epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    2. 11. 2000
    ID: 313upozornění pro uživatele

    Krajská zastupitelstva převezmou některé pravomoci ministerstev

    Občané České republiky budou v
    neděli 12. listopadu poprvé volit své zástupce do nových
    krajských zastupitelstev (s výjimkou Prahy, kde se první krajské
    volby uskuteční až v roce 2002


    Občané České republiky budou v
    neděli 12. listopadu poprvé volit své zástupce do nových
    krajských zastupitelstev (s výjimkou Prahy, kde se první krajské
    volby uskuteční až v roce 2002). Územněsprávní reforma, která na
    základě ústavního zákona, přijatého v prosinci 1997, rozdělila
    republiku na 14 nových krajů, oficiálně platí již od 1. ledna, v
    platnost vstoupí ale až po zvolení krajských parlamentů.
    Nově vzniklé kraje jsou výrazně odlišné svou velikostí
    (Karlovarský má 305.000 obyvatel, Ostravský 1,283.000). Podle
    zákona by zastupitelstva krajů v závislosti na počtu obyvatel
    měla mít 45, 55 nebo 65 členů. Nově vzniklá zastupitelstva zvolí
    z řad svých členů krajskou radu v čele s hejtmanem.
    Kraje získají řadu pravomocí, které jsou dosud v kompetenci
    ministerstev. Státu zůstane role výběrčího daní a ochránce
    bezpečnosti a práva. Krajská zastupitelstva, jejichž funkční
    období je čtyřleté, budou moci například předkládat návrhy zákonů
    do parlamentu, rozhodovat o rozpočtu i koncepci rozvoje kraje a
    řešit řadu problémů v oblasti školství, zdravotnictví či dopravy.
    Jednotlivé resorty již v první fázi reformy velice nerady
    převáděly své pravomoci na samosprávu. Se zrušením školských
    úřadů jich nejvíce obětovalo školství.
    Na konci roku 2002 přestanou existovat okresní úřady.
    Ministerstvo vnitra navrhuje, aby se většina jejich pravomocí
    přesunula na 179 měst, která budou ve veřejné správě stát mezi
    obcemi a kraji. V obcích pověřených výkonem státní správy budou
    zřejmě od roku 2003 sídlit například stavební úřady, matriky nebo
    instituce zaměřené na problematiku ochrany životního prostředí.
    Složitá jednání o vzniku nových krajů narážela od počátku na
    řadu nesouhlasných reakcí. Zejména ODS, která pravidelně
    hlasovala proti přijímaným zákonům reformy, poukazovala na
    nebezpečí nových a zbytečných hranic v zemi. Reformě vyčítala, že
    vytváří nové celky, aniž by současně zavedla pravidla jejich
    kontroly, a hlavně kritizovala, že obsahem reformy veřejné správy
    není seškrtání výkonů státní správy vůči občanovi, nýbrž pouze
    jejich převedení z orgánů státní správy na úřady samosprávy.
    Předkladatel reformy, bývalý ministr vnitra Václav Grulich
    (ČSSD), hájil reformu slovy, že jde o další nutný krok, nemá-li
    ustrnout polistopadový vývoj společnosti.
    Protest proti svému zařazení do některého ze 14 nových krajů
    vyjádřily téměř dvě stovky obcí, které požádaly o změnu své
    krajské příslušnosti. Jejich občané se přitom neobávají ani tak
    administrativních problémů, jako spíše porušení historických
    tradic. Spor se týká zejména hranice mezi Moravou a Čechami.
    Kraje vytvořené v ČR jsou menší než regiony v zemích Evropské
    unie. Aby se dala porovnávat jejich hospodářská úroveň, musely se
    české kraje účelově spojit ve větší celky - takzvané NUTS 2. Do
    těchto celků bude unie posílat peníze ze strukturálních fondů.
    NUTS 2 nebudou mít samosprávu; ta bude vytvořena na úrovni krajů.
    S problémem správní reformy a územního uspořádání státu se
    někdejší Československo potýkalo již od svého vzniku. První
    skutečná správní reforma nastala v roce 1927, kdy místo původně
    zamýšleného členění republiky na župy vznikly čtyři země: Česká,
    Moravskoslezská, Slovenská a Podkarpatsko-ruská. Zemské zřízení
    nahradilo od roku 1949 krajské (podobalo se současnému členění).
    V roce 1960 byl počet krajů zredukován. Po pádu socialismu byla k
    31. prosinci 1990 činnost krajských národních výborů ukončena.
    První reálné úvahy o podobě územní reformy samostatné ČR se
    objevily v průběhu roku 1992, tedy v době, kdy již bylo zřejmé,
    že dny federativního Československa jsou definitivně sečteny.
    Výsledná podoba Ústavy, schválená v prosinci 1992, zakotvila
    dvoustupňovou územní samosprávu - prvním stupněm jsou obce, druhý
    je tvořen zeměmi či kraji. Podle tehdejšího vyjádření předsedy
    vlády Václava Klause se otázka vyšších územněsprávních celků
    (VÚSC) měla vyřešit nejpozději do komunálních voleb v roce 1994.
    Ačkoli po vzniku samostatné ČR bylo podáno několik návrhů
    koncepce VÚSC, diskuse začala postupně opouštět věcnou rovinu a
    stále častěji se stávala politickým problémem. Posunulo se i
    ústřední téma: místo na kompetence a způsob financování celků se
    pozornost politiků soustředila na jejich počet. Ústavní zákon o
    VÚSC byl přijat až v prosinci 1997.

    Pramen: ČTK

    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    redakce zpravodajství
    2. 11. 2000
    pošli emailem
    vytiskni článek

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    • Tweet

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 11.06.2025Postup zaměstnavatele před/při sjednávání pracovního poměru z pohledu práva (pro soukromý sektor) (online - živé vysílání) - 11.6.2025
    • 12.06.2025Praktické využití AI nástrojů (ChatGPT, MS Copilot) při analýze a tvorbě smluv (online - živé vysílání) - 12.6.2025
    • 13.06.2025Claimy zhotovitele dle smluvních podmínek FIDIC (online - živé vysílání) - 13.6.2025
    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Soukromoprávní a veřejnoprávní požadavky pro připojení se na veřejně přístupnou účelovou komunikaci jiného vlastníka
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Jak na návrh na vydání elektronického platebního rozkazu neboli „EPR“?
    • Kárné komise ČAK musí chránit svobodu projevu obdobně jako Ústavní soud
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Trestný čin poškození věřitele
    • Zamítnutí žaloby z důvodu odlišných skutkových tvrzení v jiném řízení
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky

    Soudní rozhodnutí

    Dotace pro malé zemědělce (exkluzivně pro předplatitele)

    Aby mohl být určitý akt jiným právním předpisem ve smyslu čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy, musí jít o akt vnitrostátní povahy, tedy být přijímán a schvalován českými orgány...

    Odpady

    Základní parametry poplatků za obecní systém odpadového hospodářství a za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci nelze kombinovat, neboť obec může zavést pro poplatkové...

    Osoba blízká (exkluzivně pro předplatitele)

    Pro právní jednání, které dlužník učinil v posledních 5 letech před zahájením insolvenčního řízení ve prospěch osoby jemu blízké a kterým zároveň zkrátil uspokojení svého...

    Peněžité plnění sestávající z více nároků (exkluzivně pro předplatitele)

    Nejvyšší soud poruší právo na soudní ochranu zaručené čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, jestliže odmítne dovolání jako ze zákona nepřípustné podle § 238 odst. 1...

    Promlčení (exkluzivně pro předplatitele)

    I v řízení o žalobě, kterou věřitel proti členu voleného orgánu uplatňuje nárok ze zákonného ručení podle § 159 odst. 3 o. z. soud k námitce žalovaného posuzuje, zda právo...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.