JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, KVĚTEN 2025
Advokát Jiří Harnach se ve své přednášce věnuje několika čerstvým rozhodnutím ve věcech veřejných zakázek. Upozorňuje na přetrvávající problémy s přiměřeností zadávacích podmínek i s převodem referencí. „To, že se něco běžně používá, ještě neznamená, že je to v pořádku,“ varuje Jiří Harnach. Podívejte se na celý záznam a zjistěte, jaká pravidla dnes formují rozhodovací praxi.
Předmětem prvního rozebíraného rozhodnutí je zakázka Nemocnice Rudolfa a Stefanie Benešov na rekonstrukci gynekologického pavilonu. Zakázka zahrnovala nejen stavební práce, ale i dodávku zdravotnické techniky a mobiliáře. Podle Jiřího Harnacha Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) správně konstatoval, že takto široké vymezení zakázky bez odůvodnění vytváří nepřípustnou překážku soutěže. „Zdravotnické přístroje, stavební práce a nábytek dodávají odlišné okruhy dodavatelů – a jejich spojení musí být obhájené,“.
Ve druhém případě šlo o spor o uznání reference převedené spolu s částí závodu. Dodavatel získal technickou kvalifikaci díky referenci, kterou převzal při koupi části závodu od jiné společnosti. Úřad ovšem tento přechod neuznal s odůvodněním, že nebyla doložena vazba mezi převáděnou částí a původní zakázkou. „Úřad trvá na tom, že nestačí převést smlouvy – musí být zřejmé, že se převádí i know-how,“ shrnuje Jiří Harnach a připomíná obdobné případy spojené s firmou Metrostav.
Třetí případ se týkal požadavku na certifikaci systému PAX jako zdravotnického prostředku třídy IIb. Zadavatel, Oblastní nemocnice Náchod, neprokázal, že by požadované funkcionality skutečně odpovídaly této vyšší klasifikaci. Ačkoliv obdobný požadavek používají i jiné nemocnice, ÚOHS rozhodl, že takové zdůvodnění nestačí. „Nestačí říct, že to tak dělají všichni – každá podmínka musí být konkrétně a věcně zdůvodněná,“ zdůrazňuje Jiří Harnach.
Zejména pro zadavatele ve veřejném sektoru je přínosný i čtvrtý případ, který se zabývá tzv. vendor lock-in u starých IT systémů. V konkrétní věci šlo o aplikaci ADIS, která je v provozu již od roku 1992. Nejvyšší správní soud konstatoval, že nelze zadavateli přičítat odpovědnost za vznik exkluzivity, pokud vznikla před účinností zákona o veřejných zakázkách a zadavatel navíc nemá finanční prostředky na pořízení nového systému. „Zadavatel musí mít skutečně a finančně přiměřené možnosti stav exkluzivity ukončit – jinak je jeho postup v souladu se zákonem,“ vysvětluje Jiří Harnach.
Z rozhodnutí Nejvyššího správního soudu vyplývá důležitý precedent pro zadavatele: údržba starých systémů může být legálně zajištěna jednacím řízením bez uveřejnění, pokud by nové řešení bylo finančně neúnosné. „Soud jasně říká, že ochrana hospodárnosti a přiměřenosti nákladů může převažovat nad ideálním řešením,“ doplňuje Harnach.
Na závěr připomíná, že i běžně používané zadávací podmínky mohou být v konkrétním řízení nepřiměřené. „Dělají to tak všichni“ není dostatečné odůvodnění. Každá veřejná zakázka musí stát na vlastním pevném základu. Zadavatelé by měli předem vědět, proč podmínku stanovují, a být schopni to i doložit.
Důležité je také rozlišovat mezi prostou údržbou systému a jeho dalším rozvojem. První může být předmětem výjimky, druhé nikoliv. „Úřad i soudy dělají rozdíl mezi tím, co je nezbytné pro udržení provozu, a co je nové funkcionality – a ten rozdíl musíte respektovat,“ uzavírá Jiří Harnach.
Nenechte si ujít další díly.
Podívejte se na video
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz