epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné

    VYHLÁŠKA ze dne 24. října 2019 o stanovení postupů k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu

    Sbírka:  271/2019 | Částka:  118/2019
    31.10.2019

    Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE


    271

    VYHLÁŠKA
    ze dne 24. října 2019
    o stanovení postupů k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu






          Ministerstvo životního prostředí stanoví podle § 22 odst. 1 písm. f) až i) zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění zákona č. 41/2015 Sb., (dále jen ˙zákon˙):

    § 1

    Předmět úpravy

          Tato vyhláška stanoví
    a)
    způsob vyhodnocení předpokládaných důsledků navrhovaného řešení na zemědělský půdní fond (dále jen ˙vyhodnocení důsledků˙) při pořizování a zpracování územně plánovací dokumentace a způsob posuzování územně plánovací dokumentace včetně rámcového obsahu stanoviska,
    b)
    obsah a způsob vyhodnocení důsledků u návrhů na stanovení dobývacích prostorů,
    c)
    postupy k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu při stavební, těžební a průmyslové činnosti, terénních úpravách, při geologickém a hydrogeologickém průzkumu a
    d)
    způsob provádění rekultivace půdy, obsah plánu rekultivace a podklady pro změnu rekultivace z titulu ochrany přírody.

    Způsob vyhodnocení důsledků při pořizování a zpracování územně plánovací dokumentace

    § 2

          (1)  Předmětem vyhodnocení důsledků zásad územního rozvoje jsou plochy a koridory.

          (2)  Textová část vyhodnocení důsledků při pořizování a zpracování zásad územního rozvoje obsahuje
    a)
    označení a navržené využití plochy nebo koridoru, jichž se předpokládaný zábor zemědělského půdního fondu (dále jen ˙zábor˙) týká,
    b)
    odhad výměry záboru u jednotlivých ploch a koridorů podle jejich navrženého využití, který je dále členěn podle tříd ochrany; u koridoru se uvede výměra záboru zjištěná podle § 9 odst. 3 včetně členění podle tříd ochrany,
    c)
    odhad výměry záboru u jednotlivých ploch a koridorů, na které bude po ukončení nezemědělské činnosti provedena rekultivace zpět na zemědělskou půdu, včetně souhrnu těchto výměr podle typu navrženého využití a souhrnu jejich výměr bez ohledu na typ navrženého využití,
    d)
    souhrn výměr stanovených odhadem záboru podle typu navrženého využití ploch a koridorů, který je dále členěn podle tříd ochrany,
    e)
    souhrn výměr stanovených odhadem záboru navrhovaných ploch a koridorů bez ohledu na typ navrženého využití, který je dále členěn podle tříd ochrany,
    f)
    informace o existenci závlah1), odvodnění2) a stavbách k ochraně pozemku před erozní činností vody3), které se nacházejí na území více obcí nebo ovlivní území více obcí, v rozsahu územně analytických podkladů4), a
    g)
    zdůvodnění řešení, které je z hlediska ochrany zemědělského půdního fondu a ostatních zákonem chráněných obecných zájmů nejvýhodnější podle § 5 odst. 1 zákona.

          (3)  Údaje uvedené v odstavci 2 písm. a), b), d) a f) jsou zobrazeny graficky ve vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území4).

          (4)  Údaje uvedené v odstavci 2 písm. a) až f) se předkládají formou tabulky uvedené v příloze k této vyhlášce jako tabulka 1.

    § 3

          (1)  Předmětem vyhodnocení důsledků územního plánu jsou koridory, zastavitelné plochy, plochy přestavby a plochy změn v krajině; pro vyhodnocení důsledků při pořizování a zpracování územního plánu je rozhodující hlavní využití plochy, a není-li hlavní využití plochy stanoveno, je rozhodující přípustné využití plochy.

          (2)  Textová část vyhodnocení důsledků při pořizování a zpracování územního plánu obsahuje
    a)
    označení a navržené využití plochy nebo koridoru, jichž se zábor týká,
    b)
    výměru záboru podle navrženého využití jednotlivých ploch a koridorů, která je dále členěna podle tříd ochrany; u koridoru se uvede výměra záboru zjištěná podle § 9 odst. 3 včetně členění podle tříd ochrany,
    c)
    odhad výměry záboru, na které bude po ukončení nezemědělské činnosti provedena rekultivace zpět na zemědělskou půdu, včetně souhrnu těchto výměr podle typu navrženého využití a souhrnu těchto výměr bez ohledu na typ navrženého využití,
    d)
    souhrn výměr záboru podle typu navrženého využití ploch a koridorů, který je dále členěn podle tříd ochrany,
    e)
    souhrn výměr záboru navrhovaných ploch a koridorů bez ohledu na typ navrženého využití, který je dále členěn podle tříd ochrany,
    f)
    informaci o existenci závlah1), odvodnění2) a staveb k ochraně pozemku před erozní činností vody3), v rozsahu územně analytických podkladů4),
    g)
    informaci o plochách a koridorech obsažených v platné územně plánovací dokumentaci, které obsahují zemědělskou půdu I. nebo II. třídy ochrany, a nemá-li návrhem územního plánu dojít ke změně využití těchto koridorů a ploch,
    h)
    údaje o dotčení sítě účelových komunikací sloužících k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků a sítě polních cest navrhovaným řešením,
    i)
    zdůvodnění řešení, které je z hlediska ochrany zemědělského půdního fondu a ostatních zákonem chráněných obecných zájmů nejvýhodnější podle § 5 odst. 1 zákona.

          (3)  Grafická část vyhodnocení důsledků při pořizování a zpracování územního plánu obsahuje
    a)
    zákres ploch a koridorů, na nichž se předpokládá zábor,
    b)
    plochy záboru, u kterých se jedná výhradně o dočasné odnětí zemědělské půdy nebo dočasné odnětí převažuje,
    c)
    hranice tříd ochrany, včetně bonitovaných půd-ně ekologických jednotek, v rozsahu územně analytických podkladů,
    d)
    plochy zemědělské půdy pod závlahami1) a plochy zemědělské půdy s vybudovaným odvodněním2), v rozsahu územně analytických podkladů,
    e)
    stavby k ochraně pozemku před erozní činností vody3), v rozsahu územně analytických podkladů4),
    f)
    účelové komunikace sloužící k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků a polní cesty,
    g)
    hranice zastavěného území,
    h)
    hranice koridorů a ploch uvedených v informaci podle odstavce 2 písm. g) a
    i)
    hranice katastrálních území.

          (4)  Údaje uvedené v odstavci 2 písm. a) až g) se předkládají formou tabulky uvedené v příloze k této vyhlášce jako tabulka 2.

    § 4

          (1)  Předmětem vyhodnocení důsledků regulačního plánu jsou jednotlivé pozemky.

          (2)  Textová část vyhodnocení důsledků při pořizování a zpracování regulačního plánu obsahuje
    a)
    údaje z katastru nemovitostí o pozemku nebo jeho části, kterého se zábor týká, a to parcelní číslo, katastrální území, výměru, druh pozemku, způsob využití pozemku,
    b)
    využití pozemku navržené regulačním plánem,
    c)
    výměru záboru podle navrženého využití jednotlivých pozemků, která je dále členěna podle tříd ochrany,
    d)
    odhad výměry záboru, na které bude po ukončení nezemědělské činnosti provedena rekultivace zpět na zemědělskou půdu, včetně souhrnu těchto výměr podle typu navrženého využití a souhrnu těchto výměr bez ohledu na typ navrženého využití,
    e)
    souhrn výměr záboru podle typu navrženého využití pozemků, který je dále členěn podle tříd ochrany,
    f)
    souhrn výměr záboru navrhovaných pozemků bez ohledu na typ navrženého využití, který je dále členěn podle tříd ochrany,
    g)
    informaci o existenci závlah1), odvodnění2) a staveb k ochraně pozemku před erozní činností vody3), v rozsahu územně analytických podkladů4),
    h)
    údaje o dotčení sítě účelových komunikací sloužících k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků a sítě polních cest navrhovaným řešením a
    i)
    zdůvodnění řešení, které je z hlediska ochrany zemědělského půdního fondu a ostatních zákonem chráněných obecných zájmů nejvýhodnější podle § 5 odst. 1 zákona.

          (3)  Údaje uvedené v odstavci 2 písm. a) až g) se předkládají formou tabulky uvedené v příloze k této vyhlášce jako tabulka 3.

          (4)  Nahrazuje-li regulační plán rozhodnutí o umístění stavby nebo rozhodnutí o změně využití území, textová část vyhodnocení návrhu regulačního plánu v rozsahu nahrazovaného rozhodnutí obsahuje
    a)
    údaje uvedené v odstavci 2,
    b)
    vyjádření vlastníka zemědělské půdy, jejíž odnětí ze zemědělského půdního fondu se navrhuje, nebo jiné osoby, která je oprávněna tuto zemědělskou půdu užívat,
    c)
    výpočet odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu včetně postupu výpočtu podle přílohy k zákonu a včetně vstupních údajů použitých pro výpočet, nejde-li o odnětí, při kterém se odvody nestanoví,
    d)
    plán rekultivace, má-li být půda po ukončení účelu odnětí vrácena do zemědělského půdního fondu nebo rekultivována zalesněním či zřízením vodní plochy,
    e)
    předběžnou bilanci skrývky kulturních vrstev půdy a hlouběji uložených zúrodnění schopných zemin (dále jen ˙skrývka˙) a návrh způsobu jejich hospodárného využití,
    f)
    výsledky pedologického průzkumu a
    g)
    zdůvodnění podle § 9 odst. 6 zákona.

          (5)  Grafická část vyhodnocení důsledků při pořizování a zpracování regulačního plánu obsahuje
    a)
    zákres plochy záboru na snímku katastrální mapy s vyznačením navrhovaného trvalého a dočasného odnětí,
    b)
    hranice tříd ochrany, včetně bonitovaných půd-ně ekologických jednotek,
    c)
    plochy zemědělské půdy pod závlahami1) a plochy zemědělské půdy s vybudovaným odvodněním2), v rozsahu územně analytických podkladů4),
    d)
    stavby k ochraně pozemku před erozní činností vody3), v rozsahu územně analytických podkladů4),
    e)
    účelové komunikace sloužící k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků a polní cesty a
    f)
    hranici zastavěného území.

    § 5

    Obsah zdůvodnění navrhovaného řešení

          Zdůvodnění řešení, které je z hlediska ochrany zemědělského půdního fondu a ostatních zákonem chráněných obecných zájmů nejvýhodnější podle § 5 odst. 1 zákona, obsahuje
    a)
    zdůvodnění navrženého řešení včetně vyhodnocení dodržení zásad plošné ochrany zemědělského půdního fondu stanovených v § 4 zákona, (dále jen ˙zásady ochrany zemědělského půdního fondu˙); je-li návrh předkládán variantně, zdůvodnění obsahuje srovnání variant, a
    b)
    prokázání výrazně převažujícího veřejného zájmu u záboru zemědělské půdy I. a II. třídy ochrany nad veřejným zájmem ochrany zemědělského půdního fondu podle § 4 odst. 3 zákona, nejedná-li se o případ podle § 4 odst. 4
    zákona.
    § 6

    Posuzování návrhu zásad územního rozvoje

          (1)  Orgán ochrany zemědělského půdního fondu v návrhu zásad územního rozvoje nebo návrhu aktualizace zásad územního rozvoje posoudí plochy a koridory na základě vyhodnocení důsledků při pořizování a zpracování zásad územního rozvoje a odůvodnění zásad územního rozvoje jako celku z hlediska souladu se zásadami ochrany zemědělského půdního fondu, přičemž vychází zejména z údajů a požadavků podle § 2, 5 a 9.

          (2)  Orgán ochrany zemědělského půdního fon-du posoudí jednotlivé varianty samostatně, jedná-li se o návrh zpracovaný ve variantách.

          (3)  Na základě posouzení orgán ochrany zemědělského půdního fondu ve stanovisku podle § 5 odst. 2 zákona uvede jednotlivé plochy a koridory dotčené záborem, případně jejich části, s jejichž využitím v souladu s návrhem zásad územního rozvoje souhlasí, a plochy a koridory, případně jejich části dotčené záborem, s jejichž využitím v souladu s návrhem zásad územního rozvoje z důvodu ochrany zemědělského půdního fondu nesouhlasí. Plochy a koridory, případně jejich části, s jejichž navrženým využitím orgán ochrany zemědělského půdního fon-du souhlasí, identifikuje označením, navrženým využitím a odhadem záboru, který je členěn podle tříd ochrany. Plochy a koridory, případně jejich čás- ti, s jejichž navrženým využitím orgán ochrany zemědělského půdního fondu nesouhlasí, identifikuje označením a navrženým využitím.

    § 7

    Posuzování návrhu územního plánu

          (1)  Orgán ochrany zemědělského půdního fon-du posoudí návrh územního plánu na základě vyhodnocení důsledků při pořizování a zpracování územního plánu a odůvodnění návrhu územního plánu jako celku z hlediska souladu se zásadami ochrany zemědělského půdního fondu, přičemž vychází zejména z údajů a požadavků podle § 3, 5 a 9.

          (2)  Orgán ochrany zemědělského půdního fon-du dále posoudí návrh na vymezení zastavěného území a, jedná-li se o návrh zpracovaný ve variantách, posoudí orgán ochrany zemědělského půdního fondu jednotlivé varianty samostatně.

          (3)  Na základě posouzení orgán ochrany zemědělského půdního fondu ve stanovisku podle § 5 odst. 2 zákona uvede jednotlivé plochy a koridory dotčené záborem, případně jejich části, s jejichž využitím v souladu s návrhem územního plánu souhlasí, a plochy a koridory, případně jejich části dotčené záborem, s jejichž využitím v souladu s návrhem územního plánu z důvodu ochrany zemědělského půdního fondu nesouhlasí. Plochy a koridory, případně jejich části, s jejichž navrženým využitím orgán ochrany zemědělského půdního fondu souhlasí, identifikuje označením, navrženým využitím a odhadem záboru, který je členěn podle tříd ochrany. Plochy a koridory, případně jejich části, s jejichž navrženým využitím orgán ochrany zemědělského půdního fondu nesouhlasí, identifikuje označením a navrženým využitím.

          (4)  Návrh na vymezení zastavěného území orgán ochrany zemědělského půdního fondu buď potvrdí, nebo uvede požadavky na jeho úpravu.

    § 8

    Posuzování návrhu regulačního plánu

          (1)  Orgán ochrany zemědělského půdního fon-du posuzuje návrh regulačního plánu na základě vyhodnocení důsledků při pořizování a zpracování regulačního plánu a odůvodnění návrhu regulačního plánu jako celku z hlediska souladu se zásadami ochrany zemědělského půdního fondu, přičemž vychází zejména z údajů a požadavků na vyhodnocení důsledků při pořizování a zpracování územně plánovací dokumentace podle § 4, 5 a 9.

          (2)  Jedná-li se o návrh zpracovaný ve variantách, orgán ochrany zemědělského půdního fondu posoudí jednotlivé varianty samostatně.

          (3)  Na základě posouzení orgán ochrany zemědělského půdního fondu ve stanovisku podle § 5 odst. 2 zákona uvede jednotlivé pozemky dotčené záborem, případně jejich části, s jejichž využitím v souladu s návrhem regulačního plánu souhlasí, a pozemky, případně jejich části dotčené záborem, s jejichž využitím v souladu s návrhem regulačního plánu z důvodu ochrany zemědělského půdního fondu nesouhlasí. Pozemky, případně jejich části, s jejichž navrženým využitím orgán ochrany zemědělského půdního fondu souhlasí, identifikuje označením, navrženým využitím a odhadem záboru, který je členěn podle tříd ochrany. Pozemky, případně jejich části, s jejichž navrženým využitím orgán ochrany zemědělského půdního fondu nesouhlasí, identifikuje označením a navrženým využitím.

          (4)  Nahrazuje-li regulační plán rozhodnutí o umístění stavby nebo rozhodnutí o změně využití území, orgán ochrany zemědělského půdního fondu posuzuje v rozsahu nahrazovaného rozhodnutí zábor jako odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu podle § 9 zákona.

    § 9

    Společná ustanovení pro obsah a rozsah vyhodnocení důsledků při pořizování a zpracování územně plánovací dokumentace a pro způsob posuzování územně plánovací dokumentace

          (1)  Plochy, případně pozemky vymezené v územně plánovací dokumentaci se vyhodnocují pro celou výměru půdy náležející do zemědělského půdního fondu, která má být dotčena nezemědělskou činností.

          (2)  U ploch těžby nerostů se ve vyhodnocení důsledků při pořizování a zpracování územně plánovací dokumentace uvede
    a)
    informace, zda se jedná o těžbu v dobývacím prostoru nebo mimo dobývací prostor,
    b)
    plánovaný způsob těžby,
    c)
    druh těženého nerostu nebo suroviny a
    d)
    informace, zda po ukončení těžební činnosti bude možná rekultivace na zemědělskou půdu.

          (3)  Vyhodnocení výměry záboru u koridoru se provede vynásobením délky koridoru s odhadovanou šířkou tělesa stavby včetně započtení odhadované průměrné šíře náspů, zářezů a příkopů včetně ostatních součástí stavby. U staveb nadzemního nebo podzemního vedení, k jejichž realizaci je nutný souhlas s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu, se za délku koridoru považuje součet odhadovaných délek vstupních šachet podzemního vedení a součet odhadovaných délek základů stožárů nadzemního vedení.

          (4)  Předpokládaný zábor zemědělského půdního fondu se nevyhodnocuje pro plochy a koridory územních rezerv.

          (5)  Odstavce 1 až 4 a ustanovení § 2 až 8 se použijí obdobně na variantní řešení územně plánovací dokumentace a při aktualizaci nebo změně územně plánovací dokumentace v rozsahu měněných částí.

    § 10

    Obsah a způsob vyhodnocení důsledků při zpracovávání a projednávání návrhů na stanovení dobývacích prostorů

          (1)  Vyhodnocení důsledků při zpracovávání a projednávání návrhů na stanovení dobývacích prostorů žadatel o souhlas s návrhem na stanovení dobývacího prostoru zpracovává pro celou výměru půdy náležející do zemědělského půdního fondu, na které má být dobývací prostor stanoven, včetně jeho oddělených částí a včetně výměry ploch dotčených souvisejícími akcemi; pro účely této vyhlášky se souvisejícími akcemi rozumí odvaly, výsypky, odkaliště, úpravárenské plochy, provozní zařízení, deponie, manipulační pruhy, zařízení staveniště a dopravní napojení.

          (2)  Vyhodnocení důsledků při zpracovávání a projednávání návrhů na stanovení dobývacích prostorů obsahuje textovou část, grafickou část a studii rekultivace.

          (3)  Textová část vyhodnocení důsledků při zpracovávání a projednávání návrhů na stanovení dobývacích prostorů obsahuje
    a)
    výměry pozemků nebo jejich částí, jichž se zábor týká, a jejich celkový součet, členěný na dočasné a trvalé odnětí,
    b)
    výměry pozemků nebo jejich částí podle zařazení do bonitovaných půdně ekologických jednotek a tříd ochrany,
    c)
    údaje z katastru nemovitostí o pozemcích nebo jejich částech, jichž se zábor týká, a to parcelní číslo, katastrální území, výměru, druh pozemku, způsob využití pozemku,
    d)
    údaje o hydrologických a odtokových poměrech a sítích účelových komunikací sloužících k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků,
    e)
    informace o existenci závlah1), odvodnění2) a stavbách k ochraně pozemku před erozní činností vody3),
    f)
    údaje o územním systému ekologické stability,
    g)
    údaje o úložných poměrech na ložisku a způsobu jeho dobývání, jako jsou mocnost suroviny, existence nebilančních bloků, výše hladiny podzemní vody, kóty těžební báze,
    h)
    předběžnou bilanci skrývky,
    i)
    údaje o umístění skrývky a souvisejících akcí,
    j)
    odůvodnění, proč jsou řešení navržená v návrhu na stanovení dobývacího prostoru v území z hlediska ochrany zemědělského půdního fondu nejvýhodnější, a
    k)
    odůvodnění, proč je navržený způsob rekultivace z hlediska ochrany zemědělského půdního fondu nejvýhodnější.

          (4)  Grafická část vyhodnocení důsledků při zpracovávání a projednávání návrhů na stanovení dobývacích prostorů obsahuje
    a)
    snímek katastrální mapy s uvedením čísla parcel a s vyznačením hranic

          1.  navrhovaného dobývacího prostoru,

          2.  bonitovaných půdně ekologických jednotek a tříd ochrany,

          3.  bloků zásob nerostů podle výsledků geologického průzkumu,

          4.  plochy zemědělské půdy pod závlahami1) a plochy zemědělské půdy s vybudovaným odvodněním2) a

          5.  zastavěného území a
    b)
    mapu širšího území v měřítku v podrobnosti nejméně 1 : 10 000 s vyznačením hranic

          1.  navrhovaného dobývacího prostoru,

          2.  chráněného ložiskového území a

          3.  dalších dobývacích prostorů téže suroviny.

          (5)  Studie rekultivace obsahuje
    a)
    informace o způsobu těžby, zejména těžební postupy, kótu těžební báze a výšku hladiny podzemní vody,
    b)
    předběžnou bilanci skrývky a jejího umístění a předběžnou bilanci hlušiny a jejího umístění,
    c)
    údaje o způsobu rekultivace, případně úpravy dobývacího prostoru, nepřichází-li zpětná rekultivace v úvahu, zejména druh pozemku po rekultivaci nebo úpravě,
    d)
    výkres území dotčeného těžbou a souvisejícími akcemi s vyznačenými hranicemi pozemků v měřítku v podrobnosti nejméně 1 : 5 000 s vyznačením navrhovaných způsobů
    rekultivace,
    e)
    podélné a příčné řezy dobývacím prostorem, které charakterizují území po rekultivaci s vyznačením

          1.  nejnižší kóty dosažené povolenou povrchovou těžební činností,

          2.  výše hladiny podzemní vody,

          3.  úrovně terénu po rekultivaci a

          4.  navázání rekultivovaného území na okolní pozemky a
    f)
    informace o předpokládaných následcích hornické činnosti nastalých poklesem terénu v důsledku těžby prováděné hlubinným způsobem.

    Postupy k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu při stavební, těžební a průmyslové činnosti, terénních úpravách a při geologickém a hydrogeologickém průzkumu

    § 11

          (1)  Vyhodnocení důsledků při stavební, těžební a průmyslové činnosti, terénních úpravách, při geologickém a hydrogeologickém průzkumu a při budování, opravách a údržbě nadzemních a podzemních vedení obsahuje textovou část a grafickou část; podkladem pro grafickou část jsou snímky katastrální mapy.

          (2)  Vyhodnocení důsledků při stavební, těžební a průmyslové činnosti, při terénních úpravách a při geologickém a hydrogeologickém průzkumu a při budování, opravách a údržbě nadzemních a podzemních vedení žadatel o souhlas s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu zpracovává pro celou výměru půdy náležející do zemědělského půdního fondu, která má být dotčena záměrem a souvisejícími akcemi. U záměrů, které podléhají povolení podle jiných právních předpisů, se vychází z dokumentace potřebné k vydání povolení záměru.

          (3)  Vyhodnocení důsledků při těžební činnosti žadatel o souhlas s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu zpracovává v závislosti na účelu a způsobu těžby podle odstavců 4 a 5.

          (4)  Vyhodnocení důsledků těžební činnosti žadatel o souhlas s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu zpracovává pro celou výměru půdy náležející do zemědělského půdního fondu, která má být dotčena těžbou, v období deseti let, přičemž nerozhoduje, zda se jedná o těžbu v dobývacím prostoru nebo o těžbu na ložiscích, pro něž se dobývací prostor nestanovuje.

          (5)  Při hlubinném způsobu těžby žadatel o souhlas s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu zpracovává vyhodnocení důsledků při těžební činnosti pro celou výměru půdy náležející do zemědělského půdního fondu, která má být dotčena výstavbou důlních objektů a souvisejícími akcemi a následky hornické činnosti nastalými poklesem terénu v důsledku těžby prováděné hlubinným způsobem, případně z jiných příčin souvisejících s těžební činností.

    § 12

          (1)  Textová část vyhodnocení důsledků při stavební, těžební a průmyslové činnosti, terénních úpravách, při geologickém a hydrogeologickém průzkumu a při budování, opravách a údržbě nadzemních a podzemních vedení obsahuje
    a)
    způsob provádění záměru a souvisejících akcí,
    b)
    zdůvodnění potřeby, funkce a významu záměru a souvisejících akcí,
    c)
    celkové zhodnocení předpokládaných důsledků záměru a souvisejících akcí na zemědělský půdní fond a zdůvodnění, proč je navrhované řešení z hlediska ochrany zemědělského půdního fon-du nejvýhodnější,
    d)
    informaci, zda navrhované řešení vychází z platné územně plánovací dokumentace, případně z návrhů tras nadzemních a podzemních vedení, pozemních komunikací, celostátních drah a vodních cest a jejich součástí opatřených vyjádřením podle § 7 zákona a případně ze schválených návrhů na stanovení dobývacích prostorů opatřených souhlasem s návrhem na stanovení dobývacího prostoru podle § 6 zákona,
    e)
    popis činností související s geologickým a hydrogeologickým průzkumem, jedná-li se o geologický nebo hydrogeologický průzkum,
    f)
    soupis odnímaných pozemků nebo jejich částí v členění podle katastrálního území a podle způsobu odnětí z časového hlediska (trvalé nebo dočasné); soupis se předkládá formou tabulek uvedených jako tabulky 4 a 5 v příloze k této vyhlášce; soupis
    obsahuje

          1.  údaje z katastru nemovitostí o pozemcích nebo jejich částech, kterého se zábor týká, a to parcelní číslo, katastrální území, výměru, druh pozemku, způsob využití pozemku,

          2.  celkové a odnímané výměry pozemků nebo jejich částí,

          3.  údaje o zařazení pozemků do bonitovaných půdně ekologických jednotek a tříd ochrany,

          4.  informace o existenci závlah1), odvodnění2) a stavbách k ochraně pozemku před erozní činností vody3),
    g)
    součet výměry odnímané zemědělské půdy v členění podle katastrálních území a druhu odnětí z časového hlediska (trvalé nebo dočasné) v členění podle bonitovaných půdně ekologických jednotek; součet se předkládá formou tabulky uvedené v příloze k této vyhlášce jako tabulka 6.

          (2)  Jedná-li se o hlubinný způsob těžby, textová část vyhodnocení důsledků při těžební činnosti kromě náležitostí stanovených v odstavci 1 obsahuje dále období předpokládaného vzniku následků hornické činnosti nastalých poklesem terénu v důsledku těžby, rozsah, charakter těchto následků a opatření k jejich zahlazení.

    § 13

          Grafická část vyhodnocení důsledků při stavební, těžební a průmyslové činnosti, terénních úpravách, při geologickém a hydrogeologickém průzkumu a při budování, opravách a údržbě nadzemních a podzemních vedení obsahuje zákres
    a)
    hranic ploch odnímané zemědělské půdy v členění na pozemky odnímané podle způsobu odnětí z časového hlediska (trvalé nebo dočasné),
    b)
    ploch zemědělské půdy pod závlahami1) a ploch zemědělské půdy s vybudovaným odvodněním2),
    c)
    staveb k ochraně pozemku před erozní činností vody3),
    d)
    hranic zastavěného území a zastavitelné plochy, má-li být záměr realizován na této ploše,
    e)
    hranic bonitovaných půdně ekologických jednotek a tříd ochrany,
    f)
    druhů pozemků podle katastru nemovitostí,
    g)
    hranic jednotlivých etap těžby prováděné povrchovým způsobem s určením časového pořadí, případně jednotlivých etap souvisejících akcí, jedná-li se o těžbu, a
    h)
    hranic ploch s následky hornické činnosti nastalých poklesem terénu s uvedením období jejich předpokládaného vzniku, jedná-li se o hlubinný způsob těžby.

    § 14

          (1)  Předběžná bilance skrývky obsahuje
    a)
    parcelní čísla a výměry pozemků, případně jejich částí včetně zákresu na snímku katastrální mapy, na kterých bude provedena skrývka,
    b)
    zákres umístění pedologických sond na snímku katastrální mapy,
    c)
    bilanci skrývky s rozdělením na bilanci svrchních kulturních vrstev půdy a hlouběji uložených zúrodnění schopných zemin a
    d)
    návrh hospodárného využití skrývky.

          (2)  Předběžná bilance skrývky se provádí na základě výsledků pedologického průzkumu.

          (3)  Pokud skrývka nemá být využita při rekultivaci odňatých pozemků, předběžná bilance skrývky obsahuje návrh jejího hospodárného využití především pro zemědělské účely na jiných pozemcích.

          (4)  Návrh hospodárného využití obsahuje uvedení místa deponií skrývky do doby jejího využití a způsob ochrany skrývky před zaplevelením, erozí, odnosem, znečištěním a odcizením.

          (5)  O činnostech souvisejících se skrývkou vede oprávněný ze souhlasu s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu podle § 9 zákona protokol. Do protokolu se zaznamenává objem skrývky, přemístění, rozprostření či jiné využití a uložení skrývky, dále ochrana a ošetřování skrývky v dělení na svrchní kulturní vrstvy půdy a na hlouběji uložené zúrodnění schopné zeminy.

          (6)  Jedná-li se o odnětí zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu, které nevyžaduje souhlas s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu podle § 9 odst. 8 zákona, skrývka a její ochrana se provádí podle odstavců 4 a 5 a podle § 8
    zákona.
    Způsob provádění rekultivace půdy, obsah plánu rekultivace a podklady pro změnu rekultivace

    § 15

          (1)  Oprávněný ze souhlasu s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu podle § 9 zákona provede rekultivaci bezprostředně po ukončení nezemědělského využití zemědělské půdy, přičemž
    a)
    odstraní na pozemcích dotčených nezemědělskou činností dočasné stavby, zařízení a jiné hmotné zbytky po nezemědělské činnosti,
    b)
    provede činnosti a opatření technické a biologické rekultivace plynule v pořadí a rozsahu stanoveném ve schváleném plánu rekultivace a
    c)
    vede po celou dobu provádění rekultivace protokol, v němž zaznamenává použité postupy při rekultivaci, průběh a termíny rekultivačních prací.

          (2)  Po ukončení poslední etapy biologické rekultivace oprávněný ze souhlasu s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu podle § 9 zákona oznámí ukončení rekultivace orgánu ochrany zemědělského půdního fondu, který vydal souhlas s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu, za účelem provedení šetření v terénu a vydání potvrzení o ukončení odnětí zemědělské půdy podle § 11b odst. 2 zákona.

    § 16

          (1)  Plán rekultivace obsahuje
    a)
    popis technické rekultivace a biologické rekultivace,
    b)
    časový postup technické a biologické rekultivace,
    c)
    časový postup etap odnímání pozemků,
    d)
    mapové podklady zpracované na snímku katastrální mapy v měřítku v podrobnosti minimálně 1 : 5 000 s vyznačením údajů podle písmene b) a e), odstavce 2 písm. a) až j) a profily terénu před a po rekultivaci,
    e)
    uvedení cílového druhu pozemku a způsobu využití pozemku po ukončení rekultivace a
    f)
    rozpočet předpokládaných nákladů na provedení rekultivace.

          (2)  Popis technické rekultivace obsahuje
    a)
    informace o skrývce a způsob jejího využití a umístění dočasných deponií,
    b)
    informace o množství vydobyté hlušiny, místo a způsob jejího uložení,
    c)
    cíl a způsob terénních úprav pozemků dotčených záměrem a souvisejícími akcemi včetně rozprostření skrývky,
    d)
    způsob přípravy pozemků pro biologickou rekultivaci,
    e)
    způsob úpravy vodního režimu,
    f)
    meliorační opatření,
    g)
    kóty

          1.  vytěženého prostoru,

          2.  zrekultivovaného terénu a

          3.  výše hladiny podzemní vody,
    h)
    kótu maximální hladiny akumulované vody v případě rekultivace zřízením vodní plochy,
    i)
    způsob úpravy závěrných svahů vytěženého prostoru a způsob jeho napojení na okolní terén,
    j)
    způsob likvidace vybudovaných provozních zařízení a jejich dopravního napojení a
    k)
    řešení dopravního napojení na rekultivované pozemky.

          (3)  Popis biologické rekultivace obsahuje v případě rekultivace
    a)
    na zemědělskou půdu meliorační osevní postup včetně informací o agrotechnických operacích a o intenzitě hnojení, a pokud bude cílovým druhem pozemku trvalý travní porost, též druhové spektrum rostlin použitých k založení porostu,
    b)
    zalesněním počty a plochy jednotlivých druhů dřevin na jednotlivých parcelách v kusech a v hektarech včetně informace o pěstebních a ochranných opatřeních a
    c)
    zřízením vodní plochy údaj o ploše břehových porostů včetně počtu sazenic podle zastoupených druhů rostlin.

    § 17

          Podklady pro změnu rekultivace z titulu ochrany přírody podle § 10 odst. 2 zákona, které se přiloží k žádosti o změnu souhlasu s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu z důvodu změny rekultivace z titulu ochrany přírody, jsou
    a)
    údaje z katastru nemovitostí o pozemcích nebo jejich částech, jichž se navrhovaná změna rekultivace týká, a to parcelní číslo, katastrální území, výměra, druh pozemku, způsob využití pozemku, a jejich zákres na snímku katastrální mapy,
    b)
    srovnávací sestavení parcel, došlo-li k přečíslování pozemků od doby vydání souhlasu s odnětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu podle § 9 zákona,
    c)
    výpočet výše odvodů, o kterou se dosud placené odvody sníží, a výše odvodů, která má být i nadále placena,
    d)
    plán rekultivace upravený v důsledku změny rekultivace,
    e)
    údaje o hospodárném využití skrývky z pozemků nebo jejich částí, na kterých v důsledku změny plánu rekultivace nebude rekultivace provedena,
    f)
    výpočet procentního podílu plochy měněné na základě změny plánu k ploše řešené původně schváleným plánem rekultivace,
    g)
    vyjádření orgánu ochrany přírody o záměru vyhlášení registrovaného významného krajinného prvku nebo přechodně chráněné plochy,
    h)
    zákres hranic bonitovaných půdně ekologických jednotek s vyznačením tříd ochrany.

    § 18

    Společná ustanovení

          (1)  Je-li pro postupy podle zákona a této vyhlášky vyžadován údaj o zařazení pozemků do bonitované půdně ekologické jednotky, případně do tříd ochrany a dotčený pozemek není bonitován, použije se bonitovaná půdně ekologická jednotka přiřazená jeho nejbližšímu pozemku. Pokud nebonitovaný pozemek sousedí s více bonitovanými pozemky, použije se bonitovaná půdně ekologická jednotka přiřazená pozemku, s nímž má nebonitovaný pozemek nejdelší hranici.

          (2)  Pro účely stanovení základní ceny zemědělského pozemku, který není bonitován, se vychází z průměrné základní ceny v Kč za m2 zemědělských pozemků v daném katastrálním území, uvedené ve vyhlášce o stanovení seznamu katastrálních území s přiřazenými průměrnými základními cenami zemědělských pozemků5).

    § 19

    Přechodná ustanovení

          (1)  Jestliže bylo podle stavebního zákona vyžádáno stanovisko podle § 5 odst. 2 zákona přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky a územně plánovací dokumentace, k níž bylo stanovisko vyžádáno, nebyla vydána přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, použije se na postupy podle § 5 odst. 2 zákona ohledně územně plánovací dokumentace vyhláška č. 13/1994 Sb., kterou se upravují některé podrobnosti ochrany zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů.

          (2)  V řízení podle § 6 odst. 2 zákona zahájeném přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky se vyhodnocení důsledků a studie rekultivace posuzuje podle vyhlášky č. 13/1994 Sb., kterou se upravují některé podrobnosti ochrany zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů.

          (3)  V řízení podle § 9 odst. 8 zákona zahájeném přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky se vyhodnocení důsledků a plán rekultivace posuzuje podle vyhlášky č. 13/1994 Sb., kterou se upravují některé podrobnosti ochrany zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů.

    § 20

    Zrušovací ustanovení

          Zrušují se:

      1.  Vyhláška č. 13/1994 Sb., kterou se upravují některé podrobnosti ochrany zemědělského půdního fondu.

      2.  Část druhá vyhlášky č. 153/2016 Sb., o stanovení podrobností ochrany kvality zemědělské půdy a o změně vyhlášky č. 13/1994 Sb., kterou se upravují některé podrobnosti ochrany zemědělského půdního fondu.

    § 21

    Účinnost

          Tato vyhláška nabývá účinnosti patnáctým dnem po jejím vyhlášení.




    Ministr:


    Mgr. Brabec v. r.

    Příloha k vyhlášce č. 271/2019 Sb.


    ––––––––––––––––––––
    1)
    § 2 odst. 1 až 3 vyhlášky č. 225/2002 Sb., o podrobném vymezení staveb k vodohospodářským melioracím pozemků a jejich částí a způsobu a rozsahu péče o ně.
    2)
    § 2 odst. 4 až 6 vyhlášky č. 225/2002 Sb.
    3)
    § 2 odst. 7 vyhlášky č. 225/2002 Sb.
    4)
    Vyhláška č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti, ve znění pozdějších předpisů.
    5)
    Vyhláška č. 298/2014 Sb., o stanovení seznamu katastrálních území s přiřazenými průměrnými základními cenami zemědělských pozemků, ve znění pozdějších předpisů.
    pošli emailem
    vytiskni zákon

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc květen 2025
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Neoprávněné přijímání vkladů – II. část
    • Základní kapitál
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Byznys a paragrafy, díl 12.: Právní Due Diligence
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • 10 otázek pro ... Jana Havla
    • Společné jmění manželů
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde

    Soudní rozhodnutí

    Zastavení exekuce

    Co se rozumí exekucí, jejíž zastavení by odporovalo dobrým mravům, není v soudní praxi dosud vymezeno. S ohledem na znění ustanovení § 55 odst. 9 EŘ jako celku a zjevný záměr...

    Základní kapitál

    Neurčí-li společenská smlouva jinak, pak neudělí-li valná hromada souhlas podle § 222 z. o. k. a nestanoví-li „dodatečnou“ lhůtu pro převzetí vkladové povinnosti osobou, jíž byl...

    Vrácení věci státnímu zástupci k došetření

    Odsouzení pachatele trestné činnosti je primárně věcí státního zastupitelství (viz čl. 80 Ústavy). Je to státní zastupitelství, kdo nese odpovědnost za to, aby soudu předložená...

    Skladování

    V případě skladování ujednaného na dobu neurčitou je skladovatel povinen vydat skladovanou věc na základě požadavku ukladatele učiněného kdykoli v průběhu skladování. Povinnost...

    Společné jmění manželů

    Uzavřel-li jen jeden manžel bez souhlasu druhého s třetí osobou smlouvu vztahující se k věci týkající se jejich společného jmění a opomenutý manžel v souladu s § 714 odst. 2 o. z....

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.