epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné

    ZÁKON ze dne 16. března 2016 o evidenci tržeb

    Sbírka:  112/2016 | Částka:  43/2016
    13.4.2016

    Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE

    112

    ZÁKON
    ze dne 16. března 2016
    o evidenci tržeb






          Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:


    ČÁST PRVNÍ

    ÚVODNÍ USTANOVENÍ

    § 1

    Předmět úpravy

          Tento zákon upravuje práva, povinnosti a postupy uplatňované při evidenci tržeb a postupy s nimi související.

    § 2

    Výkon působnosti

          (1)  Působnost podle tohoto zákona vykonávají orgány Finanční správy České republiky.

          (2)  Působnost k prověřování plnění povinností při evidenci tržeb mají také orgány Celní správy České republiky.



    ČÁST DRUHÁ

    EVIDENCE TRŽEB

    HLAVA I

    SUBJEKT A PŘEDMĚT EVIDENCE TRŽEB

    § 3

    Určení subjektu a předmětu evidence tržeb

          (1)  Subjektem evidence tržeb je poplatník
    a)
    daně z příjmů fyzických osob a
    b)
    daně z příjmů právnických osob.

          (2)  Předmětem evidence tržeb jsou evidované tržby poplatníka.

    HLAVA II

    EVIDOVANÁ TRŽBA

    § 4

    Vymezení evidované tržby

          (1)  Evidovanou tržbou je platba, která splňuje formální náležitosti pro evidovanou tržbu a která zakládá rozhodný příjem.

          (2)  Evidovanou tržbou je také platba, která splňuje formální náležitosti pro evidovanou tržbu a je
    a)
    určena k následnému čerpání nebo zúčtování, které zakládají rozhodný příjem, nebo
    b)
    následným čerpáním nebo zúčtováním té platby, která zakládá rozhodný příjem.

    § 5

    Formální náležitosti pro evidovanou tržbu

          Formální náležitosti pro evidovanou tržbu splňuje platba poplatníkovi, která je uskutečněna
    a)
    v hotovosti,
    b)
    bezhotovostním převodem peněžních prostředků, k němuž dává příkaz plátce prostřednictvím příjemce, kterým je poplatník, který má tržbu evidovat,
    c)
    šekem,
    d)
    směnkou,
    e)
    v jiných formách, které mají charakter obdobný formám podle písmen a) až d), nebo
    f)
    započtením kauce nebo obdobné jistoty složené některým ze způsobů platby podle písmen a) až e).

    § 6

    Rozhodný příjem

          (1)  Rozhodným příjmem se pro účely tohoto zákona rozumí
    a)
    u poplatníka daně z příjmů fyzických osob příjem ze samostatné činnosti, která je podnikáním, s výjimkou příjmu, který

          1.  není předmětem daně z příjmů,

          2.  je z hlediska obvykle přijímaných tržeb ojedinělý nebo

          3.  podléhá dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně, nebo
    b)
    u poplatníka daně z příjmů právnických osob příjem z činnosti, která je podnikáním, s výjimkou příjmu, který

          1.  není předmětem daně z příjmů,

          2.  je z hlediska obvykle přijímaných tržeb ojedinělý,

          3.  podléhá dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně nebo

          4.  podléhá dani ze samostatného základu daně.

          (2)  Příjmy podle odstavce 1 jsou u poplatníka, který je účetní jednotkou, příjmy podle zákona o daních z příjmů, které by poplatník měl, pokud by nebyl účetní jednotkou.

          (3)  Pro účely tohoto zákona je rozhodným příjmem veřejné obchodní společnosti a komanditní společnosti také příjem veřejné obchodní společnosti a komanditní společnosti, který je předmětem daně z příjmů u jejího společníka. Tento příjem není pro účely tohoto zákona příjmem tohoto společníka.

    § 7

    Storno a opravy

          Vrací-li se evidovaná tržba nebo provádí-li se její opravy, použijí se ustanovení týkající se evidence tržeb obdobně s tím rozdílem, že je tato tržba evidována jako záporná.

    § 8

    Nepřímé zastoupení

          Jedná-li poplatník svým jménem na účet jiného poplatníka, je povinen evidovat tržbu ten, kdo jedná svým jménem na účet jiného.

    § 9

    Pověření k evidování tržeb

          (1)  Poplatník, kterému tržba plyne, může pověřit evidováním tržby jiného poplatníka, aby za něj tuto tržbu evidoval.

          (2)  Plyne-li jedna evidovaná tržba více poplatníkům, mohou tito poplatníci pověřit jednoho z nich, aby za ně tuto tržbu evidoval.

          (3)  Poplatník, který je k evidování tržby pověřen, má povinnost evidovat tržby poplatníka, který ho k evidování tržby pověřil.

          (4)  Poplatník, který k evidování tržeb pověřil jiného poplatníka, se pověřením nezbavuje odpovědnosti za důsledky spojené s porušením povinností podle tohoto zákona.


    HLAVA III

    TRŽBY EVIDOVANÉ VE ZJEDNODUŠENÉM REŽIMU A TRŽBY VYLOUČENÉ Z EVIDENCE TRŽEB

    § 10

    Tržby ve zjednodušeném režimu

          (1)  Ve zjednodušeném režimu se mohou evidovat tržby z prodeje zboží a služeb na palubě dopravních prostředků při pravidelné hromadné přepravě osob podle zákona upravujícího daň z přidané hodnoty.

          (2)  Ve zjednodušeném režimu se mohou evidovat také tržby, jejichž evidování běžným způsobem by znemožnilo nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti, ze které tyto tržby plynou. Tyto tržby stanoví nařízením vláda.

    § 11

    Povolení pro evidování tržby ve zjednodušeném režimu

          (1)  Správce daně vydá na základě žádosti poplatníka povolení pro evidování tržby ve zjednodušeném režimu, pokud by evidování dané tržby běžným způsobem znemožnilo nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti tohoto poplatníka, ze které tato tržba plyne.

          (2)  V žádosti poplatník uvede důvody, které svědčí pro naplnění podmínek pro vydání povolení, a tržby, na které se má povolení vztahovat.

          (3)  Správce daně o žádosti rozhodne ve lhůtě 15 dnů ode dne jejího podání. V povolení správce daně uvede tržby, na které se povolení vztahuje.

          (4)  Byla-li žádost zamítnuta, lze novou žádost podat nejdříve po 60 dnech ode dne oznámení o nabytí právní moci zamítavého rozhodnutí. V této nové žádosti je poplatník povinen uvést jiné důvody než ty, které již obsahovala žádost původní, jinak bude nová žádost odložena. O odložení žádosti musí být žadatel vyrozuměn.

          (5)  Přestanou-li být splňovány podmínky pro vydání povolení, je držitel povolení povinen tuto skutečnost oznámit správci daně do 15 dnů ode dne, ve kterém tato skutečnost nastala.

          (6)  Správce daně zruší povolení, zjistí-li, že pominuly podmínky pro jeho vydání.

    § 12

    Tržby vyloučené z evidence tržeb

          (1)  Evidovanou tržbou nejsou tržby
    a)
    státu,
    b)
    územního samosprávného celku,
    c)
    příspěvkové organizace,
    d)
    České národní banky,
    e)
    držitele poštovní licence.

          (2)  Evidovanou tržbou nejsou také tržby
    a)
    banky, včetně zahraniční banky,
    b)
    spořitelního a úvěrního družstva,
    c)
    pojišťovny a zajišťovny,
    d)
    investiční společnosti a investičního fondu,
    e)
    obchodníka s cennými papíry,
    f)
    centrálního depozitáře,
    g)
    penzijní společnosti,
    h)
    penzijního fondu,
    i)
    z podnikání v energetických odvětvích na základě licence udělené podle energetického zákona,
    j)
    z podnikání na základě povolení krajského úřadu podle zákona o vodovodech a kanalizacích.

          (3)  Evidovanou tržbou nejsou také tržby
    a)
    uskutečněné do přidělení daňového identifikačního čísla a během 10 dní následujících po jeho přidělení,
    b)
    z poštovních služeb a zboží a služeb poskytovaných v přímé souvislosti s nimi,
    c)
    ze vztahu souvisejícího s pracovněprávním nebo obdobným vztahem,
    d)
    ze stravování a ubytování žákům a studentům poskytovaného školou, vysokou školou nebo školským zařízením,
    e)
    z jízdného nebo související platby hrazených v dopravních prostředcích při pravidelné hromadné přepravě osob,
    f)
    na palubě letadel,
    g)
    z osobní železniční přepravy,
    h)
    z drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatníků,
    i)
    z prodeje zboží či služeb prostřednictvím prodejního automatu,
    j)
    z provozování veřejných toalet.

          (4)  Evidovanou tržbou nejsou také tržby, jejichž evidování běžným způsobem by znemožnilo nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti, ze které tato tržba plyne, pokud tuto překážku nelze odstranit evidováním tržeb ve zjednodušeném režimu. Tyto tržby stanoví nařízením vláda.


    HLAVA IV

    POVINNOSTI POPLATNÍKA

    Díl 1

    Autentizační údaje a certifikát pro evidenci tržeb

    § 13

    Žádost o autentizační údaje

          (1)  Poplatník je povinen před přijetím první evidované tržby podat žádost o autentizační údaje.

          (2)  Autentizační údaje slouží k přístupu na společné technické zařízení správce daně umožňující poplatníkovi správu certifikátu pro evidenci tržeb a údajů pro správu evidence tržeb.

          (3)  Žádost může podat poplatník nebo jeho zástupce oprávněný současně k převzetí autentizačních údajů pouze
    a)
    prostřednictvím společného technického zařízení správce daně datovou zprávou s ověřenou identitou této osoby způsobem, kterým se lze přihlásit do její datové schránky, a to ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně, nebo
    b)
    ústně do protokolu, a to u kteréhokoliv věcně příslušného správce daně.

    § 14

    Přidělení a používání autentizačních údajů

          (1)  Požádal-li poplatník o autentizační údaje způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky, správce daně je přidělí poplatníkovi prostřednictvím této datové schránky bez zbytečného odkladu.

          (2)  Podal-li poplatník žádost o autentizační údaje ústně do protokolu, správce daně je přidělí poplatníkovi v rámci tohoto jednání.

          (3)  Správce daně zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup podmínky a postup pro přístup na společné technické zařízení správce daně umožňující poplatníkovi správu certifikátu pro evidenci tržeb a údajů pro správu evidence tržeb.

    § 15

    Certifikát pro evidenci tržeb

          Správce daně umožní prostřednictvím společného technického zařízení poplatníkovi na základě autentizačních údajů získat 1 nebo více certifikátů pro evidenci tržeb, které slouží k autentizaci datových zpráv.

    § 16

    Ochrana autentizačních údajů a certifikátu pro evidenci tržeb

          Poplatník je povinen zacházet s autentizačními údaji a certifikátem pro evidenci tržeb tak, aby nemohlo dojít k jejich zneužití.


    Díl 2

    Oznamovací povinnost

    § 17

    Údaje o provozovnách

          (1)  Poplatník je povinen prostřednictvím společného technického zařízení správce daně před získáním certifikátu pro evidenci tržeb oznámit údaje o provozovnách, prostřednictvím kterých provádí činnosti, z nichž plynou evidované tržby, nebo v nichž přijímá evidované tržby. Údaji o provozovnách se rozumí také údaje o internetových stránkách, na kterých jsou nabízeny zboží nebo služby.

          (2)  Dojde-li ke změně údajů o provozovnách, je poplatník povinen tuto změnu oznámit správci daně do 15 dnů ode dne, kdy změna nastala, nejpozději však před uskutečněním první evidované tržby v provozovně, které se změna týká. Toto oznámení lze podat pouze prostřednictvím společného technického zařízení správce daně.


    Díl 3

    Evidenční povinnost

    Oddíl 1

    Evidence tržeb běžným způsobem

    § 18

    Obsah evidenční povinnosti

          (1)  Poplatník je povinen nejpozději při uskutečnění evidované tržby
    a)
    zaslat datovou zprávou údaje o této evidované tržbě správci daně a
    b)
    vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne.

          (2)  Uskutečněním evidované tržby je
    a)
    přijetí evidované tržby, nebo
    b)
    vydání příkazu k jejímu provedení, pokud byl tento příkaz vydán dříve.

          (3)  Zaslání údajů o evidované tržbě není podáním.

          (4)  Údaje o evidované tržbě lze zaslat pouze na společné technické zařízení určené správcem daně ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně způsobem umožňujícím dálkový přístup.

    § 19

    Rozsah zasílaných údajů

          (1)  Údajem o evidované tržbě zasílaným datovou zprávou je
    a)
    daňové identifikační číslo poplatníka,
    b)
    označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna,
    c)
    označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována,
    d)
    pořadové číslo účtenky,
    e)
    datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
    f)
    celková částka tržby,
    g)
    bezpečnostní kód poplatníka,
    h)
    podpisový kód poplatníka,
    i)
    údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.

          (2)  Údajem o evidované tržbě zasílaným datovou zprávou je také
    a)
    celková částka plateb určených k následnému čerpání nebo zúčtování,
    b)
    celková částka plateb, které jsou následným čerpáním nebo zúčtováním platby,
    c)
    daňové identifikační číslo poplatníka, který pověřil evidováním této tržby poplatníka, který tržbu eviduje,
    d)
    základ daně z přidané hodnoty a daň podle sazeb daně z přidané hodnoty,
    e)
    celková částka v režimu daně z přidané hodnoty pro cestovní službu,
    f)
    celková částka v režimu daně z přidané hodnoty pro prodej použitého zboží.

          (3)  Způsob tvorby podpisového kódu poplatníka a bezpečnostního kódu poplatníka stanoví Ministerstvo financí vyhláškou.

    § 20

    Údaje na účtence

          (1)  Poplatník je na účtence povinen uvádět
    a)
    fiskální identifikační kód,
    b)
    své daňové identifikační číslo,
    c)
    označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna,
    d)
    označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována,
    e)
    pořadové číslo účtenky,
    f)
    datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
    g)
    celkovou částku tržby,
    h)
    bezpečnostní kód poplatníka,
    i)
    údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.

          (2)  Údajem o evidované tržbě uváděným na účtence je také daňové identifikační číslo poplatníka, který pověřil evidováním této tržby poplatníka, který tržbu eviduje.

          (3)  Nemá-li poplatník povinnost uvádět na účtence fiskální identifikační kód, je povinen na účtence uvádět svůj podpisový kód.

    § 21

    Doba odezvy

          (1)  Dobou odezvy se rozumí časový úsek mezi pokusem o odeslání údajů o evidované tržbě z pokladního zařízení poplatníka a přijetím fiskálního identifikačního kódu na pokladním zařízení poplatníka.

          (2)  Mezní dobu odezvy nastaví poplatník pro pokladní zařízení delší než 2 sekundy podle druhu a způsobu vykonávané činnosti tak, aby se jejím stanovením nemařil průběh evidence tržeb vzhledem k druhu a kvalitě připojení k veřejné datové síti.

    § 22

    Postup při překročení mezní doby odezvy

          Dojde-li při evidování tržby k překročení mezní doby odezvy, poplatník
    a)
    je povinen údaje o evidované tržbě zaslat datovou zprávou správci daně bezodkladně po pominutí příčiny, která vedla k překročení mezní doby odezvy, nejpozději však do 48 hodin od uskutečnění evidované tržby a
    b)
    není povinen na účtence uvádět fiskální identifikační kód.


    Oddíl 2

    Evidence tržeb ve zjednodušeném režimu

    § 23

    Evidenční povinnost ve zjednodušeném režimu

          Při plnění evidenční povinnosti ve zjednodušeném režimu se postupuje obdobně jako při plnění evidenční povinnosti v běžném režimu s tím, že poplatník
    a)
    je povinen údaje o evidované tržbě zaslat datovou zprávou správci daně nejpozději do 5 dnů od uskutečnění evidované tržby a
    b)
    není povinen na účtence uvádět fiskální identifikační kód.


    HLAVA V

    PRAVOMOC ORGÁNU PŘÍSLUŠNÉHO K PROVĚŘOVÁNÍ PLNĚNÍ POVINNOSTÍ

    § 24

    Prověřování plnění povinností při evidenci tržeb

          (1)  Orgán příslušný k prověřování plnění povinností při evidenci tržeb může za účelem zjištění plnění povinností uložených tímto zákonem provádět kontrolní nákup.

          (2)  Pro účely evidence tržeb se při kontrolním nákupu na jednání poplatníka a orgánu příslušného k prověřování plnění povinností při evidenci tržeb hledí jako na uzavření smlouvy.

          (3)  Neodporuje-li to povaze předmětu kontrolního nákupu nebo není-li způsobena poplatníkovi majetková újma, lze od smlouvy, která byla uzavřena jednáním při kontrolním nákupu, odstoupit.


    ČÁST TŘETÍ

    INFORMAČNÍ POVINNOSTI

    § 25

    Informační povinnost poplatníka

          (1)  Poplatník je povinen mít na místě, kde se běžně uskutečňují evidované tržby, umístěno informační oznámení, které je dostatečně viditelné a čitelné, pokud to nevylučuje povaha věci. Informační oznámení je poplatník povinen umístit na internetové stránky, na kterých jsou nabízeny zboží nebo služby.

          (2)  Obsahem informačního oznámení je
    a)
    text ve znění ˙Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.˙, eviduje-li poplatník v daném pokladním místě tržby v běžném režimu, nebo
    b)
    text ve znění ˙Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu, tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů.˙, eviduje-li poplatník v daném pokladním místě tržby ve zjednodušeném režimu.

    § 26

    Informační povinnost správce daně

          (1)  Správce daně poskytuje poplatníkovi informace shromažďované na společném technickém zařízení správce daně způsobem umožňujícím dálkový přístup.

          (2)  Správce daně zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup
    a)
    rozsah a členění informací poskytovaných podle odstavce 1 a
    b)
    podmínky a postup pro poskytnutí informací podle odstavce 1.

    § 27

    Ověření účtenky u správce daně

          (1)  Správce daně umožní způsobem umožňujícím dálkový přístup každému ověřit, zda byly údaje o dané tržbě zaslány správci daně.

          (2)  Správce daně zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup podmínky a postup pro poskytnutí informací podle odstavce 1.


    ČÁST ČTVRTÁ

    SPRÁVNÍ DELIKTY

    § 28

    Přestupky

          (1)  Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že závažným způsobem úmyslně ztíží nebo zmaří evidenci tržeb.

          (2)  Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu do 500 000 Kč.

    § 29

    Správní delikty právnických a podnikajících fyzických osob

          (1)  Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí správního deliktu tím, že závažným způsobem ztíží nebo zmaří evidenci tržeb.

          (2)  Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí správního deliktu tím, že jako osoba, která eviduje tržby, poruší povinnost
    a)
    zaslat datovou zprávou údaje o evidované tržbě správci daně,
    b)
    vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne,
    c)
    umístit informační oznámení,
    d)
    zacházet s autentizačními údaji nebo certifikátem pro evidenci tržeb tak, aby nemohlo dojít k jejich zneužití.

          (3)  Za správní delikt se uloží pokuta
    a)
    do 500 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 nebo 2 písm. a) nebo b),
    b)
    do 50 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 2 písm. c) nebo d).

    § 30

    Společná ustanovení ke správním deliktům

          (1)  Správní delikt podle tohoto zákona projednává
    a)
    finanční úřad, nebo
    b)
    celní úřad.

          (2)  Správní delikt projednává ten orgán, který provádí nebo provedl prověřování plnění povinností podle tohoto zákona.

          (3)  Právnická osoba a podnikající fyzická osoba za správní delikt neodpovídá, prokáže-li, že vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení právní povinnosti zabránila.

          (4)  Odpovědnost za správní delikt zaniká, jestliže správní orgán o něm nezahájil řízení do 1 roku ode dne, kdy se o něm dozvěděl, nejpozději však do 3 let ode dne, kdy byl spáchán.

          (5)  Pokuta je splatná do 30 dnů ode dne nabytí právní moci rozhodnutí, jímž byla uložena.

          (6)  Příjem z pokut je příjmem státního rozpočtu.
    ČÁST PÁTÁ

    OPATŘENÍ K VYNUCENÍ NÁPRAVY

    § 31

    Uzavření provozovny a pozastavení výkonu činnosti

          (1)  Zjistí-li orgán příslušný k prověřování plnění povinností při evidenci tržeb zvlášť závažné porušení povinnosti zasílat údaje o evidované tržbě nebo vydávat účtenky, nařídí okamžité
    a)
    uzavření provozovny nebo
    b)
    pozastavení výkonu činnosti, při které dochází k evidenci tržeb.

          (2)  Orgán příslušný k prověřování plnění povinností při evidenci tržeb zruší rozhodnutím opatření podle odstavce 1 bez zbytečného odkladu poté, co poplatník prokáže, že pominul důvod, pro který bylo toto opatření nařízeno. Proti rozhodnutí o zrušení opatření podle odstavce 1 se nelze odvolat.

          (3)  Výkon uzavření provozovny nebo pozastavení výkonu činnosti provede orgán, který opatření uložil, vyvěšením rozhodnutí o tomto opatření na vhodném a zvenčí viditelném místě u přístupového místa do provozovny. Je-li více přístupových míst do provozovny, vyvěsí se rozhodnutí u všech těchto přístupových míst.

          (4)  Opatřením podle odstavce 1 nesmí být znemožněn výkon veřejné moci.


    ČÁST ŠESTÁ

    ZÁVAZNÉ POSOUZENÍ

    § 32

    Závazné posouzení o určení evidované tržby

          (1)  Správce daně vydá na žádost poplatníka rozhodnutí o závazném posouzení o určení evidované tržby.

          (2)  Předmětem závazného posouzení je určení, zda je platba evidovanou tržbou nebo zda platba může být evidována ve zjednodušeném režimu.

          (3)  V žádosti o vydání rozhodnutí o závazném posouzení poplatník uvede
    a)
    popis platby, která má podléhat posouzení, a
    b)
    návrh výroku rozhodnutí o závazném posouzení.


    ČÁST SEDMÁ

    SPOLEČNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

    § 33

    Vztah k daňovému řádu

          Nestanoví-li tento zákon jinak, postupuje se při řízení a jiném postupu týkajícím se evidence tržeb podle daňového řádu s výjimkou správních deliktů.

    § 34

    Spolupráce orgánů veřejné moci

          Zjistí-li orgán veřejné moci při výkonu své působnosti porušení tohoto zákona, oznámí tuto skutečnost orgánu příslušnému k prověřování plnění povinností.

    § 35

    Účtenková loterie

          (1)  Česká republika může pořádat účtenkovou loterii o věcné nebo peněžní ceny, které se lze zúčastnit pouze na základě zaslání účtenky nebo údaje povinně uváděného na účtence.

          (2)  Příslušnou organizační složkou státu k pořádání účtenkové loterie je Ministerstvo financí.

          (3)  Výdaje na pořádání účtenkové loterie, na peněžní ceny a na pořízení věcné ceny se hradí ze státního rozpočtu.

          (4)  Na účtenkovou loterii se nepoužije zákon upravující provozování hazardních her.

    § 36

    Vztah k cizímu právu

          Evidovanou tržbou není také tržba poplatníka, který je povinen tuto tržbu evidovat srovnatelným způsobem podle práva státu, se kterým má Česká republika uzavřenou platnou a účinnou mezinárodní smlouvu o výměně informací, na základě které lze získávat srovnatelné informace o evidovaných tržbách.

    § 37

    Dočasně vyloučené tržby

          (1)  Evidovanými tržbami dočasně nejsou
    a)
    ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do konce třetího kalendářního měsíce ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona všechny tržby, s výjimkou ubytovacích a stravovacích služeb uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 55 a 56,
    b)
    od prvního dne čtvrtého kalendářního měsíce ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do konce patnáctého kalendářního měsíce ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona všechny tržby, s výjimkou

          1.  ubytovacích a stravovacích služeb uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 55 a 56 a

          2.  velkoobchodu a maloobchodu uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 45.1, 45.3, 45.4, pokud jde o obchod, 46 a 47,
    c)
    od prvního dne šestnáctého kalendářního měsíce ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do konce osmnáctého kalendářního měsíce ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona všechny tržby

          1.  z výroby textilií, oděvů, usní a souvisejících výrobků, zpracování dřeva, výroby dřevěných, korkových, proutěných a slaměných výrobků kromě nábytku a výroby papíru a výrobků z papíru uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 13 až 17,

          2.  z výroby mýdel a detergentů, čisticích a lešticích prostředků, parfémů a toaletních přípravků uvedených v klasifikaci NACE pod kódem 20.4,

          3.  z výroby pryžových a plastových výrobků a výroby ostatních nekovových minerálních výrobků uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 22 a 23,

          4.  z výroby kovových konstrukcí a kovodělných výrobků, kromě strojů a zařízení, uvedených v klasifikaci NACE pod kódem 25,

          5.  z výroby nábytku a ostatního zpracovatelského průmyslu uvedených v klasifikaci NACE pod kódy 31 a 32,

          6.  z opravy a instalace strojů a zařízení uvedených v klasifikaci NACE pod kódem 33,

          7.  ze specializovaných stavebních činností uvedených v klasifikaci NACE pod kódem 43,

          8.  z oprav počítačů a výrobků pro osobní potřebu a převážně pro domácnost uvedených v klasifikaci NACE pod kódem 95 a

          9.  z poskytování ostatních osobních služeb uvedených v klasifikaci NACE pod kódem 96.

          (2)  Klasifikací NACE se pro účely tohoto zákona rozumí klasifikace ekonomických činností uvedená v nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1893/2006 ze dne 20. prosince 2006, kterým se zavádí statistická klasifikace ekonomických činností NACE Revize 2 a kterým se mění nařízení Rady (EHS) č. 3037/90 a některá nařízení ES o specifických statistických oblastech, v platném znění.

          (3)  Vláda může stanovit nařízením, že některé tržby nejsou ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona dočasně evidovanými tržbami.


    ČÁST OSMÁ

    ÚČINNOST

    § 38

          Tento zákon nabývá účinnosti prvním dnem osmého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení, s výjimkou ustanovení § 10 až 17 a § 32, která nabývají účinnosti prvním dnem pátého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.




    v z. Jermanová v. r.




    Zeman v. r.


    Sobotka v. r.
    pošli emailem
    vytiskni zákon

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • 10 otázek pro ... Filipa Seiferta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Škoda a identifikace poškozeného (exkluzivně pro předplatitele)

    Reflexní škoda je odvozená od škody vzniklé na majetku obchodní společnosti, tudíž existence škody na majetku společníka či akcionáře je závislá na existenci škody na majetku...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.