epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    8. 3. 2004
    ID: 24030upozornění pro uživatele

    Zájezd bez potíží? Dobře vybírejte!

    V České republice je přes tisíc cestovních kanceláří, což je v poměru k počtu obyvatel mnohonásobně více než například v Německu. Za rok s nimi vycestuje na milion sto tisíc Čechů. Přesto – hovořit o perfektních a kvalitních službách lze zatím jen občas. Reklamace zájezdu by proto klidně mohla být českým národním sportem.

    Klientů, kteří jsou s průběhem zájezdu nespokojeni, je totiž každoročně celá řada. Kromě toho je v Česku velmi obtížné se svých práv, pokud cestovka nedodrží závazky a zákazník se oprávněně cítí poškozen, vůbec domoci.

    Marné reklamování, zbytečné dopisování si s dotčenou kanceláří, to je zdejší praxe. Obvyklou odpovědí bývá věta, v níž cestovka uvádí, že měl zákazník svoje potíže řešit ihned v místě pobytu s delegátkou či průvodcem.

    Tři měsíce a dost
    Jste-li však přesto rozhodnuti svá práva stůj co stůj bránit a vydobýt si na cestovní kanceláři, která nedodržela svoje závazky, alespoň přiměřenou slevu, učiňte tak ihned. Na služby cestovního ruchu se totiž nevztahuje obvyklá záruční lhůta. Lze je reklamovat pouze do tří měsíců od ukončení zájezdu. Letní zájezdy, které nebyly zcela bez potíží a skončily v polovině prázdnin a později, mají tudíž ještě šanci.

    Ale jak nejlépe postupovat? "První věc, kterou byste měli vždy udělat, nejste-li se službami spokojeni, je reklamace okamžitě v místě pobytu. To je nejpodstatnější krok, který vám reklamování usnadní," říká prezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Ladislav Havel.

    "Vždy se snažte dát dohromady co nejvíce argumentů a dokladů, které by potvrdily vaše potíže na dovolené, a bez váhání s nimi navštivte cestovní kancelář. Můžete pochopitelně kontaktovat i agenturu, pokud jste zájezd zakoupili u ní. Jednání s cestovní kanceláří, která zájezd připravila, je však jednoznačně rychlejší cestou," doplňuje Ladislav Havel.

    Úpadky stále na obzoru
    Špatné služby však nejsou jediným problémem, který zákazníky trápí. I v průběhu uplynulé letní sezony došlo k úpadkům cestovních kanceláří. Pokud byly proti nim pojištěny, klienti dostali odškodnění.

    Méně příjemná situace nastala v případech, kdy cestovní kancelář zákonné pojištění neměla. A bohužel, zákazník v podstatě nemá možnost si tuto skutečnost, tedy zda je kancelář pojištěna pro případ úpadku, či nikoli, prověřit. Z tohoto důvodu vzniklo i Sdružení na ochranu klientů cestovních kanceláří.

    "Vyhledáváme kanceláře, které nesplňují podmínku zákona o pojištění, a podáváme na ně trestní oznámení. Je to náročné, neboť žádný jejich oficiální registr neexistuje," vysvětluje předseda sdružení Daniel Pantůček.

    "Už jsme podali dvě žaloby," upřesňuje. Vypadá to nakonec, že se zákazníci začínají proti nepoctivým kancelářím bránit. A po vstupu do Evropské unie těmto podnikavcům zřejmě nastanou ještě horší časy.

    "Předpokládám, že se situace po vstupu do Evropské unie změní. Zahraniční cestovky mají na našem kvalitou neoraném polivelkou šanci a nekvalitním českým cestovním kancelářím jednoduše přeberou trh," dodává Daniel Pantůček. "Trh bude dále hledat nejlepší varianty a při té příležitosti dojde k výraznému snížení počtu cestovních kanceláří," uzavírá Jaromír Beránek z agentury Mag Consulting, která se cestovním ruchem dlouhodobě zabývá.

    7 rad pro cestování
    Jak se vyhnout potížím s cestovkou

    Při výběru zájezdu číhají na zákazníka mnohé nástrahy. Je dobré si dát pozor
    na to, u koho zájezd kupujete a za jakých podmínek. Pamatujte také na to, že cestovní kanceláři svěřujete své peníze většinou dlouho předtím, než za ně něco dostanete.

    1. Nakupujte jen u pojištěné cestovky
    Cestovní kanceláře musí být ze zákona pojištěny proti případnému úpadku. Vždy si nechte ukázat doklad, zda tomu tak skutečně je. Případně se podívejte na stránky ministerstva pro místní rozvoj, kde je dostupný aktualizovaný seznam cestovek, jež mají pojištění a daly souhlas ke zveřejnění na internetu. To už samo o sobě skýtá určité záruky.

    2. Na všechno se zeptejte
    Nespoléhejte pouze na informace v katalogu. Raději se na všechno, co vám není jasné, přeptejte pracovníků cestovky. Pokud vám nebudou schopni odpovědět, jděte o dům dál.

    3. Pečlivě si přečtěte cestovní podmínky
    Cestovní podmínky mohou být součástí katalogu či cestovní smlouvy. Věnujte jim dostatečnou pozornost! Předejdete tak nemilému překvapení v případě, že se dostanete do problémů.

    4. Nevynechejte drobné poznámky pod čarou
    Nejdůležitější informace bývají obvykle uvedeny tím nejmenším písmem. Nepřehlížejte proto poznámky pod čarou či různé odkazy pomocí hvězdiček.

    5. "Cena zahrnuje" bývá ošidné
    Dobře si propočítejte, jaké služby za své peníze dostanete. Pokud je v ceně zahrnuto pouze ubytování a doprava, zatímco další služby (jídlo, lyžařská permanentka, povlečení, pojištění léčebných výloh, pobytová taxa) si budete muset doplatit z vlastní kapsy, je lépe se poohlédnout i po jiných nabídkách.

    6. Pozor na slevy a různé akce
    Akční slevy jsou lákavé, ale zapamatujte si, že většinou je nemůžete sčítat. Vyberte si vždy tu nejvýhodnější formu slevy.

    7. Bedlivě si prostudujte smlouvu
    Zkontrolujte si, zda jsou všechny náležitosti (jméno, počet cestujících, ubytování, místo pobytu, termín a podobně) správně zapsány. Také si nechte do smlouvy zanést všechny vaše požadavky. Jsou-li její součástí cestovní podmínky, věnujte jim dostatečnou pozornost.

    Klienti cestovních kanceláří budou více chráněni

    Před více než čtyřmi lety byl spuštěn zákon číslo 159/1999, který měl udělat pořádek v provozování cestovních kanceláří. Tu si do té doby mohl založit prakticky kdokoli. Především však měla nová legislativa zamezit neserióznímu a podvodnému podnikání. „Časem se ale ukázalo, že ne všechno funguje. Proto zákon novelizujeme. Zákazníci cestovek by v budoucnu měli být více chráněni,“ říká ředitel legislativně právního odboru ministerstva pro místní rozvoj Martin Velík.

    Co přinese zákazníkům novelizovaný zákon?

    Nemělo by se stávat, že si člověk koupí zájezd u kanceláře, která proti úpadku není pojištěna. Toto riziko bude minimalizované. Cestovní kanceláře totiž už nebudou
    získávat časově neomezené koncese od živnostenských úřadů, ale licence od ministerstva pro místní rozvoj. Licence se bude vydávat pouze na takovou dobu, po jakou bude cestovní kancelář pojištěna proti případnému úpadku.

    Čili obráceně: nebude-li mít cestovní kancelář platnou licenci, znamená to, že není proti úpadku pojištěna. Licenci bude moci ministerstvo kdykoli při porušení podmínek pojištění odebrat. Licence není nařízena žádnou Evropskou unií. Zavádíme ji pouze proto, aby se český trh s cestovními kancelářemi konečně dostal do normálu.

    Snadnější bude i reklamování špatných služeb. V novele se například výslovně stanoví, že fotografie uvedené v katalogu musí odpovídat textu, který je k nim doprovozen. Pokud tomu tak nebude, musí být výrazně označena popiskem, že jde o ilustrační foto.

    Bude už možné si ověřit, zda je kancelář pojištěna proti úpadku? Dosud se s tímto zásadním faktem dělaly tajnosti.

    Ministerstvo povede evidenci licencí, která bude veřejně přístupná na internetu. Tam budete mít možnost zjistit, zda má cestovka licenci a na jak dlouhou dobu.
    Navíc v každé pobočce cestovní kanceláře bude viditelně vyvěšena licence a doklad o zajištění pro případ úpadku. Pokud cestovka zájezdy prodává na internetu, bude muset mít doklady na stránkách naskenované.

    Kdy tento nový systém začne fungovat?

    Mohl by začít platit od příští zimní sezony.

    Jak to bude po vstupu do EU?

    Samozřejmě budou moci prodávat v Česku svoje zájezdy i cizí cestovní kanceláře. Ty se však řídí zákony země, v níž jsou registrovány. Nebudou mít tudíž českou licenci.

    Zdroj: www.idnes.cz



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Alena Daňková
    8. 3. 2004

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

    Napište nám

    Předem Vám děkujeme za vaše ohlasy, podněty a připomínky.

    Položky označené hvězdičkou jsou povinné.

    Vyplněním a odesláním formuláře beru na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů za účelem zodpovězení mého dotazu. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů naleznete ZDE


    Děkujeme za vaše ohlasy, podněty a připomínky.


    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 09.12.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 9.12.2025
    • 23.01.2026Vybraná judikatura vysokých soudů k zástavnímu právu (online - živé vysílání) - 23.1.2026
    • 24.02.2026Jak správně nařizovat dovolenou individuálně i hromadně (online - živé vysílání) - 24.2.2026
    • 25.02.2026Mediace a vyjednávání v právní praxi (online – živé vysílání) – 25.2.2026
    • 24.03.2026ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.3.2026

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – část 2
    • Flipování nemovitostí jako esence kapitalismu?
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Znepřístupnění evidence skutečných majitelů veřejnosti
    • Podmínečné propuštění po novele trestního zákoníku
    • Byznys a paragrafy, díl 23.: Smluvní byznys modely v energetice: PPA, dynamické tarify, „sdílená energie“
    • Kolize formalismu a ochrany obětí: nový přístup Ústavního soudu k domácímu násilí
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Znepřístupnění evidence skutečných majitelů veřejnosti
    • Flipování nemovitostí jako esence kapitalismu?
    • Evoluce italské judikatury v lyžařském právu
    • Nemožnost vyloučení účastníka zadávacího řízení z důvodu chybějících údajů v evidenci skutečných majitelů
    • Podmínečné propuštění po novele trestního zákoníku
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Novela nařízení o insolvenčním řízení nabyla účinnosti – jaké přinesla změny?
    • Právnická firma roku 2025
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Zkušební doba „po novu“ a její dopady do praxe
    • Evidence skutečných majitelů ve světle aktuální judikatury
    • Nejvyšší soud vymezil hranice odpovědnosti za bezpečnost externistů na pracovišti
    • Přelomové rozhodnutí Nejvyššího soudu ve věci subrogačního regresu výstavce finanční záruky
    • Opustit firmu s dluhy není dobrý nápad aneb ručení jednatelů za dluhy SRO při neodvracení hrozícího úpadku

    Soudní rozhodnutí

    Bezpečnost a ochrana zdraví při práci

    Fyzickými osobami, na které se podle ustanovení § 101 odst. 5 zák. práce vztahuje povinnost zaměstnavatele zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci, jsou jakékoli fyzické osoby...

    Incidenční spor (exkluzivně pro předplatitele)

    Povinnost popřít pohledávku má insolvenční správce tehdy, jestliže v době, kdy má dojít k popření, může (též s přihlédnutím k součinnosti dlužníka a jeho postoji k...

    Insolvence (exkluzivně pro předplatitele)

    V incidenčním sporu o určení, zda pohledávka uplatněná v insolvenčním řízení způsobem uvedeným v § 203 insolvenčního zákona, je co do svého pořadí pohledávkou za majetkovou...

    Nájem bytu (exkluzivně pro předplatitele)

    Ustanovení § 2236 odst. 2 o. z. nepředstavuje „samostatnou ochranu nájemce“, ale je provázáno s § 2236 odst. 1 o. z., upravujícím právní nevýznamnost (kolaudačního) určení...

    Nemajetková újma (exkluzivně pro předplatitele)

    Zásah do základního lidského práva na ochranu zdraví spočívající v tzv. devastaci zbytku života člověka vysokého věku, který byl úrazem natrvalo vytržen z navyklého životního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.