epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    3. 1. 2002
    ID: 15572upozornění pro uživatele

    Některé aspekty postavení starosty

    Starosta je orgánem obce, jehož hlavním úkolem je zastupovat obec navenek a plnit úkoly, které jsou mu uloženy zákonem o obcích. V minulých letech byla věta, že starosta zastupuje obci navenek automaticky vykládána tak, že starosta obce byl považován za statutární orgán, a to i přesto, že tato skutečnost nebyla v zákoně (zákon 367/1990 Sb.) nikde uvedena.

    Starosta je orgánem obce, jehož hlavním úkolem je zastupovat obec navenek a plnit úkoly, které jsou mu uloženy zákonem o obcích. V minulých letech byla věta, že starosta zastupuje obci navenek automaticky vykládána tak, že starosta obce byl považován za statutární orgán, a to i přesto, že tato skutečnost nebyla v zákoně (zákon 367/1990 Sb.) nikde uvedena.

    Nový zákon o obcích (zákon 128/2000 Sb.) vnesl do této problematiky zcela jasno, a to skrze ustanovení § 103, které uvádí, že úkony, které vyžadují schválení zastupitelstva obce, popřípadě rady obce, může starosta provést jen po jejich předchozím schválení, jinak jsou tyto právní úkony od počátku neplatné. Starostovi je tak výslovně odňata možnost, aby učinil právní úkon za jiný orgán obce, přičemž pokud tento úkon učiní, je úkon sankcionován absolutní neplatností, kterou již nelze jakýmkoli způsobem zhojit. Nelze zde uplatnit dodatečné schválení právního úkonu příslušným orgánem obce, protože pak tato úprava zcela pozbyla svého smyslu.

    Z uvedeného tak vyplývá, že obec nemá statutární orgán. Má pouze starostu, který je oprávněn zastupovat obec navenek, za statutární orgán jej však nelze považovat. Starosta tak není zmocněn rozhodovat ve vnějších právních vztazích, ve kterých je zapotřebí schválení příslušného orgánu obce. Tento právní úkon za obec může učinit pouze na základě souhlasu tohoto příslušného orgánu obce.

    Zákon o obcích kromě práv a povinností starosty také ve zvláštních ustanoveních řeší pravomoci stávajícího starosty v období od řádných voleb do okamžiku volby nového starosty. Dosavadní starosta tak od voleb do zastupitelstva obce do ustavujícího zasedání nově zvoleného zastupitelstva obce zabezpečuje výkon přenesené působnosti v obcích, kde není tajemník obecního úřadu, dále zabezpečuje hospodaření obce podle schváleného rozpočtu a další nezbytné úkoly v samostatné působnosti obce, nejde-li o v zákoně vyjmenované úkony, jež jsou vyhrazené zastupitelstvu obce nebo radě obce.

    Za situace, že zastupitelstvo obec nezvolí starostu na ustavujícím zasedání nově zvoleného zastupitelstva obce, pověří zastupitelstvo obce výkonem úkolů, jež v mezidobí náležejí do pravomoci dosavadního starosty, jednoho z nově zvolených členů zastupitelstva obce, a to nejdéle na dobu šesti měsíců. Pokud nově zvolené zastupitelstvo obce nezvolí starostu ani do šesti měsíců od ustavujícího zasedání, jmenuje přednosta okresního úřadu správce obce z řad zaměstnanců okresního úřadu. Správce obce zabezpečuje výkon přenesené působnosti a nezbytné úkoly v oblasti samostatné působnosti. Obecně lze říci, že je správce ve své činnosti dost omezený, ale i přes tento fakt, je jeho postavení v době jeho působení v obci poměrně důležité. Správce obce může být odvolán pouze přednostou okresního úřadu.


    Komentář:

    From: Duda Milan [mailto:dudam@mmp.plzen-city.cz]
    Sent: Thursday, January 03, 2002 8:12 AM
    To: redakce@epravo.cz
    Subject: Komentář k článku 15572
    Importance: High


    Komentář k článku z 3. ledna 2002:
    15572. Nekteré aspekty postavení starosty
    Zásadně nesouhlasím s tvrzením, že starosta není statutárním orgánem obce. Pojem "statutární orgán" je legislativní zkratkou, zavedenou § 20 odst. 1 občanského zákoníku. Designát pojmu "statutární orgán" je tímto ustanovením popsán nade vší pochybnost: "Právní úkony právnické osoby ve všech věcech činí ti, kteří k tomu jsou oprávněni smlouvou o zřízení právnické osoby, zakládací listinou nebo zákonem."
    Že obec je právnickou osobou, to stanoví § 18 odst. 2 písm. c) občanského zákoníku. Že všechny právní úkony obce činí starosta (nejsou-li v souladu s § 20 odst. 2 občanského zákoníku interním předpisem obce svěřeny jiným jejím zaměstnancům nebo zastupitelům), to stanoví nade vší pochybnost § 103 odst. 1 věta prvá obecního zřízení ("Starosta zastupuje obec navenek").
    Starosta tedy je statutárním orgánem obce.
    Stanovisko v článku obsažené vychází z nepochopení pojmu "statutární orgán", tedy přesněji z přesvědčení, že statutární orgán je ten, kdo jménem právnické osoby činí její vnitřní rozhodnutí. Tak tomu však samozřejmě není ani u obce, ani u jiných právnických osob (vyjma příspěvkových organisací). Autor článku zjevně opomenul to, že právní úkon je projev vůle navenek (§ 34 občanského zákoníku) a má tedy dvě složky - vůli a její projev. Kdo u právnických osob tvoří vůli, to je stanoveno zákonem, zřizovací listinou nebo stanovami, v případě statutárních měst též jejich statutem. Navenek pak tuto vůli projevuje právě statutární orgán, v případě obcí tedy starosta, nejsou-li tímto úkonem pro některé konkrétní případy pověřeny za obec jiné osoby (např. podle § 104 odst. 1 věta druhá obecního zřízení).
    To, že starosta nemůže jménem obce navenek projevovat právní úkony, jimž chybí složka vůle (putativní právní úkon), je nepochybné a bylo to nepochybné i před vydáním nového obecního zřízení, které to stanoví jen proto, aby byla vyloučena námitka dobré víry druhé osoby s obcí kontrahující (o nepoužitelnosti této námitky je však řada judikátů i z doby účinnosti dřívějšího obecního zřízení, takže výslovná úprava v novém obecním zřízení je nadbytečnou). Postavení "statutárního orgánu" právnické osoby v sobě nezahrnuje právo tvořit jménem právnické osoby vůli - toto právo může statutárnímu orgánu libovolné právnické osoby (vyjma příspěvkových organisací) svěřit interní předpis, stanovy, zakládací listina etc., ovšem nikoli nad rámec zákona. Tak ani jednatel společnosti s ručením omezeným či předseda představenstva akciové společnosti nemají podle obchodního zákoníku právo tvořit vůli právnické osoby ve všech věcech, neboť řada rozhodnutí (= tvorba vůle) je vyhrazena kolegiátním orgánům těchto právnických osob.

    Prosím, aby byl můj komentář shora u článku uveden, neboť jde o zásadní právní otázku a Váš článek může svou nesprávností vnést zmatek do soukromoprávní činnosti řady obcí.



    JUDr. Milan Duda
    vedoucí právního odboru
    Magistrátu města Plzně











    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    redakce epravo.cz (mol)
    3. 1. 2002

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Nejvyšší soud k zásadě reformationis in peius v insolvenčním řízení
    • Spolehlivost osoby v civilním letectví
    • Nový zákon o lobbyingu: Konec tajných jednání za zavřenými dveřmi
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • Zápis zániku vozidla bez doložení ekologické likvidace prostřednictvím řízení o přestupku
    • Kombinovaná stavba opěrné zdi a oplocení bez povolení stavebního úřadu
    • Bezdlužnost poskytovatele sociálních služeb po 1. 3. 2025

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 19.09.2025Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    • 23.09.2025Investice do startupů – pohled VC fondu vs. pohled startup (online - živé vysílání) - 23.9.2025
    • 24.09.2025ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 24.09.2025Mediace a vyjednávání nejen v podnikání (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 25.09.2025Digitalizace HR dokumentů po novele (online - živé vysílání) - 25.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – II. část
    • Nejvyšší soud k zásadě reformationis in peius v insolvenčním řízení
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 2. díl: Oprávněný zájem jako titul pro trénink AI
    • 10 otázek pro ... Jana Kramperu
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • Vydání výtěžku zpeněžení
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Matzner: Řešme také jak dál s AML. A vyvarujme se nadměrné zátěži a zbytečné byrokracie
    • Právo na soukromí vs. transparentnost firem: Kontroverze kolem evidence skutečných majitelů
    • Určení výše přiměřené slevy z kupní ceny
    • Přezkum rozhodnutí CAS vnitrostátními soudy Evropské unie
    • Rozpor evidence skutečných majitelů s právem EU a jeho dopad na veřejné zakázky
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 2. díl: Oprávněný zájem jako titul pro trénink AI
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?

    Soudní rozhodnutí

    Vydání výtěžku zpeněžení

    Jestliže osoby nadané popěrným právem nepopřely pohledávku věřitele přihlášenou do insolvenčního řízení vedeného na majetek dlužníka jako pohledávku s právem na uspokojení ze...

    Soudní poplatky

    Žádosti poplatníka podle § 9 odst. 4 písm. c/ zákona o soudních poplatcích založené na tvrzení, že „nemohl poplatek dosud zaplatit“, avšak očekává, že mu jeho dlužník brzy...

    Insolvence

    Jestliže „osoba s právem postihu“ přihlásí regresní pohledávku (v souladu s § 173 odst. 3 a § 183 odst. 3 insolvenčního zákona v odpovídajícím znění) do insolvenčního řízení...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Obnova řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li dán některý z důvodů nutné obhajoby podle § 36a odst. 2 písm. a) až d) tr. ř., musí mít obviněný obhájce již od počátku řízení o návrhu na povolení obnovy řízení,...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.