Okresní úřady v lednu končí, jejich agendu převezmou obce a kraje
Po více než 40 letech zanikne
1. ledna rozdělení Čech, Moravy a Slezska na okresy. Vyvrcholí
tak druhá etapa reformy veřejné správy. Většinu povinností
okresních úřadů přeberou pověřené obce. Pětina kompetencí
dosavadních 73 okresů přejde na 13 krajských úřadů. V Praze byly
tyto pravomoci převedeny už loni.
1. ledna rozdělení Čech, Moravy a Slezska na okresy. Vyvrcholí
tak druhá etapa reformy veřejné správy. Většinu povinností
okresních úřadů přeberou pověřené obce. Pětina kompetencí
dosavadních 73 okresů přejde na 13 krajských úřadů. V Praze byly
tyto pravomoci převedeny už loni.
Od Nového roku budou zastupitelstva 205 obcí s rozšířenou
působností vydávat osobní doklady , registrovat motorová vozidla,
zajišťovat správu lesů, vyřizovat žádosti o sociální podporu a
vyplácet dávky. Kritikové vytýkají reformě například to, že se
lidé stejně nevyhnou cestování za úřady. Řada institucí totiž
zůstane pouze ve větších městech. Navíc kvůli záležitostem
spojeným třeba s dodávkou vody, elektřiny či plynu budou občané
muset putovat do jiných obcí, kde sídlí pracoviště dané
společnosti.
Na obecní samosprávu budou dohlížet kraje. Vedle toho na ně
přejdou povinnosti zřizovatelů zdravotnických, školských,
sociálních a kulturních institucí. Mnohamiliardový majetek přejde
z okresů na kraje a obce na základě zákona o státním majetku.
Kraje tak ale získají do své správy také například zadlužené
okresní nemocnice. Otázka vyrovnání těchto dluhů představuje
naléhavý problém ve všech krajích. Do potíží se v příštím roce
dostanou zřejmě i lékařské pohotovosti.
Místo vyššího podílu z daňových výnosů dostanou kraje v
příštím roce od státu dotace z rozpočtu. Do finančních potíží se
tak například dostanou některé školy, domovy důchodců, muzea,
divadla, knihovny, zoologické zahrady. Víc peněz a rozhodovacích
pravomocí o investicích by měla krajským samosprávám přinést
novela zákona o rozpočtovém určení. V platnost má vejít v roce
2004.
Na 14 krajů byla Česká republika rozdělena 1. ledna 2000
podle ústavního zákona z roku 1997. Volby do samosprávních orgánů
krajů se konaly společně s volbami do Senátu na podzim 2000.
Krajská samospráva začala podle vládní koncepce reformy veřejné
správy fungovat od 1. ledna 2001.
Od té doby se řada krajských sídel potýká s nedostatkem
pracovních prostor pro vyšší počet úředníků. Některé krajské
úřady si proto najaly prozatímní budovy v místě, kde
zastupitelstva sídlí. Jiní krajští úředníci budou muset nějaký
čas dojíždět do sousedních obcí, ve kterých kraj vlastní
kanceláře. Do konce roku 2004 mohou kraje přechodně využít také
administrativní budovy zaniklých okresů. Za příčinu tohoto stavu
označují někteří nepřipravenost státu na reformu.
Reforma veřejné správy se uskutečňuje souběžně ve čtyřech
oblastech. Vedle reformy územní správy začala také reforma
ústřední státní správy a obsahu veřejné správy, která zahrnuje
informatizaci. Reformuje se také postavení zaměstnanců veřejné
správy.
Chod veřejné správy v České republice se snaží zlepšit rovněž
Evropská unie. Letos vyčlenila 40,3 miliónu korun pro odbor
reformy veřejné správy ministerstva vnitra.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz