epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    31. 5. 2004
    ID: 26423upozornění pro uživatele

    Nový evropský regulační rámec pro elektronické komunikace – část I.

    Od roku 1998 většina členských států EU liberalizovala trh s telekomunikacemi, tedy vytvořily prostředí, jehož cílem je zajistit svobodnou soutěž mezi subjekty nabízející své služby.[1] Čtyři roky nato byla schválena nová zásadní změna evropských telekomunikací (nový regulační rámec) a ten byl tentýž rok v dubnu 2002 zveřejněn v Úředním věstníku EU (stal se tedy závazným). Členským státům byla dána 15 měsíční lhůta k zajištění plné slučitelnosti svých vnitrostátních předpisů s novým regulačním rámcem.

    1. Úvod

    Od roku 1998 většina členských států EU liberalizovala trh s telekomunikacemi, tedy vytvořily prostředí, jehož cílem je zajistit svobodnou soutěž mezi subjekty nabízející své služby.[1] Čtyři roky nato byla schválena nová zásadní změna evropských telekomunikací (nový regulační rámec) a ten byl tentýž rok v dubnu 2002 zveřejněn v Úředním věstníku EU (stal se tedy závazným). Členským státům byla dána 15 měsíční lhůta k zajištění plné slučitelnosti svých vnitrostátních předpisů s novým regulačním rámcem.

    V podstatě všechny země EU, tedy ne jenom země přistupující, byly nuceny přijmout nový zákon o elektronických komunikacích (nebo telekomunikační zákon – název se může lišit). Nový regulační rámec Česká republika nestihla transformovat do české právního řádu v podobě nového zákona včas. Těžko říct, zda-li se jedná jednoznačně o chybu české vlády s ohledem na skutečnost, že ani např. německo či jiné země EU nebyly schopny včas svůj právní řád přizpůsobit. Připomínám, že regulační rámec je pro Českou republiku závazný od vstupu do EU (tedy 1. květnem 2004) ale členské státy EU byly povinny jej promítnou do své legislativy již v průběhu roku 2003. Např. v Německu nebylo schválení nového regulačního rámce přijímáno  jenom pozitivně, protože právě německý regulátor RegTP (Regulierungsbehörde für Telekommunikation und Post) měl obavy, že určité výdobytky, které si již za starého regulačního rámce získal, přijetím nového regulačního rámce ztratí. Většinu právních sporů (správních žalob), které RegTP vede, jsou spory s německým dominantním operátorem společností Deutsche Telekom (dále jen „DT“). Některé významné rozhodnutí, která DT napadl u správního soudu v Kolíně nad Rýnem, byly soudní autoritou potvrzeny a bylo dáno za pravdu RegTP. RegTP má tudíž oprávněný strach, že přijetím nového regulačního rámce a nového německého telekomunikačního zákona  tyto soudem potvrzená rozhodnutí ztratí platnost (protože byla vydána za účinnosti starého telekomunikačního zákona) a německý regulátor RegTP se bude muset jich znovu domáhat soudní cestou. Autor toho článku absolvoval stáž na Německém telekomunikačním a poštovním úřadě (Regulierungsbehörde für Telekommunikation und Post - RegTP) právě v době, kdy přípravy na převzetí regulačního rámce do německého právního řádu byly v plném proudu, stejně tak se účastnil jako pozoroval některých sporů vedeným u správního soudu v Kolíně nad Rýnem se společností Deutsche Telekom.

    Regulační rámec se skládá z následujících právních předpisů ES (Evropské unie):  

    - směrnice č. 2002/21/EC EP a Rady o společném regulačním rámci pro sítě a služby elektronických komunikací (rámcová směrnice),[2]

    - směrnice č. 2002/19/EC EP a Rady o přístupu k sítím elektronických komunikací a přidruženým zařízením a o jejich propojení (přístupová směrnice),[3]

    - směrnice č. 2002/20/EC EP a Rady o oprávnění pro sítě a služby elektronických komunikací (autorizační směrnice),[4]

    - směrnice č. 2002/22/EC EP a Rady o universální službě a uživatelských právech týkajících se sítí a služeb elektronických komunikací (směrnice o universální službě),[5]

    - směrnice 2002/58/EC  Evropského parlamentu a Rady týkající se zpracovávání osobních údajů a ochrany soukromí v oblasti elektronických komunikací (směrnice o ochraně údajů v elektronických komunikacích)[6]

    - směrnice Komise č. 2002/77/ES o hospodářské soutěži na trzích s elektronickými komunikačními sítěmi a službami (soutěžní směrnice)[7]

    - nařízení Rady a EP č. 2887/2000 o volném přístupu k místních okruhům (nařízení o místní smyčce)[8] 

    - rozhodnutí 676/2002/ES o právním rámci politiky Evropských společenství v oblasti kmitočtového spektra (kmitočtové rozhodnutí)[9]

    - doporučení C(2003)497 Komise o relevantních trzích výrobků a služeb / Commission Recommendation of 11/02/2003 (doporučení o relevantních trzích)

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    1.1.      Nový regulační rámec

    První změnou je opuštění pojmu „telekomunikace“ a nahrazení pojmem „elektronické komunikace“ (angl. „electronic communications“). Elektronické komunikace je pojem širší a zahrnuje kromě klasických služeb pevné a mobilní sítě i např. služby pronájmů okruhů, ISDN a samozřejmě i služby Internetu.[10] Rovněž nově připravovaný český telekomunikační zákon se již bude jmenovat zákon o elektronických komunikacích.[11] Regulační rámec je dále vybudován na oddělení regulace přenosu (sítě a služby elektronických komunikací) od regulace obsahu, které tyto sítě a služby zprostředkovávají. Regulace obsahu by měla být upravena v jiných závazných předpisech a regulační rámec ji proto upravuje jen okrajově. Nutno ale podotknout, že naprosté oddělení přenosu od obsahu ale není možné, protože oba sektory mají styčné body (např. kdy se rozhodnutí o přenosu bude dotýkat i obsahu). Právní úprava a regulace trhu elektronických komunikací by již také nadále neměla být úpravou specifickou[12] ale měla by se podřadit pod úpravu pravidel ochrany hospodářské soutěže a soutěžního práva.[13]

     

    Hlavní principy regulačního rámce jsou tyto:[14]

     

    - režim generálního povolení (autorizace)

     

    - individuální povolení zůstává pouze pro použití frekvencí a volacích čísel

     

    - obsah vysílání zůstává mimo rámec nového regulačního rámce

     

    Základní znaky nového regulačního rámce pro elektronické komunikace:

    Reklama
    Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    19.9.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    ·        technologická neutralita

    ·        podpora rozvoje nových technologií

    ·        omezování přímé regulace v závislosti na vyspělosti trhu

    ·        regulace sektoru elektronických komunikací jediným regulátorem a na principu tzv. minimální regulace

    ·        pravidla ochrany hospodářské soutěže jako základní nástroj regulace sektoru elektronických komunikací

    ·        liberalizace poslední míle (umožnění přístupů k linkám místních okruhů)

    ·        vytvoření hospodářské soutěže na trhu elektronických komunikací v rámci Evropské unie

    ·        zajištění ochrany práva na soukromí na Internetu

     

    1.2.      Podnikatelské subjekty s významnou trží silou na trhu (Significant Market Power, die beträchtliche Marktmacht) 

    Nový regulační rámec také nově koncipuje postavení podnikatelských subjektů, které mají dominantní postavení na trhu. Rámcová směrnice zavádí nový pojem - "Podnikatelský subjekt s významnou tržní silou (SMP)" (čl 14 an. Směrnice). Za takovýto je považován podnikatelský subjekt, pokud má buď samostatně nebo ve spojení s jinými podnikatelskými subjekty postavení odpovídající dominantnímu postavení, tj. postavení takové ekonomické síly, která mu umožňuje chovat se ve zjevné míře nezávisle na konkurentech, zákaznících a v konečném důsledku i na spotřebitelích. Při posuzování, zda jsou dva nebo více podnikatelských subjektů ve společném dominantním postavení na trhu, mají za úkol postupovat  národní regulační úřady (tedy např. ČTÚ) podle právních předpisů Společenství a v nejvyšší míře zohlednit pokyny pro analýzu trhu a posuzování významné tržní síly, které Komise zveřejňuje na základě  článku 15 Rámcové směrnice.[15] Kritéria, která mají být použita při posuzování, jsou stanovena v příloze II. Rámcové směrnice.[16]  Úkolem národních regulačních úřadů (NRÚ) je pak vymezit relevantní trhy podle situace v konkrétním členském státě, zejména relevantní geografické trhy na svém území, podle zásad právních předpisů v oblasti hospodářské soutěže, přičemž v co nejvyšší míře zohlednit zmíněná doporučení a pokyny.[17] Nová charakteristika SMP vychází z definice Soudního dvora a nahrazuje dosavadní platnou definici, která se automaticky vztahovala na kterýkoliv subjekt s pětadvacetiprocentním podílem na trhu ve smyslu sektorově určené regulace.[18] 

    Autor:  Mgr. Bohumír Štědroň, právník Praha



    [1] Klotz, Robert; Die neuen EU- Richtlinien über elektronische Kommunikation: Annäherung der sektrorspezifichen Regulierung an das allgemeine Kartellrecht. in: K&R Beilage 1/2003

    [2] Úř. věstník č. L 108, 24. 4. 2002, s. 33 (Framework Directive)

    [3] Úř. věstník č. L 108, 24. 4. 2002, s. 7 (Access Directive)

    [4] Úř. věstník č. L 108, 24. 4. 2002, s. 21 (Authorisation Directive)

    [5] Úř. věstník č. L 108, 24. 4. 2002, s. 51 (Universal Service Directive)

    [6] Úř. věstník č. L 201, 31.7.2002, s.37 (Directive on privacy and electronic communications)

    [7] Úř. věstník č. L 249, 17.9. 2002, s. 21 (Competition Directive)

    [8] Úř. věstník č. L 336, 30.12. 2000, s. 4 (Local Loop Unbundling)

    [9] Úř. věstník č. L 108, 24. 4. 2002, s. 1 (Radio Spectrum Decision)

    [10] Koenig, Christian et al.; EC Competition and Telecommunications Law. in:  International Competition Law Sereies, Vol. 6, Kluwer Law International,        The Hague, London, New York  2002

    [11] V době, kdy tento článek byl psán, český zákon o elektronických komunikacích ještě nebyl přijat. Obdobný zákon ale již přijalo např. Slovensko.

    [12] Součástí nového regulačního rámce je i doporučení Komise o relevantních trzích výrobků a služeb (Commission Recommendation of 11/02/2003 On Relevant Product and Service Markets within the electronic communications sector susceptible to ex ante regulation in accordance with Directive 2002/21/EC of the

    European Parliament and of the Council on a common regulatory framework for electronic communication networks and services), které vymezuje 18 relevantních trhů, u kterých by měli národní regulátoři posoudit a rozhodnout o jejich regulaci či vyjmutí z regulace. Z těchto 18 trhů je 7 maloobchodního charakteru a 11 velkoobchodních (viz. dále).

    [13] Vaníček, Zdeněk; Doplněný návrh Komise ES na vydání Směrnice EP a Rady o přístupu k elektronických komunikačním sítím a k přidruženým zařízením a o jejich propojování. in: Právní zpravodaj 10/2001, C.H.Beck 2001

    [14] Musil, Josef; Regulace vysílání v budované informační společnosti. in: www.digitaltv.cz

    [15]  Koenig, Christian; Die Beurteilung der Marktmacht vertikal integrierte Unternehmen auf dem Telekommunikationssektor (Art. 14 Abs. 3 Rahmnenrichtlinie). in: K&R Beilage 1/2003

    [16]   Krüger, Reinald; Marktabgrenzung im Telekumminukationssektrot und die Definition von beträchtlicher Marktmacht (SMS). in: K&R Beilage 1/2003

    [17] čl. 15, ost. 3. Rámcové směrnice

    [18] Vaníček, Zděnek; Příprava nového regulačního rámce elektronických komunikací Evropské unie. in: Právní zpravodaj 5/2001, C.H.Beck 2001



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Mgr. Bohumír Štědroň
    31. 5. 2004

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Nejvyšší soud k zásadě reformationis in peius v insolvenčním řízení
    • Spolehlivost osoby v civilním letectví
    • Nový zákon o lobbyingu: Konec tajných jednání za zavřenými dveřmi
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • Zápis zániku vozidla bez doložení ekologické likvidace prostřednictvím řízení o přestupku
    • Kombinovaná stavba opěrné zdi a oplocení bez povolení stavebního úřadu
    • Bezdlužnost poskytovatele sociálních služeb po 1. 3. 2025

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 19.09.2025Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    • 23.09.2025Investice do startupů – pohled VC fondu vs. pohled startup (online - živé vysílání) - 23.9.2025
    • 24.09.2025ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 24.09.2025Mediace a vyjednávání nejen v podnikání (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 25.09.2025Digitalizace HR dokumentů po novele (online - živé vysílání) - 25.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – II. část
    • Nejvyšší soud k zásadě reformationis in peius v insolvenčním řízení
    • 10 otázek pro ... Jana Kramperu
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 2. díl: Oprávněný zájem jako titul pro trénink AI
    • Vydání výtěžku zpeněžení
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Návrh na zrušení výpovědi leasingové smlouvy ve světle nálezu Ústavního soudu
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • Právo na soukromí vs. transparentnost firem: Kontroverze kolem evidence skutečných majitelů
    • Matzner: Řešme také jak dál s AML. A vyvarujme se nadměrné zátěži a zbytečné byrokracie
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Přezkum rozhodnutí CAS vnitrostátními soudy Evropské unie
    • Nejvyšší soud k zásadě reformationis in peius v insolvenčním řízení
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 2. díl: Oprávněný zájem jako titul pro trénink AI
    • Konec snižování úrokových sazeb? Klíčová úroková sazba 2T repo zůstala v srpnu na 3,5 %
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění

    Soudní rozhodnutí

    Výklad právních norem

    Za situace, kdy jsou podle § 14 odst. 1 písm. a) zákona č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů („ZESM“) údaje o skutečných majitelích zapsané v evidenci skutečných majitelů...

    Vydání výtěžku zpeněžení

    Jestliže osoby nadané popěrným právem nepopřely pohledávku věřitele přihlášenou do insolvenčního řízení vedeného na majetek dlužníka jako pohledávku s právem na uspokojení ze...

    Soudní poplatky

    Žádosti poplatníka podle § 9 odst. 4 písm. c/ zákona o soudních poplatcích založené na tvrzení, že „nemohl poplatek dosud zaplatit“, avšak očekává, že mu jeho dlužník brzy...

    Insolvence

    Jestliže „osoba s právem postihu“ přihlásí regresní pohledávku (v souladu s § 173 odst. 3 a § 183 odst. 3 insolvenčního zákona v odpovídajícím znění) do insolvenčního řízení...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.