epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    24. 1. 2006
    ID: 38268upozornění pro uživatele

    Podpora investic v oblasti bankovnictví

    Do nedávné doby byly tzv. investiční pobídky dostupné pouze výrobním podnikům v oblasti zpracovatelského průmyslu. V posledních dvou letech se oblast podpory rozšířila i o podporu do center tzv. strategických služeb. Jaké projekty mohou být vlastně podpořeny? Jaké jsou podmínky, které je třeba splnit? Jakou podporu a v jaké výši společnost může obdržet? Co je třeba udělat pro získaní podpory?

    Odpověď na tyto a další otázky uvádíme v následujícím textu. Podrobnější informace můžete nalézt v Rámcovém programu na podporu technologických center a center strategických služeb (dále jen Rámcový program). V současné době platný Rámcový program schválila Vláda České republiky svým usnesením číslo 1238/2003.

     

    JAKÉ SLUŽBOVÉ PROJEKTY MOHOU BÝT PODPOŘENY?

    Pokud je pro projekt charakteristické výrazné mezinárodní zaměření (tzv. exportní orientace projektu je u službových projektů velmi důležitá), náročnost na kvalifikovanou pracovní sílu a návaznost na informační technologie, je reálné, že by mohl být podpořen. V praxi tomuto obecnému vymezení vyhovují zejména centra zákaznické podpory a centra sdílených služeb včetně regionálních ústředí nadnárodních společností.

    Definice tzv. strategických služeb je dále doplněna o příkladový výčet typů služeb, které podpořeny být nemohou. Například konzultační a poradenské služby, telekomunikační služby, bankovní služby, distribuční a logistické služby jsou výslovně označeny za typy služeb, které se za tzv. strategické služby nepovažují a podpořeny být nemohou. Ale neplatí to úplně doslova.

    Pokud například nadnárodní společnost do České republiky soustředí aktivity, které dosud v každé zemi, kde jsou umístěné její pobočky, každá z těchto poboček zajišťovala sama (například IT, lidské zdroje, účetní a finanční služby, controlling a podobně) „ s tím, že tyto aktivity budou nadále poskytovány (na smluvním základě) z České republiky centrálně, například prostřednictvím nově založeného právního subjektu „ pak by takový projekt byl s velkou pravděpodobností podpořen.

    Obdobně to platí také u bankovních služeb. Pokud nadnárodní bankovní společnost v současné době zvažuje, že určité typy služeb (například mezinárodní transakční operace) soustředí do jedné země, odkud je bude nadále poskytovat centrálně všem svým (například evropským) pobočkám, pak při rozhodování o umístění tohoto „mobilního“ záměru by neměla být Česká republika podceněna. Vyplatí se však přemýšlet.

    Záměr, který na první pohled vypadá, že podpořen být v žádném případě nemůže, neboť spadá do „zakázaných“ bankovních služeb, může být při detailním posouzení shledán jako vyhovující a zformován tak, aby byla zřejmá jeho podstata. To znamená, že se nejedná o typické bankovní služby poskytované bankovní institucí, ale o tzv. sdílené služby nebo centrální podpůrné zákaznické služby, které mohou být podpořeny.

     

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    JAKÉ PODMÍNKY JE TŘEBA SPLNIT?

    * Předložení žádosti o podporu

    Předložení žádosti o podporu projektu je třeba promyslet s dostatečným předstihem. Zahájení projektu před předložením žádosti o podporu projektu by totiž celou žádost mohlo diskvalifikovat. Tato podmínka bývá v praxi často problémem.

    Zejména s uzavíráním pracovních smluv s novými zaměstnanci a pořizováním dlouhodobého majetku v rámci projektu by společnost měla počkat, dokud žádost o podporu projektu nebude zpracována a řádně předložena (CzechInvestu). Teprve od tohoto okamžiku (tzn. od předložení žádosti o podporu projektu CzechInvestu) lze s realizací projektu „začít“ „ a to i přesto, že finální rozhodnutí o podpoře projektu ještě není vydáno.

    Ve druhém kroku, při rozhodování o tom, zda předložit žádost o podporu projektu či nikoli, by mělo být prověřeno, zda existují reálné předpoklady pro splnění všech podmínek požadovaných Rámcovým programem. Případné jaká existují v této souvislosti rizika, na co je třeba dát si v průběhu realizace projektu pozor.

    * Minimální výše investice

    Další podmínka se týká minimální výše investice. V rámci podpořeného projektu by společnost měla pořídit dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek, případně jej technicky zhodnotit nebo zaplatit nájemné dlouhodobého hmotného majetku najatého formou finančního leasingu a jeho kupní cenu při odkupu v minimální výši 30 mil. Kč (v případě regionálního ústředí nadnárodní společnosti je tento limit snížen na polovinu).

    Tuto podmínku je třeba splnit v průběhu tří kalendářních let následujících po roce, ve kterém bylo doručeno finální rozhodnutí o podpoře projektu. Ve výjimečných případech může být tato lhůta prodloužena o další dva roky. S ohledem na průměrnou šestiměsíční lhůtu pro vyřízení žádosti o podporu projektu a možnost odložit vydání finálního rozhodnutí o dalších šest měsíců může být základní „tříleté“ období ve skutečnosti čtyřleté.

    Do investice může být zahrnut dlouhodobý majetek uvedený do užívání v souladu s účetními předpisy. Nejčastěji se jedná o technické zhodnocení budovy a zařízení, tzn. vyspělé technologické zařízení (technologické zařízení zatříděné do kapitol 84, 85 a 90 celního sazebníku), vybavení kanceláří včetně nábytku, telefonů a počítačů a podobně. U vyspělého technologického zařízení musí být společnost jeho prvním uživatelem na území České republiky. Je samozřejmostí, že projekt musí být šetrný k životnímu prostředí.

    * Financování

    S investicí je samozřejmě spojena podmínka týkající se financování. Rámcový program požaduje, aby společnost financovala z vlastního kapitálu nejméně 15 mil. Kč (v případě regionálního ústředí nadnárodní společnosti je tento limit snížen na polovinu). Navíc je požadováno, aby alespoň 25 % z celkové hodnoty investice bylo financováno prostředky, ve kterých není obsažen žádný prvek veřejné podpory.

    V praxi je u projektu tzv. strategických služeb tato podmínka plněna jednorázově, to znamená navýšením některé ze složek vlastního kapitálu o minimální požadovanou částku. Tato podmínka musí být splněna v průběhu základní tříleté lhůty (s možností prodloužení).

    * Nově vytvořená pracovní místa

    Další podmínka se týká nově vytvořených pracovních míst. Je požadováno, aby v rámci projektu byla vytvořeny pracovní místa nejméně pro 50 zaměstnanců. Novými zaměstnanci mohou být nejen občané České republiky, ale nově také občané Evropské unie nebo jejich rodinní příslušníci. I tuto podmínku je třeba splnit v průběhu základní tříleté lhůty (s možností prodloužení).

    Minimální výše investice a minimální počet nově vytvořených pracovních míst musí být zachován nejméně po dobu pěti kalendářních let od konce kalendářního roku, ve kterém byly uvedené podmínky poprvé splněny.

     

    Reklama
    Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    24.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    JAKOU PODPORU A V JAKÉ V݊I SPOLEČNOST MŮŽE OBDRŽET?

    Společnost může získat dotaci na podnikatelskou činnost, která je určena k úhradě převážně mzdových nákladů nových zaměstnanců (včetně povinných odvodů zaměstnavatele), k nákupu služeb od českých dodavatelů, k nákupu materiálu, zboží, energie a ostatních neskladovatelných dodávek, a dotaci na školení a rekvalifikaci zaměstnanců, která je určena k úhradě nákladů na školení nových zaměstnanců.

    Výše dotace na podnikatelskou činnost se odvíjí od výše tzv. nákladů na podporu a přípustné míry veřejné podpory. Náklady na podporu mohou být tvořeny buď investičními náklady (tzn. základ pro výpočet dotace je stanoven na úrovni pořizovacích cen u dlouhodobého majetku pořízeného v průběhu pěti let) nebo mzdovými náklady nových zaměstnanců (průměrné dvouleté hrubé mzdy nových zaměstnanců zaměstnaných v průběhu tří let).

    Přípustná míra veřejné podpory se liší v závislosti na regionu, ve kterém má být projekt realizován, v některých oblastech může dosáhnout až 50 % (například Moravskoslezsko), v některých oblastech pouze 20 % (Praha). Způsob vypočtu dotace (investiční versus mzdové náklady) si společnost může zvolit v žádosti o podporu projektu podle toho, který způsob je pro ni výhodnější. Dotace může být poskytována „do vyčerpání“, nejdéle však deset let.

    Ukažme si to na příkladu. Pokud společnost v souvislosti s projektem pořídí například dlouhodobý majetek ve výši 36 mil. Kč a v průběhu tří let zaměstná 50 nových zaměstnanců, jejichž průměrná hrubá mzda (včetně povinných odvodů zaměstnavatele) bude činit v prvním roce 35 tis. Kč a ve druhém roce 40 tis. Kč, pak je zřejmé, že by měla zvolit způsob výpočtu dotace na základě mzdových nákladů, neboť celková výše dotace bude v tomto případě pravděpodobně vyšší; to znamená [(35 000*12*50) + (40 000*12*50)] = 45 mil. Kč nákladů na podporu. Z toho vyplývá dotace ve výši 22,5 mil. Kč za předpokladu přípustné míry veřejné podpory 50 %. V případě, že by společnost zvolila investiční náklady, celková výše dotace by činila pouze 18 mil. Kč.

    Výše dotace na školení a rekvalifikaci je omezena 35 % z nákladů na tzv. zvláštní školení a 60 % z nákladů na tzv. obecné školení (v Praze je přípustná míra veřejné podpory o pět procentních bodů nižší). Současně je výše dotace na školení omezena 100 tis. Kč na nově vytvořené pracovní místo (v případě vytvoření více než 100 pracovních míst v průběhu pěti let lze obdržet 150 tis. Kč na nově vytvořené pracovní místo). Dotace může být poskytována „do vyčerpání“, nejdéle však tři roky.

    Použití obou dotací se účtuje do provozních výnosů, dotace jsou tedy zdanitelným výnosem.

    Ve třetím kroku by společnost měla zvážit, zda jsou pro ni dotace finančně zajímavé s ohledem na předpokládanou výši nákladů na podporu a přípustnou míru veřejné podpory a zda je reálně využije.

     

    CO JE TŘEBA UDĚLAT PRO ZÍSKANÍ PODPORY?

    Proces poskytování veřejné podpory lze rozdělit do dvou fází.

    1. V první fázi je na základě žádosti o podporu projektu projekt posuzován. Tato fáze končí vydáním rozhodnutí o podpoře projektu. V praxi zpravidla od předložení žádosti do vydání rozhodnutí uplyne až šest měsíců.

    2. Teprve po ukončení této fáze, tedy na základě finálního rozhodnutí o podpoře projektu, společnost může přistoupit k dalšímu kroku „ předložit žádost o poskytnutí příslušné dotace. Žádosti o poskytnutí dotace se předkládají každoročně. Na základě žádosti vydá příslušné ministerstvo rozhodnutí o poskytnutí dotace a vyplatí příslušnou částku dotace. V praxi zpravidla od předložení žádosti do vydání rozhodnutí a vyplacení dotace uplynou až dva měsíce. Každoročně je třeba předkládat příslušnému ministerstvu také finanční vypořádání příslušné dotace.

    Je dobré přípravu žádosti o podporu projektu nepodceňovat a věnovat ji čas, případně se včas poradit. Tímto je možné předejít případným dotazům a požadavkům na doplnění podkladů v průběhu řízení ze strany připomínkových míst. Současně se tím společnost může vyhnout některým problémům v budoucnu (některé údaje v žádosti jsou totiž pro první rok závazné) a hned na začátku si vyjasnit otázky, které z přípravy žádosti vyplynou a mohou být v budoucnu rizikové.

    Stejně tak by nemělo být podceňováno samotné „nastartování“ projektu. I zde lze včasnými úpravami/nastavením informačního systému společnosti významně zjednodušit přípravu podkladů pro každoroční žádosti a vypořádání dotací.

     

    ZÁVĚR

    V praxi podpora službových projektů opravdu funguje. I v oblasti bankovních služeb může být za určitých předpokladů veřejná podpora poskytnuta.

    Je však důležité znát dobře pravidla a dokázat se v nich orientovat, odhadnout příležitosti, včas vystihnout případná rizika a navrhnout opatření, která by je vyloučila, případně minimalizovala. Rámcový program je vyhlášen zatím jen do konce roku 2006, mnoho času tak na rozhodování již nezbývá.

    Vyplatí se přemýšlet! Záměr, který na první pohled vypadá, že podpořen být nemůže, neboť spadá do „zakázaných“ bankovních služeb, může být při detailním posouzení shledán jako vyhovující a prezentován tak, aby byla zřejmá jeho podstata. To znamená, že se nejedná o typické bankovní služby poskytované bankovní institucí, ale o tzv. sdílené služby nebo centrální podpůrné zákaznické služby, které podpořeny být mohou.

     

    Zdroj: KPMG ČR



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Barbora Lamichová , Karel Engliš
    24. 1. 2006

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Zjednodušení rozvodového řízení – aktuální právní úprava vs. změny, které zavádí rozvodová reforma
    • Ochrana klimatu a výroba zboží v roce 2024: uhlíkové clo a změny v emisních povolenkách
    • Poskytování informací zadavatelem v zadávacím řízení
    • Zásady pro spolupráci obcí s developery a možnost dohody na změně územního plánu
    • Jak mohou firmy těžit z EU Taxonomie? Příklady konkrétních příležitostí ve třech sektorech
    • Změny v bezplatných emisních povolenkách: na koho dopadnou a jak se na ně připravit?
    • Investice do společné věci v nesezdaném soužití
    • K povinnosti zaměstnance vrátit zaměstnavateli rozdíl mezi stálou a dosaženou mzdou při uplatnění konta pracovní doby
    • Holdingy a zneužití práva při výplatě podílu na zisku.
    • Technická novela zákona o zadávání veřejných zakázek vejde v účinnost už 16. 7. 2023
    • Konec postupování nároků na dorovnání při squeeze-outu

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 25.06.2025Nový stavební zákon – aktuální legislativní změny (online - živé vysílání) - 25.6.2025
    • 26.06.2025Náhrada škody a újmy v pracovněprávních vztazích (online - živé vysílání) - 26.6.2025
    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • DEAL MONITOR
    • Investiční dotazník u právnických osob a test vhodnosti
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Rodinná nadace s dceřinou společností: Alternativa ke svěřenskému fondu pro správu rodinného majetku
    • Úvodní vhled do klasifikace povinných osob dle návrhu nového zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • DEAL MONITOR
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů

    Soudní rozhodnutí

    Společné jmění manželů

    Uzavřel-li jen jeden manžel bez souhlasu druhého s třetí osobou smlouvu vztahující se k věci týkající se jejich společného jmění a opomenutý manžel v souladu s § 714 odst. 2 o. z....

    Nájem (exkluzivně pro předplatitele)

    Skončil-li nájem uplynutím výpovědní doby, po jejím skončení má nájemce povinnost prostory vyklidit a užívá-li je i nadále, činí tak již bez právního důvodu; na tom nic nemění...

    Postoupení pohledávky, postoupení smlouvy (exkluzivně pro předplatitele)

    Postoupení pohledávky nebrání následnému (či současnému) postoupení smlouvy v tom rozsahu, jehož se smlouva o postoupení pohledávky netýká, ačkoliv je postupovaná pohledávka s...

    Restrukturalizace (exkluzivně pro předplatitele)

    V restrukturalizačním řízení má před úpravou obsaženou v obecné části zákona o zvláštních řízeních soudních vždy přednost zvláštní úprava obsažená v zákoně o...

    Smlouva o obchodním zastoupení (exkluzivně pro předplatitele)

    Stane-li se právo obchodního zástupce na zaplacení provize splatným nezávisle na tom, zda mu byl zastoupeným předán výkaz o dlužné provizi, který by obchodnímu zástupci umožnil...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.