epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    24. 8. 2023
    ID: 116762upozornění pro uživatele

    Nařízení o kontrole zahraničních subvencí vstoupilo v účinnost

    Nařízení EU o kontrole zahraničních subvencí vstoupilo v účinnost 12. 7. 2023. Nařízení má EU poskytnout nástroj pro ochranu vnitřního trhu před subvencemi poskytovanými třetími státy. Nařízení dává Evropské komisi pravomoc přezkoumávat z vlastní inciativy poskytnuté subvence a vytváří novou notifikační povinnost v případě spojování a účastí ve veřejných zakázkách.

    Zajištění souladu s Nařízením bude klást náročné požadavky na monitoring transakcí se třetími státy a třetími státy kontrolovaným podniky. Tyto transakce budou muset začít monitorovat i podniky usazené v EU.

    Nařízení EU/2022/2560 o zahraničních subvencích narušujících vnitřní trh („Nařízení“) si klade za cíl vyrovnat rozdíly mezi velmi přísným režimem kontroly veřejné podpory uvnitř EU a slabou kontrolou subvencí ze strany třetích států (tedy států, které nejsou členy EU). I tato forma podpory ovlivňuje úroveň soutěže na společném trhu. Subvence v mezinárodním obchodu regulují pravidla Světové obchodní organizace, ale tato kontrola se týká pouze obchodu se zbožím. EU proto přijala jednostranný nástroj, který jí umožní regulovat subvence, které mají dopady na její vnitřní trh.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Je třeba upozornit, že kontrola není omezena jen na podniky ze třetích zemí. I podniky usazené v EU budou muset sledovat všechny své transakce se třetími státy, resp. s podniky, které třetí státy ovládají. Podniky budou muset sledovat nejen dotace a jiné výhody obdržené od třetích států, ale budou muset monitorovat všechny nákupy a prodeje zboží nebo služeb ve vztahu ke třetím státům nebo těmito státy ovládaným subjektům.

     

    Reklama
    Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    26.8.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Co je zahraniční subvence

    Subvencí je finanční příspěvek poskytnutý přímo či nepřímo (např. prostřednictvím státem ovládané společnosti) třetí zemí, přičemž tento finanční příspěvek (poskytovaný pouze určitým podnikům nebo odvětvím) dává výhodu podniku působícímu na vnitřním trhu EU. Na rozdíl od veřejné podpory poskytované uvnitř EU, zahraniční subvence nejsou bez dalšího zakázány, ani neexistuje povinnost žádat povolení Evropské komise („Komise“) před jejich poskytnutím.

    Kontrola ze strany Komise

    Přestože nepodléhají předchozímu povolení, subvence se mohou stát předmětem následného přezkumu ze strany Komise. Pokud Komise shledá, že subvence narušují vnitřní trh, může příjemci uložit nápravná opatření nebo přijmout jeho závazky směřující k nápravě narušení soutěže. Nápravná opatření a závazky mohou zejména zahrnovat zpřístupnění určité infrastruktury za nediskriminačních podmínek, snížení kapacit, upuštění od určitých investic, udělování licencí k aktivům nabytým nebo vyvinutým pomocí subvencí, zveřejňování výsledků výzkumu, odprodej některých aktiv, nebo vrácení subvence.

    Komise má v řízeních o zahraničních subvencích obdobná oprávnění jako v ostatních soutěžních věcech. Může zejména vyžadovat informace a konat místní šetření v EU. Neposkytnutí informací, narušování inspekce a jiná porušení spolupráce jsou deliktem, za který Komise může uložit pokutu až do 1 % obratu celé dotčené skupiny podniků. Významnou novinkou je oprávnění Komise konat místní šetření i ve třetích zemích (nevznese-li vláda třetí země proti inspekci námitky).

    Kromě výše uvedeného bude od 12. října 2023 platit povinnost notifikovat obdržené finanční příspěvky a) v případech spojování podniků a b) při účasti v zadávacích řízeních:

     

    Notifikace v případě spojování

    Za spojování se ve smyslu Nařízení považují všechny typy transakcí, které jsou obecně způsobilé vyvolat povinnost notifikovat spojení (zejména fúze dříve nezávislých podniků, nabytí kontroly, vytvoření společného podniku, a to s uplatněním obvyklých výjimek pro finanční holdingy, insolvenční řízení atd.).

    Notifikační povinnost vzniká, pokud alespoň jeden z podniků, který se spojování účastní, nebo zakládaný společný podnik, působí v EU a jeho celkový obrat přesahuje 500 mil. euro a pokud zároveň podniky, které se spojování účastní, obdržely v předchozích třech letech finanční příspěvky od cizího státu, resp. jím ovládaného podniku přesahující v celkové výši 50 mil. euro.

    V tomto ohledu je zásadní, že notifikační kritérium odkazuje na finanční příspěvek, nikoli subvenci. Pro notifikační povinnost je tedy nerozhodné, zda byl finanční příspěvek poskytnut selektivně nebo zda podniku poskytl výhodu. Podle čl. 3 odst. 2 Nařízení se finančním příspěvkem rozumí nejen kapitálové injekce, granty, úvěrové záruky, daňové pobídky a další obvyklé formy ekonomické podpory, ale též dodávky nebo nákup zboží nebo služeb. Finančním příspěvkem jsou tedy i zcela běžné obchodní transakce se třetími státy nebo jimi ovládanými subjekty, a to i když proběhy za tržních podmínek. Finanční příspěvky od třetích států tímto způsobem mohou získávat i podniky usazené v EU v rámci transakce provedené v EU – finanční příspěvek bude představovat např. nákup zboží pro potřeby zastupitelského úřadu třetího státu na území EU.

    Do limitu 50 mil. euro finančních příspěvků se přitom zahrnují finanční příspěvky obdržené všemi účastníky spojení. V okamžiku realizace spojení tak bude nutné ověřit objem relevantních transakcí všech těchto subjektů za poslední tři roky, a to vždy za celou skupinu podniků dohromady. Zpětně takový úkol může být velmi obtížný, lze tedy doporučit, aby podniky začaly své obchodní transakce se třetími státy a jimi ovládanými subjekty sledovat velice detailně již nyní.

    Jsou-li limity obratu a výše finančního příspěvku překročeny, transakce nesmí být realizována, dokud Komise na základě notifikace její provedení nepovolí. Notifikace podle Nařízení probíhá odděleně od případné notifikace podle Nařízení o kontrole spojování podniků. Samostatně je posuzováno naplnění notifikačních kritérií a podáván bude samostatný notifikační formulář. Samostatně též poběží doby, během nichž musí být realizace spojení pozastavena. Podobně jako v případě kontroly spojování má řízení Komise dvě fáze. Po podání kompletní notifikace nesmí být spojení realizováno po dobu 25 pracovních dnů, kdy Komise prování prvotní přezkum. Během této doby může Komise zahájit hloubkové šetření, které může trvat až 90 pracovních dní. Tato lhůta může být prodloužena o dalších 15 pracovních dní, pokud strany navrhnou závazky, případně na žádost stran až o 20 pracovních dní. Spojení může být realizováno, pokud tyto doby uplynou bez rozhodnutí Komise, nebo Komise spojení povolí, nebo jej povolí se závazky. Komise transakci může též zakázat.

    Správně kvalifikovat a ověřit nepřekročení limitu 50 mil. euro finančních příspěvků je důležité. Porušení povinnosti tyto příspěvky notifikovat je deliktem, za který Komise může uložit pokutu až do 10 % celkového obratu dotčených podniků. Do schválení Komisí se navíc taková transakce považuje za neplatnou.

    Notifikace v rámci zadávacích řízení na veřejné zakázky

    Nařízení má zabránit tomu, aby byla soutěž na vnitřním trhu narušena též nepřiměřeně výhodnými nabídkami do zadávacích řízení, pokud tato zvýhodnění byla založena finančními příspěvky ze strany třetího státu nebo jím ovládaných podniků. Komisi musí být oznámeno, pokud v zadávacím řízení na veřejnou zakázku, jejíž předpokládaná hodnota přesahuje 250 mil. euro, účastník (započítá se celá jeho skupina), jeho hlavní subdodavatelé a dodavatelé účastnící se zadávacího řízení v konsorciu pro účely dané zakázky, za poslední tři roky obdrželi finanční příspěvky přesahující 4 mil. euro.

    I v případě zadávacích řízení tedy notifikační kritérium vychází z hodnoty finančních příspěvků bez toho, aby příspěvky musely účastníka zvýhodňovat. Zohledněny tak musí být nejen obdržené podpory, ale i běžné obchodních transakce se třetími státy. Ověřeny přitom musí být nejen příspěvky obdržené hlavním dodavatelem, resp. všemi členy konsorcia, ale též jeho hlavními subdodavateli (takoví, kteří zajišťují klíčové prvky realizace veřejné zakázky anebo jejich podíl na hodnotě veřejné zakázky přesahuje 20 %).

    Účastníci přitom neoznamují pouze celkovou hodnotu obdržených finančních příspěvků, ale musí poskytnout seznam všech finančních příspěvků (tedy všech transakcí) se třetími státy nebo těmito státy ovládanými subjekty za poslední tři roky. Ve formě prohlášení musí tento seznam předložit i účastníci, kteří za poslední tři roky neobdrželi příspěvky přesahující 4 mil. euro.

    Pokud je jako nejvýhodnější vyhodnocena nabídka účastníka, který oznámil finanční příspěvky přesahující 4 mil. euro, nemůže mu být veřejná zakázka zadána, dokud Komise neukončí přezkum subvencí. Komise musí notifikovanou transakci předběžně posoudit do 20 pracovních dní (doba může být prodloužena o 10 pracovních dní) a případně během této doby zahájit hloubkový přezku, který může trvat nejvýše 110 pracovních dní (doba může být prodloužena o 20 pracovních dní). Pokud tyto doby uplynou bez rozhodnutí Komise, může být zakázka zadána. Na základě provedeného přezkumu Komise může konstatovat, že obdržené příspěvky vnitřní trh nenarušují a zadání veřejné zakázky povolit, může přijmout dodatečné závazky účastníka na odstranění dopadů na vnitřní trh nebo může zadání zakázky subvencovanému účastníkovi zakázat.

    I v tomto případě jsou s porušením povinnosti notifikace spojeny přísné sankce. Porušení povinnosti notifikovat obdržené finanční příspěvky přesahující 4 mil. euro je deliktem, za který může být uložena pokuta do 10 % celkového obratu dotčených subjektů.

    Co z toho plyne?

    V podstatě všechny podniky, včetně těch, které působí pouze v rámci EU, by měly začít sledovat veškeré své transakce se třetími státy. Jde nejen o Čínu nebo Rusko, ale i USA, Kanadu, Brazílii, Indii, nebo Spojené království. Evidence s takovými transakcemi souvisejících finančních příspěvků bude důležitá jak v případech účasti na velkých tendrech, tak v případě významných spojení podniků. V obou případech bude k dispozici pouze krátký čas na ověření existence a objemu finančních příspěvků. V tak krátkém čase nemusí být reálné ověřit zpětně povahu všech transakcí za poslední tři roky.

    Doporučujeme proto zahájit budování evidence transakcí se třetími státy a jimi ovládanými subjekty preventivně.

    JUDr. Robert Neruda, Ph.D.,
    partner

    JUDr. Bc. Petr Kadlec,
    partner,

    Mgr. Jakub Kocmánek,
    senior advokát

     

    HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář

     


     
    HAVEL & PARTNERS s.r.o., advokátní kancelář
    Florentinum, recepce A
    Na Florenci 2116/15
    110 00  Praha 1
     
    Tel.:       +420 255 000 111
    Fax:       +420 255 000 110
    e-mail:    office@havelpartners.cz


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    JUDr. Robert Neruda, Ph.D., JUDr. Bc. Petr Kadlec, Mgr. Jakub Kocmánek (HAVEL & PARTNERS)
    24. 8. 2023

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • K nákladům exekuce při soudním prodeji zástavy
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Klamavá reklama
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Děti již mají svého zastánce, novela zavedla úřad dětského ochránce práv
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • DEAL MONITOR
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Adhezní řízení v praxi
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Zástavní právo
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Nařízení, kterým se zřizuje AMLA, nabylo účinnosti – co AMLA přinese povinným osobám?
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Novela trestního zákoníku
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Novela trestního zákoníku
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?

    Soudní rozhodnutí

    Zástavní právo

    I zástavce (zástavní dlužník) je tím, kdo má ze zástavní smlouvy (pakliže platně vzniklo zástavní právo) povinnost plnit (ve formě povinnosti strpět), a pakliže je tato povinnost v...

    Telekomunikace

    Potřeba zajištění možnosti umístění telekomunikačního vedení a jeho opěrných a vytyčovacích bodů na cizích nemovitostech plyne z povahy telekomunikačního vedení, zejména z jeho...

    Zákaz konkurence

    Na základě § 5 odst. 1 zákona o obchodních korporacích je možné domáhat se vydání toliko prospěchu, který získal ten, kdo porušil zákaz konkurenčního jednání, a to buď po...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Jestliže odvolací soud na základě odvolání podaného dlužníkem proti usnesení insolvenčního soudu o zrušení schváleného oddlužení a (současně) o zastavení insolvenčního...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.