Podávání řádných a mimořádných opravných prostředků
Opravné prostředky dělíme na řádné, ty jsou upraveny v části čtvrté zákona o správě daní a poplatků a mimořádné opravné prostředky, které najdeme v části páté tohoto zákona.
Řádným opravným prostředkem je odvolání, stížnost, námitka, reklamace.
Mimořádným opravným prostředkem je obnova řízení, přezkoumání daňových rozhodnutí, prominutí daně, opravy zřejmých omylů a nesprávností.
Odvolání (§ 48-50) - příjemce rozhodnutí se může odvolat proti stanovení daňového základu a daně správce daně nebo proti jiným rozhodnutím, pro něž je to zákonem stanoveno nebo kde to zákon nevylučuje.
Stížnost (§ 51) - nesouhlasí-li poplatník s postupem plátce daně při sražení daně, může podat stížnost na postup plátce daně.
Námitka (§ 52) - daňový subjekt může uplatnit námitku proti jakémukoliv úkonu správce daně v souvislosti s řízením vymáhacím a zajišťovacím.
Reklamace (§ 53) - reklamaci může daňový dlužník podat proti postupu správce daně při placení a evidenci daně.
K čemu slouží mimořádné opravné prostředky:
Obnova řízení (§ 54-55) - řízení ukončené pravomocným rozhodnutím může být obnoveno:
- jestliže vyšly najevo nové skutečnosti nebo důkazy, které nemohly být bez zavinění daňového subjektu nebo správce daně uplatněny již dříve v řízení a mohly mít podstatný vliv na výrok rozhodnutí, nebo
- rozhodnutí bylo učiněno na základě podvrženého nebo zfalšovaného dokladu, křivé výpovědi svědka, křivého znaleckého posudku nebo rozhodnutí bylo dosaženo jiným trestným činem, nebo
- rozhodnutí záviselo na posouzení předběžné otázky a rozhodl-li příslušný orgán o ní dodatečně v podstatných skutečnostech, ovlivňujících výši stanovené daně nebo procesní postavení daňového subjektu jinak.
Prominutí daně (§ 55a) - daň může být prominuta zcela nebo částečně z důvodů nesrovnalostí vyplývajících z daňových zákonů a u příslušenství daně i z důvodu odstranění tvrdosti (podrobně je toto téma zpracováno v životní situaci Prominutí daně).
Přezkoumání daňových rozhodnutí (§ 55b) - přezkoumáno může být rozhodnutí správce daně, které je v rozporu s právními předpisy nebo se zakládá na podstatných vadách řízení, a okolnosti nasvědčují tomu, že došlo ke stanovení daně v nesprávné výši.
Opravy zřejmých omylů a nesprávností (§ 56) - stanovenou daň může správce daně rozhodnutím opravit nebo zrušit, pokud byla stanovena někomu, kdo podle zákona ji není povinen platit, nebo pokud došlo při stanovení daňové povinnosti k zřejmé chybě v počítání, psaní nebo jinému omylu.
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Daňový subjekt
nebo
zákonný zástupce osoby, která není způsobilá k samostatnému jednání před správcem daně
nebo
zmocněný zástupce zvolený poplatníkem nebo ustanovený zástupce.
Postup řešení
Odvolání - podává se ve lhůtě třiceti dnů ode dne, který následuje po doručení rozhodnutí, proti němuž odvolání směřuje. Podává se písemně nebo ústně do protokolu u správce daně, jehož rozhodnutí je odvoláním napadeno.
Stížnost - poplatník nejprve požádá plátce do šedesáti dnů ode dne, kdy došlo ke srážce, o vysvětlení k sražené dani a nesouhlasí-li s postupem plátce daně, může podat do třiceti dnů ode dne sdělení plátce daně stížnost na postup plátce daně správci daně, v jehož obvodu má plátce sídlo nebo bydliště.
Námitka - podává se ve lhůtě třiceti dnů ode dne, kdy se daňový subjekt dozvěděl o úkonu správce daně a to písemně nebo ústně do protokolu u správce daně, který úkon provedl.
Reklamace - při reklamaci se postupuje obdobně jako u námitky.
Obnova řízení - žádost o obnovu pravomocného rozhodnutí se podává u správce daně, který ve věci rozhodl v prvním stupni. Musí být podána do šesti měsíců ode dne, kdy se žadatel prokazatelně dozvěděl o důvodech obnovy, nejpozději však před uplynutím lhůty, ve které zaniká právo daň vyměřit nebo doměřit.
Prominutí daně - zpracováno v životní situaci prominutí daně.
Přezkoumání daňových rozhodnutí - žádost se podává u orgánu, jehož rozhodnutí má být přezkoumáno. Přezkoumání může být zahájeno nejpozději do dvou let následujících po roce, v němž nabylo přezkoumávané rozhodnutí právní moci.
Opravy zřejmých omylů a nesprávností - žádost se podává u místně příslušného správce daně.
Žádosti podejte písemně nebo ústně do protokolu nebo prostřednictvím datové zprávy opatřené zaručeným elektronickým podpisem. Z podání musí být patrno, kdo je činí, čeho se týká a co se navrhuje.
Vyřizuje
Finanční úřady
Ministerstvo financí
Na místně příslušném finančním úřadu, na příslušném finančním ředitelství, případně i na Ministerstvu financí.
Potřebné doklady
Žádné dokumenty nejsou jmenovitě stanoveny. Je třeba doložit doklady a dokumenty, které opravňují k použití a využití řádných a mimořádných opravných prostředků.
Potřebné formuláře
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
Správní a jiné poplatky
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
Lhůty pro vyřízení
Lhůty pro vyřízení nejsou stanoveny.
Další účastníci (dotčení) postupu
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
Další činnosti jsou po vás jako žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
Podle kterého právního předpisu se postupuje
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků
Související předpisy
531/1990 Sb., o územních finančních orgánech
586/1992 Sb., o daních z příjmů
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
353/2003 Sb., zákon o spotřebních daních
338/1992 Sb., o dani z nemovitostí
357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí
16/1993 Sb., o dani silniční
227/2000 Sb., zákon o elektronickém podpisu
Opravné prostředky
Opravné prostředky nejsou stanoveny.
Sankce v případě nedodržení předepsaných povinností
Sankce nejsou stanoveny.
Návod je zpracován podle právního stavu ke dni 31. 1. 2005
Zdroj: MF ČR
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz