epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné

    Zákon o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje

    Sbírka:  215/2004 | Částka:  72/2004
    28.4.2004

    Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE


    ZÁKON
    ze dne 2. dubna 2004
    o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře
    výzkumu a vývoje






          Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:


    ČÁST PRVNÍ

    NĚKTERÉ VZTAHY V OBLASTI VEŘEJNÉ PODPORY

    § 1

    Předmět úpravy

          (1)  Tento zákon upravuje výkon státní správy vykonávané Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen ,,Úřad") v oblasti veřejné podpory,1) práva a povinnosti poskytovatelů a příjemců veřejné podpory vůči Úřadu, jakož i některé další vztahy s poskytováním veřejné podpory související.

          (2)  Tento zákon dále upravuje některé otázky součinnosti České republiky s Komisí Evropských společenství (dále jen ,,Komise") při postupu podle bezprostředně závazného předpisu Evropských společenství, kterým se stanoví prováděcí pravidla k člán- ku 88 Smlouvy o založení Evropského společenství2) (dále jen ,,Nařízení").

          (3)  Tento zákon se nepoužije ve vztahu k veřejné podpoře poskytované do oblasti zemědělství a rybolovu.

    § 2

    Vymezení pojmů

          Pro účely tohoto zákona se rozumí
    a)
    poskytovatelem veřejné podpory (dále jen ,,poskytovatel") ten, kdo rozhoduje o poskytnutí veřejné podpory; pokud o poskytnutí veřejné podpory rozhoduje vláda České republiky, rozumí se poskytovatelem ministerstvo nebo jiný ústřední správní úřad, který návrh na poskytnutí veřejné podpory nebo návrh programu veřejné podpory3) předložil vládě České republiky,
    b)
    příjemcem veřejné podpory (dále jen ,,příjemce") fyzická nebo právnická osoba, v jejíž prospěch bylo o poskytnutí veřejné podpory rozhodnuto.

    § 3

    Činnost Úřadu v oblasti veřejné podpory

          Úřad je centrálním koordinačním, poradenským, konzultačním a monitorovacím orgánem v oblasti veřejné podpory. Úřad
    a)
    spolupracuje s poskytovatelem před oznámením veřejné podpory Komisi,
    b)
    spolupracuje s Komisí a s poskytovatelem v průběhu řízení před Komisí,
    c)
    vede evidenci poskytnutých veřejných podpor na území České republiky a předkládá Komisi výroční zprávu,4)
    d)
    vykonává kontrolu5) nad plněním pravomocných rozhodnutí o veřejné podpoře vydaných Úřadem podle právních předpisů platných před účinností tohoto zákona, a
    e)
    rozhoduje o ukládání pokut podle tohoto zákona.

    § 4

    Řízení před Komisí

          Poskytovatelé jednají s Komisí v řízeních týkajících se oznámené veřejné podpory,6) protiprávní veřejné podpory,7) zneužití veřejné podpory,8) existujících režimů veřejné podpory,9) při šetření na místě10) a v souvislosti s oznámením rozhodnutí.11)

    § 5

    Poskytování informací vztahujících se k veřejným podporám

          (1)  Poskytovatel je povinen Úřadu předkládat
    a)
    do 30. dubna kalendářního roku informace o veřejných podporách poskytnutých v předcházejícím kalendářním roce a o probíhajících programech veřejné podpory; podrobnosti o plnění této povinnosti stanoví prováděcí právní předpis,
    b)
    do 10 dnů ode dne, kdy je podal, stejnopisy nebo kopie veškerých podání, které učinil v řízeních podle § 4, a stejnopisy nebo kopie veškerých podání a rozhodnutí v řízeních podle § 4, které mu byly doručeny, do 10 dnů od jejich doručení, a
    c)
    veškeré další Úřadem vyžádané informace a dokumenty vztahující se k veřejné podpoře nebo k programům veřejné podpory ve lhůtě stanovené Úřadem. Lhůtu stanoví Úřad přiměřeně s ohledem na rozsah a dostupnost vyžádaných informací a dokumentů.

          (2)  Příjemce je povinen Úřadu na jeho písemné vyžádání ve stanovené lhůtě předložit veškeré dokumenty a jiné informace týkající se veřejné podpory; k identifikaci příjemce -- fyzické osoby je Úřad oprávněn vyžadovat pouze sdělení údajů o jméně a příjmení příjemce, datu narození a adresy místa trvalého pobytu. Při stanovení lhůty postupuje Úřad podle odstavce 1 písm. c) obdobně.

          (3)  Poskytovatel a příjemce odpovídají za pravdivost, úplnost a správnost informací a dokumentů předkládaných Úřadu podle odstavce 1 nebo 2.
    § 6

    Šetření prováděné Komisí

          Provádí-li Komise na území České republiky šetření na místě,10) jsou poskytovatelé a příjemci povinni poskytnout Komisi a osobám jí pověřeným potřebnou součinnost.

    § 7

    Postup při navracení veřejné podpory

          (1)  Rozhodne-li Komise o navrácení12) nebo o prozatímním navrácení13) veřejné podpory, je příjemce povinen poskytnutou veřejnou podporu vrátit, včetně úroků stanovených Komisí.

          (2)  Ke splnění povinnosti podle odstavce 1 poskytovatel příjemce neprodleně vyzve; nevyplývá-li lhůta k navrácení12) nebo prozatímnímu navrácení13) veřejné podpory z rozhodnutí Komise, poskytovatel ji zároveň ve výzvě stanoví. Po marném uplynutí lhůty k navrácení12) nebo prozatímnímu navrácení13) veřejné podpory podá poskytovatel proti příjemci žalobu u soudu.

          (3)  Pokud podléhá příjemce dozoru nebo dohledu podle zvláštního právního předpisu,14) informuje poskytovatel neprodleně o povinnosti poskytnutou veřejnou podporu vrátit i orgán, který dozor nebo dohled provádí.

    § 8

    Sankce

          (1)  Úřad může uložit pokutu až do výše 1 % z poskytnuté veřejné podpory tomu, kdo neposkytne Úřadu informace a dokumenty podle § 5 odst. 1 nebo 2, či je poskytne nepravdivé nebo zkreslené nebo nesplní povinnosti podle § 6.

          (2)  Pokuta podle odstavce 1 může být uložena opakovaně. Při ukládání pokut Úřad přihlédne k závažnosti, případnému opakování a délce porušování zákonných povinností.

          (3)  Úřad pokutu neuloží, pokud osoba uvedená v odstavci 1 prokáže, že vynaložila veškeré úsilí, které na ní lze požadovat, aby porušení povinnosti zabránila.

          (4)  Pokutu podle odstavce 1 lze uložit do 1 roku od zjištění porušení povinnosti, nejpozději však do 3 let, kdy k porušení povinnosti došlo.

          (5)  Na řízení o uložení pokuty se vztahuje správní řád.

          (6)  Uložené pokuty vybírá a vymáhá Úřad postupem podle zvláštního právního předpisu upravujícího správu daní a poplatků.15) Výnos z pokut je příjmem státního rozpočtu.

    § 9

    Zmocňovací ustanovení

          Úřad stanoví prováděcím právním předpisem formu a obsah plnění informační povinnosti poskytovatelů podle § 5 odst. 1 písm. a).

    § 10

    Přechodná ustanovení

          (1)  V řízeních o veřejné podpoře, která nebyla ukončena přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, Úřad rozhodne o zastavení řízení.

          (2)  Rozhodnutí vydaná do dne nabytí účinnosti tohoto zákona Úřadem podle zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, ve znění zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje), zůstávají v platnosti. Dodržování podmínek stanovených těmito rozhodnutími, jakož i ukládání sankcí s tím související, se řídí dosavadními právními předpisy.

    § 11

    Zrušovací ustanovení

          Zrušuje se:

      1.  Zákon č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře.

      2.  Vyhláška č. 435/2000 Sb., kterou se stanoví náležitosti informační povinnosti o poskytnuté veřejné podpoře.


    ČÁST DRUHÁ

    Změna zákona o podpoře a výzkumu

    § 12

          V zákoně č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje), se část třetí zrušuje.


    ČÁST TŘETÍ

    ÚČINNOST

    § 13

          Tento zákon nabývá účinnosti dnem vstupu smlouvy o přistoupení České republiky k Evropské unii v platnost.




    Zaorálek v. r.


    Klaus v. r.


    Špidla v. r.


    ––––––––––––––––––––
    1)
    Čl. 1 písm. a) Nařízení Rady (ES) č. 659/1999 ze dne 22. března 1999, kterým se stanoví prováděcí pravidla k článku 93 Smlouvy o založení Evropského společenství.
    2)
    Nařízení Rady (ES) č. 659/1999 ze dne 22. března 1999, kterým se stanoví prováděcí pravidla k článku 93 Smlouvy o založení Evropského společenství.
    3)
    Čl. 1 písm. d) Nařízení Rady (ES) č. 659/1999 ze dne 22. března 1999, kterým se stanoví prováděcí pravidla k článku 93 Smlouvy o založení Evropského společenství.
    4)
    Čl. 21 Nařízení Rady (ES) č. 659/1999 ze dne 22. března 1999, kterým se stanoví prováděcí pravidla k článku 93 Smlouvy o založení Evropského společenství.
    5)
    Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.
    6)
    Čl. 2 Nařízení Rady (ES) č. 659/1999 ze dne 22. března 1999, kterým se stanoví prováděcí pravidla k článku 93 Smlouvy o založení Evropského společenství.
    7)
    Čl. 10 a násl. Nařízení Rady (ES) č. 659/1999 ze dne 22. března 1999, kterým se stanoví prováděcí pravidla k článku 93 Smlouvy o založení Evropského společenství.
    8)
    Čl. 16 Nařízení Rady (ES) č. 659/1999 ze dne 22. března 1999, kterým se stanoví prováděcí pravidla k článku 93 Smlouvy o založení Evropského společenství.
    9)
    Čl. 17 a násl. Nařízení Rady (ES) č. 659/1999 ze dne 22. března 1999, kterým se stanoví prováděcí pravidla k článku 93 Smlouvy o založení Evropského společenství.
    10)
    Čl. 22 Nařízení Rady (ES) č. 659/1999 ze dne 22. března 1999, kterým se stanoví prováděcí pravidla k článku 93 Smlouvy o založení Evropského společenství.
    11)
    Čl. 25 Nařízení Rady (ES) č. 659/1999 ze dne 22. března 1999, kterým se stanoví prováděcí pravidla k článku 93 Smlouvy o založení Evropského společenství.
    12)
    Čl. 14 Nařízení Rady (ES) č. 659/1999 ze dne 22. března 1999, kterým se stanoví prováděcí pravidla k článku 93 Smlouvy o založení Evropského společenství.
    13)
    Čl. 11 Nařízení Rady (ES) č. 659/1999 ze dne 22. března 1999, kterým se stanoví prováděcí pravidla k článku 93 Smlouvy o založení Evropského společenství.
    14)
    Například zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 363/1999 Sb., o pojišťovnictví a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojišťovnictví), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 87/1995 Sb., o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
    15)
    Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.
    pošli emailem
    vytiskni zákon

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 19.09.2025Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    • 23.09.2025Investice do startupů – pohled VC fondu vs. pohled startup (online - živé vysílání) - 23.9.2025
    • 24.09.2025ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 24.09.2025Mediace a vyjednávání nejen v podnikání (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 25.09.2025Digitalizace HR dokumentů po novele (online - živé vysílání) - 25.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Má i dlouhodobě nepřítomný zaměstnanec nárok na zaměstnanecké benefity?
    • Právo advokáta na odpojení od datové schránky
    • 10 otázek pro ... Jana Kramperu
    • Byznys a paragrafy, díl 18.: Jak na inflační doložku
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – II. část
    • Squeeze-out a sell-out a jejich souběh
    • Návrh na zrušení výpovědi leasingové smlouvy ve světle nálezu Ústavního soudu
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • 10 otázek pro ... Jana Kramperu
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • Nejvyšší soud k zásadě reformationis in peius v insolvenčním řízení
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 2. díl: Oprávněný zájem jako titul pro trénink AI
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – II. část
    • Přezkum rozhodnutí CAS vnitrostátními soudy Evropské unie
    • Má i dlouhodobě nepřítomný zaměstnanec nárok na zaměstnanecké benefity?
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance

    Soudní rozhodnutí

    Insolvenční řízení

    Žalobou z lepšího práva se rozumí žaloba, kterou se třetí osoba domáhá po tom, komu byla z majetkové podstaty (výtěžku jejího zpeněžení, jímž mohou být i splátky při...

    Výklad právních norem

    Za situace, kdy jsou podle § 14 odst. 1 písm. a) zákona č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů („ZESM“) údaje o skutečných majitelích zapsané v evidenci skutečných majitelů...

    Vydání výtěžku zpeněžení

    Jestliže osoby nadané popěrným právem nepopřely pohledávku věřitele přihlášenou do insolvenčního řízení vedeného na majetek dlužníka jako pohledávku s právem na uspokojení ze...

    Soudní poplatky

    Žádosti poplatníka podle § 9 odst. 4 písm. c/ zákona o soudních poplatcích založené na tvrzení, že „nemohl poplatek dosud zaplatit“, avšak očekává, že mu jeho dlužník brzy...

    Insolvence

    Jestliže „osoba s právem postihu“ přihlásí regresní pohledávku (v souladu s § 173 odst. 3 a § 183 odst. 3 insolvenčního zákona v odpovídajícím znění) do insolvenčního řízení...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.