epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    2. 9. 2025
    ID: 119986upozornění pro uživatele

    Limity nároku poškozeného na náhradu nákladů za nájem náhradního vozidla

    V případě autonehody může poškozený v rámci náhrady škody požadovat i náhradu nutně a účelně vynaložených nákladů za nájem náhradního vozidla. Výdaje, které by poškozený vynaložil, pokud by užíval vlastní automobil, se neodečítají.[1] V tomto článku se zaměříme na otázku, co se rozumí nutně a účelně vynaloženými náklady. Zohledníme zejména závěry Nejvyššího soudu uvedené v nedávném rozsudku ze dne 29.5.2025, sp.zn. 25 Cdo 1685/2024.

    Způsobí-lí škůdce při dopravní nehodě škodu na automobilu poškozeného, může poškozený požadovat náhradu nutně a účelně vynaložených nákladů za nájem náhradního vozidla. Poškozený nemůže požadovat, aby mu škůdce (resp. pojišťovna škůdce, případně u nepojištěných aut Česká kancelář pojistitelů) uhradil částku, kterou skutečně zaplatil pronajímateli za poskytnutí náhradního vozidla v jakékoli výši. Poškozený má nárok jen na náhradu nutně a účelně vynaložených nákladů.

    Nejprve se krátce zaměříme na otázku, v jaké situaci nepůjde o nutně vynaložené náklady, tj. v jakém případě poškozený vůbec nárok na náhradu nákladů nemá. Poškozený nebude mít nárok na náhradu nákladů za nájem náhradního automobilu, pokud mohl místo poškozeného automobilu používat jiný svůj (obdobný) automobil.[2] I když poškozený vlastní více automobilů, bude mít nárok na náhradu nákladů za nájem náhradního automobilu, jestliže automobily jsou natolik odlišné, že žádný z jeho automobilů nemůže poškozený automobil zastoupit.[3]

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Při posuzování účelnosti judikatura označuje za rozhodná kritéria: „délku doby nájmu ve vztahu k době potřebné na opravu poškozeného vozidla (resp. k době nutné pro obstarání nového vozidla namísto zcela zničeného), vlastnosti náhradního vozidla, které by měly být v zásadě srovnatelné s vozem poškozeným, a výpůjční cenu, jež by měla být ve vztahu k danému typu vozidla a době výpůjčky obvyklá.“[4] V rozsudku ze dne 29.5.2025, sp. zn. 25 Cdo 1685/2024 Nejvyšší soud posuzoval, zda k výše uvedeným kritériím má být přidáno ještě jedno další, kdy posuzoval otázku, „zda za podmínku pro závěr o účelnosti zajištění náhradního vozidla lze pokládat též prokázání skutečného používání náhradního vozidla poškozeným k jízdě. Tedy zda je namístě zkoumat, po jakou dobu bylo náhradní vozidlo poškozeným fakticky provozováno, a náhradu přiznat jen za ty dny, u nichž poškozený prokáže, že vozidlo skutečně využil.” 

    Vzhledem k výše uvedenému, prvním kritériem při posouzení účelnosti vynaložených nákladů je posouzení účelnosti celkové doby, po kterou byl automobil pronajat. Toto kritérium závisí na skutečnosti, jestli je poškozený automobil opravován, nebo jde o totální škodu. 

    Reklama
    Převodní ceny v ČR aktuálně a výhled na rok 2026 – přístup finanční správy a povinnost dokumentace (online - živé vysílání) - 3.12.2025
    Převodní ceny v ČR aktuálně a výhled na rok 2026 – přístup finanční správy a povinnost dokumentace (online - živé vysílání) - 3.12.2025
    3.12.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    V případě totální škody je nájem náhradního automobilu účelný zásadně minimálně do doby, než je poškozený objektivně informován, že jeho automobil nebude opraven, tedy že jde o totální škodu.[5] K tomu, aby byl poškozený objektivně informován o totální škodě, nestačí, pokud poškozený při oznámení škody pojišťovně škůdce označí poškození vozidla jako totální škodu, tedy pokud se poškozený sám laicky domnívá, že půjde o totální škodu. Poškozený není objektivně informován ani ve chvíli, kdy automobil prohlédne servisní technik a ve zprávě z prohlídky uvede “možnost totální škody”. Poškozený je objektivně informován teprve tehdy, když obdrží vyrozumění pojišťovny škůdce, že poškozený automobil nebude opravován.[6]

    Pokud poškozený nemá dostatek finančních prostředků, aby si mohl pořídit nový automobil, bude nájem náhradního vozidla zásadně účelný až do okamžiku, kdy poškozenému pojišťovna vyplatí náhradu škody za znehodnocený automobil.[7] Požaduje-li poškozený náhradu škody až do doby, kdy mu bylo vyplaceno pojistné plnění, soud nemůže přiznat poškozenému jeho nárok jen do doby, kdy byl poškozený pojišťovnou vyrozuměn o totální škodě, aniž by soud posuzoval majetkové poměry poškozeného a odůvodnil, že si poškozený mohl nový automobil pořídit již po vyrozumění pojišťovnou.[8] Ve zvláštních případech může poškozený požadovat náhradu za nájem náhradního vozidla až do doby, než si zajistí nový automobil. Takto byla poškozenému přiznána náhrada za nájem náhradního vozidla v případě, kdy mu byl znehodnocen automobil pro převážení nebezpečných nákladů. Poškozený objednal nové vozidlo bezprostředně poté, kdy byl pojišťovnou vyrozuměn, že se jedná o totální škodu, ale vzhledem k nutnosti speciální úpravy vozidla nebylo možné nové vozidlo zajistit dříve než k datu, kdy bylo poškozenému dodáno.[9]

    V případě opravy automobilu má poškozený zásadně nárok na náhradu nákladů do doby, než bude vozidlo opraveno. Pokud je poškozený pojišťovnou vyzván, aby s opravou vozidla vyčkal do doby, než vozidlo zkontroluje servisní technik pojišťovny, má poškozený nárok na náhradu nákladů i za dobu, kdy vyčkává s opravou automobilu.[10]

    K otázce, jestli je účelný nájem automobilu po celou dobu řešení škodné události, nebo jen ve dnech, kdy poškozený náhradní automobil skutečně užíval, se Nejvyšší soud vyjádřil v rozsudku ze dne 29.5.2025, sp. zn. 25 Cdo 1685/2024. Nejvyšší soud uvedl: „Při posuzování účelnosti nákladů na zajištění náhradního vozidla je třeba zásadně vyjít z toho, že náhradní vůz má umožnit poškozenému zachování obvyklého standardu, jaký měl před škodní událostí, proto je zpravidla nerozhodné, zda a v jakém rozsahu po dobu opravy náhradní vozidlo sloužilo poškozenému k jízdě, odpovídá-li to způsobu, jímž bylo před škodní událostí užíváno poškozené vozidlo.” Nejvyšší soud nicméně dodal: „To však nezbavuje soud povinnosti přihlížet při hodnocení účelnosti nákladů vynaložených na zajištění náhradního vozidla ke všem konkrétním podmínkám posuzovaného případu. Nelze tedy vyloučit, že s ohledem na specifické a výjimečné okolnosti věci shledá soud zajištění náhradního vozidla zcela či po určité období neúčelným, k takovému rozhodnutí však může přistoupit jen z důležitých důvodů, výjimečně a po zralé a řádně odůvodněné úvaze.“ V posuzovaném případě Nejvyšší soud dospěl k závěru, že náklady na nájem náhradního automobilu byly účelně vynaloženy po celou dobu od 1.10.2018 do 1.7.2019, i když poškozená náhradní automobil skutečně využila jen v 38 dnech, protože v tomto konkrétním případě „sloužilo náhradní vozidlo k zachování obvyklého standardu pro výkon předmětu činnosti poškozené i jen tím, že jej měla k dispozici.”[11]

    K druhému kritériu, tedy k otázce, jaké automobily lze považovat za obdobné, se Nejvyšší soud vyjádřil například v rozhodnuti ze dne 30.3.2010, sp. zn. 25 Cdo 3911/2007. V tomto případě šlo o otázku, jestli obdobným vozidlem k poškozenému BMW M5 může být poškozeným pronajatý Mercedes 300 SL, nebo má být nahrazeno jen nájemné v té době rovněž dostupného Opelu Omega. Nejvyšší soud v tomto případě uložil odvolacímu soudu, aby k otázce obdobnosti vozidel doplnil dokazování, s tím, že „úvaha o „srovnatelnosti“ vypůjčeného vozidla s vozem poškozeným závisí vždy na okolnostech konkrétního případu”[12]. Můžeme doplnit, že v jiných případech byl shledán obdobnou náhradou za automobil vyšší střední třídy rovněž automobil vyšší střední třídy.[13]

    Pokud jde o výpůjční cenu, náhrada zásadně nesmí přesahovat obvyklou cenu nájmu obdobných aut v daném místě a čase.[14] Důkazní břemeno pro odůvodnění výše nájemného tíži žalobce (tj. poškozeného).[15]

    Můžeme tak shrnout, že poškozený, jehož automobil byl poškozen při autonehodě, má nárok na náhradu nákladů za nájem náhradního automobilu. Nemá však nárok na náhradu skutečně vynaložených nákladů v jakékoliv výši, ale pouze na náhradu nákladů nutně a účelně vynaložených. Účelnost se hodnotí vždy podle konkrétních okolností případu, rozhodujícími otázkami jsou celková délka doby nájmu náhradního automobilu, obdobnost poškozeného a půjčeného automobilu a výpůjční cena. Počet dnů, po které poškozený náhradní automobil skutečně použil, není pro stanovení celkové doby nájmu náhradního automobilu podstatný.

    Mgr. Lenka Zítková


    [1] Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 16.10.2008, sp. zn. 25 Cdo 2703/2006, shodně také rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 30.3.2010, sp. zn. 25 Cdo 3911/2007

    [2] Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 25.11.2020, sp. zn. 25 Cdo 2679/2019

    [3] Například je-li poškozeným vozidlem karavan, poškozený může požadovat náhradu nákladů za nájem náhradního karavanu, přestože vlastní také osobní automobil, viz rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 29.5.2025, sp. zn. 25 Cdo 1685/2024

    [4] Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 29.5.2025, sp. zn. 25 Cdo 1685/2024

    [5] Usnesení Nejvyššího soudu ze dne 11.6.2020, sp. zn. 25 Cdo 4308/2019

    [6] Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 11.2.2021, sp. zn. 25 Cdo 2015/2019, viz také rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 27.8.2020, sp. zn. 25 Cdo 1455/2019

    [7] Nález Ústavního soudu ze dne 24.7.2018, sp. zn. I. ÚS 3831/17, viz také nález Ústavního soudu ze dne 22.1.2019, sp. zn. I. ÚS 3204/18

    [8] Nález Ústavního soudu ze dne 14.1.2021, sp. zn. I. ÚS 2932/20

    [9] Usnesení Nejvyššího soudu ze dne 30.9.2020, sp. zn. 25 Cdo 568/2020

    [10] Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 1.6.2015, sp. zn. 25 Cdo 4868/2014

    [11] Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 29.5.2025, sp. zn. 25 Cdo 1685/2024

    [12] Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 30.3.2010, sp. zn. 25 Cdo 3911/2007

    [13] Nejvyšší soud v rozsudku ze dne 1.6.2015, sp. zn. 25 Cdo 4868/2014 nijak nekorigoval závěr soudu prvního stupně a odvolacího soudu, dle nichž obdobným automobilem za poškozený automobil Mercedes GL byl rovněž Mercedes GL (jedno z největších SUV na trhu)

    [14] Nález Ústavního soudu ze dne 24.7.2018, sp. zn. I. ÚS 3831/17

    [15] Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 30.3.2010, sp. zn. 25 Cdo 3911/2007


    Mgr. Lenka Zítková
    2. 9. 2025

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Evoluce italské judikatury v lyžařském právu
    • Pojem „poskytovatel základních služeb“ v zákoně o kritické infrastruktuře
    • Závaznost prorogační doložky v konosamentu pro třetí osoby ve světle aktuální judikatury Soudního dvora Evropské unie
    • Drony v praxi: kde končí hračka a začíná právní odpovědnost?
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Rekodifikace soukromého práva na Slovensku: Příprava nového občanského zákoníku
    • Vyzvedávání dětí ze školy: jak má škola postupovat při sporu rodičů?
    • FIS desatero jako právní standard chování na sjezdovce — 1. Díl ze série Pravidla a odpovědnost při provozování zimních sportů
    • Byznys a paragrafy, díl 22.: Zprostředkovatelská činnost v energetice: pravidla, dohled Energetického regulačního úřadu a spory se spotřebiteli
    • Náhrada za vnos do SJM při zániku SJM smrtí některého z manželů v pozůstalostním řízení

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 03.12.2025Převodní ceny v ČR aktuálně a výhled na rok 2026 – přístup finanční správy a povinnost dokumentace (online - živé vysílání) - 3.12.2025
    • 04.12.2025Průvodce venture capital investicemi a nejnovější trendy v oboru (online - živé vysílání) - 4.12.2025
    • 09.12.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 9.12.2025
    • 19.12.2025Veřejné zakázky – aktuální témata a novinky (online - živé vysílání) - 19.12.2025
    • 23.01.2026Vybraná judikatura vysokých soudů k zástavnímu právu (online - živé vysílání) - 23.1.2026

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Evoluce italské judikatury v lyžařském právu
    • Nemožnost vyloučení účastníka zadávacího řízení z důvodu chybějících údajů v evidenci skutečných majitelů
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - LISTOPAD 2025
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Vlastnictví
    • Základní rozdíly ve fungování společnosti s ručením omezeným v Anglii a v České republice – I. část
    • Souběh odepření nároku na odpočet daně a ručení za nezaplacenou daň dle rozsudku KONREO
    • 10 otázek pro ... Kateřinu Čepovou
    • Právnická firma roku 2025
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Drony v praxi: kde končí hračka a začíná právní odpovědnost?
    • Za smlouvu o výkonu funkce člena statutárního orgánu je třeba považovat každou smlouvu, která jí svým obsahem materiálně odpovídá, bez ohledu na to, jak je označena
    • Pracovněprávní dopady doprovodného zákona k zákonu o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – část 3
    • Odpovědnost finančních institucí za nesprávné investiční poradenství
    • Právnická firma roku 2025
    • Jak nahradit úředně ověřený listinný podpis elektronicky podepsaným PDF
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Ujednání o místě výkonu práce v pracovní smlouvě a jeho výklad dle Nejvyššího soudu
    • Zkušební doba „po novu“ a její dopady do praxe
    • Evidence skutečných majitelů ve světle aktuální judikatury
    • Nejvyšší soud vymezil hranice odpovědnosti za bezpečnost externistů na pracovišti
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?

    Soudní rozhodnutí

    Vlastnictví

    Ustanovení § 1109 o. z. nelze aplikovat na věci, které sice podléhají evidenci v katastru nemovitostí, ale nejsou v ní zapsány. Ani vlastník nemůže převést vlastnické právo k takové...

    Vlastnictví

    Ustanovení § 65 odst. 9 katastrálního zákona upravuje postup katastrálního úřadu v případě uplatnění vyvratitelné domněnky, že nemovitost je opuštěná (§ 1050 odst. 2 o. z.),...

    Adhezní řízení

    Náhradu nákladů poškozených v adhezním řízení podle § 154 odst. 1 trestního řádu nelze vyloučit jen kvůli plnění z pojištění odsouzeného a obecné soudy musí její případné...

    Autonomie vůle a počátek běhu promlčecí lhůty (exkluzivně pro předplatitele)

    Autonomie vůle představuje elementární podmínku fungování právního státu [srov. nález ze dne 11. 11. 2009 sp. zn. IV. ÚS 128/06 (N 235/55 SbNU 267)] s tím, že jde o jeden z projevů...

    Konzumace alkoholu na pracovišti (exkluzivně pro předplatitele)

    Případem extrémního nesouladu mezi provedenými důkazy a učiněnými skutkovými a právními zjištěními odporujícím čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod je rozhodnutí, ve...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.