epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více
    14. 7. 2006
    ID: 41797upozornění pro uživatele

    Jak reklamovat zájezd přes internet?

    S nástupem léta nastávají již tradičně žně cestovním kancelářím. V posledních letech se navíc objevila řada online cestovních agentur, které jsou schopny zahrnout do nabídky tisíce možností strávení volného času. To rozšířilo oblibu zejména last minutových dovolených, jejichž cena bývá skutečně velice atraktivní.

    Sjednání zájezdu přes internet může proběhnout bez náročného obcházení kanceláří a srovnávání katalogů. Postačí jen připojení k internetu a čas strávený využíváním možností webových vyhledávačů, nabízených jednotlivými online agenturami. 

    Bohužel, ne vždy dovolená probíhá tak, jak si ji její účastníci vysnili. Cestovní kanceláře, které jsou ve finále vždy poskytovateli služeb cestovního ruchu (bez ohledu na to, zda tyto služby zprostředkovaly internetové agentury), občas slíbí podmínky, jimž nemohou dostát, nebo prostě jen o některých „maličkostech“ pomlčí. Například o tom, že přímo za hotelem, který na fotografii působí dojmem oázy klidu, leží nově vybudovaná továrna nebo že na plážích vedle hotelu platí celoroční zákaz koupání.

    Ačkoliv si to řada lidí neuvědomuje, i v oblasti reklamace hraje velice důležitou úlohu prevence, tedy připravenost na možnost vzniku problémů. Častou chybou (a to nejen při sjednávání zájezdu) je zejména podcenění referencí. Vždy je namístě ověřit si, jak byli se zájezdem sjednaným přes danou cestovní agenturu, spokojeni jiní.

    Klíčovou roli v samotném reklamačním procesu pak hraje cestovní smlouva, na jejímž základě poskytuje cestovní kancelář zájezdy svým zákazníkům. Tato smlouva musí být uzavřena písemně. I v  případě sjednání zájezdu přes internet tedy zákazník obdrží návrh cestovní smlouvy, kterou podepíše a fyzicky odešle cestovní kanceláři nebo zprostředkovateli zájezdu.

    Občanský zákoník v § 852b a násl. stanoví povinné náležitosti cestovních smluv. Z hlediska reklamace stojí za zmínku zejména následující:

    1. Vymezení zájezdu

    Aby se zákazník cestovní kanceláře vyhnul budoucím problémům při reklamaci, měl by trvat na tom, aby v této části smlouvy (nebo v katalogu, pokud na něj smlouva odkazuje) byly zachyceny podmínky, které považuje za důležité. V této části musí být také vymezeny všechny služby, které jsou v rámci zájezdu poskytovány a jejichž cena je zahrnuta do ceny zájezdu. Ani v tomto případě tedy není radno spoléhat se na ústní ujištění, že slibovaná služba bude skutečně poskytnuta na základě úhrady ceny zájezdu, i když o tom ve smlouvě není ani zmínka.

    Mimo tyto informace musí být zájezd vymezen i z hlediska kvality ubytování a dopravy. Zákazníci by si měli dát pozor, aby ve smlouvě byly výslovně uvedeny všechny rozhodující parametry. Rozhodnou-li se tedy například pro zájezd proto, že cestovní kancelář popisuje cílové místo jako klidné, měl by stejný popis být obsažen i v cestovní smlouvě.

     2.

    Cena za další služby

    Cestovní smlouva musí dále obsahovat vymezení počtu a výše plateb za další služby, které jsou součástí zájezdu, pokud jejich cena není zahrnuta v ceně zájezdu. Ve spojení s předchozím požadavkem tak zákazník musí být ve smlouvě informován o všech platbách, spojených se zájezdem, a o tom, zda je uhradil v rámci ceny zájezdu, či nikoliv.

    3. Reklamační podmínky

    Další povinnou náležitostí smlouvy je vymezení způsobu, jímž má zákazník uplatnit své nároky v případě porušení smlouvy ze strany cestovní kanceláře.

    Pokud není zákazník spokojen s kvalitou zájezdu, musí jej reklamovat, a to bez zbytečného odkladu, nejpozději do tří měsíců ode dne ukončení zájezdu. Toto vymezení lhůty k reklamaci neposkytuje, jak by se mohlo na první pohled zdát, účastníkovi relativně dlouhou dobu pro uplatnění reklamace, chrání spíše cestovní kancelář. Z hlediska zákazníka platí povinnost uplatnit nároku „bez zbytečného odkladu“. Bez ohledu na to, zda tak mohl učinit či nikoliv, však jeho nárok uplynutím tříměsíční lhůty zanikne. V případě, že bylo uzavření smlouvy sjednáno přes zprostředkovatele (např. přes internetovou cestovní agenturu), splní zákazník povinnost včasné reklamace i jejím uplatněním u něho.

    Reklamaci je dobré uplatnit okamžitě při zjištění problémů, a to u delegáta zájezdu (který je, bez ohledu na to, co může v konkrétním případě tvrdit, osobou pověřenou kanceláří i pro příjem a řešení reklamací). I když to zákon nevyžaduje, lze jen doporučit písemnou formu a je-li to možné, získání potvrzení o uplatnění reklamace (nebo tak učinit za účasti svědků).

    Účastníci zájezdů mají právo reklamovat u cestovní kanceláře porušení všech závazků, sjednaných v cestovní smlouvě, bez ohledu na to, zda je poskytuje kancelář nebo jakákoliv třetí strana. Jak vyplývá ze zákona, kancelář nese odpovědnosti za veškerá porušení smlouvy.

    Častým mýtem účastníků zájezdu je představa, že nesplňuje-li zájezd jejich představy, mají nárok na vrácení jeho ceny. Zejména v situaci, kdy jsou reálné podmínky v takovém nepoměru proti slibovaným parametrům, že účastník pouze zoufale přežívá dobu do skončení zájezdu, se této představě nelze divit. Ve skutečnosti má ale v takovém případě nárok jen na rozdíl v ceně mezi skutečně získanými službami a tím, co zaplatil. Aniž by si to totiž uvědomil, strávením dovolené v poskytnutých (i když výrazně horších) podmínkách toto náhradní řešení přijal.

    Zákazníci cestovních kanceláří si tuto skutečnost často neuvědomují. Poskytovatel služeb cestovního ruchu (tedy cestovní kancelář) má povinnost zajistit v případě, že zájezd nelze poskytnout v dohodnutých podmínkách, náhradní řešení. Takové náhradní řešení může být i nižší než dohodnuté kvality, cestovním kancelářím zákon ale ukládá uhradit zákazníkům rozdíl v ceně, a zákazníkům dává možnost změnu cestovní smlouvy nepřijmout. Je-li tedy zákazník například ubytován v hotelu nižší než dohodnuté kategorie, lze mít za to, že mu tak kancelář nabídla právě takové náhradní řešení. Vzhledem k zásadnímu významu práva nepřijmout náhradu (a získat tak možnost uplatnit nárok na vrácení plné ceny zájezdu snad s výjimkou již čerpaných služeb) není od věci citovat přímo příslušné ustanovení § 852k odst. 4 občanského zákoníku:

    „Jestliže opatření podle odstavce 2 (tj. zajištění náhradního řešení – pozn. aut.) nelze učinit nebo je zákazník nepřijme, musí cestovní kancelář bez zbytečného odkladu vrátit zákazníkovi rozdíl v ceně.

    Reklama
    Whistleblowing v souvislostech – vše, co potřebujete vědět o nových pravidlech pro ochranu oznamovatelů (online - živé vysílání) - 20.4.2023
    Whistleblowing v souvislostech – vše, co potřebujete vědět o nových pravidlech pro ochranu oznamovatelů (online - živé vysílání) - 20.4.2023
    20.4.2023 09:303 025 Kč s DPH
    2 500 Kč bez DPH

    Koupit

    V případě, že součástí zájezdu je i doprava, je cestovní kancelář povinna poskytnout zákazníkovi dopravu zpět na místo odjezdu nebo na jiné místo návratu, s nímž zákazník souhlasil, včetně nezbytného náhradního ubytování a stravování. Pokud je doprava uskutečněna jiným dopravním prostředkem, než kterým měla být uskutečněna podle cestovní smlouvy, je cestovní kancelář v případě, že

    a)       doprava je uskutečněna za nižší náklady, povinna vrátit rozdíl v ceně, nebo

    b)       doprava je uskutečněna za vyšší náklady, povinna rozdíl v ceně uhradit z vlastních prostředků.“

    Protože právě nastupující sezóna dovolených budí ve většině lidí optimistické představy, není vhodné (a naštěstí ani nutné) končit negativně. Proto je dobré upozornit na to, že dnešní konkurence mezi internetovými zprostředkovateli zájezdů tlačí cestovní agentury k tomu, aby důsledně hodnotily kvalitu a důvěryhodnost kanceláří,  s nimiž spolupracují. A právě důvěryhodný a ověřený poskytovatel služeb cestovního ruchu je, bezesporu, asi tou největší zárukou spokojeného návratu.

     

    Tomáš Nielsen
    autor je právníkem advokátní kanceláře ROWAN LEGAL



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Tomáš Nielsen
    14. 7. 2006
    pošli emailem
    vytiskni článek
    • Tweet

    Další články:

    • Maximální délka dočasného přidělení a omezení při jeho prodlužování
    • Nová pravidla pro posuzování přiměřenosti smluvní pokuty soudem podle § 2051 NOZ
    • Nepřípustné nepřímé zastoupení v civilním řízení aneb na co dojela kauza Dieselgate
    • Je publikovaná judikatura k elektronickým podpisům skutečně relevantní?
    • Aktivní legitimace SVJ k uplatnění nároků – podstatná změna pro praxi?
    • Náhrada za ztrátu na výdělku po dobu pracovní neschopnosti nemocensky nepojištěné OSVČ
    • Nejvyšší soud: vyloučit jednatele či člena představenstva z výkonu funkce lze, i když nezpůsobí společnosti újmu
    • Právo “dohodářů” na dovolenou ve světle vládního návrhu novely zákoníku práce
    • Rozdělení nezajištěných věřitelů do různých skupin v reorganizačním plánu
    • Vlastník pozemku a změna územního plánu
    • Právní aspekty vícestranné směny nemovitostí

    Související produkty

    Online kurzy

    • Spolky pohledem daňového práva
    • Darování pro případ smrti alternativou vydědění?
    • Určitost předmětu podnikání ve společenské smlouvě
    • Aktuální judikatura vysokých soudů
    • Aktuální judikatura ve věcech náhrady škody
    Lektoři kurzů
    Mgr. Stanislav Servus,  LL.M.
    Mgr. Stanislav Servus, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. et Mgr.  Pavla  Voříšková, Ph.D.
    JUDr. et Mgr. Pavla Voříšková, Ph.D.
    Kurzy lektora
    doc. JUDr. Petr Tégl, Ph.D.
    doc. JUDr. Petr Tégl, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. František Korbel, Ph.D.
    Mgr. František Korbel, Ph.D.
    Kurzy lektora
    doc. JUDr. Filip Melzer, LL.M., Ph.D.
    doc. JUDr. Filip Melzer, LL.M., Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Milan Hulmák, Ph.D.
    JUDr. Milan Hulmák, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Daniela Kovářová
    JUDr. Daniela Kovářová
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Je publikovaná judikatura k elektronickým podpisům skutečně relevantní?
    • Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & partneři, s.r.o.
    • Vlastník pozemku a změna územního plánu
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Aktivní legitimace SVJ k uplatnění nároků – podstatná změna pro praxi?
    • Nová pravidla pro posuzování přiměřenosti smluvní pokuty soudem podle § 2051 NOZ
    • Nepřípustné nepřímé zastoupení v civilním řízení aneb na co dojela kauza Dieselgate
    • Náhrada za ztrátu na výdělku po dobu pracovní neschopnosti nemocensky nepojištěné OSVČ
    • Je publikovaná judikatura k elektronickým podpisům skutečně relevantní?
    • Vlastník pozemku a změna územního plánu
    • Ochrana osobnosti zaměstnance
    • Právo “dohodářů” na dovolenou ve světle vládního návrhu novely zákoníku práce
    • Excesivní vyplnění blankosměnky (vyplnění blankosměnky v rozporu s vyplňovacím oprávněním)
    • Aktivní legitimace SVJ k uplatnění nároků – podstatná změna pro praxi?
    • Výběr z judikatury nejen k zákoníku práce z r. 2022 - část 6.
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Nové podmínky výkonu funkce člena voleného orgánu a zřízení evidence vyloučených osob
    • Dlouhodobé pozbytí zdravotní způsobilosti zaměstnance z pohledu zaměstnavatele
    • Novela zákoníku práce a (zdánlivá) předvídatelnost vztahů z dohod (DPP a DPČ)
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Nepřetržité odpočinky – podle SDEU je počítáme všichni špatně!
    • Je publikovaná judikatura k elektronickým podpisům skutečně relevantní?
    • Změny v právní úpravě způsobilosti členů volených orgánů obchodních korporací k výkonu funkce a jejím dokládání v rámci rejstříkového řízení
    • Doručování v pracovním právu e-mailem?

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Nahlížení do spisové dokumentace (exkluzivně pro předplatitele)

    Rozhodnutí o odmítnutí nahlížení do spisové dokumentace orgánu sociálně-právní ochrany dětí dle § 55 odst. 6 písm. b) zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí,...

    Pobyt cizinců

    Tvrzení cizince prokazujícího během řízení o správním vyhoštění, že může být osobou dle § 42e odst. 1 zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky,...

    Právo na informace (exkluzivně pro předplatitele)

    Pro posouzení, zda žadatel o informaci o platech (§ 3 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím) plní úkoly či poslání dozoru veřejnosti či roli tzv....

    Rada České televize (exkluzivně pro předplatitele)

    Rada České televize není oprávněna odvolat členy dozorčí komise za přiměřeného použití § 6 odst. 2 ve spojení s § 8a odst. 3 větou třetí zákona č. 483/1991 Sb., o České...

    Územní plánování (exkluzivně pro předplatitele)

    Regulativ v podobě maximálního počtu bytových jednotek v rodinném domě překračuje svojí podrobností rámec pro obsah územního plánu stanovený v § 43 odst. 1 zákona č. 183/2006 Sb.,...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.