epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    26. 5. 2015
    ID: 97954upozornění pro uživatele

    Upřesnění nového zákona o zdravotnických prostředcích prováděcími předpisy

    Dne 1. dubna 2015 nabyl účinnosti nový zákon o zdravotnických prostředcích, jenž se poměrně výrazně dotkl každodenní praxe subjektů, které se zdravotnickými prostředky běžně nakládají, resp. přichází do styku. Jak je přitom v našich poměrech bohužel poměrně časté, také tento předpis se neobešel bez určitých „porodních bolestí“ a značné nejistoty na straně všech dotčených subjektů.

     
     Mališ Nevrkla Legal, advokátní kancelář
     
    Legislativní proces

    Zákon o zdravotnických prostředcích publikovaný ve Sbírce zákonů pod číslem 268/2014 rozhodně nelze označit za klasický předpis šitý „horkou jehlou“. Na české poměry byl připravován poměrně dlouhou dobu (práce byly zahájeny již na podzim roku 2011), byl celkem důkladně připomínkován a měl stanovenou legisvakanční dobu přesahující 4 měsíce.

    Přesto se však i u něj projevily obvyklé nešvary provázející v poslední době velkou část jakýchkoli zásadnějších nových předpisů. V první řadě lze uvést, že v průběhu legislativního procesu, zejména v souvislosti s komplexním pozměňovacím návrhem připraveným Ministerstvem zdravotnictví ve spolupráci se Státním ústavem pro kontrolu léčiv, doznal text zákona poměrně výrazných změn a v určitých pasážích tak příliš nekoresponduje s důvodovou zprávou, která byla dlouhou dobu jediným relevantním materiálem pro výklad nové zákonné úpravy. Proto je nutné číst důvodovou zprávu velice pozorně, neboť v některých případech odkazuje na pasáže, které jsou nakonec v zákoně řešeny koncepčně zcela jinak, nebo dokonce odkazuje na úpravu, která své místo v novém předpisu vůbec nenalezla.

    Právě s tím přitom souvisí má další připomínka, a to že příslušné orgány státní správy (zejména Státní ústav pro kontrolu léčiv a Ministerstvo zdravotnictví) dle mého názoru nevyužily prostor k tomu, aby v dostatečném předstihu provedly odpovídající osvětu ohledně tohoto nového předpisu. To lze dokumentovat například na tom, že Státní ústav pro kontrolu léčiv, který je dle nového zákona hlavním vykonavatelem státní správy na úseku zdravotnických prostředků, na vlastních internetových stránkách do poslední chvíle pouze informoval, že „shromažďuje četné dotazy veřejnosti“ a že na ně bude posléze odpovídat. První a zatím jediná várka odpovědí přitom byla uveřejněna až 26. března 2015, tedy 5 dní před nabytím účinnosti zákona. Navíc se publikované otázky a odpovědi zaměřují již na poměrně specifické aspekty, a proto většině subjektů nakládajících se zdravotnickými prostředky reálně řešenou problematiku neosvětlily.

    K dobru Státního ústavu pro kontrolu léčiv lze jistě přičíst, že zorganizoval konference ohledně nové právní úpravy. Na druhé straně však jejich dopad nebyl a nemohl být nějak zásadní, neboť informace o jejich konání byly na internetových stránkách dosti neintuitivně umístěny a kapacita seminářů s ohledem na celkový zájem nízká. Především se však i tyto akce konaly až těsně před nabytím účinnosti nového zákona.

    Třetím aspektem, který rozhodně nepřispěl k připravenosti subjektů dotčených novou právní úpravou, pak byla skutečnost, že zákon předpokládá přijetí několika prováděcích předpisů, které však světlo světla spatřily také až těsně před nabytím účinnosti zákona nebo dokonce až krátce poté.

    Kombinace všech výše popsaných prvků přitom bohužel způsobovala a do určité míry dodnes způsobuje chaos v řadách výrobců, distributorů, ale i uživatelů (poskytovatelů zdravotních služeb). Chaos, který sice nedosahoval takové intenzity jako při předloňské změně sazeb daně z přidané hodnoty u zdravotnických prostředků, ale který byl i tak zcela zbytečný.

    Prováděcí předpisy

    V posledních měsících jsem již na tomto portálu publikoval dva články týkající se obecně nového zákona o zdravotnických prostředcích[1], [2], určité aspekty však nebylo možné postihnout v detailu právě proto, že absentovaly předpokládané prováděcí předpisy.

    Ty byly nakonec zčásti přijaty, avšak až těsně před nabytím účinnosti zákona, což pochopitelně v praxi znemožňovalo, aby subjekty nakládající se zdravotnickými prostředky vstupovaly do nové fáze připravené.

    Celkem je aktuálně k novému zákonu v platnosti pět prováděcích předpisů, z čehož tři připadají na nařízení vlády stanovující technické požadavky obecně na zdravotnické prostředky (nařízení 54/2015 Sb.), na aktivní implantabilní zdravotnické prostředky (nařízení 55/2015 Sb.) a konečně na diagnostické zdravotnické prostředky in vitro (nařízení 56/2015 Sb.). Jde o vysoce technické předpisy a jejich rozbor není cílem ani ambicí tohoto článku.

    Dále pak byla přijata velice stručná vyhláška Ministerstva zdravotnictví 61/2015 Sb. stanovující výši náhrad za odborné úkony provedené Státním ústavem pro kontrolu léčiv. Také tento podzákonný předpis má však spíše technický ráz a z hlediska výkladu zákona o zdravotnických prostředcích nepřináší nic zásadního.

    Z tohoto pohledu je naopak nejzajímavější vyhláška Ministerstva zdravotnictví 62/2015 Sb. o provedení některých ustanovení zákona o zdravotnických prostředcích.

    Jak se již podává z názvu vyhlášky, její ustanovení blíže upřesňují některé části nového zákona.

    V řadách odborné veřejnosti bylo zejména očekáváno, co konkrétně se „vyklube“ z tzv. pravidel správné distribuční a dovozní praxe. Ačkoli totiž tato pravidla dopadají primárně na distributory a dovozce, možná poněkud překvapivě se přinejmenším přiměřeně aplikují též na výdejce, prodejce a poskytovatele zdravotních služeb.

    Klíčovým ustanovením v tomto ohledu je § 45 odst. 2 nového zákona, které určuje, že distributor a dovozce jsou povinni postupovat v souladu se správnou distribuční a dovozní praxí, kterou se rozumí soubor pravidel stanovujících požadavky na zachování bezpečnosti a funkční způsobilosti zdravotnického prostředku s tím, že bližší pravidla správné distribuční a dovozní praxe stanoví prováděcí právní předpis. Dále se však v zákoně na toto ustanovení odkazuje též u povinností výdejce (§ 54 písm. e) zákona), prodávajícího (§ 56 odst. 2 písm. e) zákona) a poskytovatele zdravotních služeb (§ 59 odst. 1 písm. e) zákona).

    Proto je shora citovaná vyhláška Ministerstva zdravotnictví důležitá pro všechny subjekty v rámci distribučního řetězce, nemocnice a jiná zdravotnická zařízení z toho nevyjímaje.

    Podíváme-li se pak na samotný obsah pravidel, je možné je rozdělit do několika základních tematických skupin:

    • doprava,
    • skladování, a
    • administrativa.

    Doprava

    Co se týče dopravy, obecně je zavedeno pravidlo, že osoba, která ji zajišťuje (ať již jde o distributora, dovozce, výdejce, prodávajícího či poskytovatele zdravotních služeb) odpovídá za dodržení podmínek přepravy stanovených výrobcem a za to, aby dopravované prostředky nedošly žádné újmy. To vše pak platí i za situace, kde je doprava prováděna prostřednictvím třetích osob. To tedy znamená, že subjekty objednávající dopravu u různých přepravních společností by měly dopravce pečlivě volit, neboť za jeho případná pochybení budou odpovídat samy.

    Skladování

    Pravidla pro skladování lze dále rozdělit na dvě podskupiny. Jedna řeší samotné umisťování zdravotnických prostředků v prostoru a druhá určité kvalitativní nároky na prostory, kde k ukládání výrobků dochází.

    Pokud jde o umisťování zdravotnických prostředků, je třeba zejména upozornit, že je povinností distributora, dovozce, výdejce, prodávajícího i poskytovatele zdravotních služeb uchovávat odděleně a na označených místech a dále nedistribuovat zdravotnické prostředky s uplynutou dobou použitelnosti, zdravotnické prostředky s porušeným originálním obalem, čímž došlo ke zhoršení jejich vlastností nebo funkční způsobilosti, nebo zdravotnické prostředky, u nichž je podezření, že jsou kontaminovány, a konečně zdravotnické prostředky stažené z trhu a oběhu při podezření na nežádoucí příhodu nebo v důsledku nežádoucí příhody.

    Mimo to pak musí být umístněny odděleně též zdravotnické prostředky v reklamačním řízení.

    Co se pak týče technických parametrů skladovacích, resp. úložných prostor, obecné požadavky zahrnují, aby byly prostory suché a čisté, aby byla přijata účinná opatření proti vnikání hmyzu, zvířat, prachu, plísni a jiné kontaminaci zdravotnického prostředku, a aby byly podlahy a povrchy regálů odolné vůči desinfekčním prostředkům.

    V závislosti na pokynech výrobce je pak v indikovaných případech též nutné dodržovat teplotní požadavky, provádět měření teplot a vést denní evidenci krajních hodnot. Tato evidence pak musí být uchována 5 let.

    Dále je pak třeba upozornit na poměrně široce formulovanou povinnost dodržovat postupy upravující způsob pravidelné očisty, úklidu, dezinfekce a udržování hygieny v prostorách určených pro činnosti distribuce a dovozu a pro činnost zaměstnanců v těchto prostorách. Dodržování těchto postupů musí být přitom pravidelně kontrolováno a evidováno a záznamy o provedených kontrolách viditelně umístěny v příslušných prostorách. Tyto záznamy se opět musí uchovávat, a to po dobu 1 roku.

    V souvislosti s popisovanými pravidly skladování přitom považuji za potřebné upozornit zejména na časté případy zřizování konsignačních skladů distributorů přímo u poskytovatelů zdravotních služeb. S ohledem na poměrně specifická pravidla pro skladování a na to navázané evidenční a kontrolní povinnosti vyplývající z citované vyhlášky bude jistě vhodné, aby tato problematika byla ošetřena v příslušných smlouvách o zřízení konsignačních skladů. Jinak totiž hrozí klasický scénář spočívající v tom, že distributor bude spoléhat, resp. očekávat, že popsané povinnosti plní poskytovatel zdravotních služeb, zatímco ten bude očekávat pravý opak.

    Administrativa

    Z hlediska administrativy obecně platí povinnost vést dokumentaci o přijímaném, dodávaném nebo vyskladňovaném zdravotnickém prostředku obsahující konkrétní vyhláškou stanovené údaje. Tato dokumentace musí být přitom uchovávána po dobu 5 let.

    Samostatně pro distributory a dovozce pak platí povinnost zavést a dokumentovat interní systém kontrol procesů činností distribuce a dovozu, přijímat opatření k nápravě z výstupů interních kontrol, které jsou prováděny nejméně jedenkrát ročně, a vést záznamy o reklamačních řízeních a jejich výsledcích.

    Dále pak mají distributor a dovozce v případě potřeby a s ohledem na charakter zdravotnického prostředku vypracovávat a pravidelně aktualizovat písemné postupy pro činnosti příjmu, kontroly dodávek, skladování, čištění a údržby prostor, kontroly podmínek skladování, včetně ochrany zdravotnického prostředku při skladování a přepravě, objednávání, dodávání včetně dopravy odběrateli a reklamačních řízení.

    Veškeré záznamy takto pořizované distributory či dovozci pak musí být uchovávány obligátně po dobu 5 let.

    Je pochopitelné, že určitá administrativa s nakládáním se zdravotnickými prostředky spojena být musí, obzvlášť část ukládající povinnosti separátně distributorům a dovozcům (citovanou výše) však považuji za velice nešťastnou. Je totiž formulována naprosto „gumově“ a lze si pod ní jen velice těžko představit, co konkrétně mají distributoři a dovozci zavádět, co mají evidovat, co mají kontrolovat a jaké opatření mají přijímat.

    Shrnutí

    Pokud jde o celkový dopad vyhlášky 65/2015 Sb. provádějící některá ustanovení zákona o zdravotnických prostředcích na praxi subjektů v oblasti distribuce a dovozu, bude zejména vhodné prověřit, zda jimi aktuálně aplikované postupy při skladování vyhovují novým poměrně specifickým pravidlům. Zvláštní pozornost pak zaslouží konsignační sklady, které spočívají v tom, že distributoři formálně provozují malé sklady ve zdravotnických zařízeních. Zde lze doporučit zrevidování příslušné smluvní dokumentace mezi distributory a poskytovateli zdravotních služeb.

    Pro distributory a dovozce pak přináší vyhláška další „papírování“, o jehož praktickém přínosu mám však vážné pochybnosti. Navíc nelze přehlížet, že samotný zákon již zatížil distributory a další subjekty velkým počtem nových či upřesněných administrativních povinností a reálně tak hrozí, že tyto subjekty budou do určité míry paralyzovány plněním svých evidenčních, kontrolních a podobných povinností.


    JUDr. Jakub Celerýn

    JUDr. Jakub Celerýn,
    advokát


    Mališ Nevrkla Legal, advokátní kancelář, s. r. o. 

    Longin Business Center
    Na Rybníčku 1329/5
    120 00 Praha 2

    Tel.: +420 296 368 350
    Fax: +420 296 368 351
    e-mail: law.office@mn-legal.eu
     

    ----------------------------------------------------------------------
    [1] Nový zákon o zdravotnických prostředcích, JUDr. Jakub Celerýn, dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [2] Ještě jednou k novému zákonu o zdravotnických prostředcích, JUDr. Jakub Celerýn, dostupné na www, k dispozici >>> zde.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    JUDr. Jakub Celerýn ( Mališ Nevrkla Legal )
    26. 5. 2015

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • DEAL MONITOR
    • Kamerové systémy ve školách podle doporučení Úřadu pro ochranu osobních údajů: Jen chtít nestačí
    • Získání přechodného pobytu pro rodinného příslušníka občana EU: Kompletní průvodce procesem s praktickými radami
    • Agilní vývoj software – specifika smluvních podmínek
    • DEAL MONITOR
    • DEAL MONITOR
    • Exekuce pod taktovkou státu – znovu a hůře?
    • 10 ChatGPT promptů, které zvýší produktivitu vaší asistentky
    • K významnému životnímu jubileu prof. Petra Hajna
    • DEAL MONITOR
    • Makroekonomický výhled pro Českou republiku 2025: Rok výzev i přizpůsobení

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.