epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    12. 3. 2004
    ID: 24155upozornění pro uživatele

    Klasická třídní schůzka, nebo konzultační hodiny?

    Dostávat pravidelné, konkrétní a jasné informace o svém dítěti od učitele, který se v tu chvíli nevěnuje nikomu jinému, není nadstandard!

    Čím vyšší ročník, tím menší návštěvnost třídních schůzek - to je současná zkušenost nejednoho učitele základní školy. Výjimku z tohoto pravidla tvoří pochopitelně devátý ročník, kdy se žáci hlásí na střední školy, a je proto záhodno obnovit, případně zharmonizovat vztahy s vyučujícími dospívajícího potomka. Kromě tohoto případu se však zájem rodičů o návštěvy třídních schůzek na druhém stupni skutečně spíše snižuje. Zcela v souladu s výše uvedenou poučkou pak platí, že naopak největší zájem o komunikaci s vyučujícím projevují rodiče prvňáčků.

    Šifra dětského světa

    Tato skutečnost je pochopitelná. Zahájení školní docházky je nejen pro dítě samotné, ale pro celou jeho rodinu zcela zásadní změnou v životě a rodiče úspěšnému zvládnutí tohoto přechodu právem přikládají velký význam.

    Jistý obrázek o tom, jak dítě novou situaci zvládá, si pochopitelně udělají sami: pozorováním dítěte, sledováním jeho pokroků ve školní práci, vhodně vedeným rozhovorem. Zde nicméně existuje dvojí nebezpečí. Jednak to, že rodiče si určité chování svého dítěte nesprávně vyloží a například prvotní únavu z nových povinností a některé její projevy ("válení se po stole", odmítání večerního opakování písmenek apod.) budou považovat za projev nezájmu o školu.

    Druhým nebezpečím je nesprávná interpretace toho, co dítě rodičům přímo sdělí. Nejde v tuto chvíli o to, že by dítě vědomě lhalo, ale spíše o dětské prožívání skutečnosti a transformaci emocionálního rozměru tohoto prožitku do verbální podoby. Pokud připravíte pro šestiletého chlapce stezku odvahy, která povede 30 metrů remízkem za vaší chatou, a necháte ho projít ji krátce po setmění, bude pravděpodobně tuto událost posléze líčit jako strašlivě dlouhou cestu hustým lesem plným přízraků za hluboké noci. A přitom nebude lhát, neboť v tu chvíli tak okolní realitu určitě vnímal. Rodiče by si měli být vědomi toho, že podobným způsobem může dítě referovat i o školních zážitcích. Dříve tedy, než si maminka půjde stěžovat na tělocvikáře, který na začátku hodiny nechá prvňáčky dělat "asi sto dřepů" a potom šplhat "ohromě vysoko, až skoro do stropu tělocvičny", měla by si s učitelem popovídat. Otázkou nyní je jak a kdy.

    Za zavřenými dveřmi

    Na rozdíl od některých jiných evropských zemí mají u nás dlouhou tradici (a pohříchu dodnes dominantní postavení) hromadné schůzky všech rodičů s vyučujícím. Tato forma komunikace je vhodná pro předávání obecných informací o organizaci školní práce, požadavcích školy na vybavení dětí pomůckami apod. Její použití je tedy legitimní v úvodu školního roku, kdy se rodiče s chodem školy teprve seznamují. Za naprosto nutné však považuji, aby následující schůzky byl pořádány formou konzultačních hodin, při nichž budou mít rodiče možnost v soukromí se učiteli představit, blíže se seznámit, pohovořit si s ním o tom, jak podle jeho názoru dítě požadavky první třídy zvládá, případně vyslechnout učitelovy připomínky k žákovu chování. To je velmi důležité také proto, že podobnému riziku chybné interpretace žákova chování je samozřejmě vystaven i učitel. Na základě nesprávného úsudku, který by si mohl o konkrétním žákovi po prvních setkáních vytvořit, by k němu pak pravděpodobně přistupoval i do budoucna (tzv. Haló-efekt). Tato forma rodičovské schůzky nabízí příležitost k tomu, aby rodiče přiblížili učiteli některé okolnosti, které mohou žákovo chování vysvětlit (náhlé přestěhování, narození sourozence, úmrtí v rodině apod.).

    Schůzka na chodbě

    Téměř každého rodiče prvňáčka zajímá učitelův názor na jeho dítě, málokdo má však chuť hovořit na toto téma před plénem ostatních rodičů. Pokud škola pořádá pouze hromadné třídní schůzky, nutí tím zodpovědné a zainteresované rodiče k tomu, aby vyučující navštěvovali soukromě a hovořili s nimi o přestávkách na chodbě plné dětí, či v malém, pomůckami přeplněném kabinetě, což je nedůstojné všech aktérů. Učitel tím současně přichází o čas přestávky, čímž pro něj vzniká řada problémů.

    Rodiče, kteří by se o svém potomkovi také rádi něco dozvěděli, avšak jsou méně společenští a komunikativní, se navíc budou pravděpodobně ostýchat za učitelem zajít, což vzájemným vztahům jistě neprospěje.

    Rodiče by proto měli důsledně trvat na vymezených konzultačních hodinách, v nichž budou moci učitele navštívit. Je třeba se připravit i na to, že někteří učitelé se budou této možnosti bránit, protože vyžaduje více jejich času než hodinový "rodičák" jednou za čtvrt roku. V takovém případě je vhodné obrátit se na třídního důvěrníka, ředitele, radu školy.

    Právo na důstojnost

    Vyučující možnost konzultací na první schůzce rodičům často sám nabídne. Je neblahým jevem, že některý z rodičů vstane a servilně prohlásí, že by to paní učitelku jistě zdržovalo. Pokud jej však ostatní nakonec přehlasují, cítí se mnohdy všichni poněkud provinile a jaksi omluvně a dlouze učiteli děkují. Nemám pochopitelně nic proti děkování. Je však dobré, ano je naprosto nutné přistupovat k této věci s jasným vědomím, že dostávat pravidelné, konkrétní a jasné informace o svém dítěti v soukromí, od učitele, který se v tu chvíli věnuje právě jen mě, není "nadstandard", který škola poskytuje, ani milost, kterou mi vyučující prokáže. Je to mé samozřejmé právo!


     

    Zdroj: www.rodina.cz



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Mgr. Petr Kukal
    12. 3. 2004
    pošli emailem
    vytiskni článek

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    • Tweet

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 16.05.2025Novinky v soutěžním právu (online - živé vysílání) - 16.5.2025
    • 20.05.2025Náhrada škody ve stavebnictví (online - živé vysílání) - 20.5.2025
    • 21.05.2025Flexinovela zákoníku práce 2025 (online - živé vysílání) - 21.5.2025
    • 22.05.2025Zavádění AI do firmy: průvodce džunglí inovací a právních pastí (online - živé vysílání) - 22.5.2025
    • 23.05.2025Nová a připravovaná legislativa v oblasti rodinného práva (online - živé vysílání) - 23.5.2025

    Online kurzy

    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    • Novela insolvenčního zákona – klíčové změny od 1. 10. 2024
    • Evropské právo a jeho vliv na sport
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • ONLINE - ŽIVÉ VYSÍLÁNÍ | Sjezd českých právníků - 14.-15.5.2025
    • Kamerové systémy ve školách podle doporučení Úřadu pro ochranu osobních údajů: Jen chtít nestačí
    • Právo nájemce na náhradu za převzetí zákaznické základny
    • Odměna advokáta
    • Právní obrana SVJ proti přístavbě na společném prostoru
    • Rozhodnutí NSS podstatně mění zaběhlá pravidla v daňovém řízení: Po lhůtě už jen soudní cestou
    • Zamítnutí žaloby z důvodu odlišných skutkových tvrzení v jiném řízení
    • Může rodič sledovat své dítě kamerou nebo prostřednictvím telefonu či hodinek?
    • Trestný čin poškození věřitele
    • Zamítnutí žaloby z důvodu odlišných skutkových tvrzení v jiném řízení
    • ONLINE - ŽIVÉ VYSÍLÁNÍ | Sjezd českých právníků - 14.-15.5.2025
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc březen 2025
    • Rozhodnutí NSS podstatně mění zaběhlá pravidla v daňovém řízení: Po lhůtě už jen soudní cestou
    • Právní obrana SVJ proti přístavbě na společném prostoru
    • Zákaz konkurence jednatele s.r.o.
    • Může rodič sledovat své dítě kamerou nebo prostřednictvím telefonu či hodinek?
    • Může rodič sledovat své dítě kamerou nebo prostřednictvím telefonu či hodinek?
    • Zápis zániku vozidla bez doložení ekologické likvidace prostřednictvím řízení o přestupku
    • Flexinovela zákoníku práce: sloučení výpovědních důvodů při ztrátě zdravotní způsobilosti
    • Mohou vlastníci nemovitostí zabránit dronům pořizovat fotografie jejich nemovitostí? Rozhodnutí soudu v QR kódu
    • Sugestivní a kapciózní otázky při výslechu v trestním řízení
    • Právní novinky v roce 2025, část první – rodinné právo
    • Smluvní pokuta versus odpovědnost za újmu: interpretační výzvy § 2050 a § 2898 občanského zákoníku
    • Návraty zaměstnanců z rodičovské dovolené, záskoky a související otázky trvání pracovního poměru

    Soudní rozhodnutí

    Odmítnutí dovolání

    Odmítnutím dovolání pro nepřípustnost z důvodu, který ve skutečnosti nebyl naplněn, Nejvyšší soud porušil právo stěžovatelky na soudní ochranu podle čl. 36 odst. 1 Listiny...

    Odměna advokáta

    Obecné soudy musí šetřit podstatu a smysl základních práv a volit takový výklad zákona, který minimalizuje zásah do stěžovatelova práva na soudní ochranu zaručené v čl. 36 odst. 1...

    Obžalovaný

    Zastavení trestního stíhání pro nepřiměřenou délku trestního řízení nemůže sloužit jako nástroj řešení rozdílných názorů nalézacího a odvolacího soudu na hodnocení skutkového stavu.

    Náklady řízení

    Rozhodne-li obecný soud o náhradě nákladů řízení podle § 142 odst. 2 o. s. ř., aniž se ústavně konformně vypořádá s nutností použití § 142 odst. 3 o. s. ř. za situace, kdy k...

    Advokátní tarif (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o odměně zmocněnce poškozených musí soudy aplikovat ustanovení advokátního tarifu na případy, na které dopadá. Pokud soudy takové ustanovení neaplikují, musí...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.