epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné

    ZÁKON ze dne 9. prosince 2004 o povinném značení lihu a o změně zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

    Sbírka:  676/2004 | Částka:  231/2004
    31.12.2004

    Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE

    676

    ZÁKON
    ze dne 9. prosince 2004
    o povinném značení lihu a o změně zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
    ve znění pozdějších předpisů






          Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

    ČÁST PRVNÍ

    POVINNÜ ZNAČENÍ LIHU

    HLAVA I

    OBECNÁ USTANOVENÍ

    § 1

    Předmět úpravy

          Tento zákon stanoví
    a)
    povinnost značit líh ve spotřebitelském balení, vyrobený na daňovém území České republiky nebo na toto území dovezený,
    b)
    podmínky nakládání s lihem včetně způsobu jeho značení a evidence,
    c)
    výkon státní správy a kontroly nad dodržováním povinností stanovených tímto zákonem včetně sankcí za jejich porušení.

    § 2

    Vymezení pojmů

          Pro účely tohoto zákona se rozumí
    a)
    lihem nedenaturovaný etanol1) uvedený pod kódem kombinované nomenklatury 2207 a výrobky uvedené pod kódem kombinované nomenklatury 2208, pokud celkový obsah etanolu v těchto výrobcích činí nejméně 15 % objemových nebo více, ve spotřebitelském balení,
    b)
    kódem kombinované nomenklatury číselné označení výrobků uvedené v Nařízení Rady o tarifu, statistické nomenklatuře a Společném celním tarifu,2) ve znění platném k 1. lednu 2002,
    c)
    spotřebitelským balením uzavřené nádoby nebo jiné obaly opatřené etiketou výrobce, dovozce nebo prodejce, určené pro prodej lihu konečnému spotřebiteli na daňovém území České republiky,
    d)
    konečným spotřebitelem osoba, které je líh ke konečné spotřebě určen,
    e)
    daňovým územím České republiky území České republiky s výjimkou prostor svobodných pásem a svobodných skladů,3)
    f)
    členským státem členský stát Evropské unie,
    g)
    třetí zemí země mimo daňové území Evropského společenství,4)
    h)
    výrobcem osoba oprávněná podnikat podle zvláštních právních předpisů,5) která líh vyrábí a je provozovatelem daňového skladu,6)
    i)
    dovozcem osoba, která
    1.  dováží líh ze třetích zemí pod celním dohledem,7)
    2.  pořídí líh ve členském státě a dodá jej na daňové území České republiky a je provozovatelem daňového skladu6) nebo oprávněným příjemcem,8) nebo
    3.  osoba, která v rozporu s právními předpisy doveze líh na daňové území České republiky,
    j)
    dovozem dovoz lihu ze třetích zemí pod celním dohledem na daňové území České republiky nebo jeho pořízení v členském státě a jeho dodání na daňové území České republiky,
    k)
    prodávajícím osoba, která líh prodává konečnému spotřebiteli nebo osobě, která dodává líh k přímé spotřebě formou jeho rozlévání na místě,
    l)
    vývozem vývoz lihu do třetích zemí nebo jeho dodání v režimu podmíněného osvobození od daně do členského státu z daňového území České republiky,
    m)
    vývozcem osoba, která líh vyváží do třetích zemí pod celním dohledem, nebo osoba, která líh dodává do členského státu v režimu podmíněného osvobození od daně,
    n)
    zahraničním dodavatelem osoba, která smluvně dodává líh na daňové území České republiky,
    o)
    distributorem každá osoba, která není výrobcem, vývozcem, dovozcem, provozovatelem daňového skladu nebo oprávněným příjemcem a která s lihem nakládá jinak než s cílem vlastní spotřeby nebo spotřeby členů rodiny nebo osob žijících s ní ve společné domácnosti,9)
    p)
    nakládáním s lihem jeho prodej, doprava, skladování, distribuce, dovoz nebo vývoz,
    q)
    kontrolní páskou páska určená ke značení lihu, který je na daňovém území České republiky vyroben nebo na daňové území České republiky dovezen.

    HLAVA II

    ZNAČENÍ LIHU A KONTROLNÍ PÁSKA

    § 3

    Povinnost značit líh kontrolní páskou

          (1)  Líh ve spotřebitelském balení, vyrobený na daňovém území České republiky nebo na toto území dovezený, musí být označen kontrolní páskou, nestanoví-li tento zákon jinak.

          (2)  Povinnost značit líh má výrobce nebo každá další osoba, která plní líh do spotřebitelského balení, nebo jeho
    dovozce.
    § 4

          Povinnost značení kontrolní páskou podle § 3 se nevztahuje na líh, který je
    a)
    uzavřen v obalu s obsahem menším než 0,2 l,
    b)
    osvobozen od spotřební daně,10)
    c)
    určen k vývozu nebo k přímému dodání osobám provozujícím prodej lihu v tranzitních prostorách mezinárodních letišť a v mezinárodní civilní letecké dopravě,
    d)
    umístěn před jeho značením v daňovém skladu nebo v jiných prostorách povolených nebo určených celním ředitelstvím,
    e)
    umístěn ve skladovacích prostorách provozovatele v prostoru mezinárodních letišť za účelem jeho vývozu nebo prodeje v tranzitních prostorách mezinárodních letišť nebo v mezinárodní civilní letecké dopravě,
    f)
    dopraven na daňové území České republiky ze třetích zemí pod celním dohledem a následně umístěn v celním skladu, ve svobodném pásmu a svobodném skladu, nebo dočasně uskladněn na místě povoleném nebo určeném celním ředitelstvím,
    g)
    výsledkem pěstitelského pálení ovoce,11) nebo
    h)
    dovážen pro osobní spotřebu cestujícím nebo příjemcem zásilky, anebo který má být předán cestujícím jako dar fyzické osobě za účelem osobní spotřeby.

    § 5

    Kontrolní páska

          (1)  Kontrolní páska je ceninou obsahující ochranné prvky.

          (2)  Kontrolní páska obsahuje text ,,ČESKÁ REPUBLIKA".

          (3)  Každá kontrolní páska musí obsahovat údaje o objemu lihu ve spotřebitelském balení, zařazení do úrovně obsahu etanolu a je číslována tak, aby jednotlivá čísla mohla být zaevidována na konkrétní osobu a objednávku.

          (4)  Hodnota kontrolní pásky, kterou celní úřad bude prodávat registrovaným osobám, bude stanovena nařízením vlády, a to tak, že budou sečteny náklady spojené s výrobou kontrolní pásky a náklady na její skladování, evidenci a distribuci registrovaným osobám.

          (5)  Prováděcí právní předpis stanoví
    a)
    vzor, rozměry a ochranné prvky kontrolní pásky,
    b)
    způsob objednávání, odběru, distribuce a zúčtování kontrolních pásek,
    c)
    způsob zařazení do úrovně obsahu etanolu,
    d)
    způsob zaevidování kontrolních pásek na konkrétní osobu a objednávku,
    e)
    vzor tiskopisu pro evidenci kontrolních pásek,
    f)
    způsob skladování kontrolních pásek,
    g)
    způsob inventarizace kontrolních pásek,
    h)
    způsob evidence a vracení kontrolních pásek, včetně způsobu evidence a vracení kontrolních pásek poškozených a zničených.

          (6)  Příjem z prodeje kontrolních pásek je příjmem státního rozpočtu.

    § 6

    Způsob značení

          (1)  Kontrolní páska musí být umístěna na spotřebitelském balení lihu tak, aby při otevření spotřebitelského balení lihu došlo k přetržení nebo poškození této pásky.

          (2)  Způsob umístění kontrolní pásky na spotřebitelském balení stanoví prováděcí právní předpis.

    HLAVA III

    REGISTRACE

    § 7

    Registrační řízení

          (1)  Osoby uvedené v § 3 jsou povinny se zaregistrovat.

          (2)  Návrh na registraci podává osoba uvedená v odstavci 1 písemně nebo elektronicky celnímu ředitelství příslušnému podle sídla právnické osoby nebo místa pobytu podnikající fyzické osoby, která podává návrh na registraci.

          (3)  Příslušné celní ředitelství o návrhu rozhodne do 30 dnů od jeho doručení; je-li navrhovatel vyzván k doplnění návrhu, rozhodne nejpozději do 30 dnů od doručení posledního doplnění navrhovatelem.

          (4)  O registraci osoby rozhodne příslušné celní ředitelství rozhodnutím; je-li navrhovatel zaregistrován, je součástí výroku rozhodnutí o registraci navrhovatele i přidělení registračního odběrného čísla.

          (5)  Proti rozhodnutí, kterým se navrhovateli vyhovuje, se nelze odvolat.

          (6)  V návrhu na registraci podnikající fyzická osoba uvede
    a)
    jméno a příjmení, popřípadě obchodní firmu,
    b)
    datum narození,
    c)
    adresu místa trvalého pobytu u občanů České republiky,
    d)
    místo, kde má povolení k pobytu nebo k trvalému pobytu v České republice, včetně uvedení adresy, a adresu místa trvalého pobytu v cizině, jde-li o cizince,12)
    e)
    adresu místa trvalého pobytu v členském státě Evropské unie, ve kterém je usazen, jde-li o státního příslušníka členského státu Evropské unie, který nemá povolení k pobytu nebo k trvalému pobytu v České republice,
    f)
    daňové identifikační číslo, bylo-li přiděleno, a
    g)
    místo podnikání.

          (7)  V návrhu na registraci právnická osoba uvede
    a)
    obchodní firmu nebo název,
    b)
    sídlo,
    c)
    daňové identifikační číslo a
    d)
    u zahraniční právnické osoby umístění organizační složky podniku v České republice, je-li zřízena.

          (8)  Osoba je spolu s návrhem na registraci povinna předložit úředně ověřený výpis z obchodního rejstříku nebo úředně ověřenou kopii živnostenského listu, anebo jiný doklad, který ji opravňuje k podnikání, ne starší 1 měsíce k datu podání návrhu na registraci. Je-li navrhovatelem podnikající fyzická osoba, je povinna připojit výpis z evidence Rejstříku trestů,13) ne starší 3 měsíců; je-li ustanoven odpovědný zástupce, připojí se také výpis z Rejstříku trestů odpovědného zástupce; zahraniční fyzická osoba je povinna připojit též doklady požadované živnostenským zákonem. Je-li navrhovatelem právnická osoba, fyzická osoba, která žádost podepsala, musí být osobou bezúhonnou ve smyslu zákona o živnostenském podnikání a nesmí u ní existovat překážka provozování živnosti podle zákona o živnostenském podnikání.

          (9)  Vzor návrhu na registraci a vzor registrace stanoví prováděcí právní předpis.

          (10)  Osobu, která podala návrh na registraci podle odstavce 6, příslušné celní ředitelství nezaregistruje, jestliže byla v době 3 let před podáním návrhu na registraci odsouzena pro úmyslný trestný čin majetkové povahy, nebo jí byla uložena sankce za závažné nebo opakované porušení celních nebo daňových předpisů nebo tohoto zákona. Stejným způsobem příslušné celní ředitelství postupuje v případech, kdy byl návrh na registraci podle odstavce 7 podepsán fyzickou osobou, která je statutárním orgánem nebo členem statutárního orgánu žádající právnické osoby, pokud se tato fyzická osoba dopustila protiprávního jednání.

          (11)  Za závažné porušení celních nebo daňových předpisů nebo tohoto zákona se pro účely tohoto zákona považuje takové jednání, za které byla osoba pravomocně odsouzena pro trestný čin, nebo za které jí byla pravomocně uložena pokuta nebo penále ve výši nejméně 250 000 Kč.

          (12)  Za opakované porušení celních nebo daňových předpisů nebo tohoto zákona se pro účely tohoto zákona považuje porušení některého z těchto právních předpisů, k němuž došlo více než třikrát během 2 let předcházejících dni podání návrhu na registraci, bylo-li o něm pravomocně rozhodnuto.

          (13)  Uvede-li osoba, která podala návrh na registraci, údaje podle odstavce 6 nebo odstavce 7 a předloží-li doklady podle odstavce 8, příslušné celní ředitelství osobu zaregistruje, nebrání-li tomu důvody uvedené v odstavci 10.

          (14)  Příslušné celní ředitelství osobu nezaregistruje a návrh na registraci rozhodnutím zamítne, pokud osoba
    a)
    neuvedla údaje podle odstavce 6 nebo odstavce 7, nebo
    b)
    nepředložila spolu s návrhem na registraci doklady podle odstavce 8.

          (15)  Jakékoliv změny údajů uvedených v registraci je registrovaná osoba povinna sdělit do 15 dnů od jejich zjištění písemně celnímu ředitelství, které o registraci rozhodlo.

    § 8

    Zánik registrace
          Registrace zaniká
    a)
    požádá-li registrovaná osoba o zrušení registrace, dnem doručení pravomocného rozhodnutí o zrušení registrace,
    b)
    je-li registrovaná osoba právnickou osobou, dnem zániku právnické osoby,
    c)
    dnem nabytí právní moci usnesení soudu o zamítnutí návrhu na prohlášení konkursu pro nedostatek majetku registrované osoby nebo dnem nabytí právní moci usnesení soudu o zrušení konkursu proto, že majetek registrované osoby nepostačuje k úhradě nákladů konkursu,
    d)
    dnem zániku živnostenského oprávnění14) registrované osoby,
    e)
    dnem úmrtí registrované osoby nebo dnem nabytí právní moci rozsudku soudu o prohlášení za mrtvého, nebo
    f)
    dnem doručení pravomocného rozhodnutí o odejmutí registrace.

    § 9

    Odejmutí registrace

          (1)  Příslušné celní ředitelství rozhodne o odejmutí registrace, zjistí-li, že
    a)
    registrovaná osoba nesplňuje některou z podmínek stanovených pro registraci, nebo
    b)
    registrovaná osoba opakovaně nebo závažným způsobem porušila daňové nebo celní předpisy nebo tento zákon.

          (2)  Odvolání proti rozhodnutí o odejmutí registrace nemá odkladný účinek.

    HLAVA IV

    § 10

    Podmínky značení lihu

          (1)  Pokud má být značení prováděno v daňovém skladu, vyznačí tuto skutečnost příslušné celní ředitelství v rozhodnutí o povolení k provozování daňového skladu. Jestliže rozhodnutí o povolení k provozování daňového skladu bylo již žadateli vydáno před podáním návrhu na registraci, vyznačí tuto skutečnost příslušné celní ředitelství v dodatku k rozhodnutí o povolení k provozování daňového skladu.

          (2)  Příslušné celní ředitelství může povolit, aby značení lihu bylo prováděno též na jiném místě než uvedeném v odstavci 1.

    Objednávání, prodej a nakládání s kontrolními páskami

    § 11

          (1)  Kontrolní pásky si registrovaná osoba na základě písemné objednávky objednává prostřednictvím celního úřadu příslušného podle místa, kde má být značení lihu provedeno. Objednávka musí být tomuto celnímu úřadu doručena nejméně 2 týdny před plánovaným odběrem. Součástí objednávky je návrh termínu převzetí kontrolních pásek.

          (2)  Na základě objednávky podle odstavce 1 obdrží registrovaná osoba nejpozději do 3 pracovních dnů od celního úřadu, u kterého byla objednávka podána, její potvrzení, jehož součástí je potvrzení navrhovaného termínu, popřípadě stanovení jiného vhodného termínu.

          (3)  Registrovaná osoba se dostaví v termínu potvrzeném nebo stanoveném celním úřadem v objednávce na celní úřad, u kterého byla objednávka podána, a na základě předložení potvrzené objednávky zakoupí a následně odebere kontrolní pásky. Registrovaná osoba může k odběru kontrolních pásek písemnou plnou mocí zmocnit jinou osobu.

          (4)  V případě, že si osoba u celního úřadu objednané kontrolní pásky neodebere, je povinna uhradit náklady spojené s výrobou, prodejem a likvidací těchto kontrolních pásek. Celní úřad uloží povinnost úhrady těchto nákladů správním rozhodnutím; náklady jsou splatné ve lhůtě 30 dnů od doručení rozhodnutí, kterým byly předepsány. Odvolání proti rozhodnutí, kterým byla uložena povinnost úhrady nákladů, nemá odkladný účinek. V případě, že registrovaná osoba odebere kontrolní pásky po stanoveném termínu, uhradí namísto nákladů spojených s výrobou, prodejem a likvidací kontrolních pásek náklady, které celnímu úřadu vzniknou v souvislosti s uskladněním těchto kontrolních pásek.

          (5)  Vzor a náležitosti objednávky a způsob objednávání kontrolních pásek stanoví prováděcí právní předpis.

    § 12

          Registrovaná osoba, která zakoupila a odebrala kontrolní pásky (dále jen ,,držitel"), nesmí obdržené kontrolní pásky prodat nebo jinak předat jiným osobám. To neplatí, pokud předá kontrolní pásky zahraničnímu dodavateli za účelem značení lihu nebo kontrolní pásky podle § 15 vrátí celnímu úřadu, u kterého byly odebrány.

    § 13

          Evidenční čísla odebraných kontrolních pásek, které jsou určeny ke značení lihu zahraničním dodavatelem, musí být uvedena
    a)
    v písemném nebo elektronickém celním prohlášení na propuštění do režimu vývozu, nebo
    b)
    v písemném potvrzení o převzetí kontrolních pásek výrobcem (prodávajícím) se sídlem v členském státě.

    § 14

          (1)  Držitel je povinen
    a)
    zajistit ochranu kontrolních pásek proti jejich zneužití nebo odcizení; skladovat tyto pásky v místnostech nebo prostorách zabezpečených proti neoprávněnému vniknutí cizích osob,
    b)
    vést evidenci odebraných, použitých a vrácených kontrolních pásek; vést evidenci kontrolních pásek vyvezených zahraničnímu dodavateli ke značení lihu v zahraničí a uchovávat tuto evidenci a doklady, na jejichž základě byly zápisy v evidenci provedeny, po dobu 3 let od konce kalendářního roku, ve kterém byly tyto doklady vystaveny,
    c)
    provádět inventuru kontrolních pásek vždy k 31. prosinci kalendářního roku a také tehdy, nařídí-li to celní úřad, u kterého byly kontrolní pásky odebrány; výsledek inventury držitel oznámí tomuto celnímu úřadu následující pracovní den po jejím ukončení,
    d)
    oznámit celnímu úřadu, u kterého byly kontrolní pásky odebrány, ztrátu, zničení nebo poškození kontrolních pásek s uvedením důvodů, a to nejpozději do 25. dne měsíce následujícího po měsíci, ve kterém ke zjištění došlo.

          (2)  Na žádost držitele kontrolních pásek může celní úřad vydat kontrolní pásky nové, nejvýše však v množství 0,1 % z jedné uskutečněné objednávky v případě ztráty, zničení nebo poškození kontrolních pásek, uvede-li držitel některý z těchto důvodů v žádosti a doloží je důkazy, a to nejpozději do 25. dne měsíce následujícího po měsíci, ve kterém došlo ke zjištění těchto důvodů.

    § 15

    Vracení kontrolních pásek

          (1)  Držitel je povinen vrátit celnímu úřadu, u kterého byly kontrolní pásky odebrány, poškozené nebo znečištěné kontrolní pásky. Byla-li za tyto pásky celnímu úřadu zaplacena stanovená hodnota a plocha poškozené nebo znečištěné kontrolní pásky obsahuje alespoň registrační číslo nebo obsahuje více než jednu polovinu celkové plochy kontrolní pásky, vydá celní úřad bezplatně kontrolní pásky nové.

          (2)  Držitel je povinen neprodleně, nejpozději však první pracovní den po zjištění, že nespotřebuje kontrolní pásky do 6 měsíců ode dne jejich odebrání, vrátit kontrolní pásky celnímu úřadu. Za vrácené nepoužité kontrolní pásky vrátí celní úřad držiteli hodnotu, za kterou držitel kontrolní pásky zakoupil. Povinnost vrátit kontrolní pásky se nevztahuje na držitele, který před uplynutím 6měsíční lhůty celnímu úřadu písemně nebo elektronicky oznámí, že kontrolní pásky v následujících 6 měsících použije.

          (3)  Držitel je povinen neprodleně vrátit celnímu úřadu nepoužité, popřípadě poškozené nebo znečištěné kontrolní pásky v případě, že ukončí svoji činnost jako výrobce nebo dovozce lihu. Za vrácené nepoužité kontrolní pásky vrátí celní úřad držiteli hodnotu, za kterou držitel tyto kontrolní pásky
    zakoupil.
    HLAVA V

    KONTROLA

    § 16

          (1)  Kontrolu podle tohoto zákona vykonávají celní ředitelství a celní úřady.

          (2)  Celní ředitelství a celní úřady jsou oprávněny zajistit neznačený líh nebo padělky kontrolních pásek a odebírat vzorky lihu, a to na náklady a rizika osoby, u které je kontrola prováděna.

          (3)  Zjistí-li územní finanční orgány, Česká obchodní inspekce, Státní zemědělská a potravinářská inspekce nebo Policie České republiky při výkonu své působnosti neznačený líh nebo padělky kontrolních pásek, jsou tyto orgány oprávněny neznačený líh nebo padělky kontrolních pásek zajistit na základě písemného potvrzení, a to na náklady a rizika osoby, která neznačený líh nebo padělky kontrolních pásek drží.

    § 17

          (1)  Orgány uvedené v § 16 odst. 3 jsou povinny o každém svém zjištění neprodleně informovat celní úřad, v jehož územním obvodu ke zjištění došlo, postoupit mu věc k přímému vyřízení a současně mu předat zajištěný neznačený líh nebo padělky kontrolních pásek.

          (2)  Celní úřad může následně postoupit věc k projednání celnímu úřadu, v jehož obvodu má osoba, které se projednávaná věc týká, sídlo nebo místo trvalého pobytu.

    § 18

          (1)  Kontrola podle § 16 odst. 1 a 2 je zahájena prvním úkonem celního ředitelství nebo celního úřadu vůči osobě, u které je kontrola prováděna.

          (2)  Osoby, které provádí kontrolu podle tohoto zákona, se prokazují služebním průkazem.

          (3)  Osoba, u které je kontrola prováděna, je povinna
    a)
    předložit veškeré vyžádané doklady a písemnosti a poskytnout informace týkající se předmětu kontroly,
    b)
    předložit líh a kontrolní pásky, které jsou v jejím držení,
    c)
    předložit v průběhu kontroly důkazní prostředky prokazující její tvrzení,
    d)
    umožnit jednání s kterýmkoliv svým zaměstnancem,
    e)
    zapůjčit potřebné obchodní a účetní doklady.

          (4)  V rámci provádění kontroly podle tohoto zákona jsou celní ředitelství a celní úřady oprávněny pořizovat kopie dokladů a písemností, které je registrovaná osoba povinna uchovávat, požadovat potřebná vysvětlení od osob, u kterých je kontrola prováděna, a pořizovat dokumentaci. V případě podezření z porušení tohoto zákona jsou zaměstnanci celního ředitelství a celního úřadu oprávněni zadržet originály kontrolovaných dokladů a písemností. Tento postup se použije vždy, hrozí-li nebezpečí, že takto označené důkazní prostředky budou zničeny, pozměněny nebo učiněny jinak nepotřebnými.

          (5)  Při provádění kontroly podle tohoto zákona jsou zaměstnanci celního ředitelství a celního úřadu oprávněni odebírat vzorky lihu a kontrolních pásek. O odebrání vzorků sepíše osoba, která je pověřena kontrolou podle tohoto zákona, protokol, který podepíše spolu s osobou, u které je kontrola prováděna. Odebrané vzorky budou vráceny osobě, které byly odebrány, nejpozději při projednání protokolu, nebude-li o nich rozhodnuto jinak.

          (6)  Odpovědnost za zajištěné doklady a odebrané vzorky nese Česká republika.

          (7)  Osoba, u které je kontrola prováděna, je oprávněna
    a)
    požadovat předložení služebního průkazu od zaměstnance celního ředitelství nebo celního úřadu,
    b)
    být přítomna kontrole, včetně jednání s jejími zaměstnanci,
    c)
    předkládat v průběhu kontroly důkazní prostředky, případně navrhovat předložení důkazních prostředků, které sama nemá k dispozici,
    d)
    podávat námitky proti postupu zaměstnance celního ředitelství a celního úřadu,
    e)
    vyjádřit se před ukončením kontroly k výsledku uvedenému v protokolu, ke způsobu jeho zjištění, případně navrhnout jeho doplnění,
    f)
    nahlížet u určeného celního úřadu do převzatých nebo zadržených dokladů.

          (8)  O námitce podle odstavce 7 písm. d) rozhodne přímý nadřízený zaměstnance celního ředitelství nebo celního úřadu, který provádí nebo provedl kontrolu. Proti rozhodnutí o námitkách se nelze samostatně odvolat.

          (9)  O provedení kontroly sepíše zaměstnanec celního ředitelství nebo celního úřadu protokol, který obsahuje
    a)
    jména a příjmení osob, které kontrolu provedly,
    b)
    datum a místo provedení kontroly,
    c)
    zjištění a opatření provedená v průběhu kontroly,
    d)
    opatření, která budou na základě výsledku kontroly provedena,
    e)
    seznam dokladů, které byly při kontrole zadrženy,
    f)
    datum sepsání protokolu o průběhu kontroly,
    g)
    otisk úředního razítka,
    h)
    podpis vedoucího skupiny osob, které kontrolu provedly, nebo podpisy všech osob, které kontrolu provedly.

          (10)  Po projednání protokolu jej spolupodepisuje osoba, u které je kontrola prováděna, a zaměstnanec celního ředitelství nebo celního úřadu, který kontrolu prováděl. Odmítne-li osoba, u které je kontrola prováděna, potvrdit svým podpisem seznámení se s obsahem protokolu, vyznačí se tato skutečnost v protokolu včetně data odmítnutí. Jedno vyhotovení protokolu obdrží osoba, u které je prováděna kontrola podle tohoto zákona. Den podpisu protokolu je též dnem jeho doručení a ukončení kontroly. Odmítne-li osoba, u které je kontrola prováděna, protokol převzít, doručí se jí poštou na doručenku. Odmítne-li se osoba, u které je prováděna kontrola podle tohoto zákona, projednání zúčastnit nebo se tomuto projednání vyhýbá, považuje se den, kdy jí byl protokol o provedení kontroly doručen, za den ukončení kontroly.

          (11)  Je-li zjištěno, že osoba, u které je prováděna kontrola podle tohoto zákona, nakládá s neznačeným lihem nebo padělky kontrolních pásek, celní úřad, který je příslušný k projednání přestupku nebo správního deliktu podle tohoto zákona, uloží této osobě pokutu a současně vždy rozhodne o propadnutí zboží nebo jeho zabrání.

          (12)  Na kontroly podle tohoto zákona se nevztahují předpisy o státní kontrole15) ani ustanovení o daňové kontrole.16) Na kontrolu prováděnou podle tohoto zákona se nevztahuje rovněž správní řád, s výjimkou, kdy celní úřad zahájí řízení podle odstavce 11.

    HLAVA VI

    SPRÁVNÍ DELIKTY A ZABRÁNÍ VĚCI

    § 19

          Právnická osoba se dopustí správního deliktu tím, že v rozporu s tímto zákonem
    a)
    neznačí kontrolní páskou líh vyrobený na daňovém území České republiky nebo na toto území dovezený (§ 3),
    b)
    vyrábí padělky kontrolních pásek nebo je uvádí do oběhu,
    c)
    není zaregistrována podle § 7,
    d)
    neprovede značení podle § 10,
    e)
    použije kontrolní pásku, která neobsahuje údaje o objemu lihu ve spotřebitelském balení, zařazení do úrovně obsahu etanolu nebo je číslována tak, že jednotlivá čísla neodpovídají zaevidování na konkrétního odběratele a objednávku podle § 5 odst. 3,
    f)
    prodá nebo předá kontrolní pásky jiným způsobem, než je stanoveno v § 12,
    g)
    nezajistí ochranu kontrolních pásek proti jejich zneužití nebo odcizení, neskladuje tyto pásky v místnostech nebo prostorech zabezpečených proti neoprávněnému vniknutí cizích osob [§ 14 odst. 1 písm. a)],
    h)
    nevede evidenci odebraných, použitých, vrácených kontrolních pásek, evidenci kontrolních pásek vyvezených zahraničnímu dodavateli ke značení lihu v zahraničí a neuchovává tuto evidenci a doklady, na jejichž základě byly zápisy v evidenci provedeny, po dobu tří let od konce kalendářního roku, ve kterém byly tyto doklady vystaveny [ § 14 odst. 1 písm. b)],
    i)
    neprovede inventuru kontrolních pásek vždy k 31. prosinci kalendářního roku nebo tehdy, nařídí-li to příslušný celní úřad; neoznámí výsledek inventury celnímu úřadu následující pracovní den po jejím ukončení [§ 14 odst. 1 písm. c)],
    j)
    neprovede ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona inventarizaci zásob lihu nebo neoznámí výsledky této inventarizace místně příslušnému celnímu úřadu nejpozději do 10 dnů ode dne ukončení inventarizace (§ 33 odst. 1),
    k)
    neoznámí celnímu úřadu ztrátu, zničení nebo poškození kontrolních pásek s uvedením důvodů jejich ztráty, zničení nebo poškození včetně předložení důkazů, a to nejpozději do 25. dne měsíce následujícího po měsíci, ve kterém ke zjištění došlo [§ 14 odst. 1 písm. d)],
    l)
    nevrátí celnímu úřadu poškozené nebo znečištěné kontrolní pásky (§ 15 odst. 1),
    m)
    nevrátí neprodleně, nejpozději první pracovní den po zjištění, celnímu úřadu kontrolní pásky v případě, že tyto nespotřebuje nejpozději do 6 měsíců ode dne jejich odebrání (§ 15 odst. 2),
    n)
    neumístí kontrolní pásku na spotřebitelském balení tak, aby při otevření spotřebitelského balení došlo k přetržení nebo poškození této pásky (§ 6 odst. 1), nebo
    o)
    uvede nesprávné nebo nepravdivé údaje v návrhu na registraci (§ 7).

    § 20

          Za správní delikt se právnické osobě uloží pokuta
    a)
    od 200 000 Kč do 5 000 000 Kč, dopustí-li se protiprávního jednání podle § 19 písm. a) a b),
    b)
    od 100 000 Kč do 2 500 000 Kč, dopustí-li se protiprávního jednání podle § 19 písm. c), nebo
    c)
    od 50 000 Kč do 1 000 000 Kč, dopustí-li se protiprávního jednání podle § 19 písm. d) až o).

    § 21

          Protiprávní jednání spáchané při podnikání fyzické osoby nebo v přímé souvislosti s ním se posoudí obdobně podle ustanovení o odpovědnosti a postihu právnické osoby.

    § 22

          Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že
    a)
    vyrábí padělky kontrolních pásek nebo je uvádí do oběhu,
    b)
    drží na daňovém území České republiky neznačený líh, který podléhá povinnosti značení podle § 3, nebo s ním nakládá.

    § 23

          Za přestupek se fyzické osobě uloží pokuta
    a)
    od 50 000 Kč do 500 000 Kč, dopustí-li se protiprávního jednání podle § 22 písm. a),
    b)
    od 2 000 Kč do 100 000 Kč, dopustí-li se protiprávního jednání podle § 22 písm. b).

    § 24

          Podmínky odpovědnosti za přestupky se posoudí a řízení o přestupcích se provede podle zvláštního právního předpisu,17) pokud tento zákon nestanoví jinak.

    Společná ustanovení

    § 25

          (1)  Právnickou osobu nelze za protiprávní jednání postihnout, jestliže prokáže, že vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno po ní důvodně požadovat, aby porušení právní povinnosti zabránila.

          (2)  Odpovědnost právnické osoby za protiprávní jednání zaniká, jestliže řízení o něm nebylo zahájeno do 1 roku ode dne, kdy se o něm celní úřad dozví, nejpozději však do 6 let ode dne, kdy bylo spácháno.

          (3)  Protiprávní jednání podle § 19 nebo přestupek podle § 22 v prvním stupni projednává, sankci ukládá a o zabrání věci rozhoduje celní úřad, v jehož obvodu došlo ke zjištění protiprávního jednání nebo přestupku. Tento celní úřad může následně postoupit věc k projednání celnímu úřadu, v jehož obvodu má osoba, která se dopustila protiprávního jednání, sídlo nebo místo trvalého pobytu.

          (4)  Pokuta je splatná do 30 dnů ode dne, kdy nabylo právní moci rozhodnutí, jímž byla uložena.

          (5)  Pokutu vybírá a vymáhá celní úřad.

          (6)  Při vybírání a vymáhání pokut se postupuje podle zákona upravujícího správu daní.18)

    § 26

          Při stanovení výše pokuty se přihlíží ke stupni závažnosti a rozsahu následků, které porušení právní povinnosti způsobilo, popřípadě mohlo způsobit, k okolnostem, za nichž k němu došlo, a k době, po kterou k porušování právní povinnosti docházelo.

    § 27

    Zabrání věci

          (1)  Nebyla-li uložena sankce propadnutí věci podle § 28, která byla užita nebo určena ke spáchání správního deliktu podle § 19 nebo přestupku podle § 22, nebo která byla tímto správním deliktem nebo přestupkem získána, anebo která byla nabyta za věc tímto správním deliktem nebo přestupkem získanou, rozhodne celní úřad, že se taková věc zabírá, jestliže věc
    a)
    je neznačeným lihem nebo padělkem kontrolní pásky,
    b)
    náleží právnické osobě, kterou nelze postihnout za správní delikt podle § 19, nebo fyzické osobě, kterou nelze postihnout za přestupek podle § 22, nebo
    c)
    nenáleží právnické osobě, která se dopustila správního deliktu podle § 19, nebo fyzické osobě, která se dopustila přestupku podle § 22.

          (2)  Při rozhodování o zabrání věci podle odstavce 1 písm. b) a c) se přihlíží zejména ke stupni závažnosti a rozsahu následků, které porušení právní povinnosti způsobilo, popřípadě mohlo způsobit, k okolnostem, za nichž k němu došlo, a k době, po kterou k porušování právní povinnosti docházelo.

          (3)  O zabrání věci nelze rozhodnout, jestliže od spáchání protiprávního jednání podle § 19 nebo přestupku podle § 22 uplynulo 6 let.

          (4)  Vlastníkem zabrané věci se stává Česká
    republika.19)
    § 28

    Propadnutí věci

          (1)  Propadnutí věci lze uložit samostatně nebo společně s pokutou, jestliže věc náleží osobě, která se dopustila správního deliktu podle § 19 písm. a) nebo b), nebo přestupku podle § 22, a věc
    a)
    byla ke spáchání správního deliktu nebo přestupku užita nebo určena, nebo
    b)
    byla správním deliktem nebo přestupkem získána nebo nabyta za věc správním deliktem nebo přestupkem získanou.

          (2)  Celní úřad uloží propadnutí věci vždy, pokud předmětem přestupku nebo správního deliktu jsou neznačený líh nebo padělky kontrolní pásky.

          (3)  Propadnutí věci nelze uložit, je-li její hodnota ve zjevném nepoměru k povaze správního deliktu nebo přestupku.

          (4)  Vlastníkem propadlé věci se stává Česká republika.19)

    § 29

    Neznačený líh

          (1)  Neznačeným lihem je líh ve spotřebitelském balení, neoznačený kontrolní páskou.

          (2)  Za neznačený líh se považuje líh ve spotřebitelském balení
    a)
    s poškozenou kontrolní páskou, která zpochybňuje neporušenost jeho obsahu,
    b)
    značený nesprávně umístěnou kontrolní páskou,
    c)
    značený kontrolní páskou, která nemá náležitosti stanovené prováděcím právním předpisem, nebo
    d)
    značený kontrolní páskou, která je bez jejího porušení lehce odstranitelná.

    § 30

    Zničení propadlé nebo zabrané věci

          Po nabytí právní moci rozhodnutí o propadnutí nebo zabrání neznačeného lihu nebo padělku kontrolní pásky celní úřad tyto věci úředně zničí. Náklady související s úředním zničením neznačeného lihu nebo padělků kontrolních pásek předepíše správním rozhodnutím držiteli nebo vlastníku tohoto zboží. Náklady na zničení jsou splatné do 30 dnů od doručení rozhodnutí, kterým byly uloženy. Proti rozhodnutí o uložení povinnosti uhradit náklady na zničení neznačeného lihu nebo padělků kontrolních pásek se lze odvolat; podané odvolání nemá odkladný
    účinek.
    HLAVA VII

    USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, ZMOCŇOVACÍ

    A PŘECHODNÁ

    § 31

    Společné ustanovení

          Nestanoví-li tento zákon jinak, postupuje se při řízení podle tohoto zákona podle správního řádu.20)

    § 32

    Zmocňovací ustanovení

          Ministerstvo financí vydá prováděcí právní předpis k provedení § 5 odst. 5, § 6 odst. 2, § 7 odst. 9, § 11 odst. 5 a § 29 odst. 2 písm. c).

    § 33

    Přechodná ustanovení

          (1)  Osoby, které prodávají a skladují líh na daňovém území České republiky, jsou povinny provést ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona inventarizaci zásob lihu a oznámit výsledky této inventarizace místně příslušnému celnímu úřadu nejpozději do 31. červen- ce 2005.

          (2)  Osoby uvedené v odstavci 1 mohou prodávat líh neznačený kontrolní páskou ze zásob inventarizovaných podle odstavce 1 nejpozději do 31. prosince 2005.

          (3)  Prodejem neznačeného lihu ze zásob inventarizovaných podle odstavce 1 se rozumí prodej lihu, který byl inventarizován kteroukoliv osobou na daňovém území České republiky, pokud tato osoba oznámila výsledky provedené inventury místně příslušnému celnímu ředitelství a uvedla na prodejním dokladu, že se jedná o líh z inventarizovaných zásob.

          (4)  Osoby uvedené v § 3 jsou povinny podat návrh na registraci podle § 7 nejpozději do 20 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.

          (5)  Do doby zaregistrování osob podle odstavce 4 příslušným celním úřadem se na tyto osoby hledí, jako by byly zaregistrovány.

    ČÁST DRUHÁ

    Změna zákona o daních z příjmů

    § 34

          V § 24 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona č. 157/1993 Sb., zákona č. 323/1993 Sb., zákona č. 85/1994 Sb., zákona č. 259/1994 Sb., zákona č. 87/1995 Sb., zákona č. 149/1995 Sb., zákona č. 248/1995 Sb., zákona č. 316/1996 Sb., zákona č. 151/1997 Sb., zákona č. 168/1998 Sb., zákona č. 333/1998 Sb., nálezu Ústavního soudu uveřejněného pod č. 3/2000 Sb., zákona č. 27/2000 Sb., zákona č. 72/2000 Sb., zákona č. 100/2000 Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 241/2000 Sb., zákona č. 340/2000 Sb., zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 260/2002 Sb., zákona č. 575/2002 Sb., zákona č. 438/2003 Sb., zákona č. 280/2004 Sb., zákona č. 436/2004 Sb. a zákona č. 669/2004 Sb., se na konci odstavce 2 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písmeno zt), které včetně poznámky pod čarou č. 106) zní:
    ,,zt)
    vstupní cena etiketovacího zařízení pro povinné značení lihu podle zvláštního právního předpisu,106) pokud se výrobce nebo dovozce lihu nerozhodne etiketovací zařízení odpisovat podle § 26 až 33.

    ––––––––––––––––––––

    106)
    Zákon č. 676/2004 Sb., o povinném značení lihu a o změně zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.".

    ČÁST TŘETÍ

    ÚČINNOST

    § 35

          Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 2005, s výjimkou ustanovení § 34, které nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení.




    Zaorálek v. r.


    Klaus v. r.


    Gross v. r.


    ––––––––––––––––––––
    1)
    § 2 odst. 1 písm. a) zákona č. 61/1997 Sb., o lihu a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o  živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 587/1992 Sb., o  spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o lihu).
    2)
    Nařízení Rady (EHS) č. 2658/87 ze dne 23. července 1987 o celní a statistické nomenklatuře a o společném celním sazebníku, ve znění nařízení č. 3528/89, nařízení č. 3845/89, nařízení č. 2913/92, nařízení č.  1969/93, nařízení č. 254/ /2000, nařízení č. 1228/2000, nařízení č. 1264/2000, nařízení č. 2388/2000, nařízení č. 2559/2000, nařízení č. 1229/2001, nařízení č. 1230/2001, nařízení č. 1776/2001, nařízení č.  1777/2001, nařízení č. 1783/2001 a nařízení č. 2031/2001.
    3)
    Články 166 až 182 nařízení Rady (EHS) č. 2913/92 ze dne 12. října 1992, kterým se vydává celní kodex Společenství, ve znění nařízení č. 82/97, nařízení č. 955/99 a nařízení č. 2700/2000.
    4)
    Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů.
    5)
    Živnostenský zákon, ve znění pozdějších předpisů.
    6)
    § 3 písm. f) zákona č. 353/2003 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
    7)
    Článek 59 odst. 2 a čl. 82 nařízení Rady (EHS) č. 2913/92 ze dne 12. října 1992, kterým se vydává celní kodex Společenství, ve znění nařízení č. 82/97, nařízení č. 955/99 a nařízení č. 2700/2000.
    8)
    § 3 písm. h) zákona č. 353/2003 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
    9)
    Nařízení Komise (EHS) č. 2454/93 ze dne 2. července 1993, kterým se provádí nařízení Rady (EHS) č.  2913/92, kterým se vydává celní kodex Společenství.
    10)
    § 3 písm. e) zákona č. 353/2003 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
    11)
    Zákon č. 61/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
    12)
    Zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
    13)
    Zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění zákona č. 126/2003 Sb.
    14)
    § 57 a 58 živnostenského zákona.
    15)
    Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.
    16)
    § 16 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.
    17)
    Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.
    18)
    Zákon č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
    19)
    Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů.
    20)
    Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů.
    pošli emailem
    vytiskni zákon

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Jak dlouho po podání žádosti o vydání stavebního povolení musí žadatel udržovat podkladová stanoviska platná a aktuální?
    • Předvídatelnost soudního rozhodování
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • LL.M. kurzy na Právnické fakultě Univerzity Karlovy
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Obchodní vedení společnosti
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • 10 otázek pro ... Jana Kohouta
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů

    Soudní rozhodnutí

    Předvídatelnost soudního rozhodování

    Z ústavně zakotveného požadavku na předvídatelnost soudního rozhodování a právní jistotu, který vyvěrá z čl. 1 odst. 1 Ústavy České republiky a v ústavněprávní rovině rozvíjí...

    Poškozený

    Postupem soudu, v jehož důsledku je podle § 206 odst. 3 trestního řádu nezákonně vyloučeno účastenství konkrétní osoby v trestním řízení, se porušuje právo dané osoby na soudní...

    Opatrovník

    Z hlediska kolize zájmů není přípustné, pokud je opatrovníkem účastníka řízení ustanovena osoba podřízená orgánu veřejné moci (např. jeho zaměstnanec), který vede řízení, a...

    Společná domácnost

    Za přiměřené poměry manžela ve smyslu § 767 odst. 2 o. z. lze považovat takové okolnosti, které prokazují jeho potřebu bydlet v daném bytě či domě, jež musí být natolik...

    Mzda (exkluzivně pro předplatitele)

    Posuzuje-li se otázka rovného odměňování složkou mzdy, pro niž jsou podmínky (předpoklady) stanovené zaměstnavatelem ve vnitřním předpisu, je nutné v prvé řadě rozlišovat, zda...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.