Jak ve zdraví přežít rekonstrukci bytu
Po dlouhém přemýšlení se paní Alena rozhodla investovat peníze našetřené v rámci stavebního spoření do modernizace bytu. Akce zahrnovala vybourání původního jádra a poměrně zásadní změny v rámci nového řešení koupelny a WC. Pro kuchyň byla naplánována nová linka. Nápaditě řešený projekt sliboval bezchybnou realizaci.
Zpočátku vše probíhalo podle smlouvy. Paní Alena statečně zvládala všechny útrapy bourání, přebrušování nerovných betonových povrchů a všech dalších nezbytných prací. První problémy nastaly, jakmile začaly nové prostory nabírat konečnou podobu. Paní Alena začala upozorňovat na chyby, které byly takového typu, že je musel poznat i laik. Vstřícnost a slušné zacházení firmy se v tu chvíli vytratilo.
K chybám se firma neznala. Paní Alena trvala na svém a dny utíkaly jako voda. Nakonec se musela obrátit na odborníka, který ji od této chvíle při jednání s firmou zastupoval. Ten dosáhl toho, že stavební firma byla nakonec nucena veškeré závady odstranit. „Měla jsem pocit, že rekonstrukci mého bytu vzali jen tak bokem a mysleli, že v rámci jiných velkých zakázek vždy na chvíli uvolní některého z řemeslníků… S mnohými z nich jsem byla naprosto spokojená.
Myslím si, že hlavním důvodem problémů bylo, že zcela selhala řídicí funkce ze strany vedení firmy. Ve smlouvě bylo, že celou rekonstrukci ukončí za tři týdny. Trvala měsíc, ale další dva měsíce ještě přicházeli opravovat chyby. V některých případech nešlo o drobnosti – například bylo nutné znovu omítat zeď. Určitě si dovedete představit, jaký nový nepořádek v bytě to znamenalo…
V době, kdy byly problémy největší, jsem v celé situaci už neviděla žádné řešení. V určitém okamžiku pak nastal zlom a já jsem se odmítla vzdát. To, že tomu nerozumím, přece nemůže být důvod k tomu, aby firma neplnila své závazky. Důsledně jsem dbala na odvedení práce v takové kvalitě, kterou jsem požadovala, a to i za cenu, že museli některou věc i několikrát opravovat. Netroufám si ale odhadnout, jak by spor nakonec skončil bez pomoci odborníka, který se mnou v tuto chvíli již situaci řešil.“
Cena rekonstrukce výrazně překročila částku, která byla stanovena ve smlouvě. Důvod byl jednoduchý – firma do smlouvy nezahrnula náklady na elektropráce, na malíře, ani na podlaháře. „Každému bych poradila velmi pečlivě číst smlouvu a přesně znát rozsah prací…“
V rámci celé zakázky byla vzhledem ke zjištěným závadám a přístupu firmy požadována sleva. Zajímavé je, že teď firma změnila své chování a za každou cenu chtěla jednat opět pouze s paní Alenou. „Pravděpodobně chtěli opět využít mé neznalosti v oboru. Naštěstí jsem se již nenechala a stále jsem trvala na tom, aby jednali výhradně s odborníkem, který mě zastupoval,“ vzpomíná paní Alena.
Povzbuzením pro ostatní, kteří by možná pod tíhou bezvýchodnosti situace kapitulovali, nechali si jednání firmy líbit a nakonec by ještě zaplatili plnou částku, je výsledek sporu: firma byla nucena uznat závady i nedodržení některých bodů smlouvy a snížit cenu zakázky o 40 %.
Zjištěné závady
- Přední panel od rohové vany po osazení končil pět centimetrů nad dlažbou. Vysvětlení firmy? „Jak jsme vás poznali, paní, jste tak čistotná, že vám tam žádné smetí padat nebude…“
- Kdy byla koupelna nově vymalovaná, přišel elektrikář a začal sekat. Argument – „Vy tomu nerozumíte.“
- Třebaže byl projekt zpracován velice podrobně, včetně umístění vývodů, nad rohovým dřezem připravili vyústění pro digestoř. Omluva? „Teď už se s tím stejně nedá nic dělat…“ Opravdu nedalo. Zaplacená digestoř naštěstí umožňovala zapojení i přes uhlíkový filtr, který žádné odvětrání nepotřebuje.
- Osadit dlaždice bylo na některých místech zřejmě nad lidské síly. Křivý roh od koupelny předělávali třikrát. Odpověď: „Víte, co to bude za práci?“
- Stavební deník neexistoval. „K čemu by vám byl? Vždyť byste mu nerozuměla…“
- Pracovníci firmy odstranili plomby a odmontovali vodoměry. Zpět je nasadili obráceně – studený na teplou vodu a naopak. Paní Alena, nic netuše, tak tři měsíce platila například za každé pláchnutí na WC cenu teplé vody. Na porušení předpisů se přišlo až při odečtu spotřeby vody. Zpočátku to pro paní Alenu vypadalo na velké nepříjemnosti, naštěstí se vysvětlilo, že v tom nebyl z její strany žádný úmysl…
- Pro odvětrání z WC byla použita drenážní trubka s otvory, kterými se zápach vracel zpět. „A vám se to nelíbí?“
- Podlahář si podle informací z firmy rezervoval na práci půl hodiny – to prý bude stačit. Ve skutečnosti zůstal pět dní.
- Závěrem firma odmítala vydat revizní zprávy, nutné pro kolaudační řízení.
- Při fakturaci si firma účtovala DPH 22 %, ačkoliv pro většinu položek příslušelo DPH pouze 5 %. „No to jsme se asi spletli…“
NA CO SI DEJTE POZOR:
Před zadáním zakázky firmě je nejvhodnější si některé jejich realizace prohlédnout na vlastní oči a posoudit jejich kvalitu. Výhodné je seznámit se s některým předchozím zákazníkem – většinou se s vámi ochotně podělí o zkušenosti. Trvejte na písemné formě smlouvy o dílo s uvedením ceny, termínu dokončení, termínu plateb. Trvejte na tom, že 100% ceny odpovídá 100% dodržení termínu a pracím v 100% kvalitě při 100% pořádku.
Celý text článku naleznete zde.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz