epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    29. 11. 2006
    ID: 44820upozornění pro uživatele

    Na Vaše dotazy odpoví předseda vlády

    Představení iniciativy „PANE PREMIÉRE.CZ“ označil předseda vlády Mirek Topolánek za začátek změny, a to nejen ve vztahu občan, podnikatel či úředník versus byrokracie, ale i změny stylu vládnutí jako takového. Iniciativu „PANE PREMIÉRE.CZ“ lze též označit jako zviditelnění problémů občanů ve vztahu k byrokracii a celkovou popularizaci této problematiky
    <p class=MsoNormal><span style='font-size:10.0pt;font-family:Arial'>(<a
    href="http://www.epravo.cz/video/panepremiere_zaznam.wmv">přehrajte se
    VIDEO</a>)<o:p></o:p></span></p>

    V rámci svého vystoupení premiér Topolánek deklaroval, že již před nástupem, a o to intenzivněji po nástupu do funkce předsedy vlády pocítil potřebu pozitivní změny, doslova reformy české byrokracie. Cestu k těmto reformám by mimo jiné měly poskytnout i projekty think-tanku eStat.cz, jmenovitě „Antibyrokratická reforma – tzv. Tošovského zákon, CzechPoint či eGovernment act“.

    Nový premiér  musí stanovit jasné priority své vlády a svého úřadu a nová vláda musí přijít s novým stylem vládnutí, který je založen na osobní odpovědnosti každého člena vlády za činnost svého resortu, schopnosti participace na realizaci společných cílů vlády a koordinaci činností při plnění resortních úkolů, sdělil přítomným Mirek Topolánek.

    Iniciativu „PANE PREMIÉRE.CZ“ označil spíše za zviditelnění problémů občanů ve vztahu k byrokracii a celkovou popularizaci této problematiky. Edvard Kožušník za spolupořádající a projekt „PANE PREMIÉRE.CZ“ provozující think-tank Efektivní stát podotknul, že eStat.cz v ČR funguje již více než dva roky a za tu dobu se stal jediným komunikačním místem, které je někde na pomezí mezi úředníkem a politikem.

    „Abychom mohli naše projekty prosazovat, musíme je také popularizovat, tzn. konkurovat politicky zajímavějším tématům a proto spouštíme iniciativu PANE PREMIÉRE.CZ“, vysvětlil záměr Kožušník. Od dnešního rána je na adrese www.panepremiere.cz umožněna komunikace každého jednotlivého občana s předsedou vlády, a to v uživatelsky příjemném rozhraní. Předseda vlády Mirek Topolánek ve svém projevu ke spuštění iniciativy panepremiere.cz uvedl:

    Vážené dámy, vážení páni,

    nejprve chci organizátorům potvrdit, že název svého projektu zvolili správně. Bezmoc voleného politika při střetu s věčnou byrokracií – to je jeden z prvních pocitů, který mě přepadl při vstupu do přeplněné Strakovy akademie. Přes šest set zaměstnanců – téměř dvojnásobek oproti časům Václava Klause – dvě stovky komisí a vládních rad, řada z nich pro jistotu dvojmo, některé dokonce nezrušitelné, protože zřízené kterousi direktivou EU…

    Už jen strach o vlastní přežití by mě nutil k tomu, abych začal tento status quo měnit. Naštěstí jsem se nemusel spoléhat jen na vlastní obavy. Věděl jsem, kde mám oporu. Mimo jiné i v projektu eStat, který jsem pomáhal nastartovat a jehož dobrým duchem byl, bohužel tragicky zesnulý, Michal Tošovský.

    Myslím, že na práci této skupinky nadšenců lze právem vztáhnout  parafrázi výroku Winstona Churchila: Ještě nikdy na poli debyrokratizace nedlužilo tolik lidí tak mnoho tak málo lidem. V odborných kruzích dnes kolují hesla „Tošovského antibyrokratický zákon“, byrokratická zátěž, CzechPoint, Legislativní software, debyrokratizace. eGoverment Act, Centrální správa státních nemovitostí atd. A pokud moje vládnutí ještě nějakou dobu vydrží, nebudou to jen hesla.

    Jsou to již více než dva roky, kdy jsem 21. června 2004 poprvé zmínil termín a projekt Efektivní stát. Tehdy jsem řekl že potřebujeme „Plán pro obnovu a rozvoj Špidlou zničené České republiky s nasazením účelného a efektivního systému řízení veřejné správy“. Mezitím se po Špidlovi, jehož premiérský styl se vyznačoval zejména dlouhými poradami, vystřídali další dva socialističtí předsedové vlád. Gross se zabýval úplně jinými věcmi, než řízením administrativy. Paroubek si z ní zase učinil svůj volební štáb.

    Práce tak zbyla na mě. A s upřímností sobě vlastní říkám, že jsem ji za ty dva měsíce zvládl dobře. Můj sir Humphrey sice také řídí úřad pevnou rukou, ale podle zcela opačného kréda, než slavná seriálová postava. Na prvním místě nejsou zájmy byrokratů, ale občanů. I za tu krátkou dobu jsme stihli zásadně reorganizovat práci poradních orgánů vlády. Odstranili jsme duplicity, zefektivnili jejich fungování a racionálně přesunuli řadu z nich pod resortní ministerstva, která vykonávají obdobné činnosti a kde tak budou mít lepší odborné zázemí.

    Spolu s další racionalizací chodu úřadu jsme tak ušetřili zhruba desetinu pracovníků a pět procent rozpočtu. To vše už v prvním měsíci fungování nové administrativy. Nechci vás unavovat podrobnostmi, ale toto je samozřejmě příklad pro ministerstva a další veřejné úřady. Náš cíl lze vyjádřit heslem: Méně je více. Méně úředníků za méně peněz musí odvádět lepší službu pro občany. Nesmíme se nechat zastrašit pokřikem lobbyistů, že zrušení toho nebo onoho úřadu či odboru „zásadně ohrozí chod státní správy“.

    Je to právě naopak: razantní, avšak promyšlená reforma nejen veřejnou správu zlevní, ale také zvýší její reálný výkon, protože se přestane zabývat zbytečnostmi a poručníkováním občanů a zbude jí čas a prostředky právě jen na užitečnou práci.

    Dostávám jako premiér řadu otázek týkajících se vládnutí a chci tu alespoň ty nejzásadnější zodpovědět:

    Otázka první: Jakou úlohu má hrát Úřad vlády?

    Z povahy věci plyne, že má být koordinačním a řídícím útvarem pro činnost státní správy

    Otázka druhá: Máme u nás zavést model obvyklý v jiných zemích, kdy státní tajemníci či náměstci v podstatě řídí úřad a ministři se věnují politickým prioritám?

    To je přesně to, co nechci. Nechci abychom se dostali do stavu, který zde popisoval Edvard Kožušník a který symbolizuje nápis za mnou. Řešením je manažerské odměňování klíčových pracovníků státní služby a nebráním se ani jasně definovaným dlouhodobým pravidlům. I to je jeden z důvodů proč jsme odložili platnost zákona o státní službě. Chceme totiž připravit zcela novou normu.

    Otázka třetí: Jak chcete odpolitizovat státní správu?

    Státní správa musí být fungujícím strojem na administraci vládní politiky. Každý rozumný politik, jedno ze které strany, proto musí mít zájem na fungování tohoto stroje. I z tohoto důvodu musí být stanovena dlouhodobá pravidla a motivace pro úředníky.

    Otázka čtvrtá: Který model „vládnutí“ je pro vás nejpřijatelnější?

    Britský, s efektivním a štíhlým státem? Německý, s jeho korporativismem a resortismem? Skandinávský, v němž mají silnou pozici ministerstva zahraničí a obchodu? Mému srdci je nejbližší model britský, nebo chcete-li anglosaský. Musí být postaven více na osobní zodpovědnosti předsedy vlády v zásadních otázkách a ne na kolektivním nerozhodování. Ostatně tak to odpovídá i naší ústavě, která dává premiérovi výlučné pravomoci rozhodovat o složení a osudu vlády.

    Otázka pátá: Nejkratší, ale zároveň nejtěžší na odpověď: A jak to vlastně celé uděláte?

    Takové otázky mám nejraději. Zejména od novinářů. Moje obecná odpověď zní: Nové vůdcovství. Vůdcovství méně okázalé, méně halasné ve svých projevech, ale o to viditelnější v konkrétních výsledcích pro občany.

    Vše začíná od nového premiéra, který musí stanovit své priority, které se promítnou od složení vlády a organizace Úřadu vlády. Svoji vládu jsem skládal jako vládu protikorupční, proevpropskou a úspornou. A jsem přesvědčen, že se mi to také podařilo.

    S novým premiérem funguje nová vláda. Každý člen kabinetu musí být v první řadě odborník, bez ohledu na stranickou legitimaci či nominaci. Takoví ministři jsou pak schopni unést osobní odpovědnost a zároveň efektivně participovat na práci jiných resortů. Zde mám pocit, že tu nejlepší možnou vládu jsem již sestavil.

    S novou vládou přichází nový styl vládnutí. Styl otevřený, transparentní. Na rozhodovací procesy jak uvnitř tak vně vlády musí být vidět a musejí být pod veřejnou kontrolou. Styl, jehož součástí je trvalá likvidace nadměrné byrokratické zátěže a tím i omezení klientelismu a korupce. Styl, který zefektivní rozhodování jak z hlediska času, tak z hlediska nákladů.

    Bohužel jsme zatím měli příliš málo času prosadit nový styl do všech úřadů. Ale spoléhám právě na projekt eStat, na instituce, jakou je CEVRO, že mi dodají tu správnou munici, abych mohl byrokracii odstřelit v dalším, doufejme, že delším kole. A samozřejmě spoléhám i na projekt www.panepremiere.cz který zviditelňuje problémy občanů ve vztahu k veřejné správě a popularizuje myšlenku debyrokratizace. Není to ještě změna samotná, ale její dobrý začátek. Pro mě osobně je postava premiéra Jima Hackera vynikající inspirací, abych s tou změnou vážně pohnul.

     



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    redakce (ep)
    29. 11. 2006

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Právním účinkem služebnosti požívacího práva je vstup poživatele do právního postavení pronajímatele dle dříve uzavřené nájemní smlouvy
    • DEAL MONITOR
    • Ukončení účasti společníka v s.r.o.
    • Akcionářské dohody a jejich vymahatelnost v české právní praxi
    • Nenápadná novela SŘS s velkým potenciálem: urychlí změny ve správním soudnictví výstavbu?
    • Odpovědnost zadavatele za správnost projektové dokumentace a (ne)možnost změny závazku ze smlouvy podle § 222 odst. 6 ZZVZ
    • Nekalá soutěž: Když se byznys nehraje čistě
    • 10 otázek pro ... Ivana Barabáše
    • K výpovědní době
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 21.10.2025IT smlouvy & softwarové právo se zaměřením na start-upy a technologické společnosti (online - živé vysílání) - 21.10.2025
    • 23.10.2025Postavení statutárního orgánu: práva, povinnosti & odpovědnost (online – živé vysílání) - 23.10.2025
    • 29.10.2025Myšlenkové mapy v právu s využitím AI - nový rozměr právního myšlení (online - živé vysílání) - 29.10.2025
    • 30.10.2025Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    • 30.10.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 30.10.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Ukončení účasti společníka v s.r.o.
    • Akcionářské dohody a jejich vymahatelnost v české právní praxi
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • DEAL MONITOR
    • Právním účinkem služebnosti požívacího práva je vstup poživatele do právního postavení pronajímatele dle dříve uzavřené nájemní smlouvy
    • Nenápadná novela SŘS s velkým potenciálem: urychlí změny ve správním soudnictví výstavbu?
    • Odpovědnost zadavatele za správnost projektové dokumentace a (ne)možnost změny závazku ze smlouvy podle § 222 odst. 6 ZZVZ
    • Daňové řízení
    • Ochranné pásmo energetického zařízení a ochrana dotčených vlastníků
    • Nenápadná novela SŘS s velkým potenciálem: urychlí změny ve správním soudnictví výstavbu?
    • Zákon o podpoře bydlení, aneb nové systémové řešení bytové nouze
    • K výpovědní době
    • Odpovědnost zadavatele za správnost projektové dokumentace a (ne)možnost změny závazku ze smlouvy podle § 222 odst. 6 ZZVZ
    • Specifika práv z vadného plnění při koupi podílů a akcií
    • Výše jistoty dle § 75b o. s. ř. při více účastnících a kumulaci nároků: nejasnosti, výklad, praxe
    • Nekalá soutěž: Když se byznys nehraje čistě
    • Elektronické podpisy – jejich druhy a způsoby využití
    • Má i dlouhodobě nepřítomný zaměstnanec nárok na zaměstnanecké benefity?
    • K výkladu rozhodnutí o organizační změně
    • Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Právo advokáta na odpojení od datové schránky
    • Kritika zaměstnavatele jako obrana důstojnosti: Kdy je reakce na jednání zaměstnavatele přípustná?
    • Nález Pl. ÚS 2/25: když Ústavní soud dokáže být skutečným ochráncem lidské důstojnosti
    • Organizační důvody jako univerzální způsob pro ukončení pracovního poměru

    Soudní rozhodnutí

    Důkazní břemeno

    Jestliže byla prokázána pravost (úředně neověřeného) podpisu výstavce na směnce vlastní, lze předpokládat také to, že výstavce se podepsal pod text uvedený na směnečné listině....

    Daňové řízení

    Uplyne-li maximální možná délka lhůty pro placení daně (20 let) podle § 160 odst. 5 daňového řádu (a nejde-li o případ upravený v § 160 odst. 6 daňového řádu), nelze daň vybrat...

    Zahlazení odsouzení

    Podmínka nepřetržité doby, která musí uplynout, aby soud mohl zahladit odsouzení, je naplněna uplynutím právě jen časového úseku vymezeného v § 105 odst. 1 písm. a) až e) tr....

    Podmíněné upuštění od výkonu zbytku trestu

    V případě, kdy odsouzenému bylo uloženo několik na sebe bezprostředně navazujících trestů zákazu činnosti téhož druhu, je k rozhodnutí o jeho žádosti o podmíněné upuštění od...

    Daň z příjmů (exkluzivně pro předplatitele)

    Při hodnocení splnění požadavku podle § 34c odst. 1 písm. c) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, je správní orgán oprávněn posuzovat nejen to, zda projekt výzkumu a vývoje...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.