epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné

    Zákon ze dne 27. října 2000, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů

    Sbírka:  442/2000 | Částka:  123/2000
    22.12.2000

    Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE

    442

    ZÁKON
    ze dne 27. října 2000,
    kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance,
    ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 166/1993 Sb.,
    o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů






          Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:


    ČÁST PRVNÍ

    Změna zákona o České národní bance

    Čl. I

          Zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění zákona č. 60/1993 Sb. a zákona č. 15/1998 Sb., se mění takto:

          1.  V § 1 odst. 2 se za slova ,,právnickou osobou" vkládají slova ,, , která má postavení veřejnoprávního subjektu,".

          2.  V § 1 odstavec 3 včetně poznámky pod čarou č. 1) zní:

          ,,(3)  České národní bance jsou svěřeny kompetence správního úřadu v rozsahu stanoveném tímto zákonem a zvláštními právními předpisy.1)

    ––––––––––––––––––––

    1)
    Například zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 219/1995 Sb., devizový zákon.".

          3.  V § 1 odstavec 4 zní:

          ,,(4)  Česká národní banka hospodaří samostatně s odbornou péčí s majetkem, který jí byl svěřen státem.".

          4.  § 2 zní:

    ,,§ 2

          (1)  Hlavním cílem České národní banky je zabezpečovat cenovou stabilitu. Pokud tím není dotčen její hlavní cíl, Česká národní banka podporuje obecnou hospodářskou politiku vlády vedoucí k udržitelnému hospodářskému růstu. Česká národní banka jedná v souladu se zásadou otevřeného tržního hospodářství.

          (2)  V souladu se svým hlavním cílem Česká národní banka
    a)
    určuje měnovou politiku,
    b)
    vydává bankovky a mince,
    c)
    řídí peněžní oběh, platební styk a zúčtování bank, pečuje o jejich plynulost a hospodárnost a podílí se na zajištění bezpečnosti, spolehlivosti a efektivnosti platebních systémů a na jejich rozvoji,
    d)
    vykonává bankovní dohled nad činností bank, poboček zahraničních bank a konsolidačních celků, jejichž součástí je banka se sídlem v České republice, a pečuje o bezpečné fungování a účelný rozvoj bankovního systému v České republice,
    e)
    provádí další činnosti podle tohoto zákona a podle zvláštních právních předpisů.1)

          (3)  Česká národní banka při plnění svých úkolů spolupracuje s ústředními bankami jiných zemí, orgány dohledu nad bankami a finančními trhy jiných zemí a s mezinárodními finančními organizacemi a mezinárodními organizacemi zabývajícími se dohledem nad bankami a finančními trhy.".

          5.  V § 3 odstavec 1 zní:

          ,,(1)  Česká národní banka je povinna podávat Poslanecké sněmovně nejméně dvakrát ročně k projednání zprávu o měnovém vývoji. Usnese-li se na tom Poslanecká sněmovna, Česká národní banka předloží nejpozději do 30 dnů mimořádnou zprávu o měnovém vývoji. V usnesení Poslanecké sněmovny musí být uvedeno, co má mimořádná zpráva obsahovat.".

          6.  V § 3 se za odstavec 1 vkládají nové odstavce 2, 3 a 4, které včetně poznámky pod čarou č. 1a) znějí:

          ,,(2)  Zprávu o měnovém vývoji předkládá Poslanecké sněmovně guvernér České národní banky, který je v tomto případě oprávněn účastnit se schůze Poslanecké sněmovny a musí mu být uděleno slovo.1a)

          (3)  Poslanecká sněmovna zprávu o měnovém vývoji vezme na vědomí nebo si vyžádá její doplnění.

          (4)  Vyžádá-li si sněmovna doplnění zprávy, je Česká národní banka povinna do 6 týdnů předložit zprávu doplněnou podle požadavku Poslanecké sněmovny.

    ––––––––––––––––––––

    1a)
    § 52 odst. 2 zákona č. 90/1990 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.".

    Dosavadní odstavce 2 až 5 se označují jako odstavce 5 až 8.

          7.  V § 5 odst. 2 písmeno b) zní:

    ,,b)  schvaluje rozpočet pro činnosti vykonávané při zabezpečování hlavního cíle České národní banky a sestavuje návrh provozního a investičního rozpočtu,".

          8.  V § 5 odst. 2 písmeno e) zní:

    ,,e)  vykonává práva a povinnosti vyplývající z pracovněprávních vztahů vůči zaměstnancům České národní banky. Těmito úkony může pověřit jiné osoby z řad zaměstnanců,".

          9.  V § 5 odst. 2 se písmeno f) zrušuje.

    Dosavadní písmeno g) se označuje jako písmeno f).

          10.  § 6 zní:

    ,,§ 6

          (1)  Bankovní rada je sedmičlenná. Jejími členy jsou guvernér České národní banky, 2 viceguvernéři České národní banky a další 4 členové bankovní rady České národní banky.

          (2)  Guvernéra, viceguvernéry a ostatní členy jmenuje a odvolává prezident republiky.

          (3)  Guvernéra, viceguvernéry a ostatní členy bankovní rady navrhuje vláda.

          (4)  Nikdo nesmí zastávat funkci člena bankovní rady více než dvakrát.

          (5)  Členové bankovní rady jsou jmenováni na dobu 6 roků.

          (6)  S členstvím v bankovní radě je neslučitelná funkce poslance zákonodárného sboru, člena vlády a členství v řídících, dozorčích a kontrolních orgánech jiných bank a podnikatelských subjektů a výkon samostatně výdělečné činnosti.

          (7)  Členem bankovní rady může být jmenován občan České republiky, který
    a)
    je plně způsobilý k právním úkonům,
    b)
    má ukončené vysokoškolské vzdělání,
    c)
    je bezúhonný a splňuje podmínky stanovené zvláštním právním předpisem,
    d)
    je v měnových a bankovních záležitostech uznávanou a zkušenou osobností.

          (8)  Bezúhonnou se pro účely tohoto zákona rozumí fyzická osoba, která nebyla pravomocně odsouzena pro trestný čin.

          (9)  Členové bankovní rady jsou zaměstnanci České národní banky.

          (10)  Členové bankovní rady nesmějí zastávat jinou placenou funkci ani vykonávat jinou výdělečnou činnost s výjimkou správy vlastního majetku a činností vědecké, literární, publicistické, umělecké a pedagogické. Při těchto činnostech a při nevýdělečných činnostech jsou členové povinni dbát, aby nedocházelo ke střetu zájmů nebo využití informací získaných při výkonu funkce člena bankovní rady. Ustanovení § 2 odst. 3 tímto není dotčeno.

          (11)  Výkon funkce člena bankovní rady končí
    a)
    uplynutím jeho funkčního období,
    b)
    dnem bezprostředně následujícím po dni doručení písemného odvolání z funkce nebo písemně učiněného vzdání se funkce a nebo pozdějším dnem uvedeným v doručeném odvolání nebo vzdání se funkce.

          (12)  Prezident republiky odvolá člena bankovní rady
    a)
    při porušení odstavce 6 nebo odstavce 7 písm. c),
    b)
    dnem nabytí právní moci rozsudku, jímž byl zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo jímž byla způsobilost k právním úkonům omezena.

          (13)  Prezident republiky může odvolat člena bankovní rady, nevykonává-li funkci po dobu delší než 6 měsíců.".

          11.  V nadpisu části třetí se na konci doplňují slova ,,A DALŠÍM ORGÁN®M".

          12.  § 9 zní:

    ,,§ 9

          (1)  Česká národní banka a bankovní rada je při plnění svých úkolů nezávislá na pokynech vlády, prezidenta republiky, Parlamentu, jiných správních úřadů či orgánů územní samosprávy.

          (2)  Záležitosti týkající se kursového režimu a stanovení inflačního cíle Česká národní banka konzultuje s vládou a na její vyžádání jí předkládá o těchto záležitostech zprávy.".

          13.  § 11 zní:

    ,,§ 11

          (1)  Ministr financí nebo jiný pověřený člen vlády je oprávněn zúčastnit se s hlasem poradním zasedání bankovní rady a může jí předkládat návrhy k projednání.

          (2)  Guvernér České národní banky nebo jím určený viceguvernér je oprávněn zúčastnit se s hlasem poradním schůze vlády.".

          14.  V úvodní části § 22 se slova ,,právním předpisem" nahrazují slovem ,,vyhláškami".

          15.  V § 23 se odstavce 2 a 3 včetně poznámky pod čarou č. 2) zrušují a zároveň se ruší označení odstav-ce 1.

          16.  § 24 zní:

    ,,§ 24

          Česká národní banka stanoví
    a)
    opatřením vyhlášeným ve Věstníku České národní banky pravidla obezřetného podnikání bank,
    b)
    vyhláškou pravidla obezřetného podnikání dalších osob na peněžním trhu a podmínky, za kterých lze obchodovat na peněžním trhu.".

          17.  V § 25 odst. 1 se za závorkou čárka nahrazuje tečkou a slova ,,které se zpravidla neúročí." se zrušují.

          18.  V § 25 odst. 2 se za slovem ,,bankám" čárka nahrazuje tečkou a slova ,,s výjimkou případů uvedených v odstavci 3." se zrušují.

          19.  V § 25 se odstavec 3 zrušuje.

          20.  V § 26 odst. 1 se slova ,,až trojnásobku" nahrazují slovem ,,dvojnásobku".

          21.  V § 29 se na konci odstavce 2 doplňuje tato věta: ,,Při poskytnutí tohoto úvěru Česká národní banka požaduje odpovídající zajištění.".

          22.  § 30 zní:

    ,,§ 30

          (1)  Česká národní banka vede účty podle zákona o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů.

          (2)  Česká národní banka nesmí poskytovat návratné finanční prostředky ani jinou finanční podporu České republice ani jejím orgánům, územním samosprávným celkům, veřejnoprávním subjektům a právnickým osobám pod kontrolou státu, územního samosprávného celku nebo veřejnoprávního subjektu, s výjimkou bank, a to ani nákupem dluhopisů od těchto subjektů, jsou-li tyto subjekty jejich emitenty. Stejně tak s těmito subjekty nesmí provádět obchody, v důsledku kterých by mohly vzniknout pohledávky České národní banky vůči těmto subjektům.".

          23.  § 32 zní:

    ,,§ 32

          Česká národní banka může k usměrnění peněžního trhu kupovat a prodávat cenné papíry, pokud tento zákon nestanoví jinak.".

          24.  V § 34 odst. 1 se za slova ,,Česká národní banka může" vkládají slova ,, , za podmínek obvyklých v bankovním sektoru".

          25.  V § 34 se na konci odstavce 1 doplňuje tato věta: ,,Seznam těchto právnických osob zveřejňuje Česká národní banka v roční zprávě o výsledku hospodaření.".

          26.  V § 35 se vkládá nové písmeno a), které zní:

    ,,a)  po dohodě s vládou stanovuje inflační cíl a režim kursu české měny k cizím měnám,".

    Dosavadní písmena a) až c) se označují jako písmena b) až d).

          27.  V § 36 se písmeno b) zrušuje.

    Dosavadní písmena c) až e) se označují jako písmena b) až d).

          28.  V § 36 písmeno b) zní:

    ,,b)  stanoví vyhláškou podmínky pro obchod se zlatem a ostatními devizovými hodnotami a podmínky pro výkon směnárenské činnosti prováděný bankami a jinými osobami podle zvláštního právního předpisu,5)".

          29.  V § 38 se vkládá nový odstavec 1, který zní:

          ,,(1)  Česká národní banka je oprávněna provozovat systémy pro mezibankovní platební styk.".

    Dosavadní text se označuje jako odstavec 2.

          30.  V § 38 odst. 2 se slova ,,právním předpisem" nahrazují slovem ,,vyhláškou".

          31.  V § 41 odstavec 2 včetně poznámek pod čarou č. 8) a 9) zní:

          ,,(2)  Česká národní banka vyžaduje k zabezpečení svých úkolů potřebné informace a podklady od
    a)
    bank a poboček zahraničních bank,
    b)
    jiných osob, které jsou finančními institucemi8) nebo v nichž má banka kvalifikovanou účast9) anebo které disponují informacemi potřebnými pro sestavení platební bilance České republiky.

    ––––––––––––––––––––

    8)
    § 17a odst. 3 zákona č. 21/1992 Sb., ve znění zákona č. 16/1998 Sb.
    9)
    § 17a odst. 4 zákona č. 21/1992 Sb., ve znění zákona č. 16/1998 Sb.".

          32.  V § 41 se doplňují odstavce 3 až 5, které znějí:

          ,,(3)  Česká národní banka stanoví vyhláškou okruh jiných osob uvedených v odstavci 2 písm. b) a obsah, formu, termíny a způsob předkládání od nich vyžadovaných informací a podkladů. Česká národní banka stanoví opatřením vyhlášeným ve Věstníku České národní banky obsah, formu, termíny a způsob předkládání informací a podkladů vyžadovaných od bank a poboček zahraničních bank a závaznou metodiku k sestavování a organizační a komunikační podmínky pro předávání veškerých informací a podkladů.

          (4)  Pokud předložené informace a podklady neodpovídají stanoveným pravidlům podle odstavce 3 nebo pokud vzniknou důvodné pochybnosti o jejich správnosti nebo úplnosti, je Česká národní banka oprávněna vyžádat si odpovídající upřesnění nebo vysvětlení. Jestliže banka, pobočka zahraniční banky nebo jiná osoba uvedená v odstavci 2 písm. b) požadované informace a podklady nepředloží nebo tyto informace a podklady jsou opakovaně neúplné nebo nesprávné, postupuje Česká národní banka podle zvláštního právního předpisu4) vůči bankám a pobočkám zahraničních bank a vůči jiným osobám zahrnutým do konsolidačního celku v případě, jde-li o povinnost těchto osob poskytovat informace pro účely bankovního dohledu na konsolidovaném základě vůči jiným osobám podle § 46.

          (5)  Česká národní banka stanoví vyhláškou podmínky pro označování účelu úhrad potřebných pro sestavování platební bilance České republiky.".

          33.  Název části deváté zní:
    ,,DOHLED".

          34.  § 44 včetně poznámky pod čarou č. 9a) zní:

    ,,§ 44

          (1)  Česká národní banka vykonává dohled nad
    a)
    činností bank, poboček zahraničních bank a konsolidačních celků, jejichž součástí je banka se sídlem v České republice, a nad bezpečným fungováním bankovního systému (bankovní dohled) podle § 2 odst. 2 písm. d),
    b)
    činností jiných osob než bank, které mají povolení podle zvláštních právních předpisů,5)
    c)
    bezpečným, spolehlivým a efektivním fungováním platebních systémů.

          (2)  Dohled zahrnuje
    a)
    posuzování žádostí o udělení licencí a povolení podle zvláštních právních předpisů,9a)
    b)
    dohled nad dodržováním podmínek stanovených udělenými licencemi a povoleními,
    c)
    kontrolu dodržování zákonů, jestliže je k této kontrole Česká národní banka tímto zákonem nebo zvláštními právními předpisy1) zmocněna, a kontrolu dodržování vyhlášek a opatření vydaných Českou národní bankou,
    d)
    ukládání opatření k nápravě a pokut při zjištění nedostatků podle tohoto zákona nebo podle zvláštního právního předpisu.4)

    ––––––––––––––––––––

    9a)
    Například zákon č. 21/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 219/1995 Sb., zákon č. 455/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.".

          35.  V § 45 se slovo ,,bankovního" zrušuje.

          36.  V § 46 odst. 3 písmeno b) zní:

    ,,b)  osobám, které porušily povinnosti vyplývající z § 41 odst. 2 až 4,".

          37.  § 47 zní:

    ,,§ 47

          (1)  Rozpočet, který se týká činností vykonávaných při zabezpečování hlavního cíle České národní banky, schvaluje bankovní rada.

          (2)  V části provozních a investičních výdajů hospodaří Česká národní banka podle rozpočtu schváleného Poslaneckou sněmovnou. Návrh tohoto rozpočtu sestavuje bankovní rada České národní banky a předkládá jej předsedovi Poslanecké sněmovny nejpozději 3 měsíce před začátkem rozpočtového roku.

          (3)  Odmítne-li Poslanecká sněmovna návrh rozpočtu České národní banky, je bankovní rada povinna do 6 týdnů předložit návrh doplněný a zpřesněný podle požadavku Poslanecké sněmovny.

          (4)  Není-li Poslaneckou sněmovnou vysloven souhlas s rozpočtem České národní banky na příslušný rozpočtový rok před prvním dnem rozpočtového roku, řídí se rozpočtové hospodaření v době od prvního dne rozpočtového roku do dne schválení rozpočtu na tento rozpočtový rok objemem příjmů a výdajů rozpočtu České národní banky schváleného pro předchozí rozpočtový rok.

          (5)  Česká národní banka ze svých výnosů hradí nezbytné náklady na svoji činnost. Vytvořený zisk používá k doplňování rezervního fondu a dalších fondů vytvářených ze zisku a k ostatnímu použití v rozpočtované výši. Zbývající zisk odvádí do státního rozpočtu.

          (6)  Roční zprávu o výsledku svého hospodaření Česká národní banka předkládá nejpozději do 3 měsíců po skončení kalendářního roku k projednání Poslanecké sněmovně.

          (7)  Poslanecká sněmovna může zprávu o výsledku hospodaření České národní banky
    a)
    schválit,
    b)
    vzít na vědomí, nebo
    c)
    odmítnout.

          (8)  Odmítne-li Poslanecká sněmovna zprávu o výsledku hospodaření České národní banky, je Česká národní banka povinna do 6 týdnů předložit zprávu zpřesněnou a doplněnou podle požadavků Poslanecké sněmovny.".

          38.  V § 48 odstavce 1 a 2 včetně poznámky pod čarou č. 12a) znějí:

          ,,(1)  Česká národní banka vede účetnictví podle zvláštního právního předpisu.12a)

          (2)  Účetní závěrka České národní banky je ověřována jedním nebo více auditory, kteří jsou určeni po dohodě bankovní rady s ministrem financí.

    ––––––––––––––––––––

    12a)
    Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.".

          39.  V § 48 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:

          ,,(3)  Jakmile je účetní uzávěrka schválena a ověřena auditory, bankovní rada ji předá Poslanecké sněmovně a zveřejní.".

    Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují jako odstavce 4 a 5.

          40.  Za § 49 se vkládá nový § 49a, který včetně poznámek pod čarou č. 24) a 25) zní:

    ,,§ 49a

    Platy, požitky a náhrady

          (1)  Guvernér České národní banky má nárok na plat, další plat, náhradu výdajů, naturální plnění a odchodné jako předseda vlády podle zvláštního právního předpisu.

          (2)  Viceguvernér České národní banky má nárok na plat, další plat, náhradu výdajů, naturální plnění a odchodné jako místopředseda vlády podle zvláštního právního předpisu.

          (3)  Ostatní členové bankovní rady České národní banky mají nárok na plat, další plat, náhradu výdajů, naturální plnění a odchodné jako ministr vlády podle zvláštního právního předpisu.24)

          (4)  Platové poměry ostatních zaměstnanců České národní banky stanoví bankovní rada s přihlédnutím k platovým poměrům zaměstnanců orgánů státní správy,25) je-li vykonávána činnost vzájemně srovnatelná.

    ––––––––––––––––––––

    24)
    Zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců, ve znění pozdějších předpisů.
    25)
    Zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů.".

    Čl. II

          1.  Dnem vstupu smlouvy o přistoupení České republiky k Evropské unii v platnost
    a)
    podporuje Česká národní banka, aniž by byl dotčen její hlavní cíl, obecné hospodářské politiky v Evropském společenství se záměrem přispět k dosažení cílů Evropského společenství,
    b)
    je Česká národní banka součástí Evropského systému ústředních bank podle Smlouvy o Evropském společenství a podle protokolu o Statutu Evropského systému ústředních bank a Evropské ústřední banky (dále jen ,,Statut") a je povinna dodržovat ustanovení Statutu v rozsahu požadavků na členské státy Evropské unie, kde dosud nebylo zavedeno euro jako jejich národní měna; při plnění úkolů vyplývajících z tohoto postavení je Česká národní banka povinna postupovat v souladu s právními akty Evropské ústřední banky,
    c)
    nesmí Česká národní banka ani členové její bankovní rady při plnění svého hlavního cíle a při výkonu dalších činností vyžadovat ani přijímat pokyny od orgánů Evropského společenství, od vlád členských států Evropské unie nebo od jakéhokoli jiného orgánu,
    d)
    nesmí Česká národní banka poskytovat návratné finanční prostředky ani jinou finanční podporu Evropské unii, jejím orgánům, členským státům Evropského společenství, jeho orgánům, územním samosprávným celkům, veřejnoprávním subjektům a právnickým osobám pod kontrolou některého z členských států Evropské unie, jeho územního samosprávného celku nebo veřejnoprávního subjektu.

          2.  Zákaz uvedený v bodu 1 písm. d) se nevztahuje na banky a na úvěrové instituce ve veřejném vlastnictví, s nimiž Česká národní banka zachází v otázce nabídky peněz stejně jako se soukromými úvěrovými institucemi ve vlastnictví nebo spoluvlastnictví subjektů uvedených v bodu 1 písm. d), jsou-li návratné finanční prostředky poskytovány za stejných podmínek jako ostatním bankám.


    ČÁST DRUHÁ

    Změna zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu

    Čl. III

          Zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění zákona č. 331/1993 Sb., zákona č. 117/1994 Sb., zákona č. 224/1994 Sb., zákona č. 58/1995 Sb., zákona č. 236/1995 Sb., zákona č. 296/1995 Sb., zákona č. 148/1998 Sb., zákona č. 132/2000 Sb. a zákona č. 220/2000 Sb., se mění takto:

          1.  V § 3 odstavec 3 včetně poznámky pod čarou č. 1c) zní:

          ,,(3)  Úřad vykonává kontrolu hospodaření České národní banky, nejedná-li se o činnosti vykonávané při zabezpečování hlavního cíle České národní banky stanoveného zvláštním právním předpisem.1c)

    ––––––––––––––––––––

    1c)
    § 2 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění zákona č. 442/2000 Sb.".

          2.  V § 30 se na konci odstavce 1 doplňuje tato věta: ,,Schválený kontrolní závěr neprodleně zasílá prezident Úřadu také České národní bance, je-li kontrolovanou osobou.".

    ČÁST TŘETÍ

    ÚČINNOST

    Čl. IV

          Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2001 s výjimkou čl. II, který nabývá účinnosti ke dni vstupu České republiky do Evropské unie.




    Klaus v. r.


    Zeman v. r.
    443

    USNESENÍ
    Poslanecké sněmovny
    ze dne 7. prosince 2000








          Poslanecká sněmovna setrvává na zákonu, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, přijatém Parlamentem dne 27. října 2000 a vráceném prezidentem republiky dne 30. října 2000.








    Klaus v. r.
    pošli emailem
    vytiskni zákon

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 25.06.2025Nový stavební zákon – aktuální legislativní změny (online - živé vysílání) - 25.6.2025
    • 26.06.2025Náhrada škody a újmy v pracovněprávních vztazích (online - živé vysílání) - 26.6.2025
    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Společné jmění manželů
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Nájem (exkluzivně pro předplatitele)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • DEAL MONITOR
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Rodinná nadace s dceřinou společností: Alternativa ke svěřenskému fondu pro správu rodinného majetku
    • Úvodní vhled do klasifikace povinných osob dle návrhu nového zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele

    Soudní rozhodnutí

    Společné jmění manželů

    Uzavřel-li jen jeden manžel bez souhlasu druhého s třetí osobou smlouvu vztahující se k věci týkající se jejich společného jmění a opomenutý manžel v souladu s § 714 odst. 2 o. z....

    Nájem (exkluzivně pro předplatitele)

    Skončil-li nájem uplynutím výpovědní doby, po jejím skončení má nájemce povinnost prostory vyklidit a užívá-li je i nadále, činí tak již bez právního důvodu; na tom nic nemění...

    Postoupení pohledávky, postoupení smlouvy (exkluzivně pro předplatitele)

    Postoupení pohledávky nebrání následnému (či současnému) postoupení smlouvy v tom rozsahu, jehož se smlouva o postoupení pohledávky netýká, ačkoliv je postupovaná pohledávka s...

    Restrukturalizace (exkluzivně pro předplatitele)

    V restrukturalizačním řízení má před úpravou obsaženou v obecné části zákona o zvláštních řízeních soudních vždy přednost zvláštní úprava obsažená v zákoně o...

    Smlouva o obchodním zastoupení (exkluzivně pro předplatitele)

    Stane-li se právo obchodního zástupce na zaplacení provize splatným nezávisle na tom, zda mu byl zastoupeným předán výkaz o dlužné provizi, který by obchodnímu zástupci umožnil...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.