epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    28. 5. 2015
    ID: 97941upozornění pro uživatele

    Systematika nového zákona o zadávání veřejných zakázek

    Ve druhé půlce dubna 2015 byl do knihovny připravované legislativy vložen návrh zákona o zadávání veřejných zakázek (dále také jen „Zákon“)[1], který by měl nahradit stávající zákon 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ale rovněž zákon 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení (koncesní zákon), ve znění pozdějších předpisů. Zpracování zcela nového textu je přitom reakcí na přijetí tří nových evropských směrnic regulujících veřejné zadávání[2]. Cílem tohoto článku je seznámit odbornou veřejnost se základními parametry navrhované právní úpravy z hlediska systematického a obsahového.

    Členění Zákona

    Návrh Zákona čítá 258 paragrafů a je členěn celkem do 17 částí.

    Část první a druhá – základní ustanovení. Jde o souhrn základních ustanovení, v nichž jsou vymezeny základní pojmy jako veřejná zakázka, zadavatel či dodavatel. Dále jsou zde vyjmenovány zásady zadávacích řízení či výjimky z povinnosti postupovat podle Zákona. Upravena je zde rovněž otázka spolupráce zadavatelů, druhů a režimů veřejných zakázek, stanovení předpokládané hodnoty, zastoupení zadavatele, střetu zájmů a dalších obecných otázek souvisejících se zadávacím řízením.

    Část třetí – zadávání v podlimitním režimu včetně zjednodušeného podlimitního řízení.

    Část čtvrtá – zadávání v nadlimitním režimu. V této části se vymezují druhy zadávacích řízení včetně nového řízení o inovačním partnerství a určují se jejich specifika. Dále se zde nachází úprava kvalifikace, respektive základní a profesní způsobilosti a ekonomické
    a technické kvalifikace, technických podmínek, jakož i celá řada souvisejících otázek (např. uveřejnění zadávacích podmínek a jejich vysvětlování či změna, rozdělování veřejných zakázek na části, podmínky sestavení nabídek, využití poddodavatele, otevírání obálek, mimořádně nízká nabídková cena, hodnocení nabídek podle kritéria ekonomické výhodnosti nabídky, průběh elektronické aukce, výběr či vyloučení dodavatele, důvody zrušení zadávacího řízení).

    Část pátá – zadávání ve zjednodušeném režimu.

    Část šestá – zadávání zvláštními postupy. V této části je upraveno zadávání na základě rámcové dohody, v dynamickém nákupním systému či v rámci soutěže o návrh.

    Část sedmá – zadávání sektorových veřejných zakázek.

    Část osmá – zadávání koncesí.

    Část devátá – zadávání v oblasti obrany nebo bezpečnosti.

    Část desátá – společná ustanovení k zadávacím řízením. Zde se nachází úprava uveřejňování včetně úpravy elektronických nástrojů. Dále jsou zde obsažena pravidla týkající se profilu zadavatele, elektronických katalogů, uchovávání dokumentace o zadávacím řízení, písemné zprávy zadavatele, komunikace mezi zadavatelem a dodavatelem, ochrany informací apod.

    Část jedenáctá – uveřejňování smluv.

    Část dvanáctá – fakturace. Zde se zavádí jediné pravidlo, a to že zadavatel nesmí odmítnout fakturu z důvodu jejího formátu, je-li tento formát v souladu s evropským standardem elektronické faktury.

    Část třináctá – změna a ukončení závazku ze smlouvy. Za pozornost v této části stojí zejména nové vymezení podstatných, respektive nepodstatných změn závazků ze smlouvy.

    Část čtrnáctá – informační systém o veřejných zakázkách. Zde se nachází úprava související s Věstníkem veřejných zakázek a seznamem kvalifikovaných dodavatelů.

    Část patnáctá – ochrana proti nesprávnému postupu zadavatele. Tato část upravuje postupy související s podáním a vyřízením námitek, jakož i s dohledem nad dodržováním Zákona ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rovněž tu jsou vymezeny správní delikty a sankce, které za ně lze uložit. Není bez zajímavosti, že nově jsou v návrhu Zákona upraveny výhradně správní delikty zadavatele, nikoli však dodavatele.

    Část šestnáctá – přechodná a závěrečná ustanovení.

    Část sedmnáctá – účinnost. Zákon nabude účinnosti prvním dnem třetího kalendářního měsíce pod ni jeho vyhlášení. Některá ustanovení však nabydou účinnosti později. Zajímavě pak co do legislativního uchopení působí výjimka z výjimky obsažená v § 258 odst. 3 Zákona.

    Uživatelská přístupnost

    Pokud se jedná o přehlednost a uživatelskou přístupnost Zákona, nezdá se, že by došlo oproti stávající úpravě k posunu k lepšímu.

    Rozsah

    Zákon je značně rozsáhlý, když upravuje vedle zadávání veřejných zakázek rovněž zadávání koncesí. Jakkoli toto sloučení z hlediska teoretického vnímám pozitivně, neboť většina postupů při zadávání se v obou případech překrývá, obávám se, že pro praxi takovým přínosem nebude.

    Práce s pojmy

    Uživatelskou berličku v podobě stávajícího § 17 zákona o veřejných zakázkách, kterým byly v souhrnu vymezeny alespoň některé dále používané pojmy, navrhovatel do Zákona nezapracoval. Naopak došlo k rozmělnění, kdy jsou elementární pojmy vymezovány v rámci ustanovení věnujících se konkrétní problematice. Přitom označení některých paragrafů ne vždy poskytne přesnou představu o tom, co je jejich obsahem. Příkladem lze uvést vymezení pojmů „žádost o účast“ nebo „nabídka“ v rámci § 37 upravujícího kritéria pro výběr dodavatele. 

    Nesystematicky působí práce s pojmy, když řada z nich je používána dříve, než je vymezen jejich obsah. Příkladem lze uvést pojmy jako je „uveřejnění“, „profil zadavatele“, „sektorová veřejná zakázka“ apod. Jakkoli taková úprava v podstatě odpovídá dosavadní právní úpravě, od komplexní změny jsem si osobně slibovala jiný přístup.

    Dále považuji za vhodné upozornit, že v souvislosti s užíváním nedokonavého pojmu „zadávání“ může v budoucnu docházet k výkladovým nejasnostem, když dokonavá podoba tohoto pojmu je v Zákoně definována. Zadáním se totiž ve smyslu § 2 odst. 1 Zákona rozumí „uzavření úplatné smlouvy“. Těžkosti tak mohou vznikat např. při výkladu § 7 odst. 1 Zákona, kde se uvádí, že „rozhodným právem pro zadávání veřejné zakázky a jeho přezkum je …“. Uvedený text může vést k dvojímu výkladu, tedy, že se stanovuje rozhodné právo jen pro uzavření smlouvy (uzavírání smluv) anebo pro průběh zadávacího řízení. Obdobně
    u § 8 odst. 6 Zákona apod.

    Systematika

    Z uživatelského hlediska se domnívám, že návrh působí nepřehledně. Mám za to, že by bylo vhodné nejprve upravit zadávání v nadlimitním režimu, a teprve poté ostatní režimy
    či způsoby zadávání. Důvody pro takovýto postup vidím přinejmenším dva. Zaprvé, úprava zadávání v nadlimitním režimu je ze všech nejobsáhlejší, přičemž se na ní napříč ostatními režimy a způsoby zadávání odkazuje. Zadruhé, je úprava zadávání v nadlimitním režimu nejpřísnější a systematicky by se tak v Zákoně postupovalo metodou od nejpřísnějšího k mírnějšímu. Aktuální podoba, kdy je nejprve upraveno zadávání v podlimitním režimu s odkazy na nadlimitní úpravu, následně je upraveno zadávání v nadlimitním režimu a poté zadávání v režimu zjednodušeném opět s odkazy na nadlimitní úpravu, není uživatelsky příliš přátelská.

    Osobně bych rovněž uvítala sloučení přinejmenším části druhé a části desáté do úvodu Zákona, když část druhá upravuje „Základní ustanovení o zadávacích řízeních“ a část desátá „Společná ustanovení k zadávacím řízením“.

    Závěrečné zhodnocení

    Jakkoli navrhovatel nejde cestou novelizace stávající právní úpravy, nýbrž se uchýlil k přípravě zcela nového právního předpisu, nelze se ubránit dojmu, že namísto komplexního návrhu je překládáno pouze širší přepracování dosavadního zákona o veřejných zakázkách. Potenciálu nové právní úpravy tedy navrhovatel ke škodě věci nevyužil.

    S ohledem na stádium přípravy a nastavenému harmonogramu, kdy vláda by finální podobu Zákona měla projednat v červnu letošního roku, přičemž tento by měl nabýt účinnosti nejpozději dne 18. dubna 2016, je velmi nepravděpodobné, že by došlo ke komplexnímu přepracování návrhu Zákona. Na systematičtější přístup si tak nejspíš budeme muset počkat do dalšího zákona.


    Mgr. Adela Riegerová

    Mgr. Adela Riegerová,
    právník

    email: a.riegerova@gmail.com


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] Viz - dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [2] Jde o směrnice 2014/24/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání veřejných zakázek a o zrušení směrnice 2014/18/EU, 2014/25/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb a o zrušení směrnice 2004/17/EU, a 2014/23/EU ze dne 26. února 2014 o udělování koncesí.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Adela Riegerová
    28. 5. 2015

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • K nákladům exekuce při soudním prodeji zástavy
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Klamavá reklama
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Děti již mají svého zastánce, novela zavedla úřad dětského ochránce práv
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Porušení akcionářské dohody může zakládat neplatnost usnesení valné hromady, musí být však dobře napsána

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Klamavá reklama
    • 10 otázek pro ... Valerii Cermanovou
    • Novela trestního zákoníku
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Nařízení, kterým se zřizuje AMLA, nabylo účinnosti – co AMLA přinese povinným osobám?
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • Nemožnost snížení hranice pro usnášeníschopnost shromáždění vlastníků aneb příběh zklamaného společenství
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Novela trestního zákoníku
    • Fashion Upcycling? „Non, merci“ vzkazuje Hermès
    • Nařízení, kterým se zřizuje AMLA, nabylo účinnosti – co AMLA přinese povinným osobám?
    • Porušení akcionářské dohody může zakládat neplatnost usnesení valné hromady, musí být však dobře napsána
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Novela trestního zákoníku
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Spotřebitelský vztah mezi studentem a soukromou školou – ÚS mění judikaturu

    Soudní rozhodnutí

    Telekomunikace

    Potřeba zajištění možnosti umístění telekomunikačního vedení a jeho opěrných a vytyčovacích bodů na cizích nemovitostech plyne z povahy telekomunikačního vedení, zejména z jeho...

    Zákaz konkurence

    Na základě § 5 odst. 1 zákona o obchodních korporacích je možné domáhat se vydání toliko prospěchu, který získal ten, kdo porušil zákaz konkurenčního jednání, a to buď po...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Jestliže odvolací soud na základě odvolání podaného dlužníkem proti usnesení insolvenčního soudu o zrušení schváleného oddlužení a (současně) o zastavení insolvenčního...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Náhrada při poškození věci (exkluzivně pro předplatitele)

    Náklady na zajištění náhradního vozidla lze podle konkrétních okolností pokládat za účelně vynaložené i v případě, že náhradní vozidlo bylo poškozeným použito k jízdě jen po...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.