epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Metodická příručka ze dne 1.3.2005 pro výkon řídící kontroly v orgánech veřejné správy

    1.3.2005 | Sbírka:  MF01/2005 | Částka:  1/2005ASPI

    Vztahy

    Nadřazené: 320/2001 Sb.
    MF01/2005
    Metodická příručka
    pro výkon řídící kontroly v orgánech veřejné správy
    Ministerstvo financí
    Centrální harmonizační jednotka pro finanční kontrolu
    Josef Svoboda
    ředitel
    Letenská 15, Praha 1 - Malá Strana, 118 10
    Sekretariát tel.: 25704 2381
    březen 2005
    Ministerstvo financí vydává na základě § 7 odst. 1 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů, metodickou příručku pro výkon řídící kontroly v orgánech veřejné správy.
    Úvod
    Metodická příručka pro výkon řídící kontroly v orgánech veřejné správy je určena pro vedoucí zaměstnance veřejné správy. Jejím hlavním cílem je pomoci odpovědným vedoucím zaměstnancům zajistit v rámci jejich působnosti fungování řídící kontroly ve smyslu § 3 odst. 4 písm. a) a § 25 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (dále jen zákon o finanční kontrole) a vyhlášky č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole). Příručka je členěna na dvě hlavní části: obecnou část a přílohy. V obecné části jsou charakterizovány hlavní principy řídící kontroly a v příloze jsou pak uvedeny konkrétní praktické příklady spojené se zavedením a sledováním řídící kontroly.
    Příručka byla napsána na základě požadavků praxe, neboť vedoucí zaměstnanci veřejné správy si jsou vědomi požadavků kladených na řídící pracovníky v souvislosti s novými zákonnými ustanoveními a začlenění ČR do ekonomických struktur EU. Autoři v ní zevšeobecnili poznatky získané v průběhu své praxe z oblasti řídící kontroly.
    Zpracovatelský tým si při psaní příručky nekladl za cíl vytvoření teoretické a ryze vědecké práce. Naopak. Po celou dobu jejího vytváření měli autoři na paměti svoji snahu sestavit jednoduchý a prakticky použitelný materiál pro řídící pracovníky, který jim má pomoci zjistit, zda na úseku, za který odpovídají, mají nastavenu řídící kontrolu a v jakém rozsahu.
    Je třeba však upozornit, že jde o obecně aplikovatelnou příručku, kterou si každý řídící zaměstnanec musí přizpůsobit konkrétním podmínkám úseku, který řídí a za který nese odpovědnost.
    Příručka je kolektivním dílem a byla napsána v rámci mezinárodního twinningového projektu. Na její realizaci se podílel tým expertů z české a francouzské veřejné správy.
    Za českou stranu se zpracování příručky účastnili:
    Ministerstvo financí - Ing. Jiří Kudlík, Ing. Dana Hůrková, CSc.,
    Ing. Vladimír Dočkal - Centrální harmonizační jednotka
    Ministerstvo kultury - Ing. Marie Hejlová, IA
    Ministerstvo práce a sociálních věcí: Ing. Dana Zemánková, Ing. Hana Kapalová, Ing. Kateřina Urbišová, IA
    Ministerstvo vnitra - Ing. Emilie Žábová, Helena Bartůňková, odbor účetnictví, odbor kontroly !
    Ministerstvo zdravotnictví - Ing. Miloslav Polanský, IA
    Ministerstvo zemědělství - Ing. Venuše Železná, IA
    Finanční ředitelství v Ostravě- Ing. Jaroslava Orkáčová, IA
    Finanční ředitelství v Praze - Ing. Marie Burešová, CSc., IA
    Krajský úřad Středočeského kraje: Ing. Jaroslav Fejfar, metodik rozpočetnictví
    Krajský úřad Olomouckého kraje: Ing. Jan Zahradníček, IA
    Za francouzskou stranu se zpracování příručky účastnili:
    Dominique Escoubet - twinningový poradce Ministerstva financí ČR
    Bernard Dessimoulie - finanční kontrolor v kraji Poitou - Charentes
    Jean-Louis Martin - finanční kontrolor v kraji Limousin
    1 Obecná definice
    Řídící kontrola je souhrn organizovaných, formalizovaných a stálých nástrojů (procesů), které byly vybrány a zavedeny do užívání vedoucími zaměstnanci na všech úrovních řízení za účelem dosažení stanovených cílů orgánu veřejné správy a minimalizace výskytu rizika.
    Tyto cíle se mohou týkat různých oblastí. Jedná se zejména o:
    - realizaci a optimalizaci, tj. zajištění účelného, hospodárného a efektivního výkonu veřejné správy,
    - soulad s právními předpisy a interními akty řízení,
    - ochranu veřejných prostředků (majetek, finanční zdroje, atd.),
    - včasnost a spolehlivost provedení účetních a finančních operací,
    - kvalitu poskytovaných služeb.
    2 Hlavní cíle řídící kontroly
    Hlavním cílem řídící kontroly ve veřejné správě je:
    * ochrana majetku
    * zaručení správnosti a pravdivosti finančních operací
    * skloubení s rozpočtovými pravidly, finančními a účetními postupy
    * dosažení stanovených cílů organizace a zajištění kvality prováděných činností
    2.1 Ochrana majetku
    Řídící kontrola musí zajišťovat řádné hospodaření a nakládání s majetkem (mimo jiné též uchování majetku před poškozením, zničením, ztrátou, odcizením nebo zneužitím). Opatření se musí týkat jak vnitřního zabezpečení jednotlivých operací s majetkem, tak i vnějšího zabezpečení majetku vůči třetím osobám (jde o ochranu práv orgánu veřejné správy).
    2.2 Zaručení správnosti a pravdivosti finančních operací
    Cílem řídící kontroly je zajistit věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví podle § 8 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v platném znění.
    Řídící kontrola musí umožňovat zajištění správnosti finančních operací, správnosti a pravdivosti účetních zápisů a kvality poskytované účetní informace s ohledem na právní realitu. Tento cíl počítá se zabezpečením prováděných operací a jejich spolehlivostí při zpracování dat a sestavování roční účetní závěrky.
    2.3 Skloubení řídící kontroly s rozpočtovými, finančními a účetními postupy
    Řídící kontrola se nesmí odklonit od skutečných systémů, vychází z nich. Nefunguje sama o sobě, ale vždy v návaznosti na existující stav. Měla by být tedy integrována do všech finančních, rozpočtových a účetních systémů uplatňovaných v orgánu veřejné správy. Uplatňuje se v podobě metodiky, opatření či pravidel pro jednotlivé činnosti, které jsou do daných postupů integrovány.
    2. 4 Dosažení stanovených cílů organizace a zajištění kvality prováděných činností
    Tento cíl odpovídá výkonnosti orgánu veřejné správy a může se týkat různých oblastí činnosti, např.
    - kvality výkonu veřejné správy,
    - kvality poskytovaných služeb externím subjektům,
    - kvality zpracování veškerých materiálů, dokumentů, vnitřních normativů apod. uvnitř orgánu veřejné správy,
    - rychlosti a dostupnosti zpracovávaných informací.
    3 Základní principy řídící kontroly
    Mezi základní principy řídící kontroly patří zejména:
    * princip organizace
    * princip integrace
    * princip univerzálnosti
    * princip stálosti
    * princip informace a dokumentace
    3.1 Princip organizace
    Princip organizace znamená, že jsou vypracovány a formalizovány dokumenty, které umožňují nastavení a vykonávání řídící kontroly v orgánu veřejné správy. Jedná se především o:
    Organizační řád
    (nebo jiný dokument splňující znaky organizační strukturyjednotlivých útvarů)
    Představuje zavedení funkčního schématu (= organizační struktura jednotlivých útvarů orgánu veřejné správy) vykonávaných operací a pracovních pozic v orgánu veřejné správy.
    Organizační řád musí být koncipován tak, aby vykonávané úkoly a funkce byly konkrétně, jasně a přesně definovány. Obsahuje řetězcové zpracování, tj. logický sled navazujících úkonů a činností, které je třeba vykonat v souvislosti s určitými typy operací, jak z hlediska předmětu činnosti, tak z hlediska rozmístění pracovních pozic, vzájemné reciproční kontroly a plynulosti toků.
    Při zavádění systému řídící kontroly je třeba ověřit, zda organizační řád již existuje a zda splňuje výše uvedené požadavky.
    Při zavádění organizačního řádu (funkčního schématu) musí být dodrženy následující požadavky. Organizační řád (funkční schéma) musí být:
    1. koncepčně připravený, nesmí vycházet z okamžitého tlaku okolností a vyplývat z přizpůsobení se podmínkám bez předchozího uvážení a celkové koncepce,
    2. přizpůsobený cílům organizace a zároveň adaptabilní na vývoj vnějšího prostředí. Musí zohledňovat poslání daného útvaru orgánu veřejné správy a vliv prostředí, ve kterém působí,
    3. formalizovaný v souladu s existující funkční organizační strukturou orgánu veřejné správy a zároveň musí být ověřitelný v kterémkoliv okamžiku porovnáním daného stavu s koncepcí orgánu veřejné správy.
    Vymezení pravomocí a odpovědností
    Organizační řád musí obsahovat jasné definování pravomocí a odpovědností v jednotlivých útvarech orgánu veřejné správy.
    Vzájemná kontrola úkolů
    Organizační řád musí počítat s rozdělením činností tak, aby se vzájemně nepřekrývaly a zároveň aby byla zajištěna vzájemná kontrola.
    Vzájemná kontrola je účinná, pokud:
    - úkoly přidělené příslušnému pracovišti jsou odlišné od úkolů přidělených jinému pracovišti,
    - toto přidělení je organizováno tak, aby se na trase řetězce funkce zajišťované určitým pracovištěm integrovaly s funkcemi dalších pracovišť a nemohly být nikdy zajištěny bez zásahu těchto dalších pracovišť,
    - úkoly realizované jedním pracovištěm fungujícím na začátku řetězcového zpracování budou podmíněny předchozí kontrolou a potvrzením platnosti úkolů realizovaných pracovištěm na horním konci řetězce,
    - kontrola prováděná pracovištěm na dolním konci ohledně úkolů realizovaných pracovištěm na horním konci, je dostatečně relevantní (bez nadbytečnosti), aby se zajistily úkoly interní kontroly,
    - jedna osoba zajišťuje pouze jednu operaci v celém řetězci zpracování.
    Systém supervize
    Organizační řád musí zahrnovat systém supervize (autorizace, aprobace). Role vedení v orgánu veřejné správy je zásadní. Vedoucí zaměstnanec má rozhodovací pravomoc v útvaru, za který zodpovídá dle organizačního řádu. Je na něm, aby prováděl supervizi (následnou kontrolu) úkolů jemu podřízených zaměstnanců. Žádný zaměstnanec nesmí plnit svůj úkol, aniž by nebyl kontrolován nadřízeným zaměstnancem. Proto organizační řád musí stanovovat rozhodovací úrovně, zejména upřesňovat, kdo bude čím pověřen a za co bude odpovědný.
    3.2 Princip integrace
    Princip integrace (sjednocení) znamená, že v rámci orgánu veřejné správy jsou užívány pouze takové postupy, které umožňují:
    - křížovou / souvztažnou kontrolu informací,
    - vzájemné kontroly mezi jednotlivými články při zpracování informace,
    - nastavení systému účetní revize – znovu-ověření účetních zápisů porovnáním účetních dokladů s normami, osnovami, atd.,
    - supervizi vedoucího pracovníka.
    Princip integrace má za úkol zajistit, že se schvalují a provádějí pouze ty operace, které jsou v souladu s právními předpisy. Tento princip je přímo spojen s principem organizace, a to zejména s pravidly rozdělení úloh, vzájemné kontroly a supervize.
    Uplatnění principu integrace má ujistit, že:
    - se schvalují, provádějí, rychle a bezchybně evidují pouze správné operace a operace vyhovující předpisům,
    - veškeré chyby v rozhodování, provádění či evidenci jsou odhaleny v co nejkratší době (což implikuje systém účetní revize).
    3.3 Princip univerzálnosti
    Princip univerzálnosti znamená, že řídící kontrola je vykonávána u všech činností v rámci orgánu veřejné správy.
    V rámci organizace nemohou existovat osoby, oddělení, činnosti, které by se mohly vyhnout vnitřní kontrole a být tak výjimkou z přijatých pravidel.
    Daný princip implikuje odhalení a nápravu každého přerušení v řetězci zpracování úkonů a činností a mezi řetězci zpracování.
    Při nedodržení principu univerzálnosti hrozí především tato rizika:
    - existence bodu přerušení,
    - existence kontrol, které mají být provedeny, ale nejsou provedeny.
    3.4 Princip stálosti
    Princip stálosti se týká doby trvání a fungování orgánu veřejné správy.
    Řídící kontrola je účinná pouze za předpokladu, že struktura a fungování orgánu veřejné správy jsou stabilizované. Zavedené postupy řídící kontroly musí být permanentně a systematicky respektovány.
    V praxi to znamená, že řídící kontrola není dostatečně účinná, pokud se struktura orgánu veřejné správy neustále mění. Řídící kontrola musí fungovat v určitém časovém období, být prováděna v potřebném čase, pokrývat veškeré operace, musí vyústit v nápravu zjištěných chyb a nikdo nesmí být od řídící kontroly osvobozen.
    3.5 Princip informace a dokumentace
    Princip informace či dokumentace stanoví, že informace, které mohou mít charakter účetní (účetní deníky, finanční výkazy a účetní doklady), právní (zakládající listiny organizace, smlouvy, obecně závazné a interní předpisy, týkající se poslání a organizace jednotky, delegování podpisového práva atd.) a nebo správní (metodické pokyny, vývojové diagramy oběhu dokumentů) musí být:
    tříděné (chronologicky, účetně, abecedně,...),
    relevantní (odpovídající účelu a použití),
    odpovídající účelu a užitkovosti z hlediska výše ceny (z hlediska významu a důležitosti s ohledem na budoucí výdaje spojené s jejich uchováním),
    objektivní (nestranné) a jasné (bez dvojznačnosti),
    ověřitelné a dostupné,
    archivovány (v elektronické nebo originální písemné podobě) při dodržení lhůt pro uchovávání.
    Všechny výše uvedené principy musí být dodržovány i při využívání informačních systémů.
    4 Formalizování postupů řídící kontroly
    * Popis postupů
    * Formalizace provádění operací
    4.1 Popis postupů
    Popis pracovních postupů je pro řídící kontrolu zásadní, neboť umožňuje získat vedoucím zaměstnancům průkazné informace nezbytné pro nastavení a provádění účinné řídící kontroly.
    Funkční organizační schéma
    Základem při popisu postupů je funkční organizační schéma orgánu veřejné správy. Znázorňuje rozdělení hlavních funkcí nebo úloh na jednotlivé útvary a pracoviště a umožňuje vysvětlit vztahy mezi různými funkcemi, použitými softwarovými aplikacemi a účetnictvím (či účty), která se vztahují k příslušným úkolům.
    Funkční organizační schéma musí:
    - být k dispozici všem zaměstnancům
    - odpovídat organizačnímu schématu a delegování odpovědnosti zaměstnanců dle podpisového práva.
    Metodický list
    Metodický list vyjadřuje detailní popis dílčích aktivit spojených s konkrétně vykonávanou činností. Při jeho vytváření se vychází z funkčního organizačního schématu. Součástí metodického listu je např.:
    - podrobný popis dílčí aktivity,
    - číslo verze metodického listu,
    - odpovědné osoby za vykonávanou aktivitu,
    - periodicita, doba trvání, ukončení vykonávané aktivity.
    Schéma oběhu dokumentů
    grafické nebo tabulkové vyjádření pohybu dokladu/dokumentu v souvislosti s prováděnou aktivitou popsanou v metodickém listu.
    Dokumentace popisující postupy
    Postupy musí být popsány a vyhotoveny v písemné podobě (včetně používaných dokumentů) v manuálech, příručkách, pokynech apod. Tato dokumentace musí být neustále aktuální.
    4.2 Formalizace provádění operací
    Formalizace provádění operací znamená zajištění průkaznosti uskutečněných operací a činností.
    Princip zpětné dohledatelnosti finančních operací je základním elementem řídící kontroly. Je založen na existenci auditní stopy (audit trail) o provedení finančních/nefinančních operacích (jejich doložení), jako i existence „ujištění“ o provedené řídící kontrole.
    Uskutečňování operací je potvrzováno vedoucím pracovníkem či referentem, který je tím pověřen, aby se zajistila zpětná dohledatelnost.
    Osvědčení o uskutečněných operacích může být prováděno písemně (podpisem dokumentu) anebo elektronicky.
    Pokud se děje písemně, formalizace vychází z účetních dokumentů (účetní deník a účetní doklady) případně jiného materiálu (např.zápis).
    Formalizace finančních operací a kontrol nachází konkrétní oporu v účetnictví (deníky a účetní doklady), údajích v elektronické podobě, případně v jakýchkoliv dalších dokumentech (usnesení, …) umožňující danou operaci dohledat.
    Formalizace provádění operací spočívá na důkazním systému. Uspokojivý důkazní systém je podmíněn:
    číslováním účetních deníků a účetních dokladů, týkajících se zápisů, jakož i kontrolou použitých číselných řad,
    utříděním (chronologické, tématické, abecední …), archivací a úplnou úschovou dokumentů,
    průkazností provedených operací a zejména uskutečněných kontrol (provedeno písemně s podpisem určitého dokumentu či elektronicky),
    zabezpečením dokumentů (informací).
    Takovýto důkazní systém pak umožňuje získávat průkazné informace i pro účely auditu.
    5 Identifikace, analýza a řízení rizik prostřednictvím řídící kontroly
    Riziko představuje pravděpodobnost, že nastane negativní jev, který ovlivní dosažení cílů organizace.
    Analýza rizik spočívá v jejich identifikaci a hierarchizaci událostí, akcí, situací a chování, které mohou mít vliv na dosažení cílů orgánu veřejné správy.
    Prvky při analýze rizik jsou zejména:
    - soulad s právními předpisy, nařízeními a vnitřními předpisy,
    - efektivita provádění operací,
    - důvěryhodnost orgánu veřejné správy vůči veřejnosti,
    - bezpečnost práce z hlediska vedoucího orgánu veřejné správy.
    Rizika je možné při analýze členit např. dle následujících kategorií:
    - organizační
    - operační
    - finanční
    - rizika spojená se změnami; vnitřní a vnější rizika.
    Příklady rizik:
    Organizační rizika:
    - v rámci útvaru dochází k rozmělnění odpovědností mezi jednotlivé články řídící struktury,
    - nedostatečná vnitřní kontrola – např. nejsou jasně stanoveny cíle a formalizovány postupy, jak čelit rizikům; není definován systém, jak reagovat na zjištěné anomálie,
    - jsou stanoveny chybné postupy, případně existují postupy, které nejsou záměrně respektovány.
    Operační rizika
    - není jasně definovaný postup prováděných operací, je nedostatečně podchyceno vykonávání operací (např. není správný dohled nad dodržováním termínů, atd.),
    - postup a výstupy jsou stanoveny, ale nepracuje se s nimi správně (např. jejich pozdní vyhodnocování).
    Finanční rizika
    - nejsou dostatečně zajištěny finanční transakce u významných částek proti jejich zneužití (kódy, podpisové vzory),
    - nedostatečně zajištěny toky u citlivých operací (např. komplikované operace, snadné podvody nebo operace) s následným dopadem při nečinnosti orgánu veřejné správy (např. úroky z prodlení při pozdní platbě).
    Rizika spojená se změnami
    - dochází velmi často k vnějším změnám mimo orgán veřejné správy vlivem např. změny nařízení, právních úprav předpisů, aplikace technologií,
    - jsou vnitřní změny spojené se změnou organizační struktury a s řízením lidských zdrojů, častou změnou zaměstnanců v jednotlivých útvarech či celém orgánu veřejné správy (např. není zohledněna situace přechodu pracovníka z plného úvazku na částečný, změna pracovního místa, atd.).
    Analýza rizik by měla být prováděna vedoucími zaměstnanci orgánu veřejné správy pravidelně. Vedoucí zaměstnanci se mohou opírat i o výsledky zjištění interních auditorů.
    Rizika, se kterými se nejčastěji vedoucí zaměstnanci setkávají, mají povahu majetkových (veřejné zakázky, dodávka služeb a jiné), rozpočtových (není dodržena výše, povaha či charakter rozpočtové položky), účetních (účetnictví neodráží věrně realitu) či právních pochybení (nedodržení právního předpisu, které může vést až k trestnímu postihu zaměstnance).
    6 Systém řídící kontroly
    Odpovědný vedoucí zaměstnanec by si měl položit otázku, zda je řídící kontrola zavedena v orgánu veřejné správy a nebo útvaru, za který je odpovědný a na jaké úrovni. K tomuto účelu doporučujeme využít dotazník. Jedna z možných variant dotazníku je uvedena v příloze č. 1. Dotazník může být s ohledem na konkrétní podmínky orgánu veřejné správy upravován a doplňován.
    Při ověření existence řídící kontroly se vedoucí pracovník může rovněž opřít o výsledky interního auditu.
    7 Právní předpisy
    (výčet rozhodujících právních předpisů k výkonu řídící kontroly )
    - Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů, § 3, 4, 5, 25-27
    - Vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů,
    - Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů,
    - Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů,
    - Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů,
    - Zákon 500/2004 Sb., správní řád,
    - Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů,
    - Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů,
    - Zákon č. 131/2000 Sb., hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů,
    - Vyhláška č. 62/2001 Sb., o hospodaření organizačních složek státu a státních organizací s majetkem státu, ve znění pozdějších předpisů
    - Vyhláška č. 40/2001 Sb., o účasti SR na financování programu reprodukce majetku
    - Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních orgánů, ve znění pozdějších předpisů
    - Zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách
    - Vyhláška č. 477/2003 Sb., kterou se mění vyhláška 505/2002 Sb.
    - Vyhláška 505/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů
    - Interní akty řízení (nařízení, pokyny, podpisové vzory apod.)
    - a další navazující předpisy
    Přílohy:
    Níže uvedené přílohy jsou nezávazné příklady, které by mohly pomoci vedoucím zaměstnancům při zkvalitňování jednotlivých částí vnitřního kontrolního systému.
    Příloha 1
    DOTAZNÍK charakterizující úroveň řídící kontroly v orgánu veřejné správy - obecně
    --------------------------------------------------------------- ------------- -----------
    Otázka                                                           ANO  NE      Poznámka
    --------------------------------------------------------------- ------------- -----------
    1.       Má útvar, za který jste odpovědný/á vypracované
                 a) funkční organizační schéma s přesným popisem
             jednotlivých činností a pracovních pozic
                 b) metodický list
                 c) schéma oběhu dokumentů
    
    2.       Pokud je odpověď na otázku č.1 ano:
             Odpovídají tyto dokumenty reálné situaci v útvaru, za
             který jste odpovědný/á?
                 a) funkční schéma
                 b) metodický list
                 c) schéma oběhu dokumentů
    
    3.       Jsou tyto dokumenty běžně dostupné zaměstnancům?
                 a) funkční schéma
                 b) metodický list
                 c) schéma oběhu dokumentů
    
    4.       Jsou zaměstnanci seznámeni s těmito dokumenty?
    
    5.       Jsou v útvaru, za který jste odpovědný/á jasně
             definovány úkoly?
    
    6.       Pokud je odpověď na otázku č. 5 ano:
             Jsou ty úkoly formálně vyjádřeny v oficiálních
             dokumentech útvaru?
    
    7.       Pokud je odpověď na otázku č. 5 ne:
             Z jakého důvodu nejsou úkoly definovány?
    
    8.       Jsou v útvaru, za které jste odpovědný/á jasně vymezeny
             pravomoci a odpovědnosti?
    
    9.       Pokud je odpověď na otázku č. 8 ano:
             Jsou zaneseny v oficiálních dokumentech útvaru?
    
    10.      Pokud je odpověď na otázku č. 8 ano:
             Jsou s nimi zaměstnanci seznámeni?
    
    11.      Existuje v útvaru za které jste odpovědný/á dokumentace
             (příručky, manuály), ve kterých jsou podrobně popsány
             postupy řetězcového zpracování činností?
    
    12.      Jsou v útvaru, za který jste odpovědný/á nastaveny
             kontrolní mechanismy, které umožňují, že všechny
             činnosti vykonávané v útvaru podléhají kontrole?
    
    12.      Existuje systém ověřování informací z několika zdrojů?
    
    14.      Existuje vzájemná kontrola mezi pracovníky ? (např.
             metoda čtyř očí, kontrola navazujících postupů, atd.)
    
    15.      Je v útvaru, za který jste odpovědný/á prováděna řídící
             kontrola u činností, které vykonávají podřízení
             pracovníci?
    
    16.      Pokud otázka č. 15 ano:
             Je tato kontrola prováděna:
                 a) u všech činností
                 b) jen u vybraných činností
             V případě, že je vykonávána jen u vybraných činností,:
             Z jakého důvodu?
    
    17.      Pokud otázka č. 15 ano:
             Jak často je tato kontrola prováděna?
                 a) týdně
                 b) měsíčně
                 c) čtvrtletně
                 d) jiná odpověď, uveďte jak často
             
    
    18.      Pokud otázka č. 15 ne:
             Proč tato kontrola není prováděna?
    
    19.      Jsou v útvaru, za který jste odpovědný/á jasně
             stanoveny postupy řídící kontroly?
    
    20.      Jsou tyto postupy a metody popsány a jsou k dispozici
             vedoucím zaměstnancům?
    
    21.      Jsou v útvaru, za které jste odpovědný/á zavedeny
             kontrolní mechanismy, které odhalují každé přerušení
             řetězce zpracování jednotlivých operací (činností)?
    
    22.      Jak často dochází v útvaru, za který jste odpovědný/á k
             organizačním změnám
                 a) několikrát do roka
                 b) jednou za rok
                 c) jednou za 2-3 roky
                 d) jednou za pět let
                 e) jiná odpověď, uveďte jak často
             
    23.      Jak často dochází v útvaru, za který jste odpovědný/á k
             personálním změnám
                 a) velmi často
                 b) často
                 c) zřídka
             
    24.      V případě, že dochází k častým personálním změnám, je
             vypracován systém zapracování nových zaměstnanců?
    
    25.      Informace v útvaru, za které jste odpovědný/á jsou
                 a) ověřitelné
                 b) jasné/jednoznačné
                 c) archivovány
                 d) dostupné
             
    26.      V útvaru, za který jste odpovědný/á je pravidelně
             prováděna analýza rizik?
    27.      V případě, že ano: Analýza rizik je prováděna
                 a) osobně vedoucím zaměstnancem
                 b) k tomuto účelu je speciálně pověřený
             tým/zaměstnanec
    --------------------------------------------------------------- ------------- -----------
    
    Poznámka:
    V  případě,  že na některé otázky odpovíte NE nebo  odpovíte  JEN
    ČÁSTEČNĚ, je potřeba otázku dodatečně analyzovat a vyvodit  z  ní
    závěry.  Např. zavést efektivní systém řídící kontroly, zpracovat
    potřebné dokumenty, formalizovat procesy atd.
    
    Příloha 2
    Vývojový diagram pro výkon řídící kontroly v oblasti účetnictví orgánu veřejné správy (OVS)/ verze č. X/ROK - konkrétní příklad
    
    
    Příloha 3
    Funkční schéma na příkladu oddělení XXX - svodné, odboru XY - účetnictví verze č. X/ROK, podpis zpracovatele, datum vyhotovení den/měsíc/rok
    (jedná se o fiktivní příklad)
    v oddělení je zaměstnáno 6 osob
    fond týdenní pracovní doby na 1 pracovníka = 40 hodin
    měsíční fond pracovní doby na 1 pracovníka = 168 hodin
    -------------------------------------------------------------------------- -----------------------
    Vykonávané   Výkon činnosti -  Vztah k právním     Vazba     na    ostatní Používané počítačové
    činnosti     procento z        normám              útvary  (v  rámci   MF, aplikace
                 využití pracovní                      ostatní)                Vlastní/Celostátní
                 doby
    -------------------------------------------------------------------------- -----------------------
    100          2 osoby, 80%      Zákony              Vazba na                Vlastní:
    Koncepce     prac. doby        č. 563/1991 Sb.     Odbor XY:               Speciální počítačový
    dlouhodobéh  63 hod.- týdně    č. 218/2000 Sb.     Oddělení XY.1 -         program (název)
    o vývoje     252    hod.     - č. 250/2000 Sb.     Metodiky účetnictví     Celostátní:
    účetnictví   měsíčně           č. 219/2000 Sb.     podnikatelů             například:
                                   č. 320/2001 Sb.     XY.2 - metodiky         EDIS
                                   č. 40/2004         Sb.      účetnictví finančních   ISPROFIN
                                   Směrnice Komory     institucí               ASPI
                                   auditorů -          XY.3 - Metodiky
                                   auditorské          účetnictví veřejného
                                   směrnice            sektoru - především
                                   Úřad vlády          spolupráce s tímto
                                                       oddělením
                                                       Orgán veřejné správy:
                                                       Odbor A
                                                       Odbor B
                                                       Odbor C
                                                       Vně orgánu veřejné
                                                       správy:
                                                       například
                                                       Parlament ČR
                                                       Úřad vlády
                                                       Komora auditorů
                                                       Vybrané ekonomické
                                                       odbory ministerstev
                                                       především z oblastí,
                                                       kde existují výjimky
                                                       MV, MZd., MZ
    
    200          1   osoba,  100% Zákon                Vazba na                Celostátní:
    Tvorba       pracovní doby    č. 563/1991 Sb.      Odbor XX :              například
    právních     40 hod. - týdně  Vyhlášky             XX.3                    EDIS
    předpisů v   160    hod.    - č. 477/2003 Sb.      Orgán veřejné správy:   ISPROFIN
    oblasti      měsíčně          č. 16/2001 Sb. a     Odbor A                 ASPI
    účetnictví                    provázanost na       Odbor B
                                  zákon č. 218/2000    Odbor C
                                  Sb. a č. 250/2000    Vně orgánu veřejné
                                  Sb.                  správy:
                                                       například
                                                       Parlament ČR
                                                       Úřad vlády
                                                       Komora auditorů
                                                       Vybrané ekonomické
                                                       odbory ministerstev
                                                       především z oblastí,
                                                       kde existují výjimky
                                                       MV, MZd., MZ
    
    300          1 osoba, 30%     Evropské směrnice z  Vazba na                Vlastní:
    Harmonizace  12 hod. - týdně  oblasti účetnictví   Odbor XX :              například
    právních     48    hod.     - č.XY                 XX.2                    Speciální počítačový
    předpisů s   měsíčně          INTOSAI              XX.3                    program (název)
    právem ES                     Mezinárodní          Uvnitř orgánu veřejné   VIOLA
                                  standardy            správy:                 Celostátní:
                                  účetnictví           Odbor X6                například
                                                       Odbor X5                EDIS
                                                       Odbor X8                ISPROFIN
                                                       Odbor X9                ASPI
                                                       Vně    orgánu   veřejné
                                                       správy
                                                       například
                                                       Úřad vlády
                                                       Komora auditorů
    
    Vybrané ekonomické odbory ministerstev především z oblastí, kde existují výjimky
    MV, MZd., MZ
    
    400         2 osoby, 10%      Zákony               Vazba na                Vlastní:
    Stanovení   8 hod. - týdně    č. 563/1991 Sb.      Odbor XX:               Speciální počítačový
    směrné      32     hod.     - č. 320/2001 Sb.      Oddělení XX1            program (název)
    účtové      měsíčně           Vyhlášky             Oddělení XX2            Celostátní:
    osnovy                        č. 477/2003 Sb.      Oddělení XX3 -          například
                                  č. 16/2001 Sb.       Uvnitř orgánu veřejné   EDIS
                                  č. 416/2004 Sb.      správy:                 ISPROFIN
                                                       Odbor A                 ASPI
                                                       Odbor B
                                                       Odbor C
                                                       Odbor D
                                                       Vně orgánu veřejné
                                                       správy
                                                       Například
                                                       Parlament ČR
                                                       Úřad vlády
                                                       Komora auditorů
                                                       Vybrané ekonom. odbory
                                                       ministerstev především
                                                       z oblastí, kde
                                                       existují výjimky
                                                       MV, MZd., MZe
    
    500         2 osoby, 5%       České účetní         Vazba na                Celostátní:
    Rozšíření   4 hod. - týdně    standardy            Odbor XX:               ASPI
    českých     16 hod. -                              Oddělení XX1
    účetních    měsíčně                                Oddělení XX2
    standardů                                          Oddělení XX3
                                                       Uvnitř orgánu veřejné
                                                       správy:
                                                       Odbor A
                                                       Odbor B
    
    Odbor C
    Odbor D
    Odbor E
    
    600          1 osoba, 10%                        Změna zákona č.        Uvnitř orgánu veřejné
    Projednávání 4 hod. - týdně                      563/1991 Sb.           správy:
               a 16 hod. - měsíčně                   Zákon č.218/2000 Sb.   Vytypované odbory k
    schvalování                                      Zákon č. 250/2000 Sb.  připomínkovému řízení
    nových                                           Nařízení vlády XY k    Odbor D
    právních                                         postupům v oblasti     Odbor H
    předpisů   v                                     nových právních        Odbor Z
    oblasti                                          předpisů
    účetnictví
    
    700          1 osoba, 30%    České účetní        Uvnitř orgánu veřejné  Celostátní:
    Vedení       12   hod.    -  standardy           správy:                ASPI
    registru     týdně           Auditorské          Odbor XX
    českých      48   hod.    -  směrnice
    účetních     měsíčně
    standardů
    
    800          6 osob, 25%     Směrnice orgánu     Uvnitř orgánu veřejné  Vlastní :
    Vyřízení     49 hodin -      veřejné správy č.   správy:                Intranet
    dotazů a     týdně           XY                  Všechny odbory s       Celostátní:
    interpelací  294 hod. -      Směrnice orgánu     ohledem na             ASPI
    v oblasti    měsíčně         veřejné správy -    problematiku
    účetnictví                   oběh dokumentů,
    a FKSP                       písemnosti
                                 (doplnit č.
                                 směrnic)
    Celkem hodin                 192 hod. - týdně
                                 866 hod. - měsíčně
    
    Analýza týdenní pracovní doby:
    
    Týdenní pracovní doba ………………………………… 40 hodin
    
    Týdenní pracovní doba 6 pracovníků ………………….240 hodin
    
    Využití týdenní pracovní doby 6 pracovníků ………….192 hodin
    (na 80%)
    
    Rezerva na ostatní práce v rámci útvaru ……………….48 hodin
    (20 %)
    
    
    Příloha 4
    Metodický list pro aktivitu 100, verze č. X/ROK, podpis zpracovatele, datum vyhotovení den/měsíc/rok
    (jedná se o fiktivní příklad)
    ----------------------------------------------------------------------------- -----------------------
    Aktivita        Periodicita  Doba    Doba               Odpovědné Informatické         Forma výstupu
                    úkolu        trvání  ukončení           osoby     aplikace
                                 úkolu   úkolu                        (databáze)
                                         (týdny)
    
    100             Roční        N+ 48    N + 48            ŘO
    Koncepce        nebo dle             (80 % využití
    dlouhodobého    požadavku            pracovní doby)
    vývoje          vlády                N- počátek úkolu
    účetnictví                           x- doba trvání
                                         úkolu
    
    Dílčí úkoly:
    
    100.1           2 týdny      N+2                        referent  INTERNET - ASPI    Vlastní podklady
    prostudování                                                      EDIS
    stávajících                                                       ISPROFIN
    materiálů                                               
    
    100.2           2 týdny      N+ 4                       referent  INTERNET -ASPI     Vlastní podklady
    porovnání s                                                       Mezinárodní
    evropskými                                                                účetní  standardy
    standardy                                                         - knihovna MF
    
    100.3           2 týdny      N+ 6                       referent  INTERNET -ASPI     Vlastní podklady
    porovnání s                                                       České      účetní
    českými                                                           standardy       -
    účetními                                                          knihovna MF
    standardy                                               
    
    100.4           2 týdny      N + 8                      referent  INTERNET -ASPI     Vlastní podklady
    porovnání s                                                       České      účetní
    auditorskými                                                      standardy       -
    směrnicemi                                                        knihovna MF
    
    100.5           6 týdnů      N + 14                     referent  MS office          Písemná informace  pro  VO
    vyhodnocení                                                                          a ŘO
    stávajících
    materiálů s
    ohledem na
    body 100. 2-
    100.4
    100.6           8 týdnů      N + 22                     VO, ŘO                       Písemný návrh koncepce
    vypracování 
    návrhu
    koncepce
    
    100.7           3 dny        N +22                      Referent, VO                 Rozeslání  k připomínkám,
    projednání návrhu                                                                    konzultace
    koncepce v 
    rámci odboru
    
    100.8           1 týden      N + 23                     Referent, VO                 Písemný materiál
    zapracování
     připomínek v
    rámci odboru
    
    100.9           1 den        N + 24                     Referent, VO                 Vypracování interního
    předání k                                                                            sdělení
    připomínkám v                                                              
    rámci MF
    
    100.10          2 týdny      N + 26                     Referent, VO                 Písemný materiál
    zapracování
    připomínek
    
    100.11          1 den        N + 26                     Referent, VO                 Vypracování     Interního
    předání k vnějšímu                                                                    sdělení
    připomínkovému řízení
    (vně MF)
    
    100.12          2 týdny      N + 28                     Referent, VO                 Písemný materiál
    zapracování připomínek z
    vnějšího připomínkového
    řízení
    
    100.13 předání 1 den         N + 29                     Referent, VO                 Referátník          
    k podpisu 
    ŘO
    
    100.14         1 týden       N + 30                     ŘO, NM                       Písemné        zdůvodnění
    Předání poradě vedení MF                                                             návrhu,   návrh  opatření
                                                                                         pro poradu vedení
    
    100.15         6 týdnů       N + 36                     NM                           INTERNET - ASPI, EDIS
    Zpracování změny zákona                                                              ISPROFIN
                                                                                         Komora auditorů - auditní
                                                                                         postupy- knihovna MF
                                                                                         České účetní standardy -
                                                                                         knihovna MF
                                                                                         Mezinárodní účetní standardy - knihovna
                                                                                         Odborná literatura, časopis účetnictví knihovna MF
    
    100.16       1 týden         N + 37                     Kancelář ministra            Průvodní dopis
    Předání      
    úřadu vlády
    
    100.17       1 týden         N + 37                     Legislativní rada vláda      Průvodní    dopis    s
    Předání k                                               společně s MF                oznámením o projednání
    odsouhlasení                                                                         na   Úřadu   vlády   a
    parlamentu                                                                           doručení Parlamentu
    
    100.18       2 týdny         N + 39                     Přednesení             X      Podpisy   pod    zákon
    Podepsání                                               návrhu p.                             (ministr,     předseda
    zákona                                                  ministrem v                           parlamentu, president)
    ministrem                                               Parlamentu
    financí
    
    Celkem        Měsíčně-210 hodin  N+39
    odpracovaná  ročně- 2500 hodin
    doba (měsíční)
    -------------------------------------------------------------------------- -----------------------
    
    Příloha 5
    Schéma oběhu dokumentu - Předání k připomínkám v rámci MF - aktivita 100.9/verze č. X/ROK (metodický list), podpis zpracovatele, datum vypracování den/měsíc/rok
    (jedná se o fiktivní příklad)
    ------------------------------------------------------ --------------------------------------------------
    Aktivita     Odbor A            Odbory MF              Zpětná vazba                Poznámky
    ------------------------------------------------------ --------------------------------------------------
    Předání   k  Oddělení           Průvodní  dopis  ŘO  A Předání připomínek k datu   Akceptace i připomínek
    připomínká   A1, A2, A3         (písemná,    e-mailová stanoveném v průvodním      zaslaných do dvou dnů
    m  v  rámci  -  průvodní dopis  forma)    s    přesným dopise.                     po stanoveném termínu
    MF           VO A4              datem  uvedení zaslání Vypořádání připomínek na
                                    připomínek             předepsaném formuláři a
                                    Odbor B - Státní       zapracování do změny
                                    rozpočet               zákona
                                    Odbor C - Financování
                                    územních rozpočtů
                                    Odbor D - CHJ
                                    Odbor E -
                                    majetkoprávní
                                    Odbor F - Finanční
                                    Odbor G -
                                    legislativní
                                    a další odbory dle
                                    rozhodnutí ŘO A
    ------------------------------------------------------ --------------------------------------------------
    
    Příloha 6
    Příklad dotazníku pro výkon řídící kontroly v oblasti účetnictví dle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších změn a doplňků, včetně rizik
    ------------------------------------------------------ ------------------------------------------
        Dotaz                                              Odpověď         Zpracoval        Poznámka
                                                            ano/ne            dne
    ------------------------------------------------------ ------------------------------------------
    Má organizace ve které jste zaměstnaný/á vypracovaný
    organizační řád?
    
    Jsou v organizačním řádu rozděleny pravomoci a odpovědnosti na
    jednotlivé útvary?
    
    Byli zaměstnanci seznámeni s přidělenou pravomocí a
    odpovědností (pracovními náplněmi)?
    
    Jsou vypracovány interní předpisy k oběhu účetních dokladů?
    Obsahuje oběh účetních dokladů stanovení odpovědností a
    pravomocí, včetně vzoru dokladů?
    
    Existují oblasti, které nejsou zachyceny v oběhu účetních
    dokladů?
    
    Jsou součástí interního předpisu podpisové vzory?
    
    Je nastavena řídící kontrola dle zákona č. 320/2001 Sb., o
    finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů
    (dále jen zákon o finanční kontrole) v interním předpisu oběhu
    účetních dokladů (tj. příkazce, správce rozpočtu, hlavní
    účetní)?
    
    Jsou dodržovány požadavky na srozumitelnost (jazyková
    srozumitelnost, jednoznačné určení obsahu účetního záznamu) a
    na trvalost účetních záznamů (zpracování a úschova účetních
    záznamů)?
    (§ 8 zákona o účetnictví)
    
    Jsou opravy účetních záznamů prováděny tak, aby bylo možné
    určit osobu odpovědnou za každou opravu, okamžik provedení
    opravy a obsah opravovaného účetního záznamu před a po opravě? 
    (§ 35 zákona o účetnictví)
    
    
    Byla vůči útvaru v minulosti uplatněna sankce?
    (§ 37 zákona o účetnictví)
    
    Je  stanovena povinnost úschovy a uschovací lhůty jednotlivých
    účetních záznamů?
    
    Je  při  tvorbě  vnitřních předpisů zajištěn soulad  s  obecně
    závaznými  právními  předpisy i s normami stejného  a  vyššího
    stupně ?
    
    Zajišťují  vydané  vnitřní předpisy jednotný metodický  postup
    při  provádění  finančních a majetkových operací  a  sledování
    skutečností?
    
    Průkazný účetní záznam má písemnou nebo technickou formu ?
    (§ 33a a § 34 zákona o účetnictví)
    
    Je provedena aktualizace vnitřních předpisů, včetně oprávnění,
    povinnosti a odpovědnosti osob vztahující se k připojování
    podpisového (identifikačního) záznamu?
    (§  33a  odst. 9 zákona o účetnictví ve vazbě na  vyhlášku  č.
    505/2002 Sb., v platném znění)
    ------------------------------------------------------ ------------------------------------------
    
    Příloha 7
    Příklad analýzy rizik - účetnictví
    Závažnost rizika, pravděpodobnost výskytu rizika a dopad rizika stanoví řídící zaměstnanec na základě vlastní znalosti prostředí
    -----------------------------------------------------------------------------
    Název rizika              Pravděpodobnost    Dopad     Celkové vyhodnocení
                               výskytu rizika    rizika           rizika
                  sl. 1                   sl. 2         sl. 3 = sl. 1 x sl. 2
    -----------------------------------------------------------------------------
    Porušení zákonů                  1             3                3
    Porušení interních               2             3                6
    předpisů
    Nedostatečná ochrana             1             2                2
    dat
    Rizika spojená s                 3             2                6
    rozdělením pravomocí a
    odpovědností
    Selhání lidského                 1             1                1
    faktoru
    Celkové riziko ze stanoveného nejvyššího                       18
    rizika
    -----------------------------------------------------------------------------
    
    Hodnocení:
    1 – nízká
    2 – střední
    3 – vysoká
    nejvyšší celkové riziko u jednoho faktoru je 9 bodů
    nejnižší celkové riziko u jednoho faktoru je 1 bod
    nejvyšší celkové riziko je 45 (tj. 9x5)
    
    
    Doporučená literatura
    1. Allen S.: Financial Risk Management, Wiley, 2003
    2. Dvořáček, J. : Interní audit a kontrola, C.H. Beck, Praha 2000
    3. Ochrana F.: Manažerské metody ve veřejném sektoru, terapie, praxe metodika uplatňování, Ekopress, Praha, 2002
    4. Pickett K.H.S.: The Internal Auditing Handbook, Wiley, 1997
    5. Public Internal Financial Control in the Czech Republic, Report of the SIGMA Peer Review Team, 2003
    6. Ratliff R.L., Reding K.F.: Úvod k provádění auditorské činnosti: Logika, zásady a technika, 2003
    7. Rektořík, J., Šelešovský, J. a kol.: Kontrolní systémy veřejné správy a veřejného sektoru. Ekopress, 2003
    8. Ricchiute D.N.: Audit, Victorial Publishing, Praha, 1994
    9. Smejkal V., Rais, K.: Řízení rizik, Grada publishing, Praha, 2003
    10. Auditorská zpráva PricewaterhouseCoopers, Praha, 2004
    11. Odborný časopis Interní auditor

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 15.02.2023Nové stavební právo (online - živé vysílání) - 15.2.2023
    • 17.02.2023Velká implementační novela zákona o svobodném přístupu k informacím (online - živé vysílání) - 17.2.2023
    • 24.02.2023NIS2: Nová regulace kybernetické bezpečnosti v EU (online - živé vysílání) - 24.2.2023
    • 24.03.2023Aktuální judikatura k procesnímu právu (online - živé vysílání) - 24.3.2023
    • 31.03.2023Variace dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 31.3.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (prosinec 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022 - část 2)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022)
    • Spolupráce s dodavateli, aneb jak se vyhnout zastřenému zprostředkování zaměstnání
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 30.05.2023Rodina v právu a bezpráví - Patchworkové rodiny - právní a neprávní souvislosti - 30.5.2023
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Kdy a komu nelze dát výpověď z pracovního poměru
    • Nové sazby cestovních náhrad pro rok 2023
    • Nový, bezcitný a nejchytřejší konkurent na trhu. Měli by mít advokáti strach?
    • Možné důvody vyloučení člena statutárního orgánu ve světle rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 30. 3. 2022, sp. zn. 27 Cdo 1831/2021
    • Kreativní byrokracie a dělba moci ve státě
    • Likvidace obchodní společnosti
    • Nová sleva na pojistném na sociální zabezpečení
    • TOP 10 judikátů z pracovního práva za rok 2022
    • Kdy a komu nelze dát výpověď z pracovního poměru
    • Nový, bezcitný a nejchytřejší konkurent na trhu. Měli by mít advokáti strach?
    • Žaloba na neplatnost převodu věci podaná potenciálním dědicem zcizitele
    • Fotovoltaické elektrárny z pohledu energetického zákona
    • Příplatek mimo základní kapitál – váže se k podílu, nebo osobě? A jak je to s převodem?
    • Nová sleva na pojistném na sociální zabezpečení
    • Nové sazby cestovních náhrad pro rok 2023
    • Ke spornosti výkladu ustanovení § 62 zákona o obchodních korporacích a dopadu povinností členů volených orgánů obchodní korporace na prokuristu
    • Fotovoltaické elektrárny z pohledu stavebního zákona
    • Platné sjednání smluvní pokuty pohledem judikatury Nejvyššího soudu
    • Přikázání věci do vlastnictví jednoho ze spoluvlastníků při vypořádání spoluvlastnictví
    • Přímá odpovědnost jednatele (společníka) SRO za škodu způsobenou třetí osobě
    • K článku Manželství pro všechny z katolického pohledu
    • Nová sbírka právních předpisů jako nechtěný dar
    • Přehled vybraných legislativních novinek platných pro rok 2023
    • Kdy a komu nelze dát výpověď z pracovního poměru

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Majetková podstata

    Je-li kupní smlouva, kterou pozdější insolvenční dlužník nabyl nemovitost do svého vlastnictví, neplatná či zrušená, nemá na vypořádání účastníků takové smlouvy podle zásad o...

    Likvidace obchodní společnosti

    Úprava § 198 odst. 1 a 3 z. o. k. je v případech zrušení společnosti s ručením omezeným pro absenci statutárního orgánu úpravou zvláštní jak ve vztahu k úpravě § 172 odst. 1...

    Jednání za právnickou osobu

    Za právnickou osobu v občanském soudním řízení jedná především – jak vyplývá z ustanovení § 21 odst. 1 písm. a) o. s. ř. – člen statutárního orgánu. Tvoří-li statutární...

    Insolvence a plná moc (exkluzivně pro předplatitele)

    Opravňuje-li procesní plná moc udělená přihlášeným věřitelem advokáta k zastupování věřitele v rámci všech úkonů, k nimž je věřitel oprávněn a povinen v rámci...

    Předsmluvní odpovědnost

    Úprava tzv. předsmluvní odpovědnosti stojí na obecné povinnosti jednat poctivě (§ 6 o. z.), a to i při jednání o uzavření smlouvy. Možnost vzniku povinnosti k náhradě škody mezi...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.