epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    14. 5. 2013
    ID: 90654upozornění pro uživatele

    Existence zákona o významné tržní síle v otaznících

    V únoru 2010 nabyl účinnosti zákon 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití (dále jen „ZVTS“). Zákon od samého počátku vyvolává mnoho ostré kritiky z důvodu jeho obsahu, který umožňuje nejasný výklad a obtížnou aplikaci v praxi. Odborníci, politici a veřejnost se přou o to, zda zákon zrušit, novelizovat nebo vytvořit zákon úplně nový.

    Právní předpis o 11 paragrafech upravuje způsob posuzování a zamezení zneužití významné tržní síly při prodeji zemědělských a potravinářských produktů. Významná tržní síla je takové postavení odběratele vůči dodavateli, kdy se v důsledku situace na trhu stává dodavatel závislým na odběrateli ve vztahu k možnosti dodávat své zboží spotřebitelům a kdy si odběratel vůči dodavateli může vynutit jednostranně výhodné obchodní podmínky. Významná tržní síla se posuzuje zejména s ohledem na strukturu trhu, překážky vstupu na trh, tržní podíl dodavatele a odběratele, jejich finanční sílu, velikost obchodní sítě odběratele, velikost a umístění jeho jednotlivých prodejen. Není-li prokázán opak, má se za to, že významnou tržní sílu má odběratel, jehož čistý obrat přesáhne 5 mld. Kč.[1]

    V praxi si lze fungování zákona představit tak, že na jedné straně stojí obchodní řetězec zabývající se prodejem potravin a zemědělských výrobků a na straně druhé stojí dodavatel, který dodává tomuto řetězci své výrobky a zboží za stanovených podmínek. Tyto obchodní řetězce nedosahují v ČR dominantního postavení, tudíž se na ně nevztahuje zákaz o zneužívání dominantního postavení podle zákona o hospodářské soutěži.[2] Přesto řetězce disponují určitou významnou tržní silou, která umožňuje vynucování si jednostranně výhodnějších podmínek vůči dodavatelům. Zejména tomu je u sjednávání obchodních podmínek, u fakturace, u stanovení povinností vyplývajících ze smlouvy mezi dodavatelem a odběratelem, nebo dochází k nedodržení podmínek prodeje a uplatňování zakázaných praktik v dodavatelsko - odběratelských vztazích.[3] Dozor nad dodržováním ZVTS vykonává Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“). Podle sdělení Úřadu bylo v roce 2012 v této oblasti vedeno celkem pět správních řízení, z toho jedno bylo již dokončeno vydáním druhostupňového rozhodnutí. V současné době vede odbor tržní síly Úřadu správní řízení se společností Tesco, Globus, Lidl a Kaufland.[4]

    Návrh zákona vznikal formou poslanecké iniciativy bez vypracování hodnocení metody regulace (tzv. „RIA“ z angl. Regulatory Impact Assessment), která se vypracovává jen u vládních návrhů zákonů.[5] Od samého počátku existence zákona panovaly snahy o jeho zrušení nebo o novelu z důvodu nekoncepčnosti, nejasnosti a byrokratické zátěže subjektů, vůči kterým zákon působí. Existuje také potenciální riziko, že zákon povede k opačnému výsledku, tj. ke snížení ochoty odběratelů odebírat zboží od tuzemských dodavatelů či možnosti prodražení zboží při prodeji spotřebiteli. Zákon vytváří stav právní i praktické nejistoty ohledně rozsahu povoleného, resp. zakázaného jednání.[6]

    Na začátku roku 2011 v souvislosti s připravovanou novelou zákona o ochraně hospodářské soutěže a změně zákona o cenách se jednalo na úrovni některých ministerstev za účasti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže o tom, aby byl zákon zrušen.[7] Výsledkem tohoto záměru bylo vypracování návrhu zákona, kterým se ZVTS ruší a právní úprava obsažená v ZVTS byla přenesena jednak do stávající koncepce zákona o ochraně hospodářské soutěže, do nové hlavy IV pojednávající o významném ekonomickém postavení soutěžitele a jeho zneužívání, a dále do zákona o cenách.[8] Legislativní rada vlády při svém projednání návrh tohoto zákona přerušila[9] a vláda o návrhu dále už nejednala. Zákon přežil první ohrožení své existence.

    S novou regulací tržní síly se počítá v Plánu legislativních prací vlády na rok 2013, ve kterém je uloženo předsedovi vlády společně s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Úřadem vypracovat kompletně nový zákon o významné tržní síle a předložit jej v říjnu 2013 vládě. [10] Cílem nového zákona je jasné definování jednání vykazující znaky zneužití tržní síly. Regulace bude navíc rozšířena i na jiné vztahy než je prodej zemědělských a potravinářských produktů.

    Opačný názor mají poslanci, kteří v březnu 2013 předložili návrh zákona, kterým se ZVTS ruší zcela bez náhrady. [11] Podle důvodové zprávy k návrhu zákona je zákon diskriminační tím, že postihuje pouze jednu stranu dodavatelsko – odběratelských vztahů, způsobuje nadbytečnou byrokratickou zátěž. Intenzivní konkurence mezi obchodníky může vést ke spolupráci dodavatelů na hranici ekonomické rentability. Důvodová zpráva dále uvádí, že zastánci zákona sice argumentují přínosem zákona zejména ve dvou oblastech, a to v regulaci lhůt splatnosti a v regulaci zákazu tzv. „vratek“ [12]. Poslanci ale argumentují, že ujednání o vratkách mezi dodavatelem a odběratelem není neobvyklé ani při dodávkách jiného než potravinářského zboží a nelze považovat tuto obchodní podmínku za nepřípustnou a u lhůt splatnosti došlo ke změně právního prostředí, kdy došlo k implementaci směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2011/7/EU, ze dne 16. února 2011, o postupu proti opožděným platbám v obchodních transakcích.

    K problematice tržní síly na úrovni práva EU nutno rozvést, že tento institut patří pod oblast hospodářské soutěže, jejíž právní úprava spadá pod výlučnou pravomoc EU.[13] Členské státy však mohou přijmout a uplatňovat na svém území přísnější vnitrostátní právní předpisy, které zakazují nebo postihují jednostranná jednání podniků.[14] Právě to je případ ZVTS. Již Komise v roce 2009 vyslovila znepokojení oblasti vztahů potravinového řetězce, který spojuje zemědělce, zpracovatele potravin a obchodníky. Komise upozornila na potřebu regulace těchto vztahů, jelikož způsobují nerovnováhu ve vyjednávací síle smluvních stran a s tím související nekalé obchodní praktiky.[15] Na uvedené upozornění navázal Evropský parlament usnesením o spravedlivých příjmech zemědělců s upozorněním na zneužívání tržní síly a uzavírání smluv[16] nebo upozornil dalším usnesením o nerovnováze v potravinovém distribučním řetězci, ve kterém mimo jiné parlament vyzývá  vnitrostátní a evropské orgány pro hospodářskou soutěž, aby přijaly opatření proti nekalým nákupním praktikám nejvlivnějších velkoobchodníků a maloobchodníků, kteří zemědělce systematicky staví do neobyčejně nerovné vyjednávací pozice a k posílení prostředků, jež zajistí dodržování lhůt splatnosti.[17] Nutno zmínit také významný dokument vydaný orgány EU v únoru 2013 – o „Zelené knize o nekalých obchodních praktikách mezi podniky v Evropě v dodavatelském řetězci v oblasti potravinového a nepotravinového zboží“[18], která rozebírá nekalostní praktiky především z pozice toho, který disponuje tržní silou. Z výše uvedeného vyplývá, že Evropská unie se jednoznačně staví pro regulaci tržní síly.

    O důležitosti regulovat vztahy mezi dodavateli a subjekty disponující určitou tržní silou vypovídá i skutečnost, že v Portugalsku, Slovinsku, Španělsku, Belgii a Spojeném království existují kodexy chování zaměřené na dodavatelské řetězce pro obchody s potravinami a smíšeným zbožím, přičemž v Nizozemsku a Irsku existují plány na přijetí takových kodexů. Česká republika, Maďarsko a Itálie přijaly zákony, které se vztahují na nekalé obchodní praktiky v zemědělsko-potravinářském odvětví. [19]

    Pokud poslanecký návrh zákona na zrušení ZVTS přece jenom Parlamentem projde, vláda předloží koncem roku zákon nový. V případě, že by vláda neuspěla a zákon by Parlamentem neprošel, orgány EU vyvíjí snahu situaci řešit a je zřejmé, že ji hodlají v budoucnu určitým způsobem regulovat.


    Jiří Plachý

    Mgr. Jiří Plachý
     

    ____________________________
    [1] Ust. § 3 ZVTZ.
    [2] Ust. § 10 zákona 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů.
    [3] Ust. § 4 ZVTS.
    [4] Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Informační listy – významné události roku 2012, 2013, s. 10.
    [5] RIA je trvalou součástí legislativního procesu v ČR od listopadu 2007. Zahrnuje soustavu analytických metod směřujících k systematickému hodnocení očekávaných dopadů navrhovaných politik a právních předpisů, kterými jsou implementovány.
    [6] Blíže Důvodová zpráva k návrhu zákona, kterým se zrušuje zákon 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití, a mění zákon 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, a zákon 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů.
    [7] Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Veřejná diskuze k návrhu na zrušení zákona o významné tržní síle, 2011, dostupné >>> zde.
    [8] Blíže návrh zákona, kterým se zrušuje zákon 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití, a mění zákon 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, a zákon 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů.
    [9] 92. zasedání Legislativní rady vlády, ze dne 12. ledna 2012.
    [10] Plán legislativních prací vlády na rok 2013 schválen usnesením vlády č. 84, dne 6. února 2013. Dostupné  >>> zde.
    [11] Poslanecká sněmovna, sněmovní tisk č. 948/0, doručen poslancům 21. března 2013.
    [12] Ujednání v kupní smlouvě, které zakládá právo vrátit zpět prodávajícímu jím dodané zboží za sjednaných podmínek.
    [13] Srovnej ust. čl. 3 odst. 1 písm. b) Smlouvy o fungování Evropské unie.
    [14] Čl. 2 odst. 3 Nařízení Rady ES č. 1/2003, o provádění pravidel hospodářské soutěže stanovených v článcích 81 a 82 Smlouvy.
    [15] Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů, Lepší fungování potravinářského řetězce v Evropě, 2009. s. 5. Dostupné  >>> zde.
    [16] Usnesení Evropského parlamentu ze dne 7. září 2010 o spravedlivých příjmech zemědělců: lepší fungování potravinového řetězce v Evropě 2009/2237(INI). Dostupné  >>> zde.
    [17] Usnesení Evropského parlamentu ze dne 16. ledna 2012, dostupné  >>> zde.
    [18] Zelená kniha o nekalých obchodních praktikách mezi podniky v Evropě v dodavatelském řetězci v oblasti potravinového a nepotravinového zboží (COM/2013/037 final – 2012. Dostupný  >>> zde.
    [19] Tamtéž. Bod 3.1.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Jiří Plachý
    14. 5. 2013

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Compliance z pohledu obchodní korporace a přínos compliance programu pro obchodní korporaci
    • Obchodní vedení společnosti
    • Byznys a paragrafy, díl 12.: Právní Due Diligence
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Investiční dotazník u právnických osob a test vhodnosti
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Ohrožení pobídek v modelu bez investičního poradenství?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • 10 otázek pro ... Jana Kohouta
    • Společná domácnost
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Obchodní vedení společnosti
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Prodloužení lhůt pro dání výpovědi a okamžitého zrušení zaměstnavatelem
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Obchodní vedení společnosti
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Byznys a paragrafy, díl 12.: Právní Due Diligence
    • Neoprávněné přijímání vkladů – II. část
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů

    Soudní rozhodnutí

    Opatrovník

    Z hlediska kolize zájmů není přípustné, pokud je opatrovníkem účastníka řízení ustanovena osoba podřízená orgánu veřejné moci (např. jeho zaměstnanec), který vede řízení, a...

    Společná domácnost

    Za přiměřené poměry manžela ve smyslu § 767 odst. 2 o. z. lze považovat takové okolnosti, které prokazují jeho potřebu bydlet v daném bytě či domě, jež musí být natolik...

    Mzda (exkluzivně pro předplatitele)

    Posuzuje-li se otázka rovného odměňování složkou mzdy, pro niž jsou podmínky (předpoklady) stanovené zaměstnavatelem ve vnitřním předpisu, je nutné v prvé řadě rozlišovat, zda...

    Náhrada za ztrátu na výdělku (exkluzivně pro předplatitele)

    Ošetřující lékař podle § 57 zákona o nemocenském pojištění vydává rozhodnutí o vzniku dočasné pracovní neschopnosti a podle § 59 téhož zákona vydává rozhodnutí o ukončení...

    Nesprávný úřední postup (exkluzivně pro předplatitele)

    ESLP po členských státech požaduje, aby zajistily nejen ochranu dětí před samotným pachatelem, ale také trvá na důsledné prevenci před sekundární viktimizací dětí způsobenou...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.