epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    17. 6. 2022
    ID: 114840upozornění pro uživatele

    K vybraným aspektům uplatňování mezinárodních sankcí, přijatých v souvislosti s ruskou agresí na území Ukrajiny, v České republice

    V souvislosti s ruskou agresí na území Ukrajiny byla Evropskou unií proti Rusku i Bělorusku přijata řada omezujících opatření – mezinárodních sankcí. Postupně bylo zavedeno pět sankčních režimů (tzv. autonomní sankce EU), v současnosti uplatňovaných paralelně[1]. Jedná se o soubory omezujících opatření cílených vůči osobám odpovědným za podporu, financování nebo provádění činností, jež narušují územní celistvost, svrchovanost a nezávislost Ukrajiny, nebo osobám, jež mají z těchto činností prospěch (tzv. individuální sankce), dále o ekonomické sankce[2] a diplomatická opatření.

    Právními předpisy, které sankční režimy Evropské unie zakládají, jsou rozhodnutí (EU) a nařízení (EU), které jsou postupně doplňovány změnovými a prováděcími nařízeními nebo rozhodnutími. V rámci Evropské unie se proti Rusku aktuálně uplatňují níže uvedené sankční režimy, potažmo rozhodnutí (EU) a nařízení (EU)[3]:

    • Omezující opatření proti některým osobám, subjektům a orgánům vzhledem k situaci na Ukrajině:
    • Rozhodnutí Rady 2014/119/SZBP ze dne 5. března 2014 o omezujících opatřeních vůči některým osobám, subjektů a orgánům vzhledem k situaci na Ukrajině[4]
    • Nařízení Rady (EU) č. 208/2014 ze dne 5. března 2014 o omezujících opatřeních vůči některým osobám, subjektům a orgánům vzhledem k situaci na Ukrajině[5]

     

    • Omezující opatření vzhledem k činnostem narušujícím nebo ohrožujícím územní celistvost, svrchovanost a nezávislost Ukrajiny:
    • Rozhodnutí Rady 2014/145/SZBP ze dne 17. března 2014 o omezujících opatřeních k činnostem narušujícím nebo ohrožujícím územní celistvost, svrchovanost a nezávislost Ukrajiny[6]
    • Nařízení Rady (EU) č. 269/2014 ze dne 17. března 2014 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem narušujícím nebo ohrožujícím územní celistvost, svrchovanost a nezávislost Ukrajiny[7]
    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

     

    • Omezení týkající se zboží pocházejícího z Krymu nebo ze Sevastopolu v reakci na jejich protiprávní anexi:
    • Rozhodnutí 2014/386/SZBP ze dne 23. června 2014 o omezeních týkající se zboží pocházejícího z Krymu nebo ze Sevastopolu v reakci na jejich protiprávní anexi[8]
    • Nařízení Rady (EU) 692/2014 ze dne 23. června 2014 o omezeních dovozu zboží pocházejícího z Krymu nebo ze Sevastopolu do Unie v reakci na jejich protiprávní anexi[9]

     

    • Omezující opatření vzhledem k činnostem Ruska destabilizujícím situaci na Ukrajině:
    • Rozhodnutí 2014/512/SZBP ze dne 31. července 2014 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem Ruska destabilizujícím situaci na Ukrajině[10]
    • Nařízení Rady (EU) č. 833/2014 ze dne 31. července 2014 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem Ruska destabilizujícím situaci na Ukrajině[11],[12]
    Reklama
    ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    5.8.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

     

    • Omezující opatření v reakci na uznání nezávislosti území Doněcké a Luhanské oblasti Ukrajiny, která nejsou pod kontrolou vlády, a vyslání ruských ozbrojených sil na tato území:
    • Rozhodnutí Rady 2022/266/SZBP ze dne 23. února 2022 o omezujících opatřeních v reakci na uznání nezávislosti území Doněcké a Luhanské oblasti Ukrajiny, která nejsou pod kontrolou vlády, a vyslání ruských ozbrojených sil na tato území[13]
    • Nařízení Rady (EU) 2022/263 ze dne 23. února 2022 o omezujících opatřeních v reakci na uznání nezávislosti území Doněcké a Luhanské oblasti Ukrajiny, která nejsou pod kontrolou vlády, a vyslání ruských ozbrojených sil na tato území[14]
    • Nařízení Rady (EU) 2022/626 ze dne 13. dubna 2022, kterým se mění nařízení (EU) 2022/263 o omezujících opatřeních v reakci na uznání nezávislosti území Doněcké a Luhanské oblasti Ukrajiny[15]

    Pátý sankční balíček

    V rámci takzvaného pátého sankčního balíčku Rada EU rozhodla dne 8. dubna 2022 o uvalení nových individuálních i ekonomických sankcí proti Rusku i Bělorusku, případně o zostření sankcí stávajících[16].

    Pokud jde o individuální sankce, dochází k opětovnému rozšíření stávajících sankčních seznamů - celkem se jedná o 216 fyzických osob a 18 subjektů uvedených v prováděcím nařízení Rady (EU) 2022/581 ze dne 8. dubna 2022[17].

    V oblasti ekonomických sankcí pak od srpna 2022 začne platit zákaz nákupu, dovozu nebo převodu uhlí a jiných pevných fosilních paliv do Evropské unie, pokud pocházejí z Ruska nebo jsou z Ruska vyváženy.

    Takzvaný pátý sankční balíček rovněž významně omezil možnosti dovozu zboží ruskou lodní či silniční dopravou, neboť s určitými výjimkami (například pro zemědělské nebo potravinářské produkty a humanitární pomoc) zakázal poskytovat přístup do přístavů v Evropské unii plavidlům registrovaným v Rusku.

    Další zákaz se týká silniční přepravy zboží v rámci Evropské unie (a to včetně tranzitu) pro jakoukoli ruskou a běloruskou společnost nebo podnik provozující silniční dopravu. Z toho zákazu je pak možné udělit výjimku, například pokud jde o silniční přepravu farmaceutických, zemědělských  a potravinářských produktů, případně výjimku pro humanitární účely.

    Zpřísňuje se rovněž dosavadní zákaz vývozu eurobankovek do Ruska a Běloruska a to na veškeré bankovky v měnách členských států Evropské unie.

    Ke zpřísnění dochází dále u zákazu přijímání vkladů, který se nyní rozšiřuje i na peněženky kryptoaktiv a na účty s kryptoaktivy a jejich úschovu, pakliže celková hodnota kryptoaktiv jedné fyzické nebo právnické osoby přesáhne hranici 10 000 EUR[18].

    Dopad mezinárodních sankcí proti Rusku a Bělorusku na oblast veřejných zakázek

    Řada doposud uvalených sankcí má významné dopady i na oblast veřejných zakázek, a to nejen pokud jde o probíhající zadávací řízení, ale rovněž zakázky již zadané, u nichž plnění probíhá. Na tyto důsledky upozorňuje a na praktických příkladech je demonstruje metodika Ministerstva pro místní rozvoj České republiky zpracovaná ve spolupráci s Finančním analytickým úřadem k uplatňování mezinárodních sankcí v oblasti veřejných zakázek, jež byla zveřejněna dne 19. května 2022[19].

    Mezi osoby, jež jsou vázány povinnostmi při uplatňovaní mezinárodních sankcí dle zákona 69/2006 Sb., o provádění mezinárodních sankcí, v platném a účinném znění (viz níže), je samozřejmě třeba řadit i zadavatele či dodavatele veřejných zakázek. V rámci tzv. pátého sankčního balíčku byly nicméně zavedeny nové sankce, jež na oblast zadávání veřejných zakázek a jejich plnění dopadají výslovně, přímo a s nemalou razancí.

    Prostřednictvím změnového nařízení Rady (EU) 2022/576[20] ze dne 8. dubna 2022, jež je přímo použitelné ve všech členských státech Evropské unie ode dne následujícího po dni vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie, tj. od 9. dubna 2022, byla provedena změna nařízení (EU) č. 833/2014 o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem Ruska destabilizujícím situaci na Ukrajině, spočívající ve vložení nového článku 5k, jehož odstavec 1 stanoví mimo jiné následující:

    „Zakazuje se zadat nebo dále plnit jakoukoli veřejnou zakázku nebo koncesní smlouvu spadající do oblasti působnosti směrnic o zadávání veřejných zakázek (…):

    1. jakémukoli ruskému státnímu příslušníkovi, fyzické či právnické osobě nebo subjektu či orgánu se sídlem v Rusku,
    2. právnické osobě, subjektu nebo orgánu, které jsou z více než 50 % přímo či nepřímo vlastněny některým ze subjektů uvedených v písmeni a) tohoto odstavce, nebo
    3. fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu, které jednají jménem nebo na pokyn některého ze subjektů uvedených v písmeni a) nebo b) tohoto odstavce, včetně subdodavatelů, dodavatelů nebo subjektů, jejichž způsobilost je využívána ve smyslu směrnic o zadávání veřejných zakázek, pokud představují více než 10 % hodnoty zakázky, nebo společně s nimi.“

    Článek 5k v navazujícím odstavci 2 obsahuje výčet podmínek, za nichž mohou příslušné orgány členského státu povolit zadání a další plnění zakázek. Udělení takovéto výjimky pak v souladu s § 9 zákona 69/2006 Sb., o provádění mezinárodních sankcí, v platném a účinném znění, spadá do působnosti Finančního analytického úřadu.

    Sankční předpisy tedy mimo jiné zapovídají zadavateli:

    • Zadat v článku 5k uvedeným osobám a subjektům s vazbou na Rusko veřejnou zakázku (ekonomické sankce),
    •  Sankcionovaným osobám anebo s nimi spjatým osobám a subjektům prostřednictvím plateb

    za plnění veřejných zakázek přímo či nepřímo zpřístupnit jakékoli finanční prostředky nebo hospodářské zdroje (individuální finanční sankce) [21].

    V souladu s metodikou Ministerstva pro místní rozvoj České republiky k dopadům mezinárodních sankcí proti Rusku a Bělorusku do oblasti veřejných zakázek je tedy třeba uvést, že v případě ekonomických sankcí zakládá porušení sankčních mechanismů již zadání veřejné zakázky subjektům uvedeným v článku 5k nařízení (EU) č. 833/2014. Pokud jde o individuální sankce, k porušení sankčních mechanismů dochází při platbě za plnění veřejné zakázky sankcionovanému subjektu a nesplnění oznamovací povinnosti vůči Finančnímu analytickému úřadu. V souvislosti s individuálními sankcemi je však třeba rovněž upozornit na pokyn Ministerstva pro místní rozvoj České republiky, dle něhož „…je praktické věnovat této skutečnosti pozornost již v průběhu zadávacího řízení a s takovým dodavatelem nevstupovat do smluvního vztahu s ohledem na nemožnost, resp. zákaz jakéhokoli plnění v jeho prospěch“[22].

    Povinnosti při uskutečňování mezinárodních sankcí dle zákona 69/2006 Sb.

    Na úrovni České republiky jsou některé povinnosti fyzických a právnických osob při uskutečňování mezinárodních sankcí upraveny samostatným zákonem 69/2006 Sb., o provádění mezinárodních sankcí, v platném a účinném znění (dále jen „Zákon 69/2006 Sb.“).

    Mezi jinými se patří upozornit zejména na oznamovací povinnost ve smyslu § 10 odst. 1 Zákona č. 69/2006 Sb., jež vzniká každému, kdo se hodnověrným způsobem dozví, že se u něj nachází majetek, na který se vztahují mezinárodní sankce – o tom je nutné učinit bez zbytečného odkladu oznámení Finančnímu analytickému úřadu a to písemně nebo ústně do protokolu. V navazujícím odst. 2 pak Zákon 69/2006 Sb. pro případ, kdy při přípravě nebo při uzavírání smlouvy vznikne podezření, že na jednu ze stran závazkového vztahu se vztahují mezinárodní sankce, nebo že předmětem závazkového vztahu je nebo má být majetek, na který se vztahují mezinárodní sankce, avšak toto podezření není možné před nebo při uzavírání smlouvy hodnověrně ověřit, rovněž zakotvuje oznamovací povinnost, jíž je třeba dostát bezprostředně po uzavření smlouvy.

    Zákon č. 69/2006 Sb. rovněž ukládá všem osobám povinnost zkoumat při uzavírání smlouvy, zda se na předmět plnění nebo potenciální smluvní stranu nevztahují mezinárodní sankce. V kladném případě je nutné učinit o takovém zjištění opět oznámení Finančnímu analytickému úřadu a to bez zbytečného odkladu.

    Na oznamovací povinnost pak navazuje úprava povinností týkající se nakládání s majetkem, na který se vztahují mezinárodní sankce, zakotvené mj. v § 11 odst. 1 Zákona 69/2006 Sb., dle něhož ten, kdo se hodnověrným způsobem dozví, že se u něj nachází majetek, na který se vztahují mezinárodní sankce, nesmí nakládat s tímto majetkem jinak než za účelem jeho ochrany před ztrátou, znehodnocením, zničením nebo jiným poškozením (pokud není v tomto zákoně uvedeno jinak), a to od okamžiku, kdy se dozví, že majetek je považován za majetek, na který se vztahují mezinárodní sankce.

     Dle § 11 odst. 2 Zákona 69/2006 Sb. pak má ten, u koho se nachází majetek, na který se vztahují mezinárodní sankce, nárok uplatňovat vůči státu náhradu nezbytně nutných nákladů souvisejících s jeho správou a ochranou od okamžiku doručení oznámení Finančnímu analytickému úřadu podle § 10 tohoto zákona (vyjma subjekty nebo osoby, na něž se vztahují mezinárodní sankce, dále osoby s nimi spolupracující, jim blízké či s nimi podnikatelsky nebo jiným způsobem spojené).

    Zákon 69/2006 Sb. zakotvuje v souvislosti s porušením v něm zakotvených povinností skutkové podstaty přestupků, za jejichž spáchání hrozí pachateli uložením citelných pokut (ve vybraných případech, kdy je porušením Zákona 69/2006 Sb. způsobena škoda přesahující 5 000 000 Kč nebo jiný zvlášť závažný následek, horní hranice sazby pokuty dosahuje 50 000 000 Kč).

    Vnitrostátní právní úprava sankčních mechanismů de lege ferenda

    Ministerstvo zahraničních věcí České republiky vložilo dne 20. května 2022 do meziresortního připomínkového řízení předlohu návrhu nového zákona o omezujících opatřeních proti některým závažným protiprávním jednáním (sankční, tzv. Magnitský zákon)[23]. Předloha mimo jiné počítá se zakotvením možnosti uplatnit vůči dotčeným subjektům i jiné sankce, než které jsou uvedeny na sankčním seznamu Evropské unie, vymezuje náležitosti zápisu, podmínky jeho zrušení, odstranění nebo změny, jakož i opravné prostředky zapsané dotčené osoby. Předloha obsahuje rovněž mechanismy přípravy návrhů České republiky na zařazení subjektů, které se dopustily nebo dopouštějí jednání postihovaného podle příslušného předpisu Evropské unie, z podnětu České republiky na sankční seznam Evropské unie[24].

    Závěr

    S ohledem na obsáhlost a na řadě míst i obecnost úpravy v oblasti uplatňování mezinárodních sankcí je zřejmé, že pro povinnou osobu může být v konkrétním případě někdy nelehké posoudit, zda byly podmínky aplikace toho kterého omezení a potažmo vzniku té které povinnosti naplněny či nikoliv. Uvážíme-li turbulentní vývoj, k němuž v oblasti uplatňování mezinárodních sankcí dochází, a mechanismy citelných postihů, které (s ohledem na její obsáhlost jen fragmentárně) výše předestřená úprava pro případ porušení povinností zakotvuje, je zřejmé, že na povinné osoby klade nemalé nároky, a ty by ji tak měly pečlivě a průběžně monitorovat.


    Mgr. Monika Gardlíková,
    advokátka
     

    Rödl & Partner_logo

    Rödl & Partner

    Platnéřská 2 
    110 00  Praha 1

    Tel.: +420 236 163 710
    E-mail: monika.gardlikova@roedl.com

     



    * Článek vychází z právní úpravy k datu 31. 5. 2022.

    [1] Finanční analytický úřad. Sankce proti Rusku a Bělorusku. Finanční analytický úřad [online]. Praha: Finanční analytický úřad, ©2022, [vid. 2022-05-28]. Dostupné >>> zde.

    [2] Zatímco individuální sankce míří proti konkrétním osobám, subjektům nebo orgánům (příp. osobám, subjektům a orgánům, které jsou s nimi spojené), ekonomické sankce se oproti tomu při splnění stanovených podmínek uplatní obecně, aniž by byla určující jejich vazba na sankční seznamy osob, tj. jmenovitě určené sankcionované osoby, subjekty a orgány (srov. Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky. Dopad mezinárodních sankcí proti Rusku a Bělorusku do oblasti veřejných zakázek: zveřejněno dne 19. 5. 2022 [online], s. 3. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky, 2022 [cit. 2022-05-30]. Dostupné z: https://mmr.cz/cs/ostatni/web/novinky/mmr-zverejnuje-metodiku,-jak-uplatnovat-mezinarodn, k dispozici >>> zde..)

    [3] Finanční analytický úřad. Sankce proti Rusku a Bělorusku. Finanční analytický úřad [online]. Praha: Finanční analytický úřad, ©2022, [vid. 2022-05-30]. Dostupné z: https://www.financnianalytickyurad.cz/sankce-proti-rusku, k dispozici >>> zde.

    [4] In: EUR-lex [právní informační systém]. Úřad pro publikace Evropské unie. Úř. věst. L 66/26, 2014. K dispozici >>> zde.

    [5] In: EUR-lex [právní informační systém]. Úřad pro publikace Evropské unie. Úř. věst. L 66/1, 2014. K dispozici >>> zde.

    [6] In: EUR-lex [právní informační systém]. Úřad pro publikace Evropské unie. Úř. věst. L 78/16, 2014. K dispozici >>> zde.

    [7] In: EUR-lex [právní informační systém]. Úřad pro publikace Evropské unie. Úř. věst. L 78/6, 2014. K dispozici >>> zde.

    [8] In: EUR-lex [právní informační systém]. Úřad pro publikace Evropské unie. Úř. věst. L 183/70, 2014. K dispozici >>> zde.

    [9] In: EUR-lex [právní informační systém]. Úřad pro publikace Evropské unie. Úř. věst. L 183/9, 2014. K dispozici >>> zde.

    [10] In: EUR-lex [právní informační systém]. Úřad pro publikace Evropské unie. Úř. věst. L 229/13, 2014. K dispozici >>> zde.

    [11] In: EUR-lex [právní informační systém]. Úřad pro publikace Evropské unie. Úř. věst. L 229/1, 2014. K dispozici >>> zde.

    [12] K tomuto nařízení jsou vydány Pokyny Komise k provádění některých ustanovení nařízení (EU) č. 833/2014 ze dne 25. srpna 2017. K dispozici >>> zde.

    [13] In: EUR-lex [právní informační systém]. Úřad pro publikace Evropské unie. Úř. věst. LI 42/109, 2022. K dispozici >>> zde.

    [14] In: EUR-lex [právní informační systém]. Úřad pro publikace Evropské unie. Úř. věst. LI 42/77, 2022. K dispozici >>> zde.

    [15] In: EUR-lex [právní informační systém]. Úřad pro publikace Evropské unie. Úř. věst. L 116/3, 2022. K dispozici >>> zde.

    [16] Změnová rozhodnutí: Rozhodnutí (SZBP) 2022/578 ze dne 8. dubna 2022, kterým se mění rozhodnutí 2014/512/SZBP o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem Ruska destabilizujícím situaci na Ukrajině. In: EUR-lex [právní informační systém]. Úřad pro publikace Evropské unie. Dostupné z: http://eur-lex.europa.eu/, k dispozici >>> zde;

    Rozhodnutí Rady (SZBP) 2022/579 ze dne 8. dubna 2022, kterým se mění rozhodnutí Rady 2012/642/SZBP o omezujících opatřeních vzhledem k situaci v Bělorusku a k zapojení Běloruska do agrese Ruska vůči Ukrajině. In: EUR-lex [právní informační systém]. Úřad pro publikace Evropské unie. Dostupné >>> zde;

    Rozhodnutí Rady (SZBP) 2022/582 ze dne 8. dubna 2022, kterým se mění rozhodnutí 2014/145/SZBP o omezujících opatřeních vzhledem k činnostem narušujícím nebo ohrožujícím územní celistvost, svrchovanost a nezávislost Ukrajiny. In: EUR-lex [právní informační systém]. Úřad pro publikace Evropské unie. Dostupné >>> zde.

    [17] In: EUR-lex [právní informační systém]. Úřad pro publikace Evropské unie. Úř. věst. L 110/3, 2022. K dispozici >>> zde.

    [18] Finanční analytický úřad. Další zpřísnění sankcí EU vůči Rusku a Bělorusku – sankční balíček. Finanční analytický úřad [online]. Praha: Finanční analytický úřad, ©2022, [vid. 2022-05-29]. Dostupné z: https://www.financnianalytickyurad.cz/blog/dalsi-zprisneni-sankci-eu-vuci-rusku-a-belorusku-sankcni-balicek, k dispozici >>> zde.

    [19] Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky. Dopad mezinárodních sankcí proti Rusku a Bělorusku do oblasti veřejných zakázek: zveřejněno dne 19. 5. 2022 [online]. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky, 2022 [cit. 2022-05-30]. Dostupné z: https://mmr.cz/cs/ostatni/web/novinky/mmr-zverejnuje-metodiku,-jak-uplatnovat-mezinarodn, k dispozici >>> zde.

    [20] In: EUR-lex [právní informační systém]. Úřad pro publikace Evropské unie. Úř. věst. L 111/1, 2022. K dispozici >>> zde.

    [21] Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky. Dopad mezinárodních sankcí proti Rusku a Bělorusku do oblasti veřejných zakázek: zveřejněno dne 19. 5. 2022 [online], s. 6. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky, 2022 [cit. 2022-05-30]. Dostupné z: https://mmr.cz/cs/ostatni/web/novinky/mmr-zverejnuje-metodiku,-jak-uplatnovat-mezinarodn, k dispozici >>> zde.

    [22] Tamtéž, s. 6.

    [23] Stalo se tak v souladu Plánem legislativních prací vlády na rok 2022, byť s předstihem oproti původnímu harmonogramu a to s ohledem na časovou naléhavost, jež je v předkládací zprávě k návrhu zákona odůvodněna mj. právě ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace (srov. Předkládací zpráva k návrhu zákona o omezujících opatřeních proti některým závažným protiprávním jednáním, s. 1. Dostupná také online v informačním systému ODok provozovaném Úřadem vlády České republiky na: https://apps.odok.cz/veklep-detail?pid=KORNCELHU7KC).

    [24] Předkládací zpráva k návrhu zákona o omezujících opatřeních proti některým závažným protiprávním jednáním, s. 1. Dostupná také online v informačním systému ODok provozovaném Úřadem vlády České republiky na: https://apps.odok.cz/veklep-detail?pid=KORNCELHU7KC.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Monika Gardlíková (Rödl & Partner)
    17. 6. 2022

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Jak dlouho po podání žádosti o vydání stavebního povolení musí žadatel udržovat podkladová stanoviska platná a aktuální?
    • Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Úvodní vhled do klasifikace povinných osob dle návrhu nového zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Rodinná nadace s dceřinou společností: Alternativa ke svěřenskému fondu pro správu rodinného majetku
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Jak dlouho po podání žádosti o vydání stavebního povolení musí žadatel udržovat podkladová stanoviska platná a aktuální?
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • Obchodní vedení společnosti
    • 10 otázek pro ... Jana Kohouta
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?

    Soudní rozhodnutí

    Nesprávné označení relevantní stěžovatelovy námitky (exkluzivně pro předplatitele)

    Nejvyšší správní soud nedostojí požadavkům na řádné odůvodnění soudního rozhodnutí vyplývajícím z čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, pokud nesprávně označí...

    Předběžná vazba (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o předběžné vazbě podle § 94 zákona o mezinárodní justiční spolupráci musí soudy dostatečně odůvodnit reálné riziko útěku vyžádané osoby, podložené jejím...

    Přeřazení odsouzeného do přísnějšího typu věznice (exkluzivně pro předplatitele)

    Rozhodnutí o přeřazení odsouzeného do věznice s přísnějším režimem představuje omezení práva na osobní svobodu podle článku 8 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a obecné...

    Příspěvek na péči

    Příspěvek na péči a jeho právní úprava v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, je naplněním práva na přiměřené hmotné zabezpečení při nezpůsobilosti k práci podle...

    Střídavá péče (exkluzivně pro předplatitele)

    Nemožnost přítomného účastníka efektivně participovat na jednání prostřednictvím svého advokáta z důvodu jazykových omezení může za určitých okolností vést k porušení jeho...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.