epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    20. 3. 2018
    ID: 107121upozornění pro uživatele

    Fotovoltaické elektrárny čekají systematické kontroly možné překompenzace ze státní podpory: u některých vlastníků může do budoucna dojít ke snížení podpory nebo uložení odvodů do státního rozpočtu

    Ministerstvo průmyslu a obchodu započalo se shromažďováním informací od vlastníků fotovoltaických elektráren týkajících se jejich příjmů a doposud získané podpory za účelem provedení systematických kontrol případné překompenzace ze státní podpory. Novelizace stávajících právních předpisů, která by státním orgánům svěřovala pravomoc provádět formální kontroly a ukládat konkrétní opatření tak, jak to České republice ukládá rozhodnutí Evropské komise, doposud není připravena. Nicméně jakmile se tak stane a nová právní úprava vstoupí v účinnost, může pro mnoho vlastníků fotovoltaických elektráren znamenat podstatné snížení podpory v budoucnu nebo povinnost odvést do státního rozpočtu část již čerpané podpory.

     
     PETERKA & PARTNERS advokátní kancelář s.r.o.
     
    Počátkem roku 2018 Ministerstvo průmyslu a obchodu rozeslalo vlastníkům fotovoltaických elektráren (“FVE”) dotazníky s cílem získat informace o příjmech a výši státní podpory jednotlivých FVE od jejich uvedení do provozu.

    Česká republika tak činí první krok ke splnění svých závazků vůči Evropské komisi zahrnutých v rozhodnutí Evropské komise týkající se státní podpory v oboru výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů notifikované Evropské komisi Českou republikou.[1]

    Rozhodnutí Evropské komise o státní podpoře a závazky převzaté Českou republikou

    Česká republika se na Evropskou komisi obrátila s notifikací státní podpory v oblasti výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů vyplacené elektrárnám uvedeným do provozu v období od 1. 1. 2006 do 31. 12. 2012.

    Česká republika v notifikaci Evropské komisi uvedla, že v rozhodném období byla výroba elektrické energie z obnovitelných zdrojů v České republice podporována (i) garantovanými výkupními cenami, nebo (ii) zelenými bonusy vyplácenými elektrárnám nad rámec tržní ceny elektřiny; přičemž výši obou typů podpory (“Provozní podpora”) stanovuje cenovým rozhodnutí Energetický regulační úřad. Nad rámec výše uvedeného byl trh s elektrickou energií z obnovitelných zdrojů regulován formou daňových úlev a později (v období po prudkém poklesu pořizovací ceny výrobních technologií) rovněž formou odvodů uložených některým elektrárnám uvedeným do provozu v rozhodném období. Garantované výkupní ceny a zelené bonusy měly být Energetickým regulačním úřady stanoveny s přihlédnutím k typu elektrárny tak, aby zaručovaly návratnost investice do FVE z jejích příjmů v horizontu patnácti let od uvedení do provozu. Toto pravidlo mělo být rovněž respektováno při využívání daňových úlev a odvodů. Při takovémto nastavení mělo vnitřní výnosové procento (IRR) dosahovat hodnoty mezi 6,3 a 8,4 %.

    Evropská komise se vyslovila, že toto rozmezí IRR považuje za přiměřené a v obecné rovině dospěla k závěru, že nastavení státní podpory do energie z obnovitelných zdrojů prezentované Českou republikou, při němž je dosahováno IRR v této výši, je v souladu s vnitřním trhem EU.  

    Evropská komise nicméně konstatovala, že Česká republika nemá zaveden žádný mechanismus, který by státním organum umožňoval kontrolovat, zda v praxi u konkrétních FVE nedochází ke kumulaci různých druhů státní podpory (nad rámec Provozní podpory), která by u těchto FVE mohla vest k překompenzaci, a zároveň jim poskytoval zmocnění korigovat v případě potřeby výši budoucí podpory tak, aby k překompenzaci nedocházelo, nebo přijmout opatření k odstranění a nápravě již vzniklé překompenzace.  

    Podle Komise může k překompenzaci dojít v zásadě ve dvou případech:

    • (i) Kumulace Provozní podpory a investiční podpory do pořízení výrobních technologií;
    • (ii) Nepoměr mezi výší Provozní podpory a skutečnými provozními náklady FVE (k níž může dojít zejména v případě neočekávaného poklesu provozních nákladů, který není včas promítnut do výše Provozní podpory).
    Na základě posouzení Evropské Komise se Česká republika zavázala zavést, za účelem eliminace hrozící nebo již vzniklé překompenzace, přezkumný systém, který orgánům státu umožní snížit výši podpory do budoucna nebo zkrátit dobu vyplácení podpory v případě, že by při stávajícím nastavení hrozila překompenzace, nebo odčerpat zpět část vyplacené podpory v případě, že k překompenzaci již došlo.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    Prozatím neformální kroky ze strany MPO

    Účelem rozeslaných dotazníků je nashromáždění informací, na jejichž základě se bude dále rozhodovat, u kterých FVE bude provedena individuální, již formální kontrola. Dle citovaného rozhodnutí Evropské komise se individuální kontroly mají týkat pouze FVE, u nichž bude zjištěna kumulace Provozní a investiční podpory. Ostatní FVE mají být podrobeny pouze namátkové kontrole. Kontroly by se pak vůbec neměly týkat těch FVE, které čerpaly podporu, jejíž výše v období tří let nepřesáhla 200.000 euro (podpora de minimis).

    První vlna dotazníků by se měla týkat jen FVE uvedených do provozu v letech 2006-2008, neboť u těchto FVE má být dle rozhodnutí Komise kontrola provedena do února 2019. Další vlny dotazníků směřované na FVE spuštěné v dalších letech budou pravděpodobně následovat.

    Reklama
    Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    2.9.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Chybějící zmocnění k provedení formálních kroků a legislativní plány

    Dotazníkové šetření, které MPO v současné době provádí, je svou povahou zatím pouze zcela neformálním postupem[2], neboť „přezkumný systém“ (dle rozhodnutí Komise) nebyl doposud inkorporován do příslušných právních předpisů, a orgány státu tak prozatím nemohou provádět formální kontroly ani ukládat žádná opatření.

    Přezkumný systém by měl být do českého práva zaveden novelou stávajících právních předpisů regulujících toto odvětví[3]. Nicméně doposud nebyl zveřejněn ani pracovní návrh příslušné novelizace.[4] I nadále tak zůstává nejasné, jakým způsobem budou závazky převzaté Českou republikou v citovaném rozhodnutí Evropské komise promítnuty do českého práva, zejména jaká konkrétní opatření k prevenci nebo nápravě překompenazce budou zvolena.

    Ministerstvo průmyslu a obchodu zatím zveřejnilo pouze dokument nazvaný „Závazky na zavedení mechanismu kontroly přiměřenosti podpory elektřiny z podporovaných zdrojů energie”[5], v němž shrnuje závazky zahrnuté v rozhodnutí Komise (a to jak v citovaném rozhodnutí, tak i v dalších rozhodnutích, které byla vydána ve vztahu k FVE uvedeným do provozu v pozdějších letech) a pouze v obecné rovině naznačuje, jak by tyto závazky měly být ze strany České republiky splněny.

    Ze zveřejněného dokumentu vyplývá, že kontroly překompenzace by měly být svěřeny do kompetence Státní energetické inspekce.[6]

    Pokud se týče opatření, která mají být uplatněna v případě zjištěné překompenzace, MPO pouze v obecné rovině uvádí, že hrozící překompenzace by měla být řešena odečítacím vzorcem, na jehož základě bude výše další podpory v budoucnosti snížena nebo bude zkrácena doba jejího vyplácení[7]; již nastalá překompenzace by pak mohla být řešena např. formou odvodů z příjmů dotčené FVE realizovaných v nadcházejících letech.

    Dokument MPO neuvádí žádné bližší detaily. Není tedy jasné, jak konkrétně budou preventivní a nápravná opatření v připravované legislativně konstruována, resp. uplatňována v praxi, zejména jakého rozsahu může dosáhnout případné snížení podpory do budoucna, resp. zkrácení doby vyplácení v budoucnu, a v jaké výši budou stanoveny odvody z budoucích příjmů do státního rozpočtu. Na další informace v tomto smyslu bude patrně potřeba vyčkat do doby zveřejnění alespoň prvního návrhu plánované novelizace.

    Nicméně již nyní je patrné, že přijetí nové legislativy a implementace přezkumného systému může pro některé FVE znamenat povinnost vrátit do státního rozpočtu peněžní prostředky odpovídající té části již vyplacené podpory, které přesahuje přiměřenou míru podpory dle stanoviska Komise a představuje tak překompenzaci.

    Závěr

    Ministerstvo průmyslu a obchodu si výše popsanými, prozatím neformálními kroky, (patrně za účelem úspory času) vytváří půdu pro oficiální kontroly FVE, které budou provedeny po přijetí nezbytné novelizace. Ačkoliv stávající legislativa orgánům státu nesvěřuje žádnou pravomoc k provedení takových kontrol FVE zaměřených na přiměřenost čerpaných dotací ani k uložení jakýchkoliv preventivních nebo nápravných opatření, závazek implementovat „přezkumný systém“ vyplývá z citovaného rozhodnutí Evropské komise, které je pro Českou republiku závazné, a lze tedy očekávat, že MPO, vláda a další orgány legislativního procesu přistoupí k přípravě a přijetí příslušné novelizace v co nejkratším možném čase tak, aby bylo možné dodržet termín pro provedení prvního kola přezkumu stanovený na únor 2019. Přesný obsah připravované novelizace zatím není znám, nicméně její přijetí může pro značné množství vlastníků FVE, kteří za období tří let čerpali více než 200.000 euro ze státní podpory (zejména pro ty, u nichž došlo ke kumulaci Provozní podpory s investiční podporou), znamenat snížení podpory do budoucna, zkrácení doby vyplácení podpory nebo, v nejzazším případě, vrácení části vyplacené podpory zpět do státního rozpočtu formou odvodů z budoucích příjmů FVE.


    JUDr. Martina Milotová

    JUDr. Martina Milotová
    ,
    advokát


    PETERKA & PARTNERS advokátní kancelář s.r.o.

    Karlovo náměstí 671/24
    110 00  Praha 1

    Tel.:    +420 246 085 300
    Fax:    +420 246 085 370
    e-mail:    office@peterkapartners.cz

    Právnická firma roku 2017
    _______________________________
    [1] Rozhodnutí C (2016) 7827, “State Aid SA.40171 (2015/NN) – Czech Republic, Promotion of electricity production from renewable energy sources”, přijaté 26. 11. 2016, publikované 23. 1. 2017
    [2] Vyplnění dotazníku je zcela dobrovolné. Nicméně případné nevyplnění může mít vliv při rozhodování, u kterých subjektů bude provedena namátková kontrola.
    [3] Konkrétně zákona 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie, a zákona 458/2000 Sb., energetický zákon
    [4] Návrh zákona, kterým by byla provedena nezbytná novelizace, měl být dle plánu MPO připraven do konce roku 2017. Nicméně vzhledem k podzimním volbám do poslanecké sněmovny a následné patové politické situaci (kdy se nedaří sestavit vládu, která by byla schopna získat potřebnou důvěru), se předložení vládního návrhu zákona poslanecké sněmovně odkládá.
    [5] Zveřejněno na webových stránkách MPO dne 6. 10. 2017
    [6] Je třeba zdůraznit, že z dokumentu rovněž vyplývá, že dle MPO by se dosažení finančního limitu de minimis mělo posuzovat ve vztahu ke všem podporám čerpaným jedním vlastníkem a nikoliv pouze ve vztahu k jedné konkrétní FVE. Vlastníci vícero FVE tedy mnohem snáze spadnou do cílové skupiny, která přesahuje stanovený limit.
    [7] Odečítací vzorec by měl umožnit odečtení výše podpory vyplacené v minulosti z jiného titulu (např. investiční podpory) a měl by být promítnut do cenových rozhodnutí Energetického regulačního úřadu, kterými se stanoví výše garantovaných výkupních cen elektřiny z obnovitelných zdrojů a zelených bonusů.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    JUDr. Martina Milotová (PETERKA & PARTNERS)
    20. 3. 2018

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Byznys a paragrafy, díl 16.: Náhrada škody ve stavebnictví
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • K nákladům exekuce při soudním prodeji zástavy
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Klamavá reklama
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu
    • Nový zákon o lobbyingu: Konec tajných jednání za zavřenými dveřmi
    • 10 otázek pro ... Ľuboše Fojtíka
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Právo na účinné vyšetřování
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Novela trestního zákoníku
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct

    Soudní rozhodnutí

    Právo na účinné vyšetřování

    Pokud stěžovatelka vznese hájitelná tvrzení týkající se zásahu do práva na zákaz nelidského a ponižujícího zacházení a práva na soukromí spočívající v podezření ze...

    Exekuce

    Oprávněný může podat nový exekuční návrh a vést exekuci podle exekučního titulu, na jehož základě již byla týmž oprávněným vedená předchozí exekuce proti témuž povinnému...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    I pro věřitele, kteří uplatnili svou pohledávku za dlužníkem přihláškou do likvidace již před rozhodnutím o úpadku platí závěry, které Nejvyšší soud zformuloval pro věřitele,...

    Koncentrace řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Účinky tzv. koncentrace řízení podle ustanovení § 118b o. s. ř. nenastanou, jestliže účastníci nebyli o tzv. koncentraci řízení a o jejích účincích poučeni jednak v předvolání...

    Nemajetková újma právnické osoby (exkluzivně pro předplatitele)

    Právní úprava, která brání právnickým osobám požadovat přiměřené zadostiučinění za nemajetkovou újmu způsobenou zásahem do jejich dobré pověsti, je podle závěrů nálezu...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.