epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    15. 10. 2002
    ID: 18977upozornění pro uživatele

    Daňové ráje VII - Vanuatu

    K obchodním účelům jsou používány „International Company„ (IC) dle zákona „International Companies Act No. 32 of 1992„. Registrují se a dozoruje je Vanuatu Services Commision. Nesmí obchodovat s rezidenty. Proces založení trvá 1 den a rejstříku se zasílá pouze zjednodušený dokument „Constitution„, který obsahuje pouze jméno společnosti, předmět podnikání (může být velmi obecný), registračního agenta, sídlo a způsob ručení, neuvádí se jméno jednatele.

    Republika Vanuatu (dříve Nové Hebridy) se nachází na souostroví v Tichém oceáně. Původně se jednalo o britsko-francouzské kondominium (spoluvládu), které získalo samostatnost v r. 1980. Na ostrovech žije asi 190 tis. Melanésanů, kteří hovoří místními jazyky a pingin english. Oficiálními jazyky je francouzština a angličtina. Hlavou státu je prezident, vládě předsedá premiér, volený jednokomorovým parlamentem. Vrcholem soudní soustavy je Nejvyšší soud, jehož předseda je jmenován prezidentem po konzultacích s premiérem a šéfem opozice. Ostatní soudci jsou jmenováni prezidentem na doporučení „Judicial Service Commission„. Systém práva je smíšený, tzn. že pokud parlament nestanoví jinak, v platnosti zůstávají jak britské, tak francouzské zákony, které platily před dosažením nezávislosti, a to v plném rozsahu, pokud nejsou výlučně zrušeny nebo jsou neslučitelné s nezávislostí země.
    Ekonomika země je závislá na zemědělství, které živí 65% obyvatel. Ostatními odvětvími jsou turistika (50 tis. návštěvníků ročně), rybolov a offshore finančnictví. Měnou je vatu (VUV), které mělo kurz ke konci r. 2000 asi 144 VUV = 1 USD.
    Země nemá žádné přímé daně. Příjmy státního rozpočtu pocházejí z cel, offshore poplatků a poplatků hoteliérů a restaurací. Není zde žádná devizová kontrola.
    Místní společnosti, včetně tzv. osvobozených společností se spravují Zákonem o společnostech (The Companies Act, Cap. 191) z r. 1986, který je odvozen od britského zákona z r. 1948. Založení společnosti předpokládá předchozí souhlas ministerstva financí, v kterém se uvádí jméno společnosti, způsob ručení za závazky, zda-li jde o místní či osvobozenou společnost, sídlo, údaje o prvních jednatelích a o žadatelích (jméno, adresa, povolání, občanství) a údaje o předmětu podnikání. Společnost musí být zapsána do 6 měsíců od obdržení povolení.
    Forma osvobozené společnosti je předepsána pro offshore finanční instituce. Tyto společnosti mají zakázáno obchodovat s rezidenty. Minimum je jeden jednatel a jeden sekretář společnosti. Na Vanuatu musí mít sídlo a registračního agenta, musí předkládat účetní zprávu úřadům (není veřejně přístupná), mít na Vanuatu uloženy doklady a platit poplatky vládě. Výše poplatků závisí na výši základního kapitálu – do 50 mil VUV je 50.000 VUV, nejvýše je 250.000 VUV při základním kapitálu nad 300 mil. VUV. Běžně se užívají, kvůli větší míře utajení, nominální majitelé a jednatelé, kteří jsou vázáni ke skutečnému majiteli trustovou smlouvou.
    K obchodním účelům jsou používány „International Company„ (IC) dle zákona „International Companies Act No. 32 of 1992„. Registrují se a dozoruje je Vanuatu Services Commision. Nesmí obchodovat s rezidenty. Proces založení trvá 1 den a rejstříku se zasílá pouze zjednodušený dokument „Constitution„, který obsahuje pouze jméno společnosti, předmět podnikání (může být velmi obecný), registračního agenta, sídlo a způsob ručení, neuvádí se jméno jednatele. Tento dokument je veřejně přístupný. Základní jmění může být v libovolné výši a v jakékoliv měně, akcie mohou být na majitele nebo na jméno. Jednatel musí být nejméně jeden a může jím být právnická osoba, není povinné mít sekretáře společnosti. Nemusí vést a ni předkládat účetní doklady, valné hromady společníků a jednatelů se mohou konat kdekoliv a kdykoliv. Jedinou podmínkou hospodaření je tzv. test solventnosti: s majetkem se může dít cokoliv (rozdělení společníkům, nákup vlastních akcií, rušení akcií..) ale jednatelé jsou osobně odpovědni, že společnost dostojí svým závazkům. Poplatek vládě za inkorporaci je 150 USD, roční poplatek je 300 USD – splatný vždy k 30. červnu. Společnost nesmí provozovat finanční služby.
    Partnerships se spravují zákonem „Partnership Regulation 1975„, který je kopií britského zákona z r. 1890. General partnerships neplatí žádné poplatky vládě a nezapisují se do rejstříku (pouze se registruje firma), limited partnerships platí ročně 100.000 VUV a zapisují se do rejstříku.
    Na ostrovech bylo k březnu 2001 registrováno 3.787 IC a 211 osvobozených společností, přičemž za r. 2000 bylo zapsáno 987 IC a 5 osvobozených společností.
    Trusty se řídí přímo britskými zákony ve stavu z r. 1980, i když se připravují nové. Maximální doba trvání je 80 let, ostatní záležitosti jsou dispozitivní. Trusty se nemusí registrovat, jedinou povinností je kolek 7.500 VUV na smlouvě.
    Místní onshore banky jsou přísně dozorovány centrální bankou, je jich pouze několik, mohou nabízet služby rezidentům a slouží často jako korespondenční banky offshore bankám. Na ostrově je přes 100 offshore bank („exempt bank„)a jejich počet stále roste. Spravují se „Banking Act, Cap 63“ a „Bank of Vanuatu Act, Cap 125“, přičemž se již několik let uvažuje o novém speciálním zákoně, který mj. zvýší povinný minimální základní kapitál na půl milionu USD. Jejich regulací je pověřen nezávislý orgán „Vanuatu Financial Services Commission„, v čele s komisařem jmenovaným vládou, který má dva nezávislé poradce. Povinná forma banky je společnost dle Companies Act, nikoliv IC, offshore banky využívají formy osvobozené společnosti. Banka musí mít bankovní licenci, o kterou se žádá zmíněná komise, resp. jsou zde dva druhy licencí. První je „Financial Institution License„, která umožňuje většinu bankovních operací, s výjimkou vydávání šeků, a „Banking Licence“, která umožňuje veškeré bankovní aktivity a užívání názvu „banka“. Offshore banky nemusí dodržovat kapitálovou přiměřenost, nemusí držet část kapitálu v centrální bance a nemusí předkládat podrobné účetnictví.
    Základní povinností offshore banky je mít nejméně jednoho jednatele rezidenta, platit každoroční poplatek vládě 5.000 USD a předkládat státu auditované výroční zprávy a stručné čtvrtletní zprávy. Vláda preferuje skutečné sídlo na Vanuatu, ale není to podmínkou. Žádost o licenci se předkládá zmíněné komisi a musí obsahovat následující údaje:
    · jméno žadatele a registračního agenta,
    · předpokládaný základní kapitál (nejméně 150.000 USD), které musí být uloženo nejméně tři měsíce na účtu u místní banky nebo uznávané mezinárodní banky. Podle okolností může být komisí stanoveno vyšší základní kapitál,
    · jména a adresy jednatelů, manažerů a klíčového personálu banky, kopie pasů, včetně podrobných údajů o nich. Důraz se klade na jejich zkušenosti v bankovnictví (nejméně 5 let praxe). Dále jsou požadovány jména a adresy nezávislých osob (advokát, banka), které mohou referovat o poměrech těchto osob,
    · čestné prohlášení, že všechny poskytnuté údaje jsou přesné a úplné,
    · potvrzení auditora o dohodě o auditu,
    · údaje o společnících, kteří vlastní více než 15% banky,
    · pokud je žadatel součástí firemní skupiny, nákres vztahů ve skupině, aby byl zřejmý vlastník a vztahy ve skupině,
    · potvrzení regulačního orgánu země, kde bude banka nabízet své služby, přičemž komise tento orgán kontaktuje, a
    · obchodní plán, který musí uvádět oblast bankovní činnosti a její rozsah, míru obchodování s veřejností, opatření k minimalizaci rizik, kde budou účetní záznamy banky a kdo je za ně odpovědný.

    Celý proces registrace trvá kolem dvou měsíců, přičemž je žádost důkladně zkoumána komisí, ministrem financí a generálním prokurátorem a jsou činěny dotazy na Interpol na pozadí žadatele. Přísnější měřítka jsou brána, pokud žadatel hodlá obchodovat s veřejností, přičemž je požadováno vyšší základní jmění a udržování cca 10% rezervy v likvidních aktivech na Vanuatu.
    V r. 2000 prováděl šetření bankovnictví na Vanuatu Kongres USA, resp. vyšetřovatel zvláštního podvýboru pro vyšetřování, a uvádí ve své zprávě zajímavé údaje. Obecně konstatuje, že vanuatské banky nemají dobrou pověst a řada mezinárodních bank od nich nepřijímá platby, a že řada těchto bank jsou pouhé skořápky (shell banks). Při pohovoru s vládním komisařem bylo zjištěno, že ani on nezná u cca 60 bank ze 100 jejich skutečné vlastníky, přičemž pouze spekuloval o tom, že se jedná o bohaté jedince z celého světa či o malé finanční skupiny. Dále uvedl, že u 6 bank bylo zjištěno spojení s ruským organizovaným zločinem a byly zavřeny. Ostatní členové regulační komise neznají ex officio žádné vlastníky. Vzhledem k tomu, že banky nemají povinnost předkládat účetnictví (které nemusí ani být uloženo na ostrovech), pouze zprávy, je diskutabilní míra dozoru nad nimi. Dále se zpráva na str. 281 a násl. zabývá vanuatskou European Bank, vzhledem k tomu, že u ní skončilo 7,5 mil. USD z podvodu ve Spojených státech. Tuto banku vlastní jistý Thomas Bayer, který je mimochodem členem bankovní regulační komise a její vlastní jmění je cca 29 mil. USD při vkladech cca 62 mil. USD. Od r. 1995 banka mj. zajišťovala finanční služby pro loterie a kasina po internetu a dále se věnuje privátnímu bankovnictví. Vnitřní pravidla o praní špinavých peněz přijala až v r. 1999. Z celé zprávy je zřejmé, že vanuatské banky jsou velmi náchylné k nekladení dotazů, pokud klient uloží dostatečnou částku peněz a velmi dbají na ochranu bankovního tajemství. Mimochodem, je povinností mít místního jednatele a informovat jej o všech záležitostech banky, ale zdá se, že jde pouze o formální záležitost.
    Ve vanuatských bankách bylo v prvním čtvrtletí uloženo přes 29,3 miliardy vatu, o 13,6% procenta více než v r. 1997 (25,8 miliard vatu) a zaměstnávají 497 zaměstnanců.
    Na ostrovech je možno zakládat offshore pojišťovny dle „Insurance Act„, přičemž licence opět uděluje Financial Services Commission. Předepsanou právní formou je osvobozená společnost, přičemž nesmí pojišťovat rezidenty ani veřejnost. Na ostrovech je registrováno asi 30 kaptivních pojišťoven, přičemž je zvykem využívat služeb místních společností, zabezpečujících administraci. Žádost o pojišťovací licenci je obdobná jako u bankovní. Management musí osvědčit zkušenosti z pojišťovnictví a svou bezúhonnost. Minimální základní jmění je 150 mil. vatu, roční poplatek je 100.000 vatu. Pojišťovny nemusí předkládat podrobné účetnictví a mohou poskytovat půjčky jednatelům.
    Vláda podporuje i zřizovaní kasin, heren a sázkových kanceláří na Internetu. Na základě smlouvy s vládou je regulačním orgánem soukromá společnost Interactive Gaming Consultants. Poplatek za licenci je 75.000 USD a roční daň je 2,5% z objemu výher. Jsou zavedeny zásady proti praní špinavých peněz a zásady sociální odpovědnosti, které se projevují v povinnosti hráče se registrovat, přičemž kvůli ověření identity se zasílá přístupové heslo běžnou poštou. V žádosti o licenci musí být ozřejměn legální původ peněz.
    Vanuatu je členem Asia Pacifi Group on Money Laundering, která je asociována k FATF. Touto skupinou je země hodnocena kladně, s tím, že má rozvinutý systém proti praní špinavých peněz, přijaty příslušné zákony a vlastní finančně analitickou jednotku. Země není na seznamu FATF.
    Země přijala řadu zákonů proti praní peněz, zejména E/NL. 1993/36 „The Serious Offences (Confiscation of Proceeds) Act, No. 50 of 1989„, E/NL. 1993/37 „The Serious Offences (Confiscation of Proceeds) (Commencement) Order No. 21 of 1990„, „The Financial Transactions Reporting Act No. 33 of 2000„ a E/NL. 1999/16 „The Mutual Assistance in Criminal Matters Act No. 52 of 1989„.Dle těchto zákonů Vanuatu spolupracuje s ostatními zeměmi, přičemž odpovědnou osobou je Attorney General, který shromažďuje informace od ostatních orgánů a poskytuje je dožadujícímu státu. Jedinou otázkou zůstává, zda a jakým způsobem se personálně obsadí finančně analytická jednotka, což vzhledem k personálnímu obsazení finanční komise (viz výše) může budit pochybnosti. V případné spolupráci s ČR by pravděpodobně byla použitelná smlouva s Velkou Británií, jelikož země není členem Interpolu.



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Zdeněk Kučera
    15. 10. 2002

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Nařízení, kterým se zřizuje AMLA, nabylo účinnosti – co AMLA přinese povinným osobám?
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc červen 2025
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Neoprávněné přijímání vkladů – III. část
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc květen 2025
    • Neoprávněné přijímání vkladů – II. část
    • Investiční dotazník u právnických osob a test vhodnosti
    • Evropské zelené dluhopisy: Budoucnost evropských dluhopisů nebo řadí EU zpátečku?
    • Ohrožení pobídek v modelu bez investičního poradenství?
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc duben 2025

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • DEAL MONITOR
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Adhezní řízení v praxi
    • Zástavní právo
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Novela trestního zákoníku
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Nařízení, kterým se zřizuje AMLA, nabylo účinnosti – co AMLA přinese povinným osobám?
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Novela trestního zákoníku
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Novela trestního zákoníku
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?

    Soudní rozhodnutí

    Zástavní právo

    I zástavce (zástavní dlužník) je tím, kdo má ze zástavní smlouvy (pakliže platně vzniklo zástavní právo) povinnost plnit (ve formě povinnosti strpět), a pakliže je tato povinnost v...

    Telekomunikace

    Potřeba zajištění možnosti umístění telekomunikačního vedení a jeho opěrných a vytyčovacích bodů na cizích nemovitostech plyne z povahy telekomunikačního vedení, zejména z jeho...

    Zákaz konkurence

    Na základě § 5 odst. 1 zákona o obchodních korporacích je možné domáhat se vydání toliko prospěchu, který získal ten, kdo porušil zákaz konkurenčního jednání, a to buď po...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Jestliže odvolací soud na základě odvolání podaného dlužníkem proti usnesení insolvenčního soudu o zrušení schváleného oddlužení a (současně) o zastavení insolvenčního...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.