epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Pokyn obecné povahy (POP) ze dne 23.12.2005, jímž se mění pokyn obecné povahy nejvyššího státního zástupce poř. č. 12/2003, jímž se upravuje postup státních zástupců při trestním stíhání osob, při výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení trestním a postup v trestním řízení soudním, ve znění pokynu obecné povahy nejvyššího státního zástupce poř. č. 4/2004 ze dne 13. dubna 2004, pokynu obecné povahy nejvyššího státního zástupce poř. č. 9/2004 ze dne 13. prosince 2004, a některé další pokyny obecné povahy

    23.12.2005 | Sbírka:  7/2005 (ZA) | Částka:  7/2005ASPI

    Vztahy

    Nadřazené: 283/1993 Sb.
    Aktivní derogace: 12/2003 (ZA), 5/2001 (ZA), 6/2000 (ZA), 3/2000 (ZA), 3/1997 (ZA), 3/1995 (ZA)
    Pasivní derogace: 1/2008 (ZA), 4/2007 (ZA), 2/2006 (ZA)
    7/2005
    POKYN OBECNÉ POVAHY
    nejvyššího státního zástupce
    ze dne 23. prosince 2005,
    jímž se mění pokyn obecné povahy nejvyššího státního zástupce poř. č. 12/2003, jímž se upravuje postup státních zástupců při trestním stíhání osob, při výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení trestním a postup v trestním řízení soudním, ve znění pokynu obecné povahy nejvyššího státního zástupce poř. č. 4/2004 ze dne 13. dubna 2004, pokynu obecné povahy nejvyššího státního zástupce poř. č. 9/2004 ze dne 13. prosince 2004, a některé další pokyny obecné povahy
    Změna: 2/2006
    Změna: 4/2007
    Podle § 12 odst. 1 zákona č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů, stanovím:
    Čl.I
    Změna pokynu obecné povahy poř. č. 12/2003
    Pokyn obecné povahy nejvyššího státního zástupce poř. č. 12/2003 ze dne 19. prosince 2003, jímž se upravuje postup státních zástupců při trestním stíhání osob, při výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení trestním a postup v trestním řízení soudním, ve znění pokynu obecné povahy nejvyššího státního zástupce poř. č. 4/2004 ze dne 13. dubna 2004 a pokynu obecné povahy nejvyššího státního zástupce poř. č. 9/2004 ze dne 13. prosince 2004, se mění takto:
    1. Čl. 1 odst. 2 zní:
    "(2) Při trestním stíhání a ve zkráceném přípravném řízení ve věcech příslušníků Policie České republiky, příslušníků Bezpečnostní informační služby a příslušníků Úřadu pro zahraniční styky a informace státní zástupci postupují podle pokynu obecné povahy poř. č. 5/2001; ustanovení tohoto pokynu se užijí jen tehdy, pokud pokynem obecné povahy poř. č. 5/2001 není výslovně stanoveno jinak nebo vyplývá-li to z povahy věci."
    2. Čl. 3 odst. 1 zní:
    "(1) Příslušnost státního zástupce vrchního státního zastupitelství k dozoru ve věcech uvedených v § 15 odst. 1 a 2 jednacího řádu, a rozhodlo-li vrchní státní zastupitelství s předchozím souhlasem nejvyššího státního zástupce o své příslušnosti, i ve věcech uvedených v § 15 odst. 4 jednacího řádu, má přednost před příslušností státního zástupce k výkonu dozoru ve všech ostatních případech, a to až do rozhodnutí vrchního státního zastupitelství podle odstavce 9."
    3. Čl. 3 odst. 8 a 9 včetně poznámky pod čarou č. 2) znějí:
    "(8) Rozhodnutí vrchního státního zastupitelství o tom, že je příslušné k výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení v případech uvedených v § 15 odst. 4 jednacího řádu, se činí usnesením, proti kterému není stížnost přípustná.2) Ve výroku usnesení, ve kterém se uvede odkaz na § 25 tr. ř. per analogiam a citované ustanovení jednacího řádu, musí být uvedeno, že se vydává s předchozím souhlasem nejvyššího státního zástupce; v odůvodnění se rozvede, v čem je spatřována závažnost, skutková či právní složitost věci. Usnesení se doručí Nejvyššímu státnímu zastupitelství, nižšímu státnímu zastupitelství, policejnímu orgánu s pokynem k založení do vyšetřovacího (trestního) spisu, obviněnému, jeho obhájci a věznici (je-li obviněný ve vazbě nebo ve výkonu trestu odnětí svobody).
    (9) Státní zástupce vrchního státního zastupitelství může rozhodnout, že k výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení ve věcech trestných činů uvedených v § 15 odst. 1, 2 a 4 jednacího řádu je příslušné nižší státní zastupitelství (§ 15 odst. 3 jednacího řádu). Před tímto rozhodnutím si vyžádá písemný souhlas nejvyššího státního zástupce se změnou příslušnosti, přičemž k žádosti připojí příslušný spisový materiál s odůvodněným stanoviskem k zamýšlenému postupu. Při vydání a oznamování tohoto rozhodnutí jinak postupuje obdobně podle odstavce 8; v usnesení se uvede odkaz na § 15 odst. 3 jednacího řádu a na ustanovení § 25 tr. ř. per analogiam. Byla-li věc vrchním státním zastupitelstvím k dozoru převzata podle § 15 odst. 4 jednacího řádu, úprava v § 15 odst. 3 jednacího řádu se použije analogicky.
    2) § 141 odst. 2 věta druhá trestního řádu."
    4. V čl. 9 se za větu první doplňuje věta: "To se týká i poslanců Evropského parlamentu po skončení výkonu jejich poslaneckého mandátu."
    5. V čl. 11 se za odstavec 3 vkládá odstavec 4, který zní:
    "(4) Státní zástupce při výkonu dozoru dbá také o to, aby v odůvodněných případech bylo konáno společné řízení (§ 20 odst. 1 tr. ř.) a aby vyloučení věci ze společného řízení bylo uplatňováno jen z důvodů uvedených v § 23 odst. 1 tr. ř. a neohrožovalo řádné objasnění věci v přípravném řízení (§ 2 odst. 5, § 89 odst. 1 tr. ř.). Jestliže přípravné řízení konají policejní orgány s rozdílnou věcnou či místní příslušností a byla by dána příslušnost k dozoru státních zástupců různých státních zastupitelství, státní zástupci dotčených státních zastupitelství jsou povinni si poskytovat vzájemnou součinnost (§ 7 tr. ř.) a k dosažení účelu trestního řízení (§ 1 odst. 1 tr. ř.) provést všechna opatření potřebná k tomu, aby došlo ke spojení všech věcí, v nichž lze konat společné řízení, k výkonu dozoru u jednoho státního zastupitelství, nebrání-li takovému postupu závažné důvody."
    Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 5.
    6. V čl. 15 se jeho dosavadní text označuje jako odstavec 1 a připojuje se odstavec 2, který zní:
    "(2) Přiměřeně podle odstavce 1 státní zástupce postupuje, učiní-li obviněný v průběhu přípravného řízení návrh na zastavení trestního stíhání nebo návrh na jiné rozhodnutí, jímž přípravné řízení končí. Jestliže státní zástupce po doručení takového návrhu obviněného podá obžalobu a postupuje podle čl. 61 odst. 7 věty první, lze vyřízení návrhu učinit součástí vyrozumění o podání obžaloby (§ 176 odst. 1 věty druhé tr. ř.)."
    7. V čl. 17 odst. 6 se na konci doplňuje text: "Obdobně postupuje ohledně poslanců Evropského parlamentu."
    8. V čl. 18 se na konci připojuje odstavec 4, který zní:
    "(4) Při využívání operativně pátracích prostředků v přípravném řízení státní zástupce jinak postupuje podle čl. 24 až čl. 27 pokynu obecné povahy poř. č. 5/2001, kterým se upravuje postup státních zastupitelství při trestním stíhání a ve zkráceném přípravném řízení ve věcech příslušníků Policie České republiky, příslušníků Bezpečnostní informační služby a příslušníků Úřadu pro zahraniční styky a informace, obdobně."
    9. Čl. 19 odst. 6 zní:
    "(6) Domáhá-li se přezkoumání věci oznamovatel nebo ten, jehož se usnesení policejního orgánu o odložení věci přímo dotýká, postupuje se podle ustanovení odstavců 2 až 5 obdobně."
    10. Čl. 23 odst. 6 písm. i) včetně poznámky pod čarou č. 28) zní:
    "i) vznikne-li důvod k utajení podoby a totožnosti svědka až v průběhu jeho výslechu za přítomnosti obhájce, vyžádal neprodleně od obhájce vyjádření, zda obviněnému nebo jiné osobě sdělil skutečnou totožnost svědka; jestliže se tak dosud nestalo, postupoval podle písm. g) a obhájce poučil způsobem uvedeným v § 51b odst. 1 a 2 tr. ř., nejde-li o případ uvedený v § 51b odst. 3 tr. ř., s odkazem na to, že jde o informaci utajovanou podle zvláštního zákona,28)
    28) Zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti."
    11. Čl. 23 odst. 7 včetně poznámky pod čarou č. 29) zní:
    "(7) Státní zástupce, považuje-li to za potřebné, si vyžádá spis nebo obálku obsahující údaje o skutečné totožnosti svědka u policejního orgánu, u něhož jsou uloženy, a to zejména byl-li mu již předložen vyšetřovací (trestní) spis s návrhem na podání obžaloby. Se spisem se u státního zastupitelství nakládá podle zvláštních předpisů.29)
    29) Vyhláška Národního bezpečnostního úřadu č. 529/2005 Sb., o administrativní bezpečnosti a o registrech utajovaných informací."
    12. V čl. 26 odst. 1 věta druhá zní: "V takovém případě státní zástupce přiměřeně postupuje podle pokynu obecné povahy upravujícího postup státních zastupitelství při trestním stíhání a ve zkráceném přípravném řízení ve věcech příslušníků Policie České republiky, příslušníků Bezpečnostní informační služby a příslušníků Úřadu pro zahraniční styky a informace."
    13. Čl. 28 odst. 4 a 5 včetně poznámek pod čarou č. 28) a 29a) znějí:
    "(4) K vydání předchozího souhlasu podle odstavce 1 přistoupí státní zástupce jen na základě spolehlivé znalosti skutkového stavu, kterou získá ze spisu nebo ve výjimečných případech z informace policejního orgánu a kterou popřípadě upřesní dotazy. Státní zástupce ověří po předložení příslušného záznamu, protokolu nebo jiného dokladu, při prověrce spisového materiálu, prostudování (přezkoumání) spisu podle čl. 13 odst. 2 nebo zpracování obžaloby, návrhu na potrestání nebo jiného meritorního rozhodnutí, zda informace odpovídala skutečnosti a zda úkon, k němuž dal souhlas, byl proveden podle zákona. Písemné povolení podle odstavce 2, nejde-li o případy uvedené v odstavci 2 písm. a) a b) věta za středníkem (odstavec 5 věta třetí), státní zástupce vydá až poté, co se seznámil se spisovým materiálem obsahujícím důvody, pro které policejní orgán udělení takového povolení požaduje. Je nepřípustné povolení vydávat telefonicky nebo faxem; prostřednictvím elektronické pošty29a) ho lze v těchto případech udělit jen tehdy, je-li zaručeno utajení úkonu v rozsahu stanoveném pro tento úkon zvláštním zákonem.28)
    (5) Státní zástupce při přezkoumávání úkonů, které byly provedeny bez jeho předchozího souhlasu, zejména přezkoumá, proč věc nesnesla odkladu a zda skutečně z naléhavých důvodů nebylo možno souhlasu dosáhnout. Povolení vydá dodatečně (odstavec 2 písm. a) a b) věta za středníkem) nebo vysloví souhlas s již vydanými rozhodnutími (odstavec 3), jen byly-li splněny podmínky pro provedení těchto úkonů policejním orgánem bez jeho předchozího souhlasu nebo povolení a současně by jinak byly splněny podmínky k vydání tohoto souhlasu nebo povolení již v době provádění úkonů; jinak neprodleně přistoupí ke zrušení rozhodnutí policejního orgánu nebo k nevydání povolení dodatečně. Zjistí-li při přezkoumání úkonů provedených bez předchozího souhlasu či povolení, závady, písemně na ně upozorní příslušného nadřízeného policejního orgánu, a to popřípadě i prostřednictvím vedoucího státního zástupce (čl. 10 odst. 1), pokud nebude v úvahu přicházet též jiné neodkladné opatření (např. propuštění obviněného ze zadržení).
    29a) Zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění pozdějších předpisů; nařízení vlády č. 495/2004 Sb., kterým se provádí zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění pozdějších předpisů."
    14. Čl. 32 odst. 5 včetně poznámky pod čarou č. 30) zní:
    "(5) Návrhy podle odst. 1 písm. k), l), popř. i písm. o), a dále podle odstavce 2 musí být označeny příslušným stupněm utajení.30)
    30) § 4 zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti. § 5 a § 6 vyhlášky Národního bezpečnostního úřadu č. 529/2005 Sb., o administrativní bezpečnosti a o registrech utajovaných informací. Nařízení vlády č. 522/2005 Sb., kterým se stanoví seznam utajovaných informací."
    15. V čl. 34 odst. 1 písm. g) zní:
    "g) v případech uvedených v § 146a odst. 1 písm. d) až f) tr. ř.".
    16. V čl. 34 odst. 2 se na konci tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se text: "nebo jímž rozhodl o uložení pořádkové pokuty (§ 66 odst. 1 tr. ř.)."
    17. Čl. 49 odst. 4 zní:
    "(4) Oznamuje-li se usnesení o zajištění v případech uvedených v odstavci 1 jak majiteli účtu u banky nebo u subjektů uvedených v § 79b větě první tr. ř., osobě, která disponuje právy uvedenými v § 79b větě první tr. ř. nebo majiteli zaknihovaných cenných papírů, tak i obviněnému a jeho obhájci, je třeba dbát o to, aby usnesení bylo doručeno až poté, co banka, spořitelní a úvěrní družstvo nebo jiné subjekty, které vedou účet pro jiného, anebo osoby oprávněné k vedení evidence investičních nástrojů (Středisko cenných papírů jako centrální depozitář, Česká národní banka a další osoby, které vedou samostatnou evidenci cenných papírů, osoby, které vedou evidenci navazující na centrální evidenci cenných papírů vedenou centrálním depozitářem) zajištění provedly."
    18. Čl. 50 včetně nadpisu zní:
    "Čl. 50
    Postup státního zástupce při podání návrhu na odposlech a záznam telekomunikačního provozu a návrhu na prodloužení doby provádění tohoto úkonu
    (1) Státní zástupce před podáním návrhu na odposlech a záznam telekomunikačního provozu (dále jen "odposlech a záznam") soudci vždy náležitě ověří, zda je trestní řízení vedeno pro zvlášť závažný úmyslný trestný čin nebo pro jiný úmyslný trestný čin, k jehož stíhání zavazuje vyhlášená mezinárodní smlouva. Tyto mezinárodní smlouvy jsou uvedeny v příloze č. 2 k tomuto pokynu. Při posouzení, zda se jedná o trestný čin uvedený ve větě první, nelze vycházet jen z obsahu podnětu k podání návrhu na odposlech a záznamu předloženého policejním orgánem, ale z konkrétních skutkových okolností věci v době, kdy má být takový návrh podán; je třeba důsledně prověřit i to, zda odposlechem a záznamem mohou být zjištěny skutečnosti závažné pro trestní stíhání.
    (2) Návrh na vydání příkazu k odposlechu a záznamu obsahuje zejména
    a) údaj o telefonním číslu a místu odposlechu nebo jiná specifikace místa a druhu odposlechu či záznamu telekomunikačního provozu,
    b) jméno a příjmení, popřípadě další osobní údaje účastníka telekomunikační služby, popř. uživatele telefonní nebo jiné stanice, jsou-li tyto údaje v době podání návrhu známy,
    c) účel odposlechu a záznamu (§ 88 odst. 1 tr. ř.); jde-li o případ, kdy se návrh podává v případech, kdy je trestní řízení vedeno pro jiný úmyslný trestný čin, k jehož stíhání zavazuje vyhlášená mezinárodní smlouva, je státní zástupce v návrhu povinen tuto mezinárodní smlouvu výslovně uvést, d) stručný popis skutkových okolností nebo skutku, o který se jedná a v němž je spatřován trestný čin,
    e) jeho právní kvalifikaci,
    f) stručné zdůvodnění navrhovaného postupu podle § 88 odst. 1 tr. ř.,
    g) přehled již nařízených odposlechů a záznamů u téhož účastníka telekomunikační služby, popř. uživatele telefonní nebo jiné stanice, v téže věci s uvedením spisových značek soudu,
    h) návrh na vydání příkazu soudce podle § 88 odst. 1 tr. ř., včetně uvedení doby, po kterou má odposlech a záznam telekomunikačního provozu trvat (§ 88 odst. 2 věta druhá tr. ř.).
    (3) Ustanovení odstavce 2 se použije přiměřeně ohledně obsahu návrhu státního zástupce na prodloužení doby odposlechu a záznamu; návrh musí vždy obsahovat údaj o době, o kterou má být provádění odposlechu a záznamu prodlouženo, včetně stručného zdůvodnění tohoto návrhu.
    (4) Po doručení opisu příkazu k odposlechu a záznamu vydaného soudcem podle § 88 odst. 2 tr. ř. státní zástupce předá neprodleně stejnopis policejnímu orgánu, který bude odposlech a záznam zajišťovat, pokud tak neučinil již soudce. S příkazem, protokolem o odposlechu a záznamu a dalšími opatřeními týkajícími se tohoto úkonu se nakládá tak, aby nebyl zmařen jeho účel a výsledky úkonu bylo možno použít v dalším řízení."
    19. Za čl. 50 se vkládají nové čl. 50a až 50c, které včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 31a) až 31g) znějí:
    "Čl. 50a
    Náležitosti protokolu o odposlechu a záznamu
    (1) Státní zástupce dbá při výkonu dozoru v přípravném řízení o to, aby policejní orgán založil do vyšetřovacího (trestního) spisu protokol s náležitostmi podle § 88 odst. 4 věty první tr. ř. Vždy vychází z toho, že je třeba odlišit
    a) zvukový záznam rozhovoru účastníků odposlouchávané stanice pořízený automatickým záznamovým zařízením bez přímé účasti konkrétní osoby, zaznamenaný na nepřepisovatelném přenosném datovém médiu (dále jen "zvukový nosič"), který obsahuje veškerou komunikaci vedenou prostřednictvím odposlouchávané stanice za rozhodné období,
    b) část zvukového záznamu, která je na základě rozhodnutí státního zástupce a policejního orgánu důležitá pro trestní řízení a má být použita jako důkaz; ohledně ní se pořídí samostatný zvukový nosič, který je opatřen protokolem s uvedením údajů o místě, času, způsobu a obsahu provedeného záznamu, jakož i označením Útvaru zvláštních činností Policejního prezidia Policie ČR jako policejního orgánu, který záznam pořídil,31a)
    c) ostatní zvukové záznamy, které policejní orgán nebo státní zástupce nepovažují za důležité pro trestní řízení, a jež se označí, spolehlivě uschovají odděleně od spisu a v protokole se poznamená, kde jsou uloženy,
    d) přepis zvukového záznamu, který není sám o sobě důkazem a může sloužit jen k orientaci policejního orgánu nebo státního zástupce o obsahu zvukového záznamu, který byl pořízen.
    (2) Státní zástupce se seznámí se zvukovým záznamem uvedeným v odstavci 1 písm. a) v rozsahu potřebném pro stanovení obsahu záznamu uvedeného v odstavci 1 písm. b), a v době potřebné pro účely případného využití výsledku do té doby provedeného odposlechu a záznamu jako důkazu již v přípravném řízení, pokud tomu, aby se seznámil s tímto záznamem, nebrání závažné důvody. Má-li být podán návrh na vzetí obviněného do vazby nebo jiný návrh na rozhodnutí soudu v přípravném řízení, státní zástupce zvažuje vhodnost zařazení výsledku tohoto úkonu do spisového materiálu i z hlediska oprávnění obviněného nebo jeho obhájce nahlížet do spisu, který slouží jako podklad pro rozhodování soudu, a dále i z hlediska omezené možnosti soudu odepřít po dobu, po kterou se spis nachází u soudu, ze závažných důvodů nahlédnutí do této části spisu.31b) Má-li státní zástupce za to, že by umožněním nahlédnutí do této části spisu došlo ke zmaření účelu řízení, o neumožnění nahlédnutí do spisu soud v návrhu na vzetí do vazby výslovně požádá.
    (3) Státní zástupce dbá při výkonu dozoru v přípravném řízení o to, aby do záznamu uvedeného v odstavci 1 písm. b) byly zahrnuty všechny okolnosti svědčící ve prospěch i v neprospěch osoby, proti které se řízení vede.31c) Protokol s náležitostmi podle § 88 odst. 4 tr. ř. poté slouží státnímu zástupci k úvaze, zda navrhne soudu uvedený záznam jako důkaz, a soudu, zda takový důkaz popř. provede, nebo ho v řízení před soudem provede státní zástupce.31d)
    (4) Má-li obviněný nebo obhájce v přípravném řízení nahlédnout do části spisu obsahující záznam uvedený v odstavci 1 písm. b) nebo přepis uvedený v odstavci 1 písm. d) a tyto písemnosti jsou označeny příslušným stupněm utajení podle zvláštních předpisů,28) státní zástupce dbá o to, aby obviněný i obhájce byli poučeni podle zvláštního zákona,31e) nejde-li o případ uvedený v § 51b odst. 3 tr. ř.
    Čl. 50b
    Ukončení odposlechu a záznamu
    (1) Státní zástupce při výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení postup policejního orgánu prověřuje i z hlediska, zda odposlech a záznam je neprodleně ukončen
    a) bylo-li po zahájení trestního stíhání zjištěno, že obviněný komunikuje se svým obhájcem, kterého si zvolil nebo který mu byl ustanoven,31f)
    b) odpadne-li dodatečně důvod pro provádění odposlechu a záznamu, zejména změní-li se právní kvalifikace skutku, pro který je trestní řízení vedeno nebo trestní stíhání zahájeno,
    c) změní-li se totožnost účastníka telekomunikační služby nebo uživatele telefonní nebo jiné stanice, nejednalo-li se o případ, kdy v době podání návrhu a vydání příkazu k odposlechu a záznamu nebyly tyto údaje známy; to neplatí, dojde-li pouze ke změně účastnického telefonního čísla.
    (2) Vyjde-li v průběhu trestního řízení nebo trestního stíhání najevo, že odposlechem a záznamem nemohou být zjištěny skutečnosti závažné pro trestní stíhání nebo že účastník telekomunikační služby nebo uživatel telefonní nebo jiné stanice zjistil, že je odposlech a záznam prováděn, státní zástupce zpravidla na základě podnětu policejního orgánu vydá pokyn, aby byl odposlech a záznam telekomunikačního provozu ukončen.
    Čl. 50c
    Odposlech a záznam bez příkazu soudce
    (1) Státní zástupce dbá o to, aby vydal-li policejní orgán příkaz k provedení odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu bez příkazu podle § 88 odst. 1 tr. ř.,31g) ho o tom neprodleně informoval. Má-li státní zástupce za to, že odposlechem a záznamem telekomunikačního provozu v tomto případě nemohou být sděleny významné skutečnosti pro trestní řízení, nebo zjistí-li přezkoumáním postupu policejního orgánu, že souhlas účastníka odposlouchávané stanice nebyl platně učiněn nebo byl vzat zpět, uloží policejnímu orgánu, aby ihned provádění odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu ukončil a záznamy předepsaným způsobem zničil. Informace, které byly v této souvislosti zjištěny, nelze v dalším řízení použít.
    (2) Vydává-li příkaz k odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu za podmínek uvedených v odstavci 1 státní zástupce, na náležitosti příkazu se použije čl. 50 odst. 2 písm. a), b), c) a e) přiměřeně. Věta druhá a třetí odstavce 1 pro jeho postup platí obdobně.
    31a) § 88 odst. 2 poslední věta, odst. 4 věta první tr. ř.
    31b) § 65 odst. 1 tr. ř. per analogiam; § 65 odst. 2 tr. ř. a contr.
    31c) § 2 odst. 5 věta třetí, § 164 odst. 3 tr. ř.
    31d) § 180 odst. 3 věta první, § 203 odst. 1, § 215 tr. ř.
    31e) § 51b odst. 1 a 2 tr. ř.; § 58 odst. 5 zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti.
    31f) § 88 odst. 1 věta druhá a třetí tr. ř.
    31g) § 88 odst. 3 tr. ř."
    20. Čl. 51 včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 32) zní:
    "Čl. 51
    Základní zásady postupu státního zástupce při podávání návrhu ke zjišťování údajů o uskutečněném telekomunikačním provozu a sledování osob a věcí v souvislosti se zjišťováním obsahu jiných písemností a záznamů uchovávaných v soukromí za použití technických prostředků
    (1) Návrh na vydání příkazu ke zjištění údajů o uskutečněném telekomunikačním provozu a sledování osob a věcí v souvislosti se zjišťováním obsahu jiných písemností a záznamů uchovávaných v soukromí za použití technických prostředků (dále jen "údajů o telekomunikačním provozu")32) státní zástupce podá, neučinil-li tak již policejní orgán, je-li k objasnění skutečností důležitých pro trestní řízení třeba zjistit údaje o již uskutečněném telekomunikačním provozu.32)
    (2) Má-li být v přípravném řízení teprve prováděno sledování osob nebo věcí a v této souvislosti zjišťován obsah jiných písemností a záznamů uchovávaných v soukromí za použití technických prostředků, státní zástupce podá, neučinil-li tak již policejní orgán, návrh na vydání povolení soudce ke sledování osob a věcí (§ 158d odst. 3 tr. ř.). Obdobně postupuje, jde-li o prodloužení doby takového sledování (§ 158d odst. 4 poslední věta tr. ř.). Státní zástupce uplatní postup podle citovaných ustanovení trestního řádu, zejména tehdy, mají-li být uvedeným postupem zjišťovány údaje, které umožní zjistit provoz a identifikaci přístroje, resp. jeho držitele v přítomnosti nebo v budoucnosti a slouží především ke zjištění místa výskytu a pohybu mobilního telefonu a tím i totožnosti držitele přístroje.
    (3) Mají-li být údaje o telekomunikačním provozu zjišťovány nebo má-li být prováděno sledování osob nebo věcí a v této souvislosti zjišťován obsah jiných písemností a záznamů uchovávaných v soukromí za použití technických prostředků, a mají-li být tyto údaje získávány ve vztahu k mobilnímu telefonu, který se neoprávněně dostal do moci třetí osoby jinak než s přivolením tohoto oprávněného uživatele mobilního telefonního přístroje, a dá-li ke zjištění údajů nebo sledování výslovný souhlas tento oprávněný uživatel, lze postupovat podle povahy věci dle § 88a odst. 2 nebo § 158d odst. 6 tr. ř.
    32) § 88a odst. 1 tr. ř.; § 88 až § 91 a § 97 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích."
    21. Za čl. 51 se vkládá nový čl. 51a, který včetně nadpisu zní:
    "Čl. 51a
    Společné ustanovení o zjišťování obsahu údajů uložených ve vydaném, odňatém, jinak zajištěném nebo nalezeném mobilním telefonu prostřednictvím odposlechu a záznamu nebo zjišťování údajů z telekomunikačního provozu
    Státní zástupce při výkonu dozoru v přípravném řízení vychází z toho, že byl-li v přípravném řízení vydán (§ 78 tr. ř.), odňat (§ 79 tr. ř.), zajištěn při jiných úkonech trestního řízení (§ 82 až § 85a, § 113 tr. ř.) nebo nalezen mobilní telefon, údaje uložené v mobilním telefonu (zprávy a s nimi spojené provozní a lokalizační údaje, které se přenášejí prostřednictvím veřejné komunikační sítě a veřejně dostupných služeb elektronických komunikací), které byly již zprostředkovány (doručeny) volanému (oprávněnému účastníku telekomunikačního provozu) předtím, než mobilní telefon získaly do své moci orgány činné v trestním řízení, lze zjišťovat, aniž by bylo třeba příkazu k odposlechu a záznamu (§ 88 odst. 1, 2 tr. ř.) nebo příkazu ke zjišťování údajů z telekomunikačního provozu (§ 88a odst. 1 tr. ř.)."
    22. V čl. 67 odst. 1 se slovo "dvou" nahrazuje slovem "tří".
    23. V čl. 73 odst. 1 větě druhé se na konci tečka nahrazuje středníkem a doplňují se slova "takto však nelze vyžadovat součinnost Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových nebo ho pověřit příslušnými úkony."
    24. V čl. 96 odst. 2 věta druhá a třetí zní: "Proti usnesení o odložení věci při současném schválení narovnání (§ 179c odst. 2 písm. f) tr. ř. za obdobného použití § 309 a násl. tr. ř.) nebo proti usnesení o podmíněném odložení podání návrhu na potrestání (§ 179g odst. 1 tr. ř.), může podat stížnost i poškozený (§ 179c odst. 2 písm. f) tr. ř. ve spojení s § 309 odst. 2 tr. ř., § 179g odst. 4 tr. ř.). Bylo-li vydáno usnesení o odložení věci podle § 179c odst. 2 písm. b), e) a h) tr. ř. nebo opatření o odevzdání věci podle § 179c odst. 2 písm. c) a d) tr. ř., poškozený se o odložení nebo odevzdání věci pouze vyrozumí (§ 179c odst. 4 tr. ř.)."
    25. Dosavadní text čl. 114 se označuje jako odstavec 1, za slovo "Přílohu" se vkládají slova "č. 1" a připojuje se nový odstavec 2, který zní:
    "(2) Přílohu č. 2 tohoto pokynu obecné povahy tvoří přehled vyhlášených mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána a které ji zavazují ke stíhání úmyslných trestných činů, z hlediska podmínky pro nařízení odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu v ustanovení § 88 odst. 1 tr. ř.".
    26. Za slovo "Příloha" v označení přílohy k pokynu obecné povahy poř. č. 12/2003 se vkládají slova "č. 1" a připojuje se následující text:
    "Příloha č. 2 k pokynu obecné povahy poř. č. 12/2003
    Přehled vyhlášených mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána a které jí zavazují ke stíhání úmyslných trestných činů, z hlediska podmínky pro nařízení odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu v ustanovení § 88 odst. 1 tr. ř.
    I. Úvod
    Pojem "úmyslné trestné činy, k jejichž stíhání zavazuje vyhlášená mezinárodní smlouva", použitý v ustanovení § 88 odst. 1 tr. ř., nelze vykládat tak, že jde jen o trestné činy, u kterých ke stíhání takových činů zavazuje vyhlášená mezinárodní smlouva, neboť v takovém případě by byl jejich okruh jen velmi omezený1), ale jde i o všechny trestné činy, které mají podklad nebo navazují na mezinárodní smlouvy, jež obsahují závazek pro státy, jako jejich smluvní strany, stíhat nebo postihovat některá jednání ve skutkových podstatách těchto trestných činů popsaných, i když konkrétní vnitrostátní postih se zásadně provádí podle skutkových podstat trestných činů, které jsou součástí vnitrostátního právního řádu. Vzhledem k tomu, že některé takové závazky jsou ve vnitrostátní úpravě realizovány nejen speciálními skutkovými podstatami na tyto smlouvy navazujícími [srov. např. trestný čin ohrožování mravnosti podle § 205 tr. zák. v návaznosti na Mezinárodní úmluvu proti rozšiřování necudných publikací - č. L/1912 ř. z., č. 184/1922 Sb., dále na Mezinárodní úmluvu o potlačování obchodu s necudnými publikacemi a jejich rozšiřování - č. 96/1927 Sb. a Protokol doplňující Úmluvu o potírání obchodu s necudnými publikacemi, Lake Succes, 4. května 1949, nebo trestný čin obchodování s lidmi podle § 232a tr. zák. v návaznosti na Úmluvu a závěrečný protokol o potlačování obchodu s lidmi a vykořisťování prostituce druhých osob ze dne 21. března 1950 či trestný čin poškozování a ohrožování provozu obecně prospěšného zařízení podle § 182 odst. 1 písm. e), případně odst. 2 tr. zák. v návaznosti na Mezinárodní úmluvu o ochraně podmořských kabelů - č. 97/1925 Sb.], ale i obecnými skutkovými podstatami, může se v konkrétním případě jednat i o obecný trestný čin, např. trestný čin obecného ohrožení nebo trestný čin ublížení na zdraví, k jehož stíhání v konkrétní podobě určitého jednání pachatele zavazuje mezinárodní smlouva [srov. např. čl. 1 písm. c), d), e), f) Evropské úmluvy o potlačování terorismu - č. 552/1992 Sb.], a proto je třeba zkoumat v některých případech trestního stíhání určitého obecného trestného činu, např. trestného činu obecného ohrožení podle § 179 tr. zák. nebo trestného činu ublížení na zdraví podle § 221 tr. zák., zda nejde z hlediska některé z úvahu přicházejících smluv o trestný čin, k jehož stíhání zavazuje mezinárodní smlouva.2)
    Jde především o tyto trestné činy a mezinárodní smlouvy (v závorce je uvedena vždy příslušná mezinárodní smlouva a číslo Sbírky zákonů, popř. Sbírky mezinárodních smluv, pokud v některé z těchto sbírek byla vyhlášena):
    - trestný čin udávání padělaných a pozměněných peněz podle § 141 tr. zák. a trestný čin výroby a držení padělatelského náčiní podle § 142 tr. zák., popř. ve spojení s § 143 tr. zák. (Úmluva o potírání penězokazectví - č. 15/1932 Sb.; trestný čin padělání a pozměňování peněz podle § 140 tr. zák. zde není uveden, neboť je vždy zvlášť závažným úmyslným trestným činem),
    - trestný čin nekalé soutěže podle § 149 tr. zák. (Pařížská úmluva na ochranu průmyslového vlastnictví a její dodatky, č. 364/1921 Sb., č. 508/1921 Sb., č. 129/1931 Sb., č. 22/1933 Sb., č. 44/1933 Sb., č. 61/1936 Sb., č. 90/1962 Sb., č. 64/1975 Sb., č. 81/1985 Sb.),
    - trestný čin porušování práv k ochranné známce, obchodnímu jménu a chráněnému označení původu podle § 150 tr. zák. (Pařížská úmluva na ochranu průmyslového vlastnictví a její dodatky, č. 364/1921 Sb., č. 508/1921 Sb., č. 129/1931 Sb., č. 22/1933 Sb., č. 44/1933 Sb., č. 61/1936 Sb., č. 90/1962 Sb., č. 64/1975 Sb., č. 81/1985 Sb.),
    - trestný čin porušování průmyslových práv podle § 151 tr. zák. (Pařížská úmluva na ochranu průmyslového vlastnictví a její dodatky, č. 364/1921 Sb., č. 508/1921 Sb., č. 129/1931 Sb., č. 22/1933 Sb., č. 44/1933 Sb., č. 61/1936 Sb., č. 90/1962 Sb., č. 64/1975 Sb., č. 81/1985 Sb.),
    - trestný čin porušování autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi podle § 152 tr. zák. (zejména Bernská úmluva o ochraně literárních a uměleckých děl - č. 401/1921 Sb., č. 508/1921 Sb., č. 120/1922 Sb., č. 183/1922 Sb., č. 286/1926 Sb., č. 84/1937 Sb., č. 203/1937 Sb., č. 29/1939 Sb., č. 133/1980 Sb., č. 19/1985 Sb.; Všeobecná úmluva o autorském právu a Protokoly č. 2 a 3 - č. 2/1960 Sb., č. 134/1980 Sb.; Mezinárodní úmluva o ochraně výkonných umělců, výrobců zvukových záznamů a rozhlasových organizací - č. 192/1964 Sb.; Úmluva o ochraně výrobců zvukových záznamů proti nedovolenému rozmnožování jejich zvukových záznamů - č. 32/1985 Sb.; Úmluva o mezinárodním zápisu audiovizuálních děl - č. 365/1992 Sb.),
    - trestný čin přijímání úplatku podle § 160 odst. 3 písm. b) tr. zák., a to i ve spojení s § 162a odst. 2 tr. zák. (Trestněprávní úmluva o korupci č. 70/2002 Sb. m. s.),
    - trestný čin podplácení podle § 161 tr. zák., a to i ve spojení s § 162a odst. 2 tr. zák. (Úmluva o boji proti podplácení zahraničních veřejných činitelů v mezinárodních podnikatelských transakcích - č. 25/2000 Sb. m. s., Trestněprávní úmluva o korupci č. 70/2002 Sb. m. s.),
    - trestný čin nepřímého úplatkářství podle § 162 tr. zák., a to i ve spojení s § 162a odst. 2 tr. zák. (Trestněprávní úmluva o korupci č. 70/2002 Sb. m. s.),
    - trestný čin účasti na zločinném spolčení podle § 163a tr. zák. (Úmluva o praní, vyhledávání a konfiskaci výnosů ze zločinu - č. 33/1997 Sb.),
    - trestný čin nadržování podle § 166 tr. zák. (Úmluva o praní, vyhledávání a konfiskaci výnosů ze zločinu - č. 33/1997 Sb. a Úmluva o potlačování teroristických bombových útoků - č. 80/2001 Sb. m. s.),
    - trestný čin ohrožení bezpečnosti vzdušného dopravního prostředku a civilního plavidla podle § 180b tr. zák. (Úmluva o potlačování protiprávních činů ohrožujících bezpečnost civilního letectví - č. 16/1974 Sb.; Úmluva o trestných a některých jiných činech na palubě letadla - č. 102/1984 Sb.; dále srov. i Úmluvu o potlačování teroristických bombových útoků č. 80/2001 Sb. m. s. - trestné činy ohrožení bezpečnosti vzdušného dopravního prostředku a civilního plavidla podle § 180a a § 180c tr. zák. zde nejsou uvedeny, neboť je třeba je podřadit pod zvlášť závažné úmyslné trestné činy),
    - trestný čin ohrožení a poškození životního prostředí podle § 181a odst. 1 nebo odst. 2 tr. zák. [Úmluva o biologické rozmanitosti - č. 134/1999 Sb.; Úmluva o mezinárodním obchodu ohroženými druhy volně žijících živočichů a rostlin (CITES) - 572/1992 Sb.; Basilejská úmluva o kontrole nebezpečných odpadů přes hranice států a jejich zneškodňování - č. 100/1994 Sb.; Úmluva o zákazu vojenského nebo jakéhokoliv jiného nepřátelského použití prostředků měnících životní prostředí - č. 77/1980 Sb.],
    - trestný čin nakládání s nebezpečnými odpady podle § 181e tr. zák., měl-li být spáchán úmyslně (Basilejská úmluva o kontrole pohybu nebezpečných odpadů přes hranice států a jejich zneškodňování - č. 100/1994 Sb.),
    - trestné činy neoprávněného nakládání s chráněnými a volně žijícími živočichy a planě rostoucími rostlinami podle § 181f a § 181h tr. zák. [Úmluva o ochraně evropských planě rostoucích rostlin, volně žijících živočichů a přírodních stanovišť č. 107/2001 Sb. m. s.; Úmluva o biologické rozmanitosti - č. 134/1999 Sb.; Úmluva o mezinárodním obchodu ohroženými druhy volně žijících živočichů a rostlin (CITES) - 572/1992 Sb.],
    - trestný čin poškozování a ohrožování provozu obecně prospěšného zařízení podle § 182 odst. 1 písm. e), případně i odst. 2 tr. zák. (Mezinárodní úmluva o ochraně podmořských kabelů - č. 97/1925 Sb.),
    - trestný čin vývoje, výroby a držení zakázaných bojových prostředků podle § 185a tr. zák. (Úmluva o zákazu vývoje, výroby, hromadění zásob a použití chemických zbraní a o jejich zničení - č. 94/1997 Sb.; Úmluva o zákazu vývoje, výroby a hromadění zásob bakteriologických (biologických) a toxinových zbraní a o jejich zničení - č. 96/1975 Sb.; Smlouva o nešíření jaderných zbraní - č. 61/1974 Sb.; Dohoda mezi Českou republikou a Mezinárodní agenturou pro atomovou energii o uplatňování záruk na základě Smlouvy o nešíření jaderných zbraní - č. 68/1998 Sb., reg. v částce č. 26/1998 Sb.),
    - trestné činy nedovolené výroby a držení omamných a psychotropních látek a jedů podle § 187 odst. 1, § 187a, § 188 odst. 1, 2 tr. zák., šíření toxikomanie podle § 188a tr. zák. (Úmluva o omezení výroby a úpravě distribuce omamných látek - č. 173/1933 Sb.; Jednotná úmluva o omamných látkách - č. 47/1965 Sb.; Protokol o změnách Jednotné úmluvy o omamných látkách - č. 458/1991 Sb.; Úmluva o psychotropních látkách - č. 62/1989 Sb.; Úmluva proti nedovolenému obchodu s omamnými a psychotropními látkami - č. 462/1991 Sb.),
    - trestný čin šíření nakažlivé choroby podle § 189 tr. zák. (zejména Úmluva proti zavlečení a rozšíření moru, Benátky, 19. března 1897; Mezinárodní úmluva o ochraně proti horečce dengue - č. 33/1937 Sb.; Ústava Světové zdravotnické organizace - č. 189/1948 Sb.), - trestné činy hanobení národa, rasy a přesvědčení podle § 198 tr. zák., podněcování k národnostní nebo rasové nesnášenlivosti podle § 198a tr. zák., násilí proti skupině obyvatelů a proti jednotlivci podle § 196 odst. 2 tr. zák., trestný čin ublížení na zdraví podle § 221 odst. 1, 2 písm. b) tr. zák. a poškozování cizí věci podle § 257 odst. 1, 2 písm. b) tr. zák. (Mezinárodní úmluva o odstranění všech forem rasové diskriminace - č. 95/1974 Sb.; Mezinárodní úmluva o potlačení a trestání zločinu apartheidu - č. 116/1976 Sb.),
    - trestný čin kuplířství podle § 204 odst. 1, 2 tr. zák. (Ujednání o zabezpečení účinné ochrany proti zločineckému obchodu, známému pod názvem obchod s děvčaty - č. XLIX/1912 ř. z., č. 26/1913 ř. z., č. 160/1922 Sb.; Mezinárodní úmluva o potlačení obchodu s děvčaty č. LXII/1912 ř. z., č. 26/1913 ř. z., č. 160/1922 Sb.; Mezinárodní úmluva o potírání obchodu se ženami a dětmi - č. 123/1924 Sb.; Mezinárodní úmluva o potírání obchodu zletilými ženami - č. 32/1936 Sb.; Protokol pozměňující Mezinárodní úmluvu o potírání obchodu se ženami a dětmi a Mezinárodní úmluvu o potírání obchodu zletilými ženami, Lake Succes, 12. listopadu 1947; Protokol doplňující Mezinárodní ujednání o zabezpečení účinné ochrany proti zločinnému obchodu známému pod názvem obchod s děvčaty a Protokol doplňující Mezinárodní úmluvu o potlačení obchodu s děvčaty, Lake Succes, 4. května 1949; Úmluva a závěrečný protokol o potlačování obchodu s lidmi a vykořisťování prostituce druhých osob, Lake Success, 21. března 1950; Dodatková úmluva o odstranění otroctví, obchodu s otroky a institucí a praktik podobných otroctví, Ženeva, 7. září 1956),
    - trestný čin ohrožování mravnosti podle § 205 tr. zák. (Mezinárodní úmluva proti rozšiřování necudných publikací - č. L/1912 ř. z., č. 184/1922 Sb.; Mezinárodní úmluva o potlačování obchodu s necudnými publikacemi a jejich rozšiřování - č. 96/1927 Sb.; Protokol doplňující Úmluvu o potírání obchodu s necudnými publikacemi, Lake Succes, 4. května 1949, Úmluva o zákazu a okamžitých opatřeních k odstranění nejhorších forem dětské práce č. 90/2002 Sb. m. s.),
    - trestné činy opuštění dítěte podle § 212 tr. zák., zanedbání povinné výživy podle § 213 tr. zák., týrání svěřené osoby podle § 215 odst. 1 tr. zák., týrání osoby žijící ve společně obývaném bytě nebo domě podle § 215a odst. 1 tr. zák., únosu podle § 216 odst. 1 tr. zák., týkají-li se dětí, obchodování s dětmi podle § 216a odst. 1 tr. zák. (Úmluva o právech dítěte - č. 104/1991 Sb. a Úmluva o zákazu a okamžitých opatřeních k odstranění nejhorších forem dětské práce č. 90/2002 Sb. m. s.),
    - trestný čin podílnictví podle § 251 odst. 1, 2 a § 252a odst. 1, 2 tr. zák. (Úmluva o praní, vyhledávání a konfiskaci výnosů ze zločinu - č. 33/1997 Sb.),
    - trestný čin mučení a jiného nelidského a krutého zacházení podle § 259a odst. 1, 2 tr. zák. (Úmluva proti mučení a jinému krutému, nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání - č. 143/1988 Sb. a Úmluva o zákazu a okamžitých opatřeních k odstranění nejhorších forem dětské práce č. 90/2002 Sb. m. s.),
    - trestný čin používání zakázaného bojového prostředku a nedovoleného vedení boje podle § 262 odst. 1, 2 tr. zák. - jen do 29.7.2000, poněvadž od 30.7.2000 byla zvýšena novelou trestního zákona provedenou zákonem č. 305/1999 Sb. horní hranice sazby trestu odnětí svobody na 8 let a jedná se tedy již o zvlášť závažný úmyslný trestný čin ve smyslu § 41 odst. 2 tr. zák. (Protokol o zákazu užívati ve válce dusivých, otravných nebo podobných plynů a prostředků bakteriologických - č. 173/1938 Sb.; Ženevské úmluvy z roku 1949 - č. 65/1954 Sb.; Dodatkové protokoly k Ženevským úmluvám z r. 1977 - č. 168/1991 Sb.; Úmluva o zákazu vývoje, výroby a hromadění zásob bakteriologických (biologických) a toxinových zbraní a o jejich zničení - č. 96/1975 Sb.; Úmluva o zákazu vojenského nebo jakéhokoli jiného nepřátelského použití prostředků měnících životní prostředí - č. 77/1980 Sb.; Úmluva o zákazech nebo omezeních použití určitých konvenčních zbraní, které mohou způsobovat nadměrné utrpení nebo mít nerozlišující účinky, Ženeva, 10. října 1980; Úmluva o zákazu vývoje, výroby, hromadění zásob a použití chemických zbraní a o jejich zničení - č. 94/1997 Sb.),
    - trestný čin zneužívání mezinárodně uznávaných a státních znaků podle § 265 odst. 1, 2 tr. zák. (Ženevské úmluvy o ochraně obětí války z 12. srpna 1949 - č. 65/1954 Sb.; Dodatkové protokoly k Ženevským úmluvám z r. 1977 - č. 168/1991 Sb.; Úmluva o výsadách a imunitách OSN - č. 52/1965 Sb.),
    - trestný čin ublížení parlamentáři podle § 293 tr. zák. (Úmluva o zákonech a obyčejích války pozemní a její příloha Řád zákonů a obyčejů pozemní války přijatá na I. Haagské konferenci v r. 1899, revidována a dále rozpracována na II. Haagské konferenci v r. 1907, Úmluva o potlačování a trestání trestných činů proti osobám požívajícím mezinárodní ochrany včetně diplomatických zástupců - č. 131/1978 Sb.).
    Dále se může jednat i o další obecné skutkové podstaty trestných činů, např. trestný čin obecného ohrožení podle § 179 tr. zák., trestný čin ublížení na zdraví podle § 221 tr. zák., trestný čin omezování osobní svobody podle § 231 tr. zák., trestný čin podpory a propagace hnutí směřujících k potlačení práv a svobod občanů podle § 260 odst. 1 a § 261 tr. zák., atd. v návaznosti zejména na:
    - Evropskou úmluvu o potlačování terorismu - č. 552/1992 Sb. (nejde-li o trestný čin teroristického útoku podle § 95 tr. zák., který je vždy zvlášť závažným trestným činem, nebo některý ze zvlášť závažných úmyslných obecných trestných činů, např. trestný čin vraždy podle § 219 tr. zák. nebo trestný čin ublížení na zdraví podle § 222 tr. zák., apod.),
    - Úmluvu o zabránění a trestání zločinu genocidia - č. 32/1955 Sb. (pokud výjimečně nejde o trestný čin genocidia podle § 259 tr. zák., který je vždy zvlášť závažným úmyslným trestným činem),
    - Úmluvu o potlačení protiprávního zmocnění se letadel - č. 96/1974 Sb., Úmluvu o potlačování protiprávních činů ohrožujících bezpečnost civilního letectví - č. 16/1974, Úmluvu o trestných a některých jiných činech na palubě letadla - č. 102/1984 Sb. (pokud nepůjde o trestné činy ohrožení bezpečnosti vzdušného dopravního prostředku a civilního plavidla podle § 180a a § 180c tr. zák., které jsou vždy zvlášť závažnými úmyslnými trestnými činy),
    - Mezinárodní úmluvu o otroctví - č. 165/1930 Sb. a Dodatkovou úmluvu o odstranění otroctví, obchodu s otroky a institucí a praktik podobných otroctví, Ženeva, 7. září 1956 (nepůjde-li o trestný čin zbavení osobní svobody podle § 232 tr. zák. nebo obchodování s lidmi podle § 232a tr. zák., které jsou vždy zvlášť závažným úmyslným trestným činem),
    - Mezinárodní úmluvu proti braní rukojmí - č. 36/1988 Sb. (nepůjde-li o trestné činy braní rukojmí podle § 234a tr. zák. nebo teroristického útoku podle § 95 tr. zák., které jsou vždy zvlášť závažnými úmyslnými trestnými činy)3).
    1) Šámal, P. a kol.: Trestní řád. Komentář. I. díl. 5. vydání. Praha : C. H. Beck, 2005, s. 673 - 674.
    2) Tamtéž, s. 674.
    3) Tamtéž, s. 675 - 678. Přehled mezinárodních smluv, o které tu jde, není nikdy zcela ukončen, neboť neustále se připravují, zpracovávají, ratifikují, atd., nejrůznější mezinárodní smlouvy."
    Čl.II
    Změna pokynu obecné povahy poř. č. 5/2001
    Pokyn obecné povahy nejvyššího státního zástupce poř. č. 5/2001 ze dne 13. prosince 2001, kterým se upravuje postup státních zastupitelství při trestním stíhání a ve zkráceném přípravném řízení ve věcech příslušníků Policie České republiky, příslušníků Bezpečnostní informační služby a příslušníků Úřadu pro zahraniční styky a informace, ve znění pokynu obecné povahy nejvyššího státního zástupce poř. č. 11/2004 ze dne 13. prosince 2004, se mění takto:
    1. V čl. 2 odst. 1 se věta druhá zrušuje.
    2. V čl. 15 odst. 5 se věta čtvrtá zrušuje.
    3. V čl. 24 odst. 2 poslední věta včetně poznámek pod čarou č. 14) a 15) zní: "Udělení souhlasu prostřednictvím elektronické pošty14) lze v těchto případech použít jedině za předpokladu, že je zaručeno utajení úkonu v rozsahu stanoveném pro tento úkon zvláštním právním předpisem.15)
    14) Zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu). Nařízení vlády č. 495/2004 Sb., kterým se provádí zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu.
    15) Zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti; nařízení vlády č. 522/2005, kterým se stanoví seznam utajovaných informací."
    4. V čl. 24 odst. 3 věta druhá včetně poznámky pod čarou č. 16) zní: "Tím není dotčena povinnost zachovávat tajnost prováděných úkonů podle zvláštního zákona.16)
    16) Zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti."
    5. V čl. 28 odst. 1 větě druhé se za slova "podle § 157 odst. 2" doplňují slova "věty první".
    Čl.III
    zrušen
    Čl.IV
    Změna pokynu obecné povahy poř. č. 3/1995
    Pokyn obecné povahy nejvyššího státního zástupce poř. č. 3/1995 ze dne 15. května 1995, kterým se upravují podrobnosti postupu státních zastupitelství při postihu trestných činů motivovaných národnostní a rasovou nesnášenlivostí, popřípadě zaměřených na jiné občany pro jejich politické přesvědčení nebo náboženské vyznání, ve znění pokynu obecné povahy nejvyššího státního zástupce poř. č. 17/2001 ze dne 13. prosince 2001, se mění takto:
    1. V čl. 1 odst. 1 se slova "pokyn obecné povahy nejvyššího státního zástupce poř. č. 9/1994, kterým se upravuje postup státních zastupitelství před zahájením trestního stíhání a při trestním stíhání osob, při výkonu dozoru v přípravném řízení trestním a postup v trestním řízení soudním" nahrazují slovy "pokyn obecné povahy poř. č. 12/2003, jímž se upravuje postup státních zástupců při trestním stíhání osob, při výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení trestním a postup v trestním řízení soudním, ve znění změn."
    2. V čl. 3 odst. 2 věta druhá a třetí znějí: "Pokud byl ve věci již doručen záznam o zahájení úkonů trestního řízení (§ 158 odst. 3 tr. ř.), postupuje neprodleně podle čl. 20 pokynu obecné povahy nejvyššího státního zástupce poř. č. 12/2003. V opačném případě uloží policejnímu orgánu provedení úkonů ve smyslu § 157 odst. 2 věty první tr. ř., přičemž postupuje podle čl. 17 odst. 1, 2 citovaného pokynu obecné povahy."
    3. V čl. 6 se slova "§ 9 zákona" nahrazují slovy "§ 12d zákona".
    Čl.V
    Změna pokynu obecné povahy poř. č. 3/1997
    Pokyn obecné povahy nejvyššího státního zástupce poř. č. 3/1997 ze dne 10. července 1997, kterým se upravují podrobnosti postupu státních zastupitelství při postihu trestných činů proti majetku a nedotknutelnosti obydlí spáchaných v oblastech postižených povodněmi, ve znění pokynu obecné povahy nejvyššího státního zástupce poř. č. 18/2001 ze dne 13. prosince 2001, se mění takto:
    1. V čl. 1 odst. 1 se slova "pokyn obecné povahy nejvyššího státního zástupce poř. č. 9/1994 v platném znění, kterým se upravuje postup státních zastupitelství před zahájením trestního stíhání a při trestním stíhání osob, při výkonu dozoru v přípravném řízení a postup v trestním řízení soudním." nahrazují slovy "pokyn obecné povahy poř. č. 12/2003, jímž se upravuje postup státních zástupců při trestním stíhání osob, při výkonu dozoru nad zachováváním zákonnosti v přípravném řízení trestním a postup v trestním řízení soudním, ve znění změn."
    2. V čl. 1 odst. 2 se na konci tečka nahrazuje čárkou a doplňují se slova "ve znění pozdějších předpisů."
    3. V čl. 2 odst. 3 a v čl. 2 odst. 5 se slova "tr. zákona" nahrazují slovy "tr. zák."
    4. V čl. 3 odst. 2 věta druhá a třetí znějí: "Byl-li tento záznam doručen, postupuje neprodleně podle čl. 20 pokynu obecné povahy nejvyššího státního zástupce poř. č. 12/2003. Pokud ve věci prověřování neprobíhá, uloží policejnímu orgánu provedení úkonů ve smyslu § 157 odst. 2 věty první tr. ř., přičemž postupuje podle čl. 17 odst. 1, 2 citovaného pokynu obecné povahy."
    5. V čl. 4 odst. 3 se slova "§ 34 písm. d) tr. zák." nahrazují slovy "§ 34 písm. e) tr. zák."
    6. V čl. 6 se slova "§ 9 zákona" nahrazují slovy "§ 12d zákona".
    Čl.VI
    zrušen
    Čl. VII
    Účinnost
    Tento pokyn obecné povahy nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2006.
    Nejvyšší státní zástupkyně:
    JUDr. Renata Vesecká, v.r.

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 10.11.2022Trestní právo daňové (online - živé vysílání) - 10.11.2022

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (červen 2022)
    • Framing v online prostředí a právo na sdělování autorských děl veřejnosti
    • Zvyšování a prohlubování kvalifikace zaměstnanců
    • Zákazy konkurence u zaměstnanců
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (květen 2022)
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jiří Votrubec
    JUDr. Jiří Votrubec
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
    doc. JUDr. Tomáš Gřivna, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Filip Seifert, MBA
    JUDr. Filip Seifert, MBA
    Kurzy lektora
    Mgr. Jiří Harnach
    Mgr. Jiří Harnach
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 10.11.2022Trestní právo daňové - 10.11.2022
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2022
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Vedlejší činnost zaměstnance
    • K limitům práva na informace o odměnách statutárních orgánů a zaměstnanců povinných osob podle zákona o svobodném přístupu k informacím
    • Zdanění kryptoměn pohledem aktuální judikatury
    • Nad judikaturou Ústavního soudu v otázce náhrady nákladů v řízení o zrušení a vypořádání spoluvlastnictví
    • Úskalí při zrušení podílového spoluvlastnictví k bytovému domu
    • Ztráta licence a další osud Sberbank
    • Úřední ověření elektronického podpisu (e-legalizace) od 1. července 2022
    • Zbyšek Kordač zapsán na evropský seznam rozhodců pro investiční spory
    • Úřední ověření elektronického podpisu (e-legalizace) od 1. července 2022
    • Pracovní právo - zbytečné lékařské prohlídky
    • Neorganizované organizační změny aneb kdopak je tu nadbytečný?
    • Střídavá péče jako postulát, ze kterého není úniku?
    • Vedlejší činnost zaměstnance
    • Právní prostředky ochrany proti bossingu
    • Návrh zákona o ochraně oznamovatelů je opět ve hře
    • Stanovisko NS k výkladu (výše) nezabavitelné částky v r. 2022 nejen při exekučních srážkách ze mzdy
    • Darování nemovitosti z pohledu dárce a obdarovaného - Část 2.
    • Obrat v posuzování právních domněnek a fikcí užitých ve smlouvách ve světle rozsudku Nejvyššího soudu ze dne 23. 3. 2022, sp. zn. 23 Cdo 1001/2021
    • Úřední ověření elektronického podpisu (e-legalizace) od 1. července 2022
    • Kdy dává zaměstnavatel tvůrčímu zaměstnanci mlčky souhlas s prací přesčas? Stanovisko Nejvyššího soudu.
    • Náhrada škody způsobené členem statutárního orgánu SVJ
    • Určení (ne)existence zástavního práva jako naturálního práva a jeho výmaz z katastru nemovitostí
    • Střídavá péče jako postulát, ze kterého není úniku?
    • Ukládání pokut podle GDPR: dosavadní praxe a nová metodika ke kalkulaci pokut

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Nemajetková újma (exkluzivně pro předplatitele)

    Osobou, která má po určitou část trestního řízení zákonem stanovená práva a povinnosti, je i osoba, u níž se koná domovní prohlídka (popřípadě prohlídka jiných prostor a...

    Nezabavitelná částka

    Při stanovení nezabavitelné částky, která povinnému nesmí být sražena z měsíční mzdy (§ 278 o. s. ř.), se částka normativních nákladů na bydlení pro rok 2022 (vymezená...

    Advokacie (exkluzivně pro předplatitele)

    Splnění podmínky získání vysokoškolského vzdělání v oboru právo v magisterském studijním programu studiem na vysoké škole v České republice podle § 37 odst. 1 písm. b) bodu 1...

    Pandemický zákon (exkluzivně pro předplatitele)

    I. Aktivně procesně legitimován k podání návrhu na zrušení mimořádného opatření podle § 101a odst. 1 s. ř. s. ve spojení s § 13 zákona č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních...

    Územní a stavební řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Společenství vlastníků jednotek je účastníkem společného územního a stavebního řízení podle § 94k písm. e) zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu,...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2022, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.