Golf 1.4 FSI: jízda na jedničku (první dojmy)
V pátek 20. února přijel do českých autosalonů Golf páté generace. Vyrazili jsme proto vyzkoušet verzi, o kterou je zatím největší zájem: Trendline 1.4 FSI. Naše dojmy jsou veskrze pozitivní: výborný podvozek, vysoký jízdní komfort, prostorný, ale průměrný interiér.
Protože chystáme skutečný redakční test zhruba na konec března, je tento článek velmi stručný. Jen jsme chtěli těm, kteří nemohou do autosalonu Volkswagenu zamířit sami, zprostředkovat naše krátké dojmy.
Bohatá základní výbava
Golf páté generace se na českém trhu začal prodávat za vskutku zajímavé ceny. Za verzi s motorem 1.4 55 kW zaplatíte v akci jen 414 900 Kč; oproti standardu se jedná o sleva 25 tisíc korun, navíc všechny prodávané verze mají ve standardu základní klimatizaci. Tato akce platí do konce června. Standardní výbava je poměrně široká, nenáročný uživatel dostane vše, co potřebuje:
- šest airbagů,
- pět opěrek hlav (přední sedadla mají aktivní opěrky hlav),
- tříbodové bezpečnostní pásy u všech pěti sedadel,
- asymetricky dělené opěradlo zadního sedadla,
- dvoustupňový posilovač brzd a „inteligentní“ elektromechanický posilovač řízení EPS,
- protiblokovací systém brzd ABS,
- elektrické ovládání oken (u verze s pěti dveřmi i zadní řady),
- centrální zamykání,
- autorádio s CD přehrávačem,
- elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka,
- dálkově ovládané centrální zamykání,
- výškově nastavitelné sedadlo řidiče.
Více se o novém Golfu dozvíte v článku k uvedení na český trh a v článku, kde jsme novinku představovali v době uvedení na frankfurtském autosalonu.
Přehled motorů
Nový Golf jsme zkusili s motorem 1.4 FSI, který je podle prozatímního zájmu v autosalonech nejžádanější motorizací. O základní model zatím zájem pokulhává, s tím ale výrobce počítal; s tímto motorem je Golf zkrátka pořádný lenoch. Většina kupujících je také ochotna připlatit si (28 000 Kč) za druhou dvojici dveří, třídveřák není v Česku moc v kurzu. Abyste si udělali přehled, jaké motory se v Golfu nabízí, předkládáme kompletní přehled jejich parametrů.
Předváděcí Golf 1.4 FSI, ve kterém jsme absolvovali zhruba dvacetiminutovou jízdu
Benzínové motory | 1.4 16V | 1.4 FSI | 1.6 | 1.6 FSI | 2.0 FSI |
Objem (ccm) | 1390 | 1390 | 1595 | 1598 | 1984 |
Druh motoru | zážehový | zážehový | zážehový | zážehový | zážehový |
Válců/ventilů | 4/4 | 4/4 | 4/2 | 4/4 | 4/4 |
Výkon (kW)/otáčky | 55/5000 | 66/5200 | 75/5600 | 85/5800 | 110/6000 |
Točivý moment (Nm)/otáčky | 126/3800 | 130/3750 | 148/3800 | 155/4000 | 200/3500 |
Typ převodovky/počet stupňů | manuální/5 | manuální/5 | manuální/5 | manuální/6 | manuální/6 |
Max. rychlost (km/h) | 164 | 174 | 184 | 192 | 206 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 14,7 | 12,9 | 11,4 | 10,8 | 8,9 |
Palivo | natural 91/95 | natural 95/98 | natural 95 | natural 95/98 | natural 98 |
Spotřeba (l/100 km) | 9,6/5,6/7 | 8,7/5,3/6,5 | 10/5,8/7,4 | 8,9/5,5/6,8 | 10,5/6/7,6 |
Emisní norma | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 |
Poznámka: Volkswagen na webu uvádí u motorů FSI palivo s minimálním oktanovým číslem 95. Natural 98 není nutnou podmínkou.
Naftové motory | 2.0 SDI | 1.9 TDI 5st. | 1.9 TDI 6st. | 2.0 TDI |
Objem ccm | 1968 | 1896 | 1896 | 1968 |
Druh motoru | vznětový | vznětový přeplňovaný |
vznětový přeplňovaný |
vznětový přeplňovaný |
Válců/ventilů | 4/4 | 4/2 | 4/2 | 4/4 |
Výkon (kW)/otáčky | 55/4200 | 77/4000 | 77/4000 | 103/4000 |
Točivý moment (Nm)/otáčky | 140/2200 | 250/1900 | 250/1900 | 320/1750-2500 |
Typ převodovky/počet stupňů | manuální/5 | manuální/5 | manuální/6 | manuální/6 |
Max. rychlost (km/h) | 163 | 187 | 187 | 203 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 16,7 | 11,3 | 11,1 | 9,3 |
Palivo | nafta | nafta | nafta | nafta |
Spotřeba (l/100 km) | 6,8/4,7/5,4 | 6,7/4,6/5,3 | 7/4,7/5,5 | 7,4/4,8/5,7 |
Emisní norma | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 |
Poznámka: Modely 1.9 TDI a 2.0 TDI se nabízí rovněž s převodovkou DSG se dvěma spojkami.
Vzhled je průměrný
Ačkoliv na obrázcích nevypadá Golf právě fotogenicky, ve skutečnosti je docela hezký; nevybočuje sice z průměru, ale neurazí. Dlé mého názoru je oproti čtyřce lepší předek, vypadá dynamičtěji díky přepracované masce chladiče a novým světlometům. Oproti tomu záď mne trhu zklamala, nepůsobí tak svalnatě jako u čtyřky, která má skutečně masivní c-sloupek. Světlomety jsou mixem mezi Phaetonen a Polem a podle toho také vypadají: ani ryba, ani rak. Světla čtyřky se mi zkrátka líbí více. Celkově je Golf páté generace takový obyčejný, připomíná mi „nafouknuté“ Polo - tedy až na ty přední světlomety. Líbivost design je samozřejmě věcí subjektivní, takže jeho hodnocení ponechávám na vás.
Čtyřka versus pětka: příď doznala znatelných změn, nové světlomety
a mížka chladiče dodávají pětce tu správnou agresivitu
Záď je zaoblená a trochu připomíná Polo, světlomety zase Phaeton
Oproti čtyřce narostl nový Golf ve všech směrech, ale ne nijak dramaticky. Asi nejpříjemnější změnou je větší rozvor, který ačkoliv má jen 2578 mm, je vzadu skutečně hodně místa, za mne se posadil Libor Zezulka se svými 185 cm, aniž by měl jakékliv problémy, kam s nohama. Když totéž zkusil ve čtyřce, málem mne tlačil koleny do zad. Absolutní velikost rozvoru se může zdát oproti konkurenci malá, ale místa je to vážně dost. Určitě se nebudete cítit stísněně. Větší je i zavazadlový prostor, jehož 350 l a praktický tvar pro běžnou rodinu postačí. A komu ne, na toho čeká Octavia II.
Místo vzadu ve čtyřce a pětce: rozdíl je vidět na první pohled
Libor Zezulka v Golfu IV a Golfu V
není nutné vyvinout téměř žádnou sílu, otevřou se samy
Interiér: Polo, nebo Touran?
Subjektivně ale krok zpět udělal interiér. Autoři vzali Touran, trošku ho upravili a šup ním do Golfu. Středová konzola je příliš masivní, její spodní hrana tlačí do kolen (zejména při brždění). Vadí také příčky spojující středový tunelů s konzolou; stejný prvek už delší dobu používají designéři Audi (A3, TT, A4). Koleno se o tvrdou příčku opírá kloubem, který jsem měl i po krátké jízdě trochu otlačený. V tomto ohledu opět vede čtyřka, kde je ergonomie jízdy na špičkové úrovni. Rovněž světlě šedá barva interiéru na mne nepůsobila právě dobře, pětka vypadal „levně“. V černé nebo světlé to bude rozhodně lepší.
Volant má sice optimálně silný věnec, ale jinak vzhled interiéru docela kazí
--- Budíky jsou přehledné a modře podsvícené
Samoúčelné příčky spojující středový tunel a konzolu nejsou praktické --- Za řadící
pákou je malý odkladací prostor
Řadící je páka je výše než ve čtyřce, vyšší je také středový tunel. Máte tak lepší pocit z toho, že vás auto „svírá“, že do něj dobře zapadnete. Ve středovém tunelu je také více odkládacích ploch, takže celkově je pětka využitelnější. Vadila mi absence středové loketní opěrky, ale to jen proto, že jsem na ni zvyklý; v základu ji Golf nemá. Opěra ve dveřích byla docela nízko oproti čtyřce, takže se mi nedařilo položit na ni loket a současně řídit; opět vede Golf IV. Samozřejmě delší jedinci (mám 176 cm) problém mít nebudou. Volant nevypadá právě nejlépe, i podle prodejce to je nejvíce kritizovaná část interéru. Zkrátka unifikace ála Polo a Touran. Nicméně má přesně takový obvod věnce, jaký jsem čekal - dobře se drží v ruce.
Srovnání interiérů: Golf IV a Golf V; čtyřka působí kompaktnějším a hodnotnějším dojmem
--- Přední sedačky jsou velmi pohodlné, možná až příliš měkké
Pro ilustraci: kokpit trojkového Golfu
Zato sedačky zaslouží pochvalu. Mají delší sedáky i opěradla a lépe provedené boční vedení stehen, které tak netlačí. Sedačka dobře drží tělo v zatáčkách, přičemž mne překvapila doslova francouzská měkkost. Oproti tvrdé čtyřce je to znatelný posun v komfortu. Osobně bych trochu přitvrdil, ale jen malinko. Opěrky hlavy mají optimální tvar i vzdálenost od hlavy. Celkově se v Golfu nové generace sedělo a jelo velmi dobře, snad jen u příček a masivní konzole mohli designéři trošku ustoupit ergonomii. Rovněž vzadu jsou sedačky lepší, mají delší sedáky, jsou pohodlné a sklon opěradel je optimální. Nepřipadal jsem si tak prkenně jako ve čtyřce. Nicméně pokud jezdíte převážně sami, je to pro vás irelevantní údaj.
Přední i zadní sedačky jsou pohodlné
Kapsa ve dveřích řidiče --- Osvětlení interiéru a kapsa na brýle --- Pedál plynu vede z podlahy
Řazení na výbornou
Hned po rozjezdu mne potěšilo řazení. Krátká řadící páka, krátké a přesné dráhy, řadíte zcela bez odporu. Ostatně to není žádná novinka, přesné a dobře řazení mají převodovky z Wolfsburgu už hezkou řádku let. Hlavice řadící páky má kulový tvar a dobře se drží. Spojka jde lehce, zpočátku se mi dála až příliš „měkká“, ale zvykl jsem si. Řízení má nový elektrický posilovač, který pomáhá jen tehdy, když je to skutečně potřeba, tedy v nízkých rychlostech. Pokud jste zvyklí na hydrauliku, nejprve vám řízení nepůjde „přes ruce“, ale opět: zvyk je železná košile a na konci testovací jízdy mi jiná charakteristika posilovače nevadila, ba právě naopak. Po přesednutí zpět do Octavie s hydraulikou mi posilovač přišel při manévrech na místě příliš tuhý.
Chce to lepší motor
Motor 1.4 FSI má na svůj objem docela slušný zátah, i když zázraky čekat nelze. Pokud se chcete rozjet, musíte motor vytočit, ale s tím se zkrátka počítá. Aby se lépe využilo výkonu ve vyšších otáčkách, jsou převody lehké: při stovce točí pětka tři tisíce, dva tisíce pak v sedmdesáti. Čtyřka jede šedesát při cca 2300 otáčkách, přičemž motorizace 1.4 55 kW má v této rychlosti zhruba 2000 otáček a při třech tisících jede na pětku 110 km/h. Motor je sice dobře utlumen, ale jeho zvuk je takový dunivý; oproti 1.4 55 kW je to opět rozdíl, starší a méně výkonný motor má zvuk určitě lepší. Pokud chcete jezdit s Golfem svižněji, připlaťte se za motor 1.6 75 kW, který stojí jen o necelých 12 tisíc více. Dynamika bude nesrovnatelně lepší.
Spotřebu měřil příplatkový palubní počítač, který zobrazuje běžné údaje jako průměrnou rychlost, spotřebu, dobu jízdy, venkovní teplotu apod., přičemž údaje zobrazuje červeným písmem na displeji mezi budíky; ty mají stejně jako v Golfu IV modré podsvícení. Po cca 300 km testovacích jízd svítila na palubním počítač spotřeba devět litrů na sto, což bylo způsobeno nejen tím, že je motor v záběhu, ale rovněž krátkými jízdami zájemců po městě. I tak to odpovídá, výrobce udává po městě 8,7 l/100 km; kombinovaná spotřeba pak má činit 6,5 l. Mimochodem, dle prodejce FSi může bez problému jezdit na natural 95, jen se trochu zvýší hlučnost a nepatrně sníží výkon; běžný řidič to ale prý nepozná.
Masivní středová konzola ála Touran --- Středový tunel má hodně odkládacích prostor
Komfortní i dravá jízda
Brzdy jsou hodně jedovaté a mají rychlý náběh. Na všech kolech jsou standardně kotouče, ostatně to není žádná novinka, kotouče měla ve standardu už čtyřka a to i u základního motoru 1.4 55 kW. Nejlepší jsou ale na novém Golfu jízdní vlastnosti, za které může nové víceprvkové zavěšení zadních kol. Nejde o žádnou novinku, stejnou platformu má také Touran a A3, bude ji mít také nová Octavia či další automobilu koncerny jako Toledo, Altea a Leon.
Podvozek je laděn současně komfortně a současně má vynikající jízdní vlastnosti. Na nerovnostech neposkakuje a velmi dobře je filtruje, rázy od podvozku do interiéru pronikají jen minimálně. I přes zimní obutí 195/65 R15 držel Golf velmi dobře v zatáčkách a téměř ho nebylo možné „ustřelit“. Kvalitu nového podvozku jsme vyzkoušeli i v A3 a Touranu a můžeme zodpovědně prohlásit, že patří skutečně k elitě v této třídě a je plně srovnatelný s platformou, na které vyjíždí Mazda3, Volvo S40 či C-MAX. Právě nový podvozek je dle mého názoru největší devizou nového Golfu, oproti starší generaci je to znatelný posun kupředu.
Z profilu vypadá pětkový Golf méně svalnatěji než čtyřka
Golf nezklamal
Vzhledem k tomu, že jsem nedávno řídil Audi A3, mohu srovnávat. A3 se standardně dodává na 16" kolech, zatímco Golf má jen patnáctky. Jízdní vlastnosti A3 jsou díky tomu jistější, vůz může jezdit do zatáčky prakticky jakoukoliv nájezdovou rychlostí a vždy to ustojí. Golf je měkčí, ale drží téměř stejně dobře. Sedačky A3 jsou tvrdší, uvnitř sedíte více „obestaveni“ hmotou, za což může vysoký středový tunel a rovněž výše posazená palubní deska. Pokud máte raději pohodlí, je lepší volbou Golf, pokud jste sportovně založeni a chcete mít skutečně hezké auto, volte A3; ovšem zde si za stejný motor už doplatíte cca 100 tisíc korun a ještě budete mít chudší výbavu. Volba je na vás.
K testovací jízdě nám Golfa zapůjčil zlínský autosalon Euro Car.
Fotogalerie
Všechny obrázky z článku na jedné hromadě.
Oficiální fotografie
Zdroj: www.autorevue.cz
Zdroj: www.autorevue.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz