v podstatě...

    Náhrada škody

    Ustanovení § 45 zákona o silničním provozu upravuje odstranění vozidel, které představují překážku provozu na pozemních komunikacích, zatímco § 27 odst. 5 zákona o silničním...

    Náhrada škody (exkluzivně pro předplatitele)

    Podle § 24 odst. 6 zákona o pozemních komunikacích vlastník dálnice, silnice, místní komunikace nebo veřejně přístupné účelové komunikace, po níž má být vedena objížďka, je...

    Odpovědnost státu za újmu (exkluzivně pro předplatitele)

    Uspokojování restitučních nároků nelze podřadit pod dispozici státu se svým vlastnictvím v rámci soukromoprávního vztahu. Stát v takovém případě nevystupuje jako vlastník, který...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.