epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    5. 1. 2021
    ID: 112319

    Advokátní kanceláře a marketing: Co funguje a čeho se vyvarovat?

    Obvyklou marketingovou taktikou posledních let byla v případě většiny advokátních kanceláří hlavně maximální opatrnost. Raději tak v oblasti marketingu nerealizovaly vůbec nic. Časy se ale mění, svět se digitalizuje, a tak se v poslední době stále více objevují progresivní kanceláře, které jsou komunikačně a marketingově aktivní. Vztah marketingu a advokacie ovšem není jednoduchý.

    Marketingová pravidla upravuje Etický kodex.

    Etický kodex hraje v advokacii velkou roli. V souvislosti s marketingem je stěžejní oddíl třetí Etického kodexu „Informace o podnikání advokáta”, který vymezuje pravidla pro publicitu a reklamu. Dle nynějšího platného znění má advokát právo informovat veřejnost o službách, které poskytuje, za předpokladu, že jsou tyto informace přesné, nejsou klamavé, respektují povinnost mlčenlivosti a další základní hodnoty advokacie, zejména nepoužívat informace, které mohou u klienta vyvolávat klamné očekávání. Při splnění těchto podmínek je osobní publicita advokáta v médiích jako tisk, rozhlas, televize, elektronická komerční komunikace nebo v jiných médiích povolena.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Přestože stávající úprava je platná již od roku 2003, řada advokátů se v minulosti stavěla k marketingu váhavě. Chyběla a stále chybí dostatečná edukace, a starší generace, která postavila svoje kanceláře bez pomoci marketingu, neměla a nemá dostatečnou důvěru v jeho přínosy. Spoléhala totiž v zásadě jen na přímá doporučení od klientů. Oproti zahraničí se navíc na českých právnických fakultách marketing doposud nevyučuje, najít si k němu cestu je proto o to těžší.

    Sociální sítě vytvářejí nové komunikační možnosti.

    V posledních pěti letech se však přístup advokátních kanceláří mění. Přímá doporučení už dávno nejsou jedinou možností, jak se advokát může dostat k novému klientovi, stále více jsou totiž právní služby vyhledávány online. Vznikají proto nové komunikační kanály a jen čas ukáže, které advokátní kanceláře tuto změnu prostředí adoptují a pro které bude změna existencionální. 

    Advokátní kanceláře samozřejmě nesmí dělat přímý prodej a musí se vyvarovat marketingovým sdělením, která přímo prodávají jejich služby. Proto nelze používat fráze jako “Kontaktujte nás” nebo například “Objednejte se na konzultaci zdarma”. Avšak možností, jak využívat marketing, je mnohem více. Především sociální sítě otevírají pro advokátní kanceláře řadu nových možností a cest ke splnění celého spektra business cílů. 

    Velmi účinně je lze využít například v oblasti HR či ke zvýšení povědomí o značce. Sociální média mohou advokátní kanceláři pomoci vystoupit z šedi webu a vhodně komunikovat například reálné fotky týmu či akcí, kterých se účastní. Takto citlivě zvolenou komunikací může advokátní kancelář skrze sociální média získat to, co je u všech služeb nejdůležitější - lidský rozměr a důvěru.   

    Stejně tak jsou sociální média skvělou platformou pro obecnou edukaci širší veřejnosti o advokacii. Lidé, kteří možná ani nejsou potenciálními klienty, dokážou pak takto silně komunikující kancelář doporučit známému nebo business partnerovi, přijde-li na to řeč.

    Ve správný čas na správném místě (ve vyhledávání).

    Kromě sociálních sítí, kde prim stále představuje Facebook, je z etického hlediska dalším využitelným a zároveň silným formátem “reklama ve vyhledávání”. Jde o jednoduchou, ale účinnou marketingovou pomoc, jež spočívá v nabídce služeb advokátní kanceláře v reakci na konkrétní frázi, kterou potenciální klient na internetu vyhledává. 

    Nemusí se přitom jednat čistě o jednotlivé obory práva. Z dat totiž vidíme, že více než polovinu těchto vyhledávání tvoří studenti práva. Spíše než investovat finance do hesel jako “občanské právo”, je proto nasnadě zaměřovat se na konkrétní případy z praxe. Mnohem účinnější budou hesla jako “rozvod”, “prodej nemovitosti” nebo “správa pohledávkových agend”.

    Vhodně nastavenou reklamou ve vyhledávání i citlivou komunikací na sociálních sítích lze dosáhnout poměrně jasných cílů. Z podstaty zákaznické cesty jde o de facto jasné kroky. V první fázi dosah na relevantní publika, následná interakce nebo návštěva webu, posléze zájem o konkrétní služby,
    a nakonec přímý kontakt.

    Jak vystoupit z davu? Každý sám a jinak.

    Pokud se advokátní kancelář rozhodne začít věnovat marketingu, je důležité si uvědomit, že nejde postupovat dle univerzálního receptu. Ano, i v marketingu platí určité zákonitosti, kterými se lze řídit. Například tím, že prvním krokem by měla být tvorba funkčního webu, který bude optimalizován pro smartphony. Web je totiž advokátovou vizitkou v online prostředí a investice do středobodu celé komunikace je zcela jasná. Nicméně marketingová strategie je věc jiná. 

    Každá kancelář je totiž jiná, každá zastává jiné hodnoty, má odlišný tým, preferovanou advokátní problematiku, způsob práce nebo i cenovou politiku. Kde tedy začít, co udělat jako první? 

    Bezpochyby se na začátku spojit s marketingovým stratégem, který advokátní kanceláři pomůže najít a definovat její hodnoty, firemní kulturu a unikátní prodejní argumenty, na základě kterých připraví mix marketingových a komunikačních aktivit na míru. Není totiž nic horšího, než se prezentovat genericky a průměrně, stejně jako ostatní. V takovou chvíli bude komunikace zcela neefektivní.

    Dobrý marketingový partner zároveň dokáže pomoci s textacemi, najít advokátním kancelářím kompromis mezi složitou advokátní mluvou a stoprocentním pochopením needukovaného potenciálního klienta. Žádné cizí nebo odborné výrazy, ale mluva, které cílová skupina rozumí.

    Pýcha předchází pád

    Nejen mladé, ale i osvícené nebo vzdělané kanceláře už v současné době díky chytrému využívání vhodných nástrojů digitálního marketingu získávají konkurenční výhodu, a utíkají tak v tomto směru konzervativnějším advokátním kancelářím.

    Ty si to sice nyní ještě zdaleka neuvědomují, ale ignorováním nových marketingových možností prakticky riskují svou budoucí existenci. Samozřejmě, že to není otázka jednoho, dvou roků, nicméně v dlouhodobějším horizontu se budou muset i tradiční kanceláře tomuto trendu věnovat, nebo začnou v silné konkurenci ztrácet svou pozici na trhu.


    Honza Borýsek

    Zakladatel a CEO digitální agentury advertia digital

    advertia digital s.r.o.

    Tusarova 1215/55
    170 00 Praha - Holešovice

    e-mail: honza@advertia.cz


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Honza Borýsek
    5. 1. 2021

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • LL.M. kurzy na Právnické fakultě Univerzity Karlovy
    • LL.M. – Ochrana hospodářské soutěže a kontrola veřejné podpory
    • Novela zákona o znalcích: krok ke stabilizaci systému, který se potýkal s provozní nepružností
    • ASPI přechází na webovou verzi: výhody a budoucnost právních technologií
    • Studium LLM v oboru PRÁVO & OBCHODNÍ SEKTOR: Když právo potkává byznys
    • Legal Innovation Day 2025 ukáže, jak na praktické využití AI
    • D.A.S. právní ochrana slaví 30 let a rozšiřuje dostupnost právních služeb
    • Využijte nového AI asistenta pro právní rešerše
    • Českým živnostníkům chybí právní podpora. D.A.S. přináší dostupné řešení
    • ČEZ Prodej spouští inovativní službu flexibility: na dálku bude regulovat přetoky domácích fotovoltaik
    • Veřejné právo jako klíčová oblast právního systému

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Jak dlouho po podání žádosti o vydání stavebního povolení musí žadatel udržovat podkladová stanoviska platná a aktuální?
    • Vysokorychlostní variace dle smluvních podmínek FIDIC: případová studie z D5507
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • 10 otázek pro ... Jana Kohouta
    • Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?

    Soudní rozhodnutí

    Nesprávné označení relevantní stěžovatelovy námitky (exkluzivně pro předplatitele)

    Nejvyšší správní soud nedostojí požadavkům na řádné odůvodnění soudního rozhodnutí vyplývajícím z čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, pokud nesprávně označí...

    Předběžná vazba (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o předběžné vazbě podle § 94 zákona o mezinárodní justiční spolupráci musí soudy dostatečně odůvodnit reálné riziko útěku vyžádané osoby, podložené jejím...

    Přeřazení odsouzeného do přísnějšího typu věznice (exkluzivně pro předplatitele)

    Rozhodnutí o přeřazení odsouzeného do věznice s přísnějším režimem představuje omezení práva na osobní svobodu podle článku 8 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a obecné...

    Příspěvek na péči

    Příspěvek na péči a jeho právní úprava v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, je naplněním práva na přiměřené hmotné zabezpečení při nezpůsobilosti k práci podle...

    Střídavá péče (exkluzivně pro předplatitele)

    Nemožnost přítomného účastníka efektivně participovat na jednání prostřednictvím svého advokáta z důvodu jazykových omezení může za určitých okolností vést k porušení jeho...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.