epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    26. 6. 2001
    ID: 9809upozornění pro uživatele

    Právní úprava tombol

    Pořádání tombol je na první pohled velmi neformální společenskou zábavou. Snad každý se i několikrát ročně účastníme různých slavností a zábav, kde se pořádají tomboly. Aby se však tombola mohla řádně uskutečnit, je třeba splnit řadu podmínek a získat příslušné povolení. Tato problematika je regulována v zákoně 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon).



    Pořádání tombol je na první pohled velmi neformální společenskou zábavou. Snad každý se i několikrát ročně účastníme různých slavností a zábav, kde se pořádají tomboly. Aby se však tombola mohla řádně uskutečnit, je třeba splnit řadu podmínek a získat příslušné povolení. Tato problematika je regulována v zákoně 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon). Tombola je v § 2 písm. b) zákona charakterizována jako hra, při které se do losování zahrnou pouze prodané losy. Slosování musí být veřejné. Losy do tomboly se prodávají v den a na místě slosování. A také výhry se předávají na místě slosování.

    Provozovatelem tomboly muže být jen právnická osoba se sídlem na území České republiky. Povolení tak nelze vydat fyzické osobě ani tuzemské právnické osobě se zahraniční majetkovou účastí. Účastníkem může být jen fyzická osoba, která dovršila 18 let věku a která si zakoupí los do tomboly. Osobám mladším 18 let je účast na loteriích a jiných podobných hrách zakázána. Provozovatel loterií a jiných podobných her musí učinit taková opatření, aby se tyto osoby nemohly hry zúčastnit.

    Tomboly mohou být provozovány pouze na základě povolení. Povolovací řízení probíhá na základě písemné žádosti provozovatele u obecního(městského) úřadu, okresního úřadu nebo u Ministerstva financí. Příslušnost orgánů se v určuje podle výše herní jistiny. Přičemž herní jistina je tvořena násobkem počtu vydaných losů a prodejní ceny losu. Obecní(městský) úřad tak povoluje tomboly s herní jistinou do 20 000 Kč, tombolu s herní jistinou od 20 000Kč do 50 000 Kč je oprávněn povolit okresní úřad. Žádosti o povolení tomboly s vyšší herní jistinou vyřizuje Ministerstvo financí.

    Žádost o povolení tomboly by měla obsahovat zejména následující údaje:
    a) označení provozovatele,
    b) účel, pro který má být loterie povolena,
    c) uvedení příjemce části výtěžku,
    d) počet vydaných losů, jejich cenu a celkovou výši herní
    jistiny,
    e) počet a celkovou cenu výher,
    f) místo a den slosování,
    g) lhůty pro předložení vyúčtování tomboly a výtěžku akce,
    h) jméno, příjmení a rodné číslo loterního zástupce, který zajistí řádný průběh a
    vyúčtování tomboly. Přiložen musí být také doklad o jeho bezúhonnosti, kterým je výpis
    z evidence Rejstříku trestů ne starší tří kalendářních měsíců.

    Příslušný orgán nepovolí takovou tombolu, jejímž účelem je krytí výdajů, které podle své povahy mají být kryty z příjmů provozovatele. Nepřípustné je také, aby tombola kryla náklady pořádání zábav, slavností a podobných akcí, na nichž není vybíráno vstupné. Dále nelze povolit tombolu, která kryje náklady jakékoliv akce, jestliže je patrna nehospodárnost, jak při pořádání, tak při použití jejího výtěžku.

    Povolení se vydá, jestliže provozování tomboly je v souladu s jinými právními předpisy, nenarušuje veřejný pořádek, je zaručeno její řádné provozování včetně řádného technického vybavení a bude-li na sociální, zdravotní, sportovní, ekologický, kulturní nebo jinak veřejně prospěšný účel použito 6% z výtěžku tomboly.

    Obecně jsou zakázány tomboly, které nezaručují všem účastníkům hry rovné podmínky včetně možnosti výhry.

    Předmětem výhry mohou být u tombol věci movité s vyloučením peněz,vkladních knížek a cenných papírů. Okolnost, jež určuje výhru (výsledek slosování) nesmí být nikomu předem známa a musí být takového druhu, aby nemohla být provozovatelem nebo účastníkem ovlivněna. Pravděpodobnost výhry nesmí být menší než 1 : 200.

    Úhrnná cena výher tombol nesmí být menší než 20% a vyšší než 50% herní jistiny. Ministerstvo může v odůvodněných případech, zejména za účelem vyššího zájmu o některé typy loterií, zvýšit úhrnnou cenu výher loterie až na 70% herní jistiny. Žádná s těchto hodnot nemusí být v konkrétním případě naplněna, neboť vychází z celkového počtu vydaných losů a počet prodaných losů se může ve skutečnosti lišit.

    Zvláštní případ představují tomboly provozované při slavnostech a zábavách, kde výhry bývají dotovány převážně z věcných darů členů pořádající organizace. V těchto případech rozhodne výjimečně o podmínkách provozování tomboly příslušná obec podle vlastního uvážení a místních poměrů. Podmínky nejsou v zákoně nijak blíže specifikovány, nesmějí být však v rozporu se zákonem. Obce ovlivňují pouze organizačně technické podmínky provozování tomboly.

    Pro průběh tomboly stanoví zákon následující podmínky. Fyzickým osobám, které prodávají losy do tomboly, nesmí být vyplacena odměna přesahující 10% z ceny losů jimi prodaných. Převyšuje-li herní jistina 50 000 Kč musí být losy tištěny ve Státní tiskárně cenin v Praze. Výjimky může povolit pouze ministerstvo. U tombol s jistinou do 50 000 Kč mohou být slosovány pouze takové losy, které jsou číslovány a opatřeny razítkem provozující organizace. K jejich použití musel dát souhlas orgán oprávněný k povolení loterie nebo tomboly.

    Veřejného slosování s jistinou přesahující 50 000 Kč se musí zúčastnit orgán státního dozoru a notář, který osvědčuje průběh slosování. U losování tombol s jistinou do 50 000 Kč je přítomen pouze státní orgán dozoru, který osvědčuje průběh slosování do protokolu podle § 11 odst. 6 zákona. V případě tombol s herní jistinou do 20 000 Kč není nutná účast ani orgánu státního dozoru.

    Provozovatel, kterému byla povolena tombola, je povinen jmenovat loterního zástupce, který zajišťuje řádný průběh tomboly. Loterní zástupce vykonává během realizace tomboly řadu důležitých úkolů. Společně s orgánem státního dozoru zkontrolují, zda do osudí byla vložena čísla všech prodaných losů. Před slosováním musí být zajištěny a v zapečetěných
    balících na vhodném a bezpečném místě uschovány neprodané losy. O průběhu slosování sepíše loterní zástupce protokol obsahující zejména údaje o technickém postupu slosování a seznam vyhrávajících čísel losů. Po skončení slosování zajistí loterní zástupce nevyzvednuté výhry. Loterní zástupce uvědomí veřejnost po slosování o vyhrávajících losech a při provozování tomboly s herní jistinou nad 20 000 Kč zajistí po slosování zveřejnění písemného seznamu vyhrávajících čísel.

    Loterní zástupce dále zajistí vyúčtování tomboly, zároveň zajistí i vyúčtování akce, k jejímuž zabezpečení byla loterie nebo tombola povolena. Provozovatel předloží zprávu
    o vyúčtování orgánu státního dozoru a v opise orgánu, který tombolu povolil. Do příjmu
    tomboly se zahrnují i výhry, které nebyly ve stanovené lhůtě vyzvednuty.

    O použití případné nespotřebované části tomboly rozhodne orgán, který ji povolil. O použití části výtěžku loterie a jiné podobné hry platí, že ji lze použít pouze na veřejně prospěšný účel uvedený v povolení. Souhlas k jinému použití části výtěžku může být udělen
    povolujícím orgánem na základě odůvodněné žádosti provozovatele, nebo bylo-li provozování loterie nebo jiné podobné hry zrušeno. Aby bylo zajištěno skutečné využití této části na veřejně prospěšné účely je příjemci této částky uložena povinnost, aby provozovateli a povolujícímu orgánu doložil užití těchto prostředků. V případě porušení této povinnosti může příslušný orgán použití části výtěžku na veřejně prospěšný účel změnit.

    Je třeba také připomenout jaké jsou ukládány sankce za porušení povinností vyplývajících ze zákona 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách. Povolující orgán je oprávněn povolení zrušit, jestliže nastanou nebo dodatečně vyjdou najevo okolnosti, pro které by nebylo možné tombolu povolit, nebo se dodatečně ukáže, že údaje, na jejichž podkladě bylo povolení vydáno, jsou klamné. V případě provozování nepovolené tomboly nebo je-li tombola provozována v rozporu se zákonem, je stejný orgán zmocněn uložit pokutu. Vztahy upravené zákonem o loteriích chrání také trestní zákon ustanovením § 118a. Ustanovení postihuje pouze neoprávněné provozování loterie nebo podobné sázkové hry a je zvláštním případem neoprávněného podnikání.

    Provozování tombol má také různé daňové souvislosti. Výhry z loterií, sázek a jiných podobných her, které jsou provozovány na základě povolení podle zákona ČNR č. 202/1990
    Sb. o loteriích a jiných podobných hrách jsou osvobozeny od daně z příjmů (např. výhry ve sportce, apod.) - podle § 10, odst. 3, písm. b) zákona ČNR č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů ve znění pozdějších předpisů. (Povolení je tak důležité nejen z důvodů regulérnosti loterií, tombol apod., ale i proto, že tím MF ČR, resp. ostatní příslušné orgány souhlasí s tím, že výhry nebudou zdaněny.) U provozovatelů loterií a podobných her je výtěžek osvobozen od daně z příjmů právnických osob za podmínky, že jde o loterii povolovanou podle zákona č. 202/1990 Sb. o loteriích a jiných podobných hrách a tento výtěžek je určen alespoň ve výši 90 % na veřejně prospěšné účely (podle § 19, odst. 1, písm. g) zákona 586/1992 Sb., o daních z příjmů). V ostatních případech je zisk ze hry předmětem daně z příjmů. Toto jsou pouze základní a orientační údaje, zdaňování výher má samozřejmě širší souvislosti, ty již překračují téma tohoto článku a jsou námětem pro samostatné zpracování.










    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Miroslav Černý
    26. 6. 2001

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • DEAL MONITOR
    • Adhezní řízení v praxi
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • K nákladům exekuce při soudním prodeji zástavy
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Klamavá reklama
    • 10 otázek pro ... Valerii Cermanovou
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • DEAL MONITOR
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Adhezní řízení v praxi
    • Zástavní právo
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Novela trestního zákoníku
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Nařízení, kterým se zřizuje AMLA, nabylo účinnosti – co AMLA přinese povinným osobám?
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Novela trestního zákoníku
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Novela trestního zákoníku
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?

    Soudní rozhodnutí

    Zpráva o vztazích

    Přepracováním zprávy o vztazích nedochází k vytvoření nové zprávy o vztazích, neboť i nadále jde o zprávu o vztazích za určité (stejné) období, která byla pouze opravena či...

    Zástavní právo

    I zástavce (zástavní dlužník) je tím, kdo má ze zástavní smlouvy (pakliže platně vzniklo zástavní právo) povinnost plnit (ve formě povinnosti strpět), a pakliže je tato povinnost v...

    Telekomunikace

    Potřeba zajištění možnosti umístění telekomunikačního vedení a jeho opěrných a vytyčovacích bodů na cizích nemovitostech plyne z povahy telekomunikačního vedení, zejména z jeho...

    Zákaz konkurence

    Na základě § 5 odst. 1 zákona o obchodních korporacích je možné domáhat se vydání toliko prospěchu, který získal ten, kdo porušil zákaz konkurenčního jednání, a to buď po...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Jestliže odvolací soud na základě odvolání podaného dlužníkem proti usnesení insolvenčního soudu o zrušení schváleného oddlužení a (současně) o zastavení insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.