Nižší daň zřejmě benzin ani osobní auta nezlevní
Kdo plánuje koupi kvalitního domácího kina nebo počítače, tomu se spěch rozhodně nevyplatí. Od května, kdy Česko vstupuje do EU, se totiž snižuje základní sazba daně z přidané hodnoty z 22 procent na devatenáct. A podle průzkumu MF DNES jsou prodejci elektroniky odhodláni ke zlevnění.
Snížení cen však nepřijde všude, kde by se kvůli nižší dani dalo očekávat. Nepočítají s ním například prodejci pohonných hmot nebo automobilů
Hned na začátku května zlevní o tři procenta také elektřina a plyn. "Čekáme už jen na to, zda zákon o DPH projde Senátem a podepíše ho prezident. Pak připravíme nové cenové rozhodnutí," říká mluvčí energetického regulačního úřadu Jarmila Lehnerová.
O tři procenta levnější než dnes bude i telefonování (jeho cena však bude stále o hodně vyšší než loni, protože právě kvůli dani výrazně zdražilo už 1. ledna). Na rozdíl od elektřiny, plynu a telefonování bude pokles cen zboží v obchodech nějakou dobu trvat.
"Elektronika nezlevní kvůli snížené DPH hned v květnu, ale se zpožděním několika týdnů, až se doprodají zásoby starého zboží. Pak lze čekat zlevnění celého sortimentu přesně o tolik, o kolik se sníží DPH," říká ředitel společnosti Electroworld Jiří Řízek. Například televizor za 15 tisíc korun bude zhruba o 400 korun levnější.
Nejasné zatím je, zda nižší daň zlevní automobily, byť by v tomto případě měly jít ceny dolů o několik tisíc až desítek tisíc korun. Prodejci tvrdí, že jsou vyčerpáni cenovou válkou, a budou si chtít vylepšit zisky.
Snížení základní sazby DPH je jedním z reformních kroků, které prosazuje koaliční vláda. Proti němu však stojí zvýšení daně u mnoha služeb a spotřebního zboží z původních 5 na 19 procent a zvýšení spotřebních daní. Kvůli tomu zaplatí průměrná trojčlenná rodina za zboží a služby zhruba o 10 tisíc korun více než loni. Peníze bude inkasovat stát.
Nižší daň zřejmě benzin ani osobní auta nezlevní
Zástupci automobilek se snížením cen většinou nepočítají. Zejména dovozci si stěžují na pokles kurzu koruny, kvůli němuž přicházejí o peníze. Hodně podle nich napoví, jak se zachovají japonské a korejské značky, které agresivně zvyšují podíl na trhu a kterým kromě DPH klesne také dovozní clo ze sedmnácti na deset procent.
Ani Japonci či Korejci však dopředu nechtějí nic slibovat. "My sami nic neplánujeme, uvidíme, co ostatní," říká šéf zastoupení Toyoty Hiroshi Ikoma. Také zástupci společnosti Hyundai jsou zdrženliví. "Není snahou nikoho, aby se za každou cenu podbízel," uvedl Richard Kopečný, generální ředitel společnosti Hyundai v tuzemsku.
Že se nebude zlevňovat, to potvrzuje i průzkum společnosti PriceWaterhouseCoopers. "Snížení DPH na auta je jednou věcí, ale na druhé straně se výrobcům i dealerům aut prodraží nákup některých služeb, například bankovních produktů," říká Petra Šafková z PriceWaterhouseCoopers, podle níž převáží tlak na harmonizaci cen uvnitř EU a tím pádem zdražení.
Rovněž největší prodejce Škoda Auto cenové zemětřesení nečeká. "Je na samotných dealerech, zda zvýší marži, nebo zlevní," říká šéf firmy Vratislav Kulhánek. Jisté je naopak zdražení leasingu, který je při nákupu aut, ale i elektroniky stále oblíbenější a který přechází ze snížené pětiprocentní sazby do základní.
Podle Běly Jaškové ze společnosti ŠkoFIN neplátcům DPH, tedy většině motoristů, leasing zdraží o několik procent. "Přesný výpočet zatím neznáme. Když jsme počítali se základní sazbou ve výši 22 procent, očekávali jsme zdražení mezi čtyřmi a sedmi procenty," uvedla Jašková.
Podobně jako prodejci aut se zřejmě zachovají i velké sítě čerpacích stanic. Plná čtyřicetilitrová nádrž benzinu Super by sice měla díky snížení základní sazby DPH zlevnit o několik desetikorun, ale to je zřejmě jen zbožné přání motoristů.
"Marže prodejců jsou velmi nízké, nečekáme v souvislosti s DPH cenové skoky," uvedl Tomáš Zikmund, mluvčí společnosti Unipetrol, které patří největší síť čerpacích stanic Benzina. Na začátku roku přitom benzin zdražil kvůli růstu spotřební daně.
Směrem dolů nepůjdou ani ceny "levnějšího" zboží, na které tříprocentní pokles daně nemá zásadní vliv. To je třeba oblečení. "Cena se dělá tak, aby byla konkurenceschopná, a nemyslím si, že někdo půjde dolů o pár korun kvůli nižší dani," uvedl Tomáš Jokl ze společnosti Kenvelo.
Zdroj: www.idnes.cz
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz