Honda Accord: s korunkou na čele (kompaktní test)
Honda patří ve spektru automobilových výrobců spíše k těm exkluzivnějším a dražším. Vedle Suzuki patří mezi jediné výrobce, kteří produkují jak automobily, tak motocykly. V testu vám představíme největší osobní vůz značky na našem trhu, Accord 2.0 Comfort.
Odklon k usedlosti je patrný
Přes čtyři a půl metru dlouhý vůz v sobě kombinuje vzhled atraktivního vozu střední třídy s prvky sportovnějšího charakteru. Někdejší vyloženě sportovní šmrnc je ale v nenávratnu. V posledních letech jde Honda cestou úspornosti provozu, snížení exhalací a hlavně přestupu k vozům pro nejširší použití. Accord má proto blíž k reprezentativním vozům než ke sportovním. Doby, kdy právě tento typ úspěšně závodil na okruzích a výrobce se tedy snažil podpořit hlavně image v tomto směru, jsou skutečně pryč. Teď platí spíš sázka na serióznost.
Tip: Stáhněte si video jízdy s Hondou Accord – nižší kvalita (3,8 MB), vyšší kvalita (5,3 MB).
Koeficient odporu vzduchu 0,26 hovoří o propracované aerodynamice. Patnáctipalcová kola z lehké slitiny jsou už z kategorie příplatkových doplňků. Bohatá elektrická výbava je v základní výbavě.
Už víte, proč má accord tak příznivou aerodynamiku?
Honda se zhruba před šesti – sedmi lety vydala na poněkud odlišnou cestu než dosud. Odvážně opustila sázku na sportovní image svých strojů, kterou velmi usilovně budovala od svých počátků v šedesátých letech a rozhodla se zkombinovat dosavadní trend s větším důrazem na pohodlí a komfort. Platí to samozřejmě především o větších vozidlech a tedy i o accordu. Pod tímto názvem se vyráběla řada typů, až dospěla k této podobě. Základ podvozku – dvojité lichoběžníkové závěsy – zachoval citlivé jízdní vlastnosti. K nim ovšem přibylo výrazně měkčí tlumení a pérování, takže vznikl jakýsi kompromis mezi dřívější sportovní přesností a novým trendem ke komfortu.
Povedlo se. Honda Accord si zachovává klady takové kombinace i bez ohledu na zatížení vozu, ale příznivci opravdových sportovních jízdních vlastností s patřičnou tvrdostí, mohou na minulost už jen nostalgicky vzpomínat. Podvozek se ale i tak vyznačuje jistotou stopy a jen malým nakláněním v zatáčkách. Právě tak odolává přirozenému trendu vozů s pohonem předních kol a není nedotáčivá. Přes svou délku a dlouhý rozvor ji můžeme označit za v tomto směru neutrální.
Celkové rozměry a rozměry geometrie podvozku ji pak dělají velmi stabilní i ve vysokých rychlostech. To platí jak o stabilitě příčné tak podélné. Nejvíce vyniknou klady automobilu při rychlé jízdě po dálnici, kde je skutečně jako doma. Ale ani zatáčkovitá silnice nevyvede accord z míry. Už to sice není tak jednoznačné jako před lety, ale svými jízdními vlastnostmi patří určitě do té nejlepší společnosti.
Z hlediska aktivní bezpečnosti jsou velmi důležité brzdy, které si zachovávají účinnost i po vícenásobném intenzivním zabrzdění z vyšších rychlostí. Jejich účinek skutečně neslábne, neobjevuje se ani náznak vadnutí. To je pozůstatek dostatečné dimenzovanosti brz automobilů, které kdysi patřily vyloženě mezi dynamické a sportovní.
Uhlazené srdce
Dojem přerodu a změnu filozofie značky potvrzuje i pohonná jednotka. Všechny motory Honda dnes charakterizuje technika i-VTEC (Variable Valve Timing and lift Electronic Control), která využívá proměnného časování i zdvihu ventilů. Motor tak vlastně pracuje ve dvou režimech, které si vybírá podle charakteru provozu. V nižších otáčkách využívá jiný program vačkového hřídele než ve vyšších. Pokud jsou otáčky nižší, musí být nižší i průtok vzduchu a paliva a naopak ve vyšších je třeba průtok zrychlit. To má za následek lepší využití potenciálu v širokém spektru. V praxi se systém projevuje tak, že do 5000 otáček jede motor v prvním režimu. Před dynamikou dává přednost měkčímu chodu s mírnějšími akceleračními schopnostmi, ale s větším důrazem na nižší spotřebu paliva.
Dvoulitrový motor není uvnitř téměř slyšet
Pozorný řidič přesun vaček k druhému programu pozná. Vůz sice nijak neškubne a nestane se divočejším, ale v oněch pěti tisících se znatelně změní zvuk agregátu a také reakce na sešlápnutí pedálu plynu. Mimochodem – škrticí klapka je ovládaná elektronicky, mechanický přenos pohybu zmizel. V okamžiku přesunu vačky akceleruje vůz svižněji, ručička otáčkoměru jde vzhůru mnohem ochotněji než dosud.
Spektrum výběru je relativně úzké. Z benzínových motorů můžete volit buď dvoulitr, jaký poháněl testovaný vůz, nebo motor 2,4 l. Ve dvoulitru se skrývá výkon 114 kW, tedy 155 k a točivý moment 190 Nm. Při orientačním měření jsme rozjeli vůz z 0 na 100 km/h za 9,4 s a dosáhli největší rychlosti 211 km/h. Technika i-VTEC výrazně ovlivňuje také spotřebu. Ve městě se jezdí vlastně pořád na první program a tady jsme dosáhli hodnoty 10,5 l/100 km. Mimo město při uvážlivém zacházení s akcelerátorem jsme se spotřebou blížili sedmi litrům, jakmile však začal pracovat druhý stupeň i-VTEC, zvýšila se na víc než osm. Novým motorem je pak nafťák vlastní konstrukce o objemu 2.2 l a výkonu 103 kW. Více v naší starší bleskovce.
S motorem je spojena pětistupňová přímo řazená převodovka. Honosí se typickou vlastností pro všechny hondy – je dobře odstupňovaná a krásně, lehce, hladce a přesně řadí. Řadicí páka – na rozdíl od menšího Civicu – zůstala na podlaze a ponechala si všechny příznivé vlastnosti odjakživa pro hondy typické. Pětistupňovou převodovku spočítali dobře, přičemž už čtyřka je do rychla – tedy vše pro úsporu paliva i na úkor dynamiky. To jsou detaily, které pravověrní příznivci Hondy jen těžce nesou. Ovšem trend doby je už takový a musela se přizpůsobit i dříve ryze sportovní Honda.
Interiér dražšího auta
Jak se stalo u japonských vozidel už dávno obyčejem, vnitřní výbava je na vysoké úrovni už ve standardu. To se týká jak prvků pasivní bezpečnosti, tak také například dvouzónové elektronicky řízené klimatizace a dalších drobností. Samozřejmá je proto kompletní soustava airbagů, klimatizace s odděleným ovládáním pro levou a pravou stranu také není v této třídě vozů obvyklá. Ba dokonce ji postrádají i mnohem dražší auta. Řada detailů je vyřešena velmi šikovně, jak už to dnes bývá obvyklé. O tom vypovídají četné skříňky a odkládací prostory. Nevyužitý nezůstal ani kousek interiéru.
Interiér v luxusním provedení s kůží --- Na dnešní dobu jsou přední sedačky nezvykle
nízké, ale o to příjemnější. Řidič tak zaujímá velmi pohodlnou pozici
Příjemně tvrdá sedadla nepostrádají dvoupolohovou bederní opěrku. Velký, téměř 460 litrový kufr limituje jako u všech sedanů vstupní otvor. Pod ním je místo jen na bohužel nouzovou rezervu, takže už při nákupu přijde nový majitel o jedno kompletní obuté kolo. Náhradní kolo na dojetí se stává bohužel stále častější úlitbou velkému užitkovému prostoru, ale takový trend rozhodně vítat nelze. Velmi hezky a přehledně je v polystyrenovém tvarovaném lůžku uložené nářadí.
Zadní sedadla se dají sklopit a prostor pro zavazadla se dostane až do kabiny ---
Prostřední kolečko řídí rádio, dvě postranní klimatizaci s odděleným stranovým
ovládáním. Displej mají obě zařízení společný
Zavazadlový prostor se dá v případě potřeby zvětšit na úkor zadních sedadel, sklápění celého opěradla není v sedanech příliš obvyklé, své místo nachází hlavně v karoseriích typu hatchback. O to je příjemnější.
Záď vozu působí velmi mohutně --- Velká zavazadla se malým vstupním otvorem
do jinak velikého kufru nakládají obtížně
Honda Accord sedan 2.0 se dodává jen v jediném provedení Comfort, dvě verze odlišuje jen přímo řazená nebo samočinná převodovka. Za automat je příplatek 30 tisíc, takže automobil s manuální převodovkou jakým jsme jezdili, je nejlevnější verze Accordu. Příplatkové možnosti vlastně vzhledem k bohaté základní výbavě neexistují, takže v tomto případě se základní cena 749 000 Kč korun rovná i ceně konečné. Ostatně kompletní výbavy všech verzí najdete v další kapitole článku.
Parametry
- Honda Accord sedan 2.0 Comfort
- Rozměry: 4665 x 1760 x 1445 mm
- Rozvor: 2680 mm
- Hmotnost: 1394 kg
- Zavazadlový prostor: 459 l
- Motor: 1998 ccm
- Max. výkon: 114 kW/6000 ot.
- Max. točivý moment: 190 Nm/4500 ot
- Zrychlení na 100 km/h: 9,1 s
- Největší rychlost: 217 km/h
- Spotřeba: 10,3/6,2/7,7 l/100 km
- Objem palivové nádrže: 65 l
- Cena: 749 000 Kč
Kompletní parametry
Provedení | 2.0 | 2.2 | 2.2 i-CTDi |
Motor | |||
Maximální výkon kW (k) | 114 (155) | 140 (190) | 103 (140) |
při otáčkách (1/min) | 6000 | 6800 | 4000 |
Maximální točivý moment (Nm) | 190 | 223 | 340 |
při otáčkách (1/min) | 4500 | 4500 | 2000 |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 | 2354 | 2204 |
Vrtání x zdvih (mm) | 86 x 86 | 87 x 99 | 85 x 97,1 |
Kompresní poměr | 9.8 : 1 | 10.5 : 1 | 16,7 : 1 |
4 válec uložený napříč - 16 ventilů | ● | ● | ● |
Rozvod | i-VTEC | i-VTEC | - |
Palivový systém Common Rail II generace | - | - | ● |
Jízdní výkony MT / AT | |||
Maximální rychlost (km/h) | 217 / 215 | 227 / 227 | 210 |
Zrychlení z 0 na 100km/h (s) | 9,1 / 10,5 | 7,8 / 9,0 | 9,4 |
Spotřeba paliva MT / AT (l/100km) | |||
Město | 10,3 / 11,6 | 12,7 / 13,7 | 6,7 |
Mimo město | 6,2 / 6,2 | 6,9 / 6,9 | 4,6 |
Kombinovaná | 7,7 / 8,2 | 9,0 / 9,4 | 5,4 |
CO2 (g/km) | 182 / 194 | 214 / 223 | 143 |
Řízení a pohon | |||
Řízení hřebenové s posilovačem | ● | ● | ● |
Otočný radius karoserie (m) | 5,8 | ||
Otočný radius středy kol (m) | 5,4 | ||
Počet otáček volantu mezi dorazy | 2,85 | ||
Pohon předních kol | ● | ● | ● |
Brzdy a zavěšení kol | |||
Přední brzdy - hydraulické, kotoučové s vnitřním chlazením | 280mm | 300mm | 300mm |
Zadní brzdy - hydraulické, kotoučové | 260mm | ||
Ruční brzda | mechanická | ||
Dvojité lichoběžníkové závěsy předních kol | ● | ● | ● |
Pětiprvkové závěsy zadních kol | ● | ● | ● |
Hmotnosti MT / AT (kg) | |||
Celková hmotnost | 1920 | 1920 | 1970 |
Provozní hmotnost min. | 1393 / 1427 | 1456 / 1489 | 1499 |
Provozní hmotnost max. | 1488 / 1494 | 1505 / 1553 | 1542 |
Užitečná hmotnost min. | 432 / 426 | 415 / 367 | 471 |
Užitečná hmotnost max. | 527 / 493 | 464 / 431 | 428 |
Maximální hmotnost brzděného přívěsu | 1500 / 1500 | ||
Maximální hmotnost nebrzděného přívěsu | 500 / 500 | ||
Maximální zatížení střechy | 50 | ||
Pneumatiky a disky kol | |||
Standardní pneu | 195/65 R15 | 205/55 R16 | 205/55 R16 |
Rozměr disku | 15 x 6JJ | 16 x 6 1/2JJ AL | 16 x 6,5 JJ |
Rezerva | dojezdová (15x4T) | dojezdová (16x4T) | dojezdová (16x4T) |
Rozměry a objemy | |||
Délka vozu (mm) | 4665 x 1760 x 1445 | ||
Rozvor náprav (mm) | 2680 | ||
Rozchod kol vpředu (mm) | 1515 | ||
Rozchod kol vzadu (mm) | 1525 | 1525 | 1515 |
Světlá výška (mm) | 145 | 145 | 150 |
Objem zavazadlového prostoru (dm3) | 459 | ||
Objem palivové nádrže (l) | 65 | ||
Počet míst k sezení | 5 |
Sériové výbavy všech motorizací
Provedení | 2.0 | 2.0 | 2.4 | 2.4 | 2.2 i-CTDi | 2.2 i-CTDi |
Výbava | Comfort | Comfort | Executive | Executive | Sport | Executive |
Doporučená cena v Kč (vč. DPH) | 749000 | 779000 | 899000 | 939000 | 789000 | 899000 |
Motor | ||||||
Zdvihový objem (cm3) | 1998 | 1998 | 2354 | 2354 | 2204 | 2204 |
Maximální výkon kW (k) | 114 (155) | 114 (155) | 140 (190) | 140 (190) | 103 (140) | 103 (140) |
Převodovka | MT | AT | MT | AT | MT | MT |
Bezpečnostní prvky | ||||||
ABS + EBD | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
VSA | x | x | ● | ● | x | ● |
Airbag na straně řidiče | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Airbag na straně spolujezdce | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Boční airbagy | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Okenní airbagy | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Předpínače bezpečnostních pásů | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Kotoučové brzdy přední+zadní | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Posilovač řízení | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Vyhřívaná vnější zpětná zrcátka | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Třetí brzdové světlo | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Přední mlhová světla | na přání | na přání | ● | ● | na přání | ● |
HID reflektory | x | x | ● | ● | x | ● |
Ostřikovače předních světel | x | x | ● | ● | x | ● |
Ochrana vozu | ||||||
Centrální zamykání | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Dálkově ovládané centrální zamykání | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
ECU imobilizér | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Alarm systém | x | x | ● | ● | ● | ● |
Vnitřní výbava | ||||||
Elektricky ovládaný posuv bočních oken | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Elektricky ovládané střešní okno | x | x | ● | ● | x | ● |
Elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Výškově nastavitelný volant ve 2 osách | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Výškově nastavitelné sedadlo řidiče | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
El. nastavitelné sedadlo řidiče | x | x | ● | ● | x | ● |
Nastavitelná tuhost bederní opěrky sedadla řidiče | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Kapsa na opěrce řidiče | x | x | ● | ● | x | ● |
Kapsa na opěrce spolujezdce | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Digitální hodiny | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Sklopné opěradlo zadního sedadla | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Zadní loketní opěrka | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Středová zadní opěrka hlavy | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Zadní střední 3 bodový bezpečnostní pás | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Uchycení dětské sedačky ISO FIX vzadu | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Zrcátko ve sluneční cloně řidiče | ● | ● | x | x | x | x |
Zrcátko ve sluneční cloně řidiče s osvětlením | x | x | ● | ● | ● | ● |
Zrcátko ve sluneční cloně splujezdce | ● | ● | x | x | x | x |
Zrcátko ve sluneční cloně spolujezdce s osvětlením | x | x | ● | ● | ● | ● |
Čtecí lampička | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Luxusní prvky | ||||||
Tempomat | x | x | ● | ● | ● | ● |
Klimatizace (A/C) | dual zone | dual zone | dual zone | dual zone | dual zone | dual zone |
Pylový mikrofiltr | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Kožený volant | x | x | ● | ● | ● | ● |
Doplňky interieru s imitací | titanu | titanu | dřeva | dřeva | titanu | dřeva |
Kliky dveří v chromu | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Dešťový senzor | x | x | ● | ● | ● | ● |
Vnější výbava | ||||||
Nárazník v barvě vozu | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Vnější zrcátka v barvě vozu | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Disky kol z lehkých slitin | na přání | na přání | ● | ● | ● | ● |
Zadní spoiler | na přání | na přání | na přání | na přání | na přání | na přání |
Čidlo venkovní teploty | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Audio | ||||||
Autorádio s přehrávačem | 1 CD | 1 CD | 6 CD | 6 CD | 1 CD | 6 CD |
Zabudované reproduktory (počet) | 4 | 4 | 8 | 8 | 4 | 4 |
Integrovaná anténa v zadním okně | micro | micro | micro | micro | micro | micro |
Ovládání autorádia na volantu | ● | ● | ● | ● | ● | ● |
Zdroj: www.AutoRevue.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz