Možnost zbavit poslance jeho mandátu
Možnost zbavit poslance jeho mandátu
v případně závažných prohřešků, kterou chtějí po opilecké aféře
Petra Kotta prosadit do ústavy někteří politici, existovala v
komunistickém Československu. V socialistické ústavě byla
zakotvena odpovědnost poslance "pracujícímu lidu", který své
zástupce volil a mohl je teoreticky i odvolat.
Vzhledem k tomu, že veškerou moc v totalitním režimu ovládala komunistická strana, volby byly nedemokratické a zastupitelská demokracie jen na papíře, formální a nevyužívána byla i kontrola poslance jeho voliči. Za první československé republiky měli osud zákonodárců v rukou jejich straničtí lídři - všichni kandidáti museli před volbami podepsat takzvané reverzy. Byla to nedatovaná prohlášení, že se vzdávají svého mandátu. Když se pak vzepřeli
vůli své mateřské strany, reverz se jen doplnil datem a použil.
Své volené zástupce mohou lidé odvolat v řadě států USA a také ve Švýcarsku, a nejednou již toho využili. Švýcarsko je pověstné velkou mírou přímé demokracie - referenda a plebiscity o celostátních i lokálních záležitostech jsou tam běžnou věcí. Ve Spojených státech je k odvolání zákonodárců, guvernérů a dalších veřejných činitelů nutná petice s určitým množstvím podpisů, pak následují speciální nové volby. Tak se například loni stal novým kalifornským guvernérem hollywoodský herec Arnold Schwarzenegger, když jeho předchůdce obyvatelé nejbohatšího amerického státu odvolali. V minulém století přišla rozhodnutím voličů o funkce také řada členů amerického Kongresu i místních politiků. Mnozí politologové ale takový prostředek kontroly považují za přežitek, který ohrožuje principy demokracie a může být snadno zneužit.
Po listopadu 1989 se v Československu takzvaný vázaný poslanecký mandát změnil na volný, který určuje i nynější Ústava. Členové parlamentu svůj mandát vykonávají podle svého vědomí a svědomí, v souladu se zákony a nejsou vázáni žádnými příkazy. Záleží jen na nich, zda v případě vážných morálních prohřešků složí svou funkci nebo si mandát ponechají.
Neexistují žádné páky - kromě veřejného nátlaku - jak poslance či senátora, který se vzpírá vůli své mateřské strany nebo dělá svým chováním zákonodárnému sboru ostudu, vypudit z parlamentní lavice. Poslanecký mandát není možné zákonodárci odebrat, ani kdyby mu soud uložil vězení, natož kvůli opilosti při jednání sněmovny, neúčasti při důležitém hlasování nebo odklonu od strany, za niž byl poslanec do sněmovny zvolen.
Zavedení odvolatelnosti zákonodárců již delší doby prosazují komunisté, kvůli svému bývalému stranickému kolegovi Kottovi o tom přemýšlejí i někteří občanští demokraté. Zdá se ale, že ODS takovou změnu ústavy nevyvolá.
Stínový ministr spravedlnosti ODS Jiří Pospíšil sondoval tuto možnost a její fungování v zahraničních parlamentech u ústavních právníků. Experti jsou k takové změně skeptičtí. Pospíšil ČTK řekl, že odvolatelnost může fungovat v jednomandátových obvodech, v nichž občané volí jednoho svého zástupce - tak se rozhoduje
například o složení českého Senátu, většinový systém je běžný v anglosaských zemích. Čeští poslanci jsou voleni na základě poměrného systému, kdy voliči vybírají stranické kandidátky.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz