epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    29. 10. 2002
    ID: 19135upozornění pro uživatele

    Daňové ráje IX - Panama

    Země není klasickým daňovým rájem, místní daň z příjmů je 30% ročně. Nejsou ovšem zdaňovány příjmy z operací mimo Panamu. V zemi je i rozsáhlá tax free zóna Colón, která je druhá největší na světě po Hong Kongu s ročním objemem obchodů přes 10 miliard USD. Nejobvyklejší formou společností je akciová společnost („Sociedad Anónima„) dle zák. č. 32 z r. 1927 a obchodního zákoníku č. 5 z r. 1997. Společnost musí mít nejméně dva zakladatele, ale po inkorporaci stačí pouze jeden společník.

    Panama je nezávislou středoamerickou republikou na strategickém místě mezi Atlantikem a Pacifikem a přes její uzemí vede známý průplav. Hlavou státu je prezident, který je volen v přímých volbách spolu s 2 viceprezidenty, zároveň je předsedou vlády, kterou jmenuje. Zákonodárnou mocí disponuje jednokomorový parlament „Asamblea Legislativa„. Soudní soustava se sestává z nejvyššího soudu „Corte Suprema de Justicia„, pěti vyšších soudů, tří odvolacích soudů a z řady prvostupňových soudů. Systém práva je kontinentální, mezi základní prameny práva patří ústava, občanský a obchodní zákoník, ovlivněné španělským právem. Obyvatelé (2.800.000) jsou převážně míšenci hovořící španělsky, ale angličtina je také rozšířena. Země nemá armádu, která byla sloučena s policií v tzv. veřejné síly (public forces).

    Ekonomika země je založena na službách (3/4 HDP), které zahrnují příjmy z kanálu a přístavů, bankovnictví, pojišťovnictví, turismu a z poplatků za námořní rejstřík. Oficiální měnou je balboa s kurzem 1:1 k USD, přičemž v místní měně jsou raženy pouze mince a jinak je užíván USD.

    Země není klasickým daňovým rájem, místní daň z příjmů je 30% ročně. Nejsou ovšem zdaňovány příjmy z operací mimo Panamu. V zemi je i rozsáhlá tax free zóna Colón, která je druhá největší na světě po Hong Kongu s ročním objemem obchodů přes 10 miliard USD.

    Nejobvyklejší formou společností je akciová společnost („Sociedad Anónima„) dle zák. č. 32 z r. 1927 a obchodního zákoníku č. 5 z r. 1997. Společnost musí mít nejméně dva zakladatele, ale po inkorporaci stačí pouze jeden společník. Zakladatelé musí před notářem podepsat společenskou smlouvu a ten ji zanese do obchodního rejstříku. Poté se zaplatí poplatek za zápis, jehož výše závisí na základním kapitálu, při běžné výši 10.000 USD je poplatek 60 USD. Roční poplatek vládě je 150 USD. Jsou povoleny akcie na majitele i bez nominální hodnoty. Společnost musí mít nejméně 3 jednatele a místního registračního agenta, kteří jsou uvedeni ve společenské smlouvě a jejich změna se hlásí obchodnímu rejstříku. Ve veřejně přístupné části rejstříku je společenská smlouva a jména s adresami jednatelů a registračního agenta.

    Panamské právo umožňuje zakládání partnerships, veřejných obchodních společností a komanditních společností.

    Velice oblíbenou formou jsou nadace dle zák. č. 25 z r. 1995, který je inspirován lichtenštejnským vzorem. Nadace nesmí podnikat, ale může např. spravovat akcie, takže je používána zejména k ochraně majetku. Vzniká zápisem do veřejného rejstříku, tím, že je vložen notářský zápis zakladatelské listiny, která obsahuje jméno nadace, sídlo, kapitál (min. 10.000 USD), určení členů rady nadace (nejméně 3 fyzické osoby nebo 1 právnická), registračního agenta, účely nadace a způsob určení beneficientů. Podrobnosti a jména beneficientů mohou být upravena v neveřejných směrnicích. Pokud příjmy nadace plynou z mimopanamských zdrojů, je podrobena pouze 150 USD poplatku ročně. Není povinnost vést účetnictví. Panamské právo výslovně vylučuje výkon rozhodnutí zahraničních soudů proti majetku nadace. Zakladatel nadace může být jak beneficientem, tak členem rady nadace.

    Panama je již 30 let regionálním bankovním centrem pro karibskou oblast a nemá kontrolu výměny valut, má liberální bankovní zákony a přísně se dodržuje bankovní tajemství. Koncem roku 1997 zde bylo přes 100 bank z 20 zemí.

    Hlavní bankovní normou je vyhl. č. 238 z r. 1970, která svěřila dozor nad bankami Národnímu bankovnímu výboru, který plní i některé úlohy centrální banky. Výbor má 7 členů, tj. ministr financí, ministr plánování, 4 bankéři a 1 nezávislý. Výbor může kontrolovat splnění licenčních podmínek a může kontrolovat účetnictví banky, ale bez soudního povolení nesmí kontrolovat detaily účtů. Dalším kontrolním orgánem je dle vyhl. č. 9 z r. 1998 bankovní superintendance, což je profesionální nezávislý úřad. Banky jsou povinny mu předkládat čtvrtletně pravidelné výkazy a i jinak úřad dbá a kontroluje sektor, dle pravidel Basilejského výboru.

    Jsou rozlišovány tři typy licencí. Všeobecná licence umožňuje podnikat jak v Panamě, tak i v zahraničí, přičemž banka musí splnit poměrně přísné podmínky, jako 3 mil. USD rezerv v hotovosti, přesto je jich přes 80. Mezinárodní licence umožňuje panamské společnosti podnikat jako banka v zahraničí, je jich uděleno cca 30. Reprezentační licence („representation licenses„) je vydávána zahraničním bankám, které chtějí v Panamě otevřít zastoupení.

    Od r. 1996 je v Panamě možno zakládat kaptivní pojišťovny, jak pro dlouhodobá rizika (životní, penzijní pojištění, min. kapitál 250.000 USD), tak s všeobecnou licencí (ostatní pojištění, min. kapitál 150.000 USD).

    Panama má jeden z největších lodních registrů na světě. Administrativní část má na starosti Generální ředitelství pro námořní a konzulární záležitosti (SECNAVES), kontrolu lodí a vyšetřování vede ministerstvo námořní bezpečnosti (SEGUMAR), které zaměstnává 450 inspektorů po celém světě. S těmito orgány je možno se kontaktovat prostřednictvím panamských konzulů. V současnosti je v rejstříku přes 14.000 lodí s registrovaným výtlakem přes 85 mil. tun.

    Panama poskytuje i ekonomické občanství, tj. uděluje občanství za investice v zemi dle zák. č. 9 z r. 1987. První způsob je uložit na 5 let v Banco Nacional de Panama částku v USD, která přináší měsíčně úroky ve výši 750 USD, což je v současnosti cca 112.500 USD, druhý způsob je investice do zalesňování Panamy ve výši 40.000 USD, což obnáší koupi 1 ha pozemku a jeho zalesnění. Panamská vláda požaduje mj. dokumenty jako vysvědčení o HIV negativitě a kopii rejstříku trestů, s tím, že neuděluje občanství trestaným osobám.

    Z hlediska finanční kriminality bylo nejhorší období vlády generála Manuela Noriegy v l. 1984 až 1990. V r. 2000 byla Panama považována FATF za nespolupracující zemi v oblasti boje proti praní špinavých peněz, ale dnes již podmínky plní a je členem Carribean Financial Action Task Force. Problémem je blízkost Kolumbie, čehož plyne, že země je překladištěm kokainu a marihuany a následně pračkou peněz z těchto zdrojů. Na nejvyšší úrovni je boj proti praní peněz záležitostí „High-Level Presidential Anti-Drug Money Laundering Committee„, přičemž operativní složkou je finančně-analytický útvar „Consejo de Seguridad Pública y Defensa Nacional (Unidad de análisis financiero)„, který je členem Egmontské skupiny. Banky podepsaly soukromoprávní dohodu o provádění příslušných opatření, jako je identifikace zákazníka při transakcích větších než 10.000 USD.

    Panama má smlouvu o spolupráci v trestních věcech pouze s okolními státy a s USA, přičemž tato nepostihuje daňové delikty.




    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Zdeněk Kučera
    29. 10. 2002

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Evropské zelené dluhopisy: Budoucnost evropských dluhopisů nebo řadí EU zpátečku?
    • Ohrožení pobídek v modelu bez investičního poradenství?
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc duben 2025
    • Neoprávněné přijímání vkladů – I. část
    • Máte dostatečně zdokumentované plnění s dodavatelem?
    • Bankovní tajemství ve světle nových výzev bezhotovostní digitální éry
    • FDI v akci: První zákaz zahraniční investice v České republice
    • Jaké změny přinese novela zákona o bankách u vedoucích pracovníků a nový institut donucovací pokuty
    • Řízení o směnečném platebním rozkazu
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc březen 2025

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Vyvlastnění, moderační právo soudu
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.