Mercedes-Benz C 220 CDI: céčko není žádné béčko (kompaktní test)
V klasickém pojetí automobilových tříd značky Mercedes-Benz patří třída C na počátek firemní hierarchie modelových řad. Novodobé Áčko je kapitola sama pro sebe a do tradičního pořadí klasických mercedesů tříd C, E a S nezasahuje. Testovali jsme Céčko s nafťákem o objemu 2,2 l.
Limuzína Mercedes-Benz C 220 CDI patří svými rozměry do střední třídy, ale užitnou hodnotou splňuje nároky kategorie o řád vyšší. V kombinaci s dynamickým a přitom úsporným turbodieselem 220 CDI (výkon 105 kW/143 k) pod kapotou je tento vůz vábničkou pro řadu českých motoristů ochotných zaplatit za líbivý a precizní automobil milion korun.
Přesněji řečeno 1 074 000 Kč. Za tuto cenu je k mání základně vybavený Mercedes-Benz C 220 CDI. Jeho standardní výbava je ovšem tak bohatá, že i náročný majitel nemusí o navýšení příliš uvažovat. K výbavě se ale ještě dostanu. Nejprve „naťuknu“ jízdní vlastnosti testovaného automobilu.
Tip: Přečtěte si megatest Mercedesu C320 4matic, v němž se věnujeme důkladném popisu tohoto vozu.
Příjemný kompromis
Mercedes musí být pohodlný, to se nedá nic dělat. Myslím přitom nejen komfort výbavy, ale také vyladění podvozku. Jeho tradiční zákazníci by mu opak neodpustili. Jenže konstruktéři vozu dokázali skvěle skloubit základní a povinný předpoklad s poměrně sportovními jízdními vlastnostmi. V zatáčkách se testovaný mercedes s pohonem kol zadní nápravy choval nejen neutrálně, ale ani se příliš nenakláněl. Zvolenou stopu držel přesně a suverénně, zároveň si ponechal jistou plavnost, typickou pro modely s třícípou hvězdou ve znaku.
Pětimístný čtyřdveřový sedan nabízí „kufr“ objemu 455 l. Na střední třídu je to bohužel jen průměrná hodnota, nicméně „měkkých“ zavazadel jako jsou tašky či kufry pozře zavazadlový prostor poměrně dost. S převážením neskladných předmětů jako je třeba televizní přijímač je to o něco horší. Ačkoli je zavazadelník dostatečně objemný, televizi do něj kvůli nízkému průchodu nedostanete a při převážení podobného nákladu musíte ubrat místo jednomu ze zadních cestujících.
Za volantem testovaného mercedesu jsem se cítil ihned příjemně díky vyváženosti tvarů, kvalitě materiálů a proporčnosti rozměrů interiéru a přístrojové desky. Ve voze nikde nic nevrzalo, perfektní zpracování bylo cítit ze všech detailů. Přes bohatou standardní výbavu doplněnou některými prvky navíc mne však překvapilo, že ve dveřích řidiče se nenašlo místo na varovné světýlko nebo alespoň odrazku upozorňující blížící se řidiče na otevřený vůz.
Turbodiesel uspokojil
Kdo někdy řídil mercedes vybavený skvostnou pohonnou jednotkou 270 CDI (přečtěte si náš test tohoto motoru v třídě E), podvědomě od těch tří téměř „zázračných“ písmen vždy čeká podobné výkony nehledě na číslice před nimi. Pravda je, že 220 CDI je velmi dobrý přeplňovaný naftový agregát s nejmodernější technikou vstřikování typu common-rail, ale s větší pohonnou jednotkou 270 CDI přece jen srovnání nesnese.
Motor 220 CDI --- Srovnání výkonových křivek 200 a 220 CDI
Motor přesto nabízí z objemu 2148 ccm výkon 105 kW/143 k a především 315 Nm točivého momentu v rozmezí 1800 - 2600 otáček za minutu. Výsledkem je maximální rychlost 215 km/h, přičemž tato hodnota je snížená kvůli automatické převodovce. S manuální šestistupňovou, která je součástí základní výbavy, jede 220 CDI až 220 km/h. Zrychlení je ovšem téměř shodné: 10,3-10,5 sekundy z 0 na 100 km/h ve prospěch verze s klasickým ručním řazením převodů.
Výrobce udává průměrnou spotřebu 6,7 l/100 km v kombinovaném režimu, mě se ale této hodnoty dosáhnout nepodařilo. I tak považuji průměrnou potřebu nafty 7,3 l na 100 km jízdy za příznivou. Vzhledem k 62 litrům objemu palivové nádrže se dojezd blíží devíti stům kilometrům na jedno natankování. Přiznávám, že s testovaným mercedesem jsem nesoutěžil o co nejnižší spotřebu, ale naopak jsem využíval jeho příznivých dynamických vlastností doprovázené příkladným utlumením a tichostí chodu motoru. Nepochybuji o tom, že při snaze o nízkou spotřebu není problém s vozem na jednou natankování ujet přes tisíc kilometrů.
Bohatý standard
Za již zmíněných 1 074 000 Kč získává majitel následující prvky sériové výbavy: ABS, ESP, urychlovač brzdného účinku (BAS), dvoustupňový airbag řidiče a spolujezdce, automatickou klimatizaci, boční airbagy vpředu, centrální dálkové zamykání, el. nastavitelnou výšku a opěradlo předních sedadel, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, el. ovládání oken, mlhovky, multifunkční volant, mechanickou šestistupňovou převodovku, okenní/hlavové airbagy pro přední i zadní cestující, palubní počítač, rádio se sedmi reproduktory, imobilizér s plovoucím kódem, servořízení a posilovač brzd, tempomat, ukazatel servisních intervalů, výplně dveří z pravého dřeva a výškově i podélně nastavitelný volant.
Kromě toho lze získat i tzv. C Plus Paket, který bez navýšení ceny nabízí: metalický lak, hliníkové disky kol, volant a řadicí páku v koženém provedení a pravidelní servisní prohlídky po dobu tří let. Celková hodnota C Plus Paketu činí 85 600 Kč. Testovaný Mercedes-Benz C 220 CDI stál 1 222 881 Kč, přičemž na vyšší pořizovací ceně se podíleli zejména automatická pětistupňová převodovka s tempomatem za 71 061 Kč a bi-xenonové světlomety za 27 780 Kč.
V interiéru jsou hodnotné materiály --- Zadní sedačky lze sklopit, ale otvor není příliš velký
Technické údaje
- Mercedes-Benz C220 CDI
- Rozměry: 4 526 x 1 728 x 1 426 mm
- Rozvor náprav: 2 715 mm
- Objem zavazadelníku: 455 l
- Kola: 195/65 R 15
- Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec DOHC
- Objem: 2148 ccm
- Výkon: 105 kW (143 k) při 4200 ot.
- Max. točivý moment: 315 Nm při 1800-2600 ot.
- Maximální rychlost: 215 km/h
- Zrychlení 0-100 km/h: 10,5 s
- Spotřeba paliva: 9,4/5,1/6,7 l/100 km
- Převodovka: automatická, 5 stupňů
- Palivová nádrž: 62 l
Zdroj: www.autorevue.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz