epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop1
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    28. 5. 2015
    ID: 97941upozornění pro uživatele

    Systematika nového zákona o zadávání veřejných zakázek

    Ve druhé půlce dubna 2015 byl do knihovny připravované legislativy vložen návrh zákona o zadávání veřejných zakázek (dále také jen „Zákon“)[1], který by měl nahradit stávající zákon 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ale rovněž zákon 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení (koncesní zákon), ve znění pozdějších předpisů. Zpracování zcela nového textu je přitom reakcí na přijetí tří nových evropských směrnic regulujících veřejné zadávání[2]. Cílem tohoto článku je seznámit odbornou veřejnost se základními parametry navrhované právní úpravy z hlediska systematického a obsahového.

    Členění Zákona

    Návrh Zákona čítá 258 paragrafů a je členěn celkem do 17 částí.

    Část první a druhá – základní ustanovení. Jde o souhrn základních ustanovení, v nichž jsou vymezeny základní pojmy jako veřejná zakázka, zadavatel či dodavatel. Dále jsou zde vyjmenovány zásady zadávacích řízení či výjimky z povinnosti postupovat podle Zákona. Upravena je zde rovněž otázka spolupráce zadavatelů, druhů a režimů veřejných zakázek, stanovení předpokládané hodnoty, zastoupení zadavatele, střetu zájmů a dalších obecných otázek souvisejících se zadávacím řízením.

    Část třetí – zadávání v podlimitním režimu včetně zjednodušeného podlimitního řízení.

    Část čtvrtá – zadávání v nadlimitním režimu. V této části se vymezují druhy zadávacích řízení včetně nového řízení o inovačním partnerství a určují se jejich specifika. Dále se zde nachází úprava kvalifikace, respektive základní a profesní způsobilosti a ekonomické
    a technické kvalifikace, technických podmínek, jakož i celá řada souvisejících otázek (např. uveřejnění zadávacích podmínek a jejich vysvětlování či změna, rozdělování veřejných zakázek na části, podmínky sestavení nabídek, využití poddodavatele, otevírání obálek, mimořádně nízká nabídková cena, hodnocení nabídek podle kritéria ekonomické výhodnosti nabídky, průběh elektronické aukce, výběr či vyloučení dodavatele, důvody zrušení zadávacího řízení).

    Část pátá – zadávání ve zjednodušeném režimu.

    Část šestá – zadávání zvláštními postupy. V této části je upraveno zadávání na základě rámcové dohody, v dynamickém nákupním systému či v rámci soutěže o návrh.

    Část sedmá – zadávání sektorových veřejných zakázek.

    Část osmá – zadávání koncesí.

    Část devátá – zadávání v oblasti obrany nebo bezpečnosti.

    Část desátá – společná ustanovení k zadávacím řízením. Zde se nachází úprava uveřejňování včetně úpravy elektronických nástrojů. Dále jsou zde obsažena pravidla týkající se profilu zadavatele, elektronických katalogů, uchovávání dokumentace o zadávacím řízení, písemné zprávy zadavatele, komunikace mezi zadavatelem a dodavatelem, ochrany informací apod.

    Část jedenáctá – uveřejňování smluv.

    Část dvanáctá – fakturace. Zde se zavádí jediné pravidlo, a to že zadavatel nesmí odmítnout fakturu z důvodu jejího formátu, je-li tento formát v souladu s evropským standardem elektronické faktury.

    Část třináctá – změna a ukončení závazku ze smlouvy. Za pozornost v této části stojí zejména nové vymezení podstatných, respektive nepodstatných změn závazků ze smlouvy.

    Část čtrnáctá – informační systém o veřejných zakázkách. Zde se nachází úprava související s Věstníkem veřejných zakázek a seznamem kvalifikovaných dodavatelů.

    Část patnáctá – ochrana proti nesprávnému postupu zadavatele. Tato část upravuje postupy související s podáním a vyřízením námitek, jakož i s dohledem nad dodržováním Zákona ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rovněž tu jsou vymezeny správní delikty a sankce, které za ně lze uložit. Není bez zajímavosti, že nově jsou v návrhu Zákona upraveny výhradně správní delikty zadavatele, nikoli však dodavatele.

    Část šestnáctá – přechodná a závěrečná ustanovení.

    Část sedmnáctá – účinnost. Zákon nabude účinnosti prvním dnem třetího kalendářního měsíce pod ni jeho vyhlášení. Některá ustanovení však nabydou účinnosti později. Zajímavě pak co do legislativního uchopení působí výjimka z výjimky obsažená v § 258 odst. 3 Zákona.

    Uživatelská přístupnost

    Pokud se jedná o přehlednost a uživatelskou přístupnost Zákona, nezdá se, že by došlo oproti stávající úpravě k posunu k lepšímu.

    Rozsah

    Zákon je značně rozsáhlý, když upravuje vedle zadávání veřejných zakázek rovněž zadávání koncesí. Jakkoli toto sloučení z hlediska teoretického vnímám pozitivně, neboť většina postupů při zadávání se v obou případech překrývá, obávám se, že pro praxi takovým přínosem nebude.

    Práce s pojmy

    Uživatelskou berličku v podobě stávajícího § 17 zákona o veřejných zakázkách, kterým byly v souhrnu vymezeny alespoň některé dále používané pojmy, navrhovatel do Zákona nezapracoval. Naopak došlo k rozmělnění, kdy jsou elementární pojmy vymezovány v rámci ustanovení věnujících se konkrétní problematice. Přitom označení některých paragrafů ne vždy poskytne přesnou představu o tom, co je jejich obsahem. Příkladem lze uvést vymezení pojmů „žádost o účast“ nebo „nabídka“ v rámci § 37 upravujícího kritéria pro výběr dodavatele. 

    Nesystematicky působí práce s pojmy, když řada z nich je používána dříve, než je vymezen jejich obsah. Příkladem lze uvést pojmy jako je „uveřejnění“, „profil zadavatele“, „sektorová veřejná zakázka“ apod. Jakkoli taková úprava v podstatě odpovídá dosavadní právní úpravě, od komplexní změny jsem si osobně slibovala jiný přístup.

    Dále považuji za vhodné upozornit, že v souvislosti s užíváním nedokonavého pojmu „zadávání“ může v budoucnu docházet k výkladovým nejasnostem, když dokonavá podoba tohoto pojmu je v Zákoně definována. Zadáním se totiž ve smyslu § 2 odst. 1 Zákona rozumí „uzavření úplatné smlouvy“. Těžkosti tak mohou vznikat např. při výkladu § 7 odst. 1 Zákona, kde se uvádí, že „rozhodným právem pro zadávání veřejné zakázky a jeho přezkum je …“. Uvedený text může vést k dvojímu výkladu, tedy, že se stanovuje rozhodné právo jen pro uzavření smlouvy (uzavírání smluv) anebo pro průběh zadávacího řízení. Obdobně
    u § 8 odst. 6 Zákona apod.

    Systematika

    Z uživatelského hlediska se domnívám, že návrh působí nepřehledně. Mám za to, že by bylo vhodné nejprve upravit zadávání v nadlimitním režimu, a teprve poté ostatní režimy
    či způsoby zadávání. Důvody pro takovýto postup vidím přinejmenším dva. Zaprvé, úprava zadávání v nadlimitním režimu je ze všech nejobsáhlejší, přičemž se na ní napříč ostatními režimy a způsoby zadávání odkazuje. Zadruhé, je úprava zadávání v nadlimitním režimu nejpřísnější a systematicky by se tak v Zákoně postupovalo metodou od nejpřísnějšího k mírnějšímu. Aktuální podoba, kdy je nejprve upraveno zadávání v podlimitním režimu s odkazy na nadlimitní úpravu, následně je upraveno zadávání v nadlimitním režimu a poté zadávání v režimu zjednodušeném opět s odkazy na nadlimitní úpravu, není uživatelsky příliš přátelská.

    Osobně bych rovněž uvítala sloučení přinejmenším části druhé a části desáté do úvodu Zákona, když část druhá upravuje „Základní ustanovení o zadávacích řízeních“ a část desátá „Společná ustanovení k zadávacím řízením“.

    Závěrečné zhodnocení

    Jakkoli navrhovatel nejde cestou novelizace stávající právní úpravy, nýbrž se uchýlil k přípravě zcela nového právního předpisu, nelze se ubránit dojmu, že namísto komplexního návrhu je překládáno pouze širší přepracování dosavadního zákona o veřejných zakázkách. Potenciálu nové právní úpravy tedy navrhovatel ke škodě věci nevyužil.

    S ohledem na stádium přípravy a nastavenému harmonogramu, kdy vláda by finální podobu Zákona měla projednat v červnu letošního roku, přičemž tento by měl nabýt účinnosti nejpozději dne 18. dubna 2016, je velmi nepravděpodobné, že by došlo ke komplexnímu přepracování návrhu Zákona. Na systematičtější přístup si tak nejspíš budeme muset počkat do dalšího zákona.


    Mgr. Adela Riegerová

    Mgr. Adela Riegerová,
    právník

    email: a.riegerova@gmail.com


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] Viz - dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [2] Jde o směrnice 2014/24/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání veřejných zakázek a o zrušení směrnice 2014/18/EU, 2014/25/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb a o zrušení směrnice 2004/17/EU, a 2014/23/EU ze dne 26. února 2014 o udělování koncesí.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Adela Riegerová
    28. 5. 2015

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.