epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Státní program ze dne 9.11.2005 na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie pro rok 2006

    15.12.2005 | Sbírka:  5/2005 (MP) | Částka:  5/2005ASPI

    Vztahy

    Nadřazené: 63/2002 Sb., 406/2000 Sb.
    5/2005
    Státní program
    na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie pro rok 2006
    Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
    Na Františku 32, 110 15 Praha 1
    vyhlašuje podle usnesení vlády ČR č. 1429 ze dne 9. listopadu 2005
    Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie pro rok 2006
    Část A - program Ministerstva průmyslu a obchodu
    HLAVA I
    ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ
    Čl.1
    Předmět úpravy
    1. Část A Státního programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie (dále jen "Státní program") je vyhlašována Ministerstvem průmyslu a obchodu k naplňování Státní energetické koncepce schválené usnesením vlády České republiky č. 211 ze dne 10. března 2004 a Národního programu hospodárného nakládání s energií a využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů.
    2. Státní program je zaměřen na zavádění energeticky úsporných opatření v oblasti výroby, přenosu, distribuce a spotřeby energie, vyšší využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie a rozvoj kombinované výroby tepla, chladu a elektřiny a stanoví pravidla ve smyslu nařízení vlády č. 63/2002 Sb., o poskytování dotací ze státního rozpočtu (dále jen "dotace") na akce obsažené v Národním programu.
    3. Státní program vyhlašuje Ministerstvo průmyslu a obchodu na základě usnesení vlády ČR č. 1429 ze dne 9. listopadu 2005.
    Čl.2
    Členění Státního programu
    I. Podpora energetického plánování a certifikace budov
    odst.I.1 Územní energetické plánování
    odst.I.2 Akční plány pro rekonstrukci nebo modernizaci fondu budov
    odst.I.3 Plány úspor energií v průmyslových podnicích
    odst.I.4 Plány výstavby Center energetického využití komunálních odpadů
    odst.I.5 Průkazy energetické náročnosti budov
    II. Výrobní a rozvodná zařízení energie
    odst.II.1 Zvýšení účinnosti užití energie ve výrobních a rozvodných zařízeních energie
    odst.II.2 Kombinovaná výroba elektrické energie a tepla
    odst.II.3 Vyšší využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie
    III. Podpora opatření ke zvýšení účinnosti užití energie
    odst.III.1 Snížení energetické náročnosti průmyslových podniků
    odst.III.2 Komplexní opatření ke snížení energetické náročnosti energetického hospodářství a budov pro potřeby školství, zdravotnictví a občanské vybavenosti
    odst.III.3 Komplexní opatření ke snížení energetické náročnosti bytových domů
    odst.III.4 Nízkoenergetické a pasivní bytové domy
    odst.III.5 Komplexní opatření ke snížení energetické náročnosti osvětlovací soustavy
    odst.III.6 Projekty financované z úspor energie
    IV. Poradenství, vzdělávání, propagace a informovanost k hospodárnému užití energie s vlivem na zlepšení životního prostředí
    odst.IV.1 Poradenství
    odst.IV.2 Krajské energetické agentury
    odst.IV.3 Vzdělávání a propagace
    odst.IV.4 Zpracování produktů k podpoře poradenství, vzdělávání a propagace
    V. Specifické programy pro pilotní projekty, vzdělávání, studie a spolupráci na mezinárodních projektech
    HLAVA II
    DALŠÍ USTANOVENÍ
    Čl.3
    Použité pojmy
    Základní pojmy jsou podrobně definovány v zákonu č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, pro účely tohoto Státního programu se dále rozumí:
    Vyhlašovatelem - Ministerstvo průmyslu a obchodu.
    Administrátorem - Česká energetická agentura (dále jen "ČEA") pověřená vyhlašovatelem agendou spojenou s realizací a vyhodnocením části A Státního programu, včetně poradenství pro žadatele.
    Akcí - činnost, na kterou je možné získat dotaci.
    Investiční akcí - akce, jejíž realizací vzniká investiční majetek ve smyslu zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších a navazujících předpisů a dlouhodobý nehmotný majetek podle zákona č. 563/1997 o účetních standardech pro příslušné právnické osoby. Mezi investiční akce patří i zpracování Územních energetických koncepcí, průkazů energetické náročnosti budov a produktů podle Čl. 10, odst. IV.4, pokud náklady na jejich pořízení přesáhnou 60 tisíc Kč.
    Neinvestiční akcí - ostatní činnosti nespadají do investičních akcí.
    Obnovitelným zdrojem energie - využitelný energetický zdroj, jehož energetický potenciál se obnovuje přírodními procesy.
    Druhotným zdrojem energie - využitelný energetický zdroj, jehož energetický potenciál vzniká jako vedlejší produkt při přeměně a konečné spotřebě energie a při likvidaci odpadů.
    Komplexním opatřením ke snížení energetické náročnosti - opatření vedoucí ke zvýšení účinnosti užití energie. Zahrnuje např. modernizaci technických zařízení budov, nasazení regulace a měření tepla a teplé vody za současného zvýšení tepelné ochrany budov, modernizace topného zdroje za účelem dosažení vyšší účinnosti při výrobě tepelné či elektrické energie včetně využití jejích obnovitelných a druhotných zdrojů, atp.
    Energy Performance Contracting (EPC) - způsob financování akce, jehož základním principem je splácení realizovaného projektu třetí straně ze smluvně zajištěných úspor nákladů na energie.
    Energy Contracting (EC) - způsob financování akce, jehož základním principem je splácení realizovaného projektu třetí straně formou smluvně sjednaného odběru energie.
    EKIS - Energetické konzultační a informační středisko. Značka EKIS je chráněna ochrannou známkou a její používání je podmíněno souhlasem ČEA.
    KEA - Krajská energetická agentura. Značka KEA je chráněna ochrannou známkou a její používání je podmíněno souhlasem ČEA.
    Specifickým programem - program na podporu akcí na základě aktuálních potřeb vyhlašovatele, které vyplývají z nových požadavků na zvyšování energetické efektivnosti a využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie.
    Čl.4
    Předmět a účel poskytování podpory
    1. Státní program podporuje realizaci opatření k hospodárnému užití energie a snížení zátěže životního prostředí se zaměřením na co nejvyšší efektivitu vynaložených prostředků státního rozpočtu k rozšíření využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie, na jejich vývoj, výzkum, pilotní projekty, mezinárodní projekty a na poradenství, vzdělávání, osvětu a propagaci. Státní program vytváří postupné podmínky pro naplnění zákona č. 180/2005 Sb. a indikativního cíle dosáhnout do roku 2010 8% podílu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie na hrubé spotřebě elektřiny v České republice.
    2. Poskytnutí a čerpání dotace je podmíněno dodržením ustanovení zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, vyhlášky č. 231/2005 Sb., nařízením vlády č. 63/2002 o pravidlech pro poskytování dotací ze státního rozpočtu na podporu hospodárného nakládání s energií a využívání jejich obnovitelných zdrojů, zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách a zákona č. 215/2004 Sb., o veřejné podpoře, všech ve znění pozdějších předpisů, a Hlavy VI, Čl. 87 a 88 Smlouvy o založení ES.
    3. Dotace může být poskytnuta podnikatelským subjektům (právnickým i fyzickým osobám), neziskovým organizacím, vysokým školám zřízeným podle zákona č. 111/1998 Sb., městům, obcím a krajům a jimi zřízeným organizacím. Žadatel o dotaci musí vykonávat činnost na území ČR.
    4. Žadatel o dotaci musí mít k datu podání žádosti vypořádány všechny závazky vůči státnímu rozpočtu a státním fondům republiky, včetně bezdlužnosti vůči zdravotním pojišťovnám.
    5. Poskytnuté státní prostředky musí být vyčerpány v daném rozpočtovém roce, ve smyslu zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů.
    6. Veškerá dokumentace, vztahující se k podpořeným řešením a použité materiály, včetně provedení stavebních a montážních prací, musí odpovídat současně platným předpisům ČR a ČSN.
    7. Do celkových nákladů na realizaci akce lze zahrnout pouze náklady přímo související s energeticky úspornými opatřeními nebo využitím obnovitelných zdrojů energie, včetně projektových prací a nákladů na zpracování energetických auditů. Nelze uplatnit náklady, které byly zahrnuty do nákladů pro podporu z jiných veřejných zdrojů. Započítat lze náklady vzniklé po datu podání žádosti, s výjimkou nákladů na projektové práce, zpracování energetického auditu nebo nákladů vzniklých v souvislosti s výběrovým řízením podle Čl.10 odst. III.6, které se mohou započítat pokud není datum jejich zdanitelného plnění před 1.1.2005.
    8. Vyhlašovatel v průběhu kalendářního roku může vyhlásit dotační titul podle Čl.10 odst. V, na akce, které souvisejí s programem úspor energie a obnovitelných, druhotných a alternativních zdrojů, které jsou nezbytnou součástí naplňování Státní energetické koncepce a Státního programu a které vyplývají z naplňování nových závazných směrnice Evropské unie.
    9. Dotace se poskytuje na pořízení komponentů a zařízení, které jsou od jeho výroby prvně uvedeny do provozu a toto zařízení nesmí být starší tří let.
    10. Na dotaci není právní nárok.
    Čl.5
    Žádost o poskytnutí dotace
    1. Žádost musí být předložena v předepsané písemné formě (případně i v elektronické formě na disketě, případně e-mailem na adresu info@ceacr.cz, pro zpracování žádostí v elektronickém informačním systému). V žádostech musí být vyplněny údaje identifikující žadatele a požadované technické a finanční údaje, včetně nákladů na provoz a na realizaci akce.
    2. Žádosti včetně požadovaných příloh se podávají osobně nebo poštou, v uzavřené obálce, která bude zřetelně označena "Státní program", na kontaktní adresu administrátora uvedenou ve čl. 9 bod 5. Každá žádost musí být podána v samostatné obálce.
    3. Žádosti o dotaci je i s předepsanými přílohami nutno podat či zaslat:
    - do 13.1.2006 - žádosti podle Čl.10, odst. IV.1 a žádosti podle Čl.10, odst. IV.2 na činnost KEA založených v minulých letech,
    - průběžně do 30.6.2006 - žádosti podle Čl.10, odst. IV.2 na nově zřizované KEA,
    - průběžně do 30.4.2006 - žádosti podle Čl.10, odst. I., odst. III.6.1 a odst. IV.3,
    - do 31.1.2006 - ostatní žádosti o dotaci,
    - v termínech stanovených při vyhlášení specifických programů dle Čl.10, odst. V.
    4. Rozhodujícím datem registrace žádosti je datum uvedené na poštovním razítku nebo datum osobního podání na kontaktní adrese, kdy je možné žádosti podávat v Po-Čt od 9:00 do 16:00 hod. a v Pá od 9:00 do 15:00 hod.
    5. Žádostem podaným jiným než výše uvedeným způsobem, neoznačeným nebo podaným po termínu nebude přiřazeno evidenční číslo a nebudou hodnoceny v rámci výběrového řízení. Tito žadatelé budou o této skutečnosti vyrozumění a mohou si své žádosti po předchozí domluvě na sekretariátu ČEA vyzvednout.
    6. Požadované přílohy k žádosti o dotaci:
    a) Energetický audit - vztahuje se pouze na žádosti podle Čl.10, odst. II.1, II.2, II.3, III.1.1, II.2, III.3, III.5 a III.6. Energetický audit musí být zpracován v souladu s vyhláškou č. 213/2001 Sb., kterou se vydávají podrobnosti a náležitostí energetického auditu, ve znění pozdějších předpisů.
    c) Propočet předpokládané výše úspor energie a snížení emisí zátěže v t CO
    2
    /rok - pouze k žádosti podle Čl.10, odst. III.1.2.
    d) Energetický průkaz objektu, zpracovaný v souladu s vyhláškou č. 291/2001 Sb., kterou se stanoví podrobnosti účinnosti užití energie při spotřebě tepla v budovách - vztahuje se na žádosti dle Čl.10, odst. III.4, resp. u žádostí podle odst. III.4.2 včetně vyčíslení spotřeby energie na přípravu teplé vody vyjádřené v jednotkách primární energie.
    e) Kopie dokladů a vyhodnocení zadání veřejné zakázky dle zákona č. 40/2004 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (nevztahuje se na Čl.10, odst. III.6.1 a odst. IV.).
    f) Čestné prohlášení, že má žadatel vypořádány všechny závazky vůči státnímu rozpočtu a státním fondům republiky, včetně bezdlužnosti vůči zdravotním pojišťovnám.
    g) Formuláře podle Přílohy č. 2 vyhlášky Ministerstva financí č. 231/2005 Sb., o účasti státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku (nevztahuje se na Čl.10, odst. IV.).
    h) Souhlas zřizovatele s realizací akce - pouze příspěvkové a rozpočtové organizace krajů, měst a obcí, a organizace, v nichž má kraj, město nebo obec 100% majetkovou účast.
    i) Kopie výpisu z obchodního rejstříku, živnostenského listu, zřizovací listiny nebo jiného dokladu o právním postavení žadatele.
    j) Výpis z katastru nemovitostí - u akcí, při kterých dochází k pořízení nebo technickému zhodnocení staveb a zařízení vedených v katastru nemovitostí.
    k) Časový harmonogram realizace akce a provozu tepelného hospodářství podnikem energetických služeb - pouze k žádosti o dotaci podle Čl.10, odst. III.6.
    l) Kopie dokladů o dosaženém vzdělání a odborném zaměření přihlašovaného poradce, délka a oblast dosavadní praxe, případně kopie osvědčení o zápisu do Seznamu energetických auditorů - pouze k žádostem o dotaci podle Čl.10, odst. IV.1 a IV.2.
    m) Podrobnou osnovu, harmonogramu a kalkulaci nákladů na realizaci akce - pouze k žádostem o dotaci podle Čl.10, odst. IV.3 a IV.4.
    7. K žádostem o dotaci podle Čl.10 odst. V. budou požadované přílohy stanoveny při vyhlášení, půjde mj. o akreditaci v příslušném oboru nebo kvalifikační předpoklady k řešení vyhlášeného tématu.
    8. Příslušné formuláře žádostí a vzory prohlášení budou k dispozici na kontaktní adrese a ve střediscích EKIS (seznam uveden na www.ceacr.cz).
    Čl.6
    Projednání žádosti o dotaci
    1. Dotace je poskytována na základě výsledku výběrového řízení. Výběr akcí pro poskytnutí dotace provedou hodnotitelské komise jmenované vyhlašovatelem. O výsledku výběrového řízení bude žadatel písemně informován do 30 dnů od rozhodnutí hodnotitelské komise.
    2. U žádostí podle Čl.10, odst. II.1, II.2, II.3, III.1.1, III.2, III.3 bude podkladem pro hodnotitelskou komisi vyhodnocení žádostí zpracované podle metodiky pro Státní program. Metodika je zveřejněna na webových stránkách administrátora.
    3. Žádosti o zařazení do poradenské sítě (Čl.10, odst. IV.1 - poradenství) pro rok 2006 budou hodnotitelskou komisí vyhodnoceny a výsledky budou písemně oznámeny do 28.2.2006.
    4. Témata podle Čl.10 odst. V. se vyhlašují průběžně během kalendářního roku a obdržené žádosti budou projednány hodnotitelskou komisi. Kritéria pro hodnocení žádostí budou součástí vyhlášených témat.
    5. Proti rozhodnutí hodnotitelské komise je možné podat odvolání na kontaktní adresu administrátora v termínu do 30 dnů od oznámení rozhodnutí hodnotitelské komise.
    6. Žadatelé, jejichž žádosti o poskytnutí dotace budou hodnotitelskými komisemi vybrány, předloží do 30 dnů od oznámení rozhodnutí hodnotitelské komise (mimo dotací podle Čl.10, odst. III.6 a odst. IV.):
    a) Stavební povolení nebo stavební ohlášení u akcí, u kterých jsou tyto dokumenty požadovány podle zákona č. 109/2001 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů.
    b) Doklad o zajištění finančních prostředků na realizaci akce nad rámec poskytnuté dotace tak, aby bylo jednoznačně prokázáno krytí potřebných nákladů průběžně po celou dobu realizace akce.
    c) Harmonogram realizace akce, ze kterého vyplývá, že do konce roku 2006 bude kromě dotace proinvestována minimálně jedna třetina vlastních prostředků.
    d) Potvrzení finančního úřadu o neexistenci daňových nedoplatků, potvrzení okresní správy sociálního zabezpečení o neexistenci nedoplatků na pojistném a penále na sociální zabezpečení a na příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.
    7. Žadatelé, jejichž žádosti o poskytnutí dotace v rámci Čl.10, odst. IV. budou hodnotitelskými komisemi vybrány, předloží do 30 dnů od oznámení rozhodnutí hodnotitelské komise:
    a) Číslo účtu, na který bude poskytnuta dotace.
    b) Smlouvu s poradcem na výkon poradenské činnosti, uzavřenou v souladu se zákonem č. 65/1965 Sb., zákoníkem práce, ve znění pozdějších předpisů (pouze Čl.10, odst. IV.1).
    c) Požadované údaje o vybraných poradcích (podle pokynů ČEA), aby bylo možno vystavit osvědčení k výkonu poradenské činnosti v roce 2006 (pouze Čl.10, odst. IV.1).
    8. Vyhlašovatel si vyhrazuje právo požadovat doplňující podklady či informace.
    Čl.7
    Čerpání dotací
    1. Čerpání dotace se řídí vládním nařízením č. 63/2002 Sb., o pravidlech pro poskytování dotací ze státního rozpočtu na podporu hospodárného nakládání s energií a využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů.
    2. Dotace bude použita výhradně k úhradě nákladů přímo souvisejících s financováním vybrané akce. Za dodržení podmínek účelovosti použití dotace a dosažení cílů a parametrů akce odpovídá příjemce dotace.
    3. Dotace se přiděluje vydáním Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce (dále jen "Rozhodnutí"). Nedílnou součástí Rozhodnutí jsou Podmínky poskytnutí dotace (dále jen "Podmínky"), na jejichž splnění je vázáno definitivní přiznání dotace.
    4. V případě, že nebude možné dodržet závazné ukazatele a podmínky realizace podpořené akce, je příjemce dotace povinen podat na adresu administrátora písemnou žádost o změnu Rozhodnutí, a to nejpozději do 30 dnů ode dne, kdy se o této skutečnosti dozvěděl. Žádost musí obsahovat specifikaci změn v realizaci podpořené akce, včetně jejich zdůvodnění a návrhu řešení. Administrátor žádost posoudí a rozhodne o dalším postupu.
    5. Účetní doklady, na jejichž základě bude příjemce dotace čerpat dotaci, nesmí být vystaveny před datem 1.1.2006. Dotace bude poskytnuta na zvláštní účet příjemce, pokud nebude ve vztahu k Čl.10, odst. IV. v Podmínkách stanoveno jinak.
    6. Příjemce dotace je povinen realizovat akci:
    a) Zpracování produktu podle Čl.10, odst. IV.4 včetně posouzení v oponentním řízení nejpozději do 31.10.2006.
    b) Organizace semináře nebo konference podle Čl.10, odst. IV.3 nejpozději do 15.12.2006.
    c) U ostatních akcí do 18 měsíců ode dne vydání Rozhodnutí. Akce je považována za dokončenou, je-li protokolárně převzata a je-li vydáno kolaudační rozhodnutí, nebo je objekt či zařízení uvedeno do zkušebního provozu.
    Čl.8
    Závěrečné vyhodnocení a definitivní přiznání dotace
    1. Příjemce dotace předloží v termínech uvedených v Podmínkách:
    a) zprávu o plnění závazných ukazatelů a podmínek účasti státního rozpočtu stanovených v Rozhodnutí,
    b) vyúčtování nákladů akce a finančního vypořádání prostředků státního rozpočtu poskytnutých na financování akce v rozsahu uvedeném v Podmínkách, náklady musí být doloženy daňovými doklady ve smyslu zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty.
    2. Administrátor zabezpečí kontrolu údajů uvedených v odst. 1) a v případě, že:
    a) zjistí porušení Podmínek účasti státního rozpočtu uvedených v Rozhodnutí, případně jiné neoprávněné použití prostředků státního rozpočtu, předá zjištění místně příslušnému finančnímu úřadu jako podnět k zahájení řízení ve věci odvodů za porušení rozpočtové kázně podle zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů,
    b) nezjistí porušení Podmínek účasti státního rozpočtu uvedených v Rozhodnutí, případně jiné neoprávněné použití prostředků státního rozpočtu, ukončí závěrečné vyhodnocení vydáním protokolu o závěrečném vyhodnocení akce.
    Čl.9
    Společná ustanovení
    1. Účelné a hospodárné využití dotace bude předmětem kontroly ze strany vyhlašovatele, který je oprávněn pověřit další právnické a fyzické osoby výkonem činností pro zajištění realizace Státního programu. Těmto subjektům budou poskytnuty potřebné údaje pro daný účel a budou je považovat za obchodně důvěrné. Tímto bodem nejsou dotčena práva ostatních kontrolních orgánů. Finanční kontrola musí být provedena v souladu se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, ve znění pozdějších předpisů.
    2. Příjemce dotace je povinen do doby definitivního přiznání dotace umožnit vyhlašovateli nebo jím pověřené osobě provádět kontroly související s věcným plněním parametrů obsažených v Rozhodnutí, a to v technické i ekonomické části.
    3. V případě změny majetkoprávních vztahů je příjemce dotace povinen informovat administrátora o záměru provést změnu a vyžádat si jeho písemný souhlas a to před uzavřením smlouvy o převodu. V případě, že tak příjemce neučiní, jedná se o porušení rozpočtové kázně podle § 14, odst. 3a zákona č. 479/2003 Sb., kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, t.j. příjemce je povinen dotaci vrátit.
    Kontaktní adresa administrátora:
    Česká energetická agentura
    Vinohradská 8
    120 00 Praha 2
    tel.: 257 099 011; fax: 257 530 478
    e-mail: info@ceacr.cz
    www.ceacr.cz
    HLAVA III
    PODPORY A JEJICH KRITERIA
    Čl.10
    Podpory a jejich kritéria
    I. Podpora energetického plánování a certifikace budov
    I.1 Územní energetické plánování
    I.1.1 Územní energetické koncepce
    Dotace může být poskytnuta městům a obcím ČR, resp. jejich svazkům, s počtem obyvatel minimálně 10 000.
    Dotace na vypracování energetické koncepce může činit až 50% nákladů max. 400 tis. Kč.
    I.1.2 Aktualizace krajských energetických koncepcí
    Dotace může být poskytnuta krajům na aktualizaci zpracované územní energetické koncepce, k zajištění jejího souladu s platnou Státní energetickou koncepcí. Aktualizace musí být provedena podle metodiky stanovené vyhlašovatelem.
    Dotace na aktualizaci energetické koncepce může činit až 50% nákladů max. 200 tis. Kč.
    I.1.3 Akční plány k realizaci cílů územní energetické koncepce
    Dotace může být poskytnuta krajům, městům a obcím ČR, respektive jejich svazkům, na přípravu a realizaci akčních plánů k dosažení cílů stanovených územní energetickou koncepcí odpovídající Státní energetické koncepci a zpracované v souladu s nařízením vlády č. 195/2001 Sb., kterým se stanovují podrobnosti obsahu územní energetické koncepce, a schválena orgány místní samosprávy.
    Akční plány musí obsahovat návrh konkrétních programů vedoucích k realizaci krátko- a středně- dobých strategických záměrů územní energetické koncepce ve smyslu strategických záměrů Státní energetické koncepce, indikátory úspěšnosti programů, způsob realizace a monitoringu výsledků. Součástí akčních plánů musí být návrh jejich aktualizace na základě dosažení dílčích cílů.
    Dotace na vypracování akčních plánů může činit až 50% nákladů, max. 350 tis. Kč.
    I.2 Akční plány pro energetickou účinnou rekonstrukci nebo modernizaci fondu budov
    Akční plán bude identifikovat soubory budov z hlediska jejich stavebního provedení a provozního určení. Pro jednotlivé soubory stanoví dosažitelný potenciál úspor energie s ohledem na investiční náročnost a snížení emisí CO
    2
    . Součástí akčního plánu budou návrhy krátko-, středně- a dlouhodobých programů k realizaci potřebných opatření ke snižování energetické náročnosti jednotlivých souborů budov, harmonogram realizace programů, výše investičních prostředků vč. návrhů na jejich zajištění. Akční plán bude také obsahovat návrhy na informační a osvětové činnosti k podpoře realizace plánu. Podkladem pro monitorování výsledků a návrh změn plánu budou strukturální indikátory celkových emisí CO2 a energetické náročnosti stanovené podle metodiky EUROSTATu (projekt Energy Efficiency Indicators, SAVE II).
    Dotace může činit až 15% nákladů, max. 300 tis. Kč pro jednoho žadatele.
    I.3 Plány úspor energií v průmyslových podnicích
    Plán snižování emisí průmyslového podniku má za cíl stanovit opatření vedoucí ke snížení energetické náročnosti produkce v následujících deseti letech. Bude obsahovat vyhodnocení aktuálních energetických toků, popis objektů a procesů ve kterých je spotřebovávána energie a návrh opatření s vyhodnocením jejich přínosů. V případě, že byl v průmyslovém podniku zpracován energetický audit nebo zaveden systém M&T s dotací ze státního rozpočtu, je zpracovatel povinen zohlednit jejich výsledky. Je předpoklad, že po zavedení spotřební daně z energetických komodit bude existence plánu snižování emisí a jeho naplňování podmínkou pro osvobození od daně u podniků s energeticky náročnou výrobou.
    Dotace může činit až 50% nákladů, max. 400 tis. Kč.
    I.4 Plány výstavby Center energetického využití komunálních odpadů
    Plán bude obsahovat vyhodnocení množství a základních vlastností komunálních odpadů na území daného statutárního města nebo kraje a základní návrh řešení jejich energetického využití, vč. výběru potenciálních lokalit pro umístění zařízení a začlenění do energetických soustav. Dále bude obsahovat vyhodnocení energetických a environmentálních přínosů a vyhodnocení nákladů na realizaci zařízení.
    Dotace může činit až 50% nákladů, max. 400 tis. Kč.
    I.5 Průkazy energetické náročnosti budov
    Dotace může být poskytnuta na zpracování průkazu energetické náročnosti budov, na které nebyla využita státní podpora na zpracování energetického auditu.
    Podpora bude poskytována na vypracování průkazu energetické náročnosti budovy s celkovou podlahovou plochou nad 1000 m
    2
    za účelem splnění požadavku § 6a zákona č. 406/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů u budov využívaných pro bydlení a pro účely školství, zdravotnictví, kultury, obchodu, sportu, ubytovacích a stravovacích služeb, zákaznických středisek odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a telekomunikací a veřejné správy.
    Dotace na podporu zpracování samostatného energetického průkazu může činit až 70% nákladů, max. 140 tis. Kč pro jednoho žadatele.
    II. Výrobní a rozvodná zařízení energie
    II.1 Zvýšení účinnosti užití energie ve výrobních a rozvodných zařízeních energie
    II.1.1 Komplexní modernizace zásobování sídlištního celku ve zdrojové nebo distribuční části, která bude provedena některým z následujících opatření:
    Zdrojová část:
    a) Sdružení více malých zdrojů tepla (blokové a domovní kotelny) do 1 většího zdroje s kombinovanou výrobou tepla a elektřiny do maximálního výkonu 5 MW s minimální úsporou primární energie 30%.
    b) Rekonstrukce zdroje tepla na zdroj s kombinovanou výrobou tepla a elektřiny o maximálním tepelném výkonu 50 MW s minimální úsporou primární energie 33%.
    c) Přechod na jiné palivo nebo způsob spalování, který sníží, při nezměněném množství do sítě dodávaného tepla, spotřebu paliva minimálně o 20%.
    Distribuční část:
    a) Optimalizace tepelné sítě s úsporou minimálně 15% tepla dodávaného zdroje do sítě.
    b) Rekonstrukce parní sítě na horkovodní nebo teplovodní spojená s úsporou minimálně 20% tepla dodávaného zdrojem do sítě.
    c) Modernizace předávacích stanic spojená s decentralizací přípravy teplé užitkové vody (např. náhradou čtyřtrubkových sekundárních rozvodů za dvoutrubkové) s úsporou tepelné i elektrické energie minimálně 10%.
    d) Optimalizace měření a regulace v technicky čistých, případně chemicky ošetřených otopných systémech s úsporou minimálně 15% tepla dodávaného zdrojem do sítě.
    II.1.2 Rekonstrukce zdrojové části s použitím technologie čistého uhlí.
    II.1.3 Rozvoj spotřebitelské oblasti v soustavě CZT využitím tepla získaného realizací komplexní modernizace zásobování sídlištního celku energií a realizací energeticky úsporných opatření u konečného spotřebitele jako zdroje pro rozšíření oblasti zásobování minimálně o 15%.
    Dotace může činit až 30% celkových nákladů na úsporná opatření, max. 3 mil. Kč na jednu akci.
    II.2 Kombinovaná výroba elektrické energie a tepla
    II.2.1 Kombinovaná výroba tepla a elektřiny v zařízení na využití biomasy
    II.2.2 Kombinovaná výroba tepla, elektřiny a chladu (trigenerace)
    II.2.3 Kombinovaný zdroj s palivovým článkem
    II.2.4 Instalace nového nebo rekonstrukce stávajícího zdroje tepla v kombinaci s:
    a) kogenerační jednotkou s pístovým motorem a tepelnými výměníky,
    b) parním kotlem a soustrojím s parní protitlakou nebo odběrovou turbínou,
    c) soustrojím s plynovou a parní turbínou s kotlem pro paroplynový cyklus.
    II.2.5 Instalace zařízení na výrobu elektrické energie ve výtopně, jejíž kotle mají parametry páry vyšší, než je potřebné pro teplonosnou látku dodávanou ze zdroje.
    II.2.6 Rozvoj vysoce účinného zařízení ve třídě mikrokogenerace podle definice 2004/8/ES na bázi Stirlingova motoru, mikroturbíny, palivového článku na úrovni prototypu. Rozvoj prototypu musí být završen funkční zkouškou.
    Zařízení pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla bude dimenzováno tak, aby jeho tepelný výkon byl vyšší než minimální tepelný výkon vlastního zdroje.
    Dotace může činit až 30% celkových nákladů na instalaci zařízení, max. 3 mil. Kč na jednu akci.
    II.3 Vyšší využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie
    Dotace může být poskytnuta na výstavbu, obnovu nebo rekonstrukci zařízení na využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie. Požadovaná doba návratnosti vložených finančních prostředků je max. do poloviny životnosti zařízení. U zařízení na využívání obnovitelných zdrojů musí být dále splněny následující základní podmínky:
    a) V místě výstavby větrné elektrárny musí být naměřena nebo jiným způsobem zjištěna ve výšce 30-ti metrů nad terénem roční průměrná rychlost větru minimálně 5,2 m/s.
    b) Nově instalovaná turbína u malých vodních elektráren musí dosáhnout v provozním optimu minimálně účinnost 85% (měřeno na spojce turbíny). U renovací starších typů je nutno dosáhnout minimálně účinnost 80%, při nezbytnosti jejich koncepce automatického provozu jako průtočné MVE.
    c) Instalovaná tepelná čerpadla by měla mít minimální průměrný roční ropný faktor 3,0. Tepelná čerpadla nesmí obsahovat chladivo s tzv. "tvrdými" freony, např. R22.
    d) U solárních kolektorů (s výjimkou kolektorů s fresnelovými čočkami) musí být dodržena optická účinnost min. 80% při jejich klidové teplotě min. 115 stupňů C (při teplotě vzduchu +25 stupňů C).
    Dotace může činit až 30% celkových nákladů na úsporná opatření, max. 3 mil. Kč na jednu akci.
    III. Podpora opatření ke zvýšení účinnosti užití energie
    III.1 Snížení energetické náročnosti průmyslových podniků
    III.1.1 Komplexní opatření ke snížení energetické náročnosti s důrazem na realizaci opatření ke snížení energetické náročnosti technologických procesů nebo zařízení, případně jejich účelné doplnění k využití energie z technologických procesů včetně využití trigenerace pro potřeby chlazení. Opatření musí být energeticky účinná nebo zabezpečovat nové směry ve snižování energetické náročnosti a zátěže životního prostředí. Soubor opatření musí zajistit snížení spotřeby energie při zajištění provozních podmínek požadovaných výrobními postupy a souvisejících s hygienickými předpisy (vnitřní teplota, větrání, osvětlení) minimálně o 30% oproti původní spotřebě. Energetické systémy budou rekonstruovány tak, aby umožnily nasazení přístrojů regulujících a registrujících dodávky tepelné energie pro zavedení energetického managementu.
    Dotace může činit až 30% celkových nákladů na úsporná opatření, max. 3 mil. Kč na jednu akci.
    III.1.2 Realizace systémů energetického managementu nízkonákladovými opatřeními ke snížení energetické náročnosti technologických procesů nebo energetických zařízení průmyslových podniků zavedením nejlepších dostupných technik jako např. Monitoring & Targeting, která přinesou roční úsporu emisí skleníkových plynů minimálně 650 t CO
    2
    , s návratností nákladů na realizaci opatření maximálně 18 měsíců.
    Dotace může činit až 30% celkových nákladů na úsporná opatření, max. 1 mil. Kč na jednu akci.
    III.2 Komplexní opatření ke snížení energetické náročnosti energetického hospodářství a budov pro potřeby školství, zdravotnictví a občanské vybavenosti:
    III.2.1 zahrnuje opatření ke zvýšení energetické účinnosti např. rekonstrukci technických zařízení budov, nasazení regulace a měření tepla a teplé vody za současného zvýšení tepelné ochrany budov. Výsledná měrná spotřeba tepelné energie pro vytápění na otopné období bude menší, než stanovuje vyhláška č. 291/2001 Sb.,
    III.2.2 s rekonstrukcí otopné soustavy, případně i topného zdroje. Při rekonstrukci topného zdroje bude upřednostňována kombinovaná výroba elektrické energie a tepla, pokud energetický audit neprokáže vhodnější řešení. Výsledná celková měrná roční spotřeba tepla objektů bude minimálně splňovat vyhlášku č. 291/2001 Sb.
    Dotace může činit až 40% celkových nákladů na úsporná opatření, max. 3 mil. Kč pro jednoho žadatele.
    III.3 Komplexní opatření ke snížení energetické náročnosti bytových domů
    Zahrnuje opatření ke zvýšení energetické účinnosti např. modernizaci technických zařízení budov, využívání obnovitelných zdrojů energie, nasazení regulace a měření tepla a teplé vody za současného zvýšení tepelné ochrany budov apod. Po realizaci opatření musí budova odpovídat požadavkům na nízkou energetickou náročnost stavebním řešením podle výpočtu stupně tepelné náročnosti (STN) podle novelizace ČSN 73 0540-2/Z1:2005, klasifikace C (STN větší nebo rovno 80%).
    Dotace může činit až 30% celkových nákladů na úsporná opatření, max. 3 mil. Kč pro jednoho žadatele.
    III.4 Nízkoenergetické a pasivní bytové domy
    III.4.1 Výstavba nízkoenergetického bytového domu s výslednou měrnou spotřebou tepelné energie pro vytápění za otopné období do 50 kWh/m
    2
    a s průměrnou velikostí jedné bytové jednotky max. 220 m
    3
    .
    III.4.2 Výstavba pasivního bytového domu s výslednou spotřebou tepelné energie na vytápění za otopné období do 15 kWh/m
    2
    a spotřebou primární energie, včetně přístavy TUV a elektřiny pro domácnost, do 120 kWh/m
    2
    . Dotace může činit až 30% celkových nákladů na úsporná opatření, max. 3 mil. Kč pro jednoho žadatele. III.5 Komplexní opatření ke snížení energetické náročnosti osvětlovací soustavy s úsporou energie minimálně 25%.
    Dotace může činit až 30% celkových nákladů na úsporná opatření, max. 3,0 mil. Kč pro jednoho žadatele.
    III.6 Projekty financované z úspor energie
    Cílem je podpora realizace energeticky úsporných opatření zaváděním komplexních energetických služeb se zárukou (EPC nebo EC) podnikem energetických služeb (Energy Saving Company - dále jen "podnik ESCO") v zařízeních pro potřeby školství, zdravotnictví, sociálních služeb a ve výrobních a rozvodných zařízeních energie pro zajištění vytápění sídlištních celků.
    III.6.1 Dokumentace projektů EPC
    Dotace může být poskytnuta pouze vlastníkovi zařízení na úhradu části nákladů spojených s přípravou projektu EPC. Cílem je podpora při zadávání zakázky na realizaci projektu podnikem ESCO. Nutnou podmínkou pro přiznání dotace je uzavření smluvního vztahu s podnikem ESCO nejpozději do 30. září 2006.
    Dotace poskytnutá na přípravu projektu nezakládá povinnost vyhlašovatele finančně přispět na náklady spojené s realizací projektu.
    Dotace může činit až 70% prokazatelných nákladů, max. 150 tis. Kč na jednu akci.
    III.6.2 Podpora projektů energetických služeb
    Dotace může být poskytnuta pouze vlastníkovi zařízení na úhradu části nákladů za poskytnuté energetické služby. Opatření musí být realizována jak na straně výroby, tak i na straně spotřeby energie, a to po celou dobu trvání smluvního vztahu mezi provozovatelem zařízení a podnikem ESCO. Vybraný podnik ESCO musí působit na území ČR.
    a) Realizace energeticky úsporných opatření rekonstrukcí nebo modernizací technického zařízení budov, nasazením regulace a měření tepla a teplé vody, chladu, elektrické energie, plynu příp. modernizace topného zdroje za účelem dosažení vyšší účinnosti při výrobě tepelné, elektrické energie či chlazení včetně využití jejích obnovitelných a druhotných zdrojů. Soubor opatření musí zajistit snížení spotřeby energie při zajištění provozních podmínek požadovaných hygienickými předpisy (vnitřní teplota, větrání, osvětlení) minimálně o 15% oproti původní spotřebě.
    Dotace může činit až 30% celkových nákladů, max. 3 mil. Kč na jednu akci.
    b) Realizace energeticky úsporných opatření popsaných v článku a) rozšířená o zvýšení tepelné ochrany budov prostřednictvím dodatečné izolace a stavebních úprav. Soubor opatření musí zajistit snížení spotřeby energie při zajištění provozních podmínek požadovaných hygienickými předpisy (vnitřní teplota, větrání osvětlení) minimálně o 25% oproti původní spotřebě).
    Dotace může činit až 50% celkových nákladů, max. 3 mil. Kč na jednu akci.
    IV. Poradenství, vzdělávání, propagace a informovanost k hospodárnému užití energie s vlivem na zlepšení životního prostředí
    IV.1 Poradenství
    Předmětem podpory je zajišťování bezplatné poradenské služby pro veřejnost, jejímž cílem je zvyšování informovanosti o postupech vedoucích k hospodárnému užití energie s vlivem na životní prostředí.
    Poradenství je zaměřeno zejména do oblastí:
    - modernizace výrobních a rozvodných zařízení energie,
    - rozvoje kombinované výroby tepla, elektrické energie a chladu
    - využívání obnovitelných a druhotných zdrojů energie,
    - realizace energeticky úsporných opatření vedoucích ke zvýšení účinnosti užití energie a snížení emisí skleníkových plynů,
    - energetické náročnosti budov a jejího prokazování,
    - šíření poznatků o výsledcích vědy, výzkumu a vývoje v oblasti nakládání s energií, o moderních postupech, technologiích a materiálech vhodných k realizaci energeticky úsporných opatření,
    - energetické legislativy platné v ČR a souvisejících předpisů EU,
    - financování projektů s návazností na fondy Evropské unie.
    Poradenství vykonávají energetičtí poradci, kteří prokáží odpovídající odbornou způsobilost (tj. vzdělání v oboru a dosavadní praxi), na základě osvědčení vydaného pro příslušné časové období. Za praxi v oboru se považuje samostatná činnost při zpracování energetických auditů a energetických koncepcí, při projektové přípravě a realizaci investičních akcí ke zvyšování hospodárnosti užití energie a využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů od roku 2001. Vybraní poradci jsou povinni poskytovat ve zvolených oblastech poradenství objektivní a nezávislé informace pro veřejnost jak ve středisku, tak na výzvu administrátora prostřednictvím internetového poradenského střediska (www.i-ekis.cz).
    Poradci se sdružují v Energetických konzultačních a informačních střediscích (EKIS) na celém území ČR, která disponují vhodným technickým vybavením pracoviště. Středisko musí tvořit minimálně 3 poradci, kteří budou zajišťovat poradenství pro veřejnost v pondělí a ve středu od 13 do 17 hodin. Ve středisku musí být ve stanovených hodinách přítomen vždy nejméně 1 poradce.
    Dotace na výkon poradenské činnosti v síti EKIS ČEA je stanovena sazbou 450 Kč za konzultační hodinu střediska, přičemž pro jedno středisko může činit max. 180 tis. Kč za rok. Dotaci nelze použít na pořízení technického vybavení středisek, k úhradě nákladů na jejich provoz a na propagaci vlastních firemních výrobků, technologií a zájmů.
    IV.2 Krajské energetické agentury
    Podpora je určena na činnost nových Krajských energetických agentur nebo energetické agentury hlavního města Prahy (dále jen KEA), resp. na činnosti již ustanovených KEA.
    Postavení a činnost KEA jsou specifikovány v Kodexu KEA.
    KEA musí vhodnou formou propojit aktivity jednotlivých subjektů výrazně ovlivňujících regionální rozvoj a přispět k plnění úkolů krajů které mají v oblasti hospodaření s energií.
    Vznik KEA je podmíněn souhlasem příslušné krajské samosprávy. Založení a činnost KEA vyžadují sdružení více finančních prostředků představujících základ pro trvalé financování činnosti agentury v dalším období. Konkrétní schéma financování KEA je záležitostí rozhodnutí na regionální úrovni a souvisí se zvoleným postupem pro založení a následné fungování agentur.
    KEA ustavené v minulých letech mohou pokračovat ve své činnosti a žádat o dotaci na základě předložení vyhodnocení činnosti za rok 2005, které bude odsouhlaseno krajem a ČEA.
    Dotace pro nově zřizované KEA může činit až 40% prokazatelných nákladů na výše uvedenou činnost, max. 600 tis. Kč na jednu KEA.
    Dotace pro již ustanovené KEA, které budou na základě souhlasu kraje a ČEA pokračovat v činnosti v roce 2006, může činit až 80% prokazatelných nákladů na výše uvedenou činnost, max. 400 tis. Kč.
    Dotaci nelze použít na pořízení hmotného majetku.
    IV.3 Vzdělávání a propagace
    Předmětem podpory je organizování výstav, odborných kurzů, seminářů a konferencí. Akce jsou zaměřeny na zvyšování účinnosti užití energie a využití jejich obnovitelných a druhotných zdrojů s následným snížením emisí skleníkových plynů a jsou orientovány na cílové skupiny veřejnosti.
    Dotace na organizaci vzdělávacích akcí může činit až 60% celkových nákladů na realizaci akce, max. 80 000 Kč/den u regionálních akcí, resp. 120 000 Kč/den u mezinárodních akcí. Dotace nesmí být použita na vybavení vzdělávacích pracovišť a propagaci vlastních firemních výrobků, technologií a zájmů.
    IV.4 Zpracování produktů k podpoře poradenství, vzdělávání a propagace
    Předmětem podpory je zpracování studií, příruček, informačních materiálů, videoreprezentací, televizních a rozhlasových pořadů, tvorba a rozvoj informačních databázových a výpočetních systémů.
    Podpora není určena na vydávání periodik.
    Studie, příručky a informační materiály by měly být zaměřeny především na zpracování:
    - podkladů pro vyhledávání, přípravu a propagaci energeticky úsporných projektů s výrazným snížením emisí CO
    2
    včetně aktuálních informací o možnostech financování těchto projektů,
    - katalogových listů progresivních materiálů a výrobků k hospodárnému užití energie a jejích obnovitelných a druhotných zdrojů,
    - sborníků technických řešení opatření k hospodárnému užití energie a jejích obnovitelných a druhotných zdrojů včetně zhodnocení nároků na investice,
    - technických a ekonomických podkladů k realizaci energeticky úsporných projektů při financování z veřejných a soukromých zdrojů,
    - studie problematiky úspor energie a užití obnovitelných zdrojů energie,
    - studie problematiky výroby, distribuce a spotřeby energie z hlediska zvýšení stability a bezpečnosti dodávek,
    - technických a ekonomických podkladů k realizaci energeticky úsporných projektů s ohledem na hodnocení celoživotního cyklu a způsobu financování.
    V oblasti databázových aplikací a výpočetních programů se jedná zejména o tvorbu nových, případně rozvoj či aktualizaci již existujících zejména s ohledem na přejímání právních a technických předpisů EU. Produkty zaměřené do sektoru budov musí obsahovat výstupy se souborem údajů potřebných pro vypracování energetického průkazu budovy, hodnocení energetické náročnosti budov musí být provedeno podle aktuálních technických standardů CEN.
    Pokud je podpořený produkt dílem podle zákona č. 121/2000 Sb., autorského zákona, příjemce dotace postupuje vyhlašovateli veškerá autorská práva související s užitím a šířením produktu, a to po celou dobu ochrany autorského práva bez teritoriálního omezení, v rozsahu podle potřeb vyhlašovatele.
    Dotace může činit až 100% nákladů na činnosti přímo spojené se zpracováním, max. 300 tis. Kč. Dotace nesmí být použita na propagaci firemních výrobků, technologií a zájmů.
    V. Specifické programy pro pilotní projekty, vzdělávání, studie a spolupráci na mezinárodních projektech
    Předmětem je naplňování Národního programu a Státní energetické koncepce, implementace nejnovějších poznatků v oblasti úspor energie, obnovitelných a druhotných zdrojů energie, snižování emisí skleníkových plynů a podpora projektů mezinárodní spolupráce. Specifické programy mohou být vyhlášeny i v případě nepokrytí některého z předchozích odstavců Článku 10, při legislativních změnách apod.
    Dotace může činit až 100% celkových nákladů, max. 3 mil. Kč pro jednu akci.
    Přílohy, formuláře žádostí o dotaci a další podkladové materiály a metodiky jsou k dispozici na internetové adrese www.ceacr.cz.

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 30.03.2023Nová právní úprava hromadného řízení (online - živé vysílání) - 30.3.2023
    • 31.03.2023Variace dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 31.3.2023
    • 20.04.2023Whistleblowing v souvislostech – vše, co potřebujete vědět o nových pravidlech pro ochranu oznamovatelů (online - živé vysílání) - 20.4.2023
    • 21.04.2023Rodinné právo v aktuální praxi soudů (střídavá péče, péče o jmění, participační práva dítěte a vypořádání společného jmění manželů) (online - živé vysílání) - 21.4.2023
    • 17.05.2023Spotřebitelské právo v roce 2023 – co změnila novela občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele (online - živé vysílání) - 17.5.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (únor 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (leden 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (prosinec 2022)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022 - část 2)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (listopad 2022)
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 30.05.2023Rodina v právu a bezpráví - Patchworkové rodiny - právní a neprávní souvislosti - 30.5.2023
    • 15.06.2023XXX. Konference Karlovarské právnické dny
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Doručování v pracovním právu e-mailem?
    • Právní aspekty vícestranné směny nemovitostí
    • Pořizování nově upisovaných akcií jako veřejná zakázka? Už snad ne
    • Karanténa byla postavena na roveň dočasné pracovní neschopnosti - je ochrannou dobou a platí během ní zákaz výpovědi (i když s výjimkami)
    • Náhrada škody zaměstnancem, břemeno tvrzení, břemeno důkazní
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Trestněprávní důsledky nerespektování věcného břemene
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Nepřetržité odpočinky – podle SDEU je počítáme všichni špatně!
    • Trestněprávní důsledky nerespektování věcného břemene
    • Doručování v pracovním právu e-mailem?
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Dlužník, oddlužení, IČO a datová schránka?
    • Nové pojetí moderace smluvní pokuty podle Nejvyššího soudu
    • Míra odpovědnosti zaměstnavatele při řešení pracovních úrazů
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Dlouhodobé pozbytí zdravotní způsobilosti zaměstnance z pohledu zaměstnavatele
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Obvyklé vybavení rodinné domácnosti
    • Změna moderace smluvní pokuty jako další rána pro věřitele
    • Novela zákoníku práce a (zdánlivá) předvídatelnost vztahů z dohod (DPP a DPČ)
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Nesprávné právní posouzení věci důvodem pro obnovu řízení

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Dokazování – zpožděný let (exkluzivně pro předplatitele)

    Zákonem stanovená částka nemůže být absolutní či jedinou mezní hranicí pro připuštění ústavněprávního přezkumu ve výjimečných případech zásadních pochybení orgánů...

    Náhrada škody zaměstnancem, břemeno tvrzení, břemeno důkazní

    Zákonem stanovený zákaz používat pro svou osobní potřebu výrobní a pracovní prostředky zaměstnavatele je absolutní; stanovení rozsahu souhlasu k použití výrobních a pracovních...

    Střídavá péče (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o péči o nezletilé jsou obecné soudy povinny vyvarovat se paušálních (a v obecné rovině nevalidních) argumentů proti střídavé péči jako je útlý věk dítěte,...

    Svoboda projevu (exkluzivně pro předplatitele)

    Politický projev požívá nejvyšší ochrany, neboť možnost kohokoli vyjádřit se bez strachu z postihu k věcem veřejným a vynášet o nich hodnotící soudy je klíčová pro řádné...

    Vyloučení soudce (exkluzivně pro předplatitele)

    Ústavní stížnost směřující proti usnesení soudu, kterým bylo rozhodnuto, že soudce není vyloučen z projednání a rozhodnutí věci, o níž má rozhodovat nebo v ní má činit úkony...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.