Politici už historiky úkolovali
Martin Franc, historik a archivář:
Skóre: | 0.64 |
---|---|
Název zdroje: | Hospodářské noviny |
Datum vydání: | 10.05.2007 |
Nadpis: | Politici už historiky úkolovali |
Strana: | 11 |
Rubrika: | názory |
Oblast: | Celostátní deníky |
Zpracováno: | 10.05.2007 04:51 |
Identifikace: | DCHN20070510010050 cz |
Klíčová slova: | zákona (7x), Ústavu (2x), zákoně, zákona právo, schválené, návrh zákona |
Martin Franc
Tomáš Němeček ve svém komentáři Obrana paměti národa (HN 3. 5.) ujišťuje čtenáře, že v nově založeném Ústavu pro studium totalitních systémů nevznikl žádný "státní vykladač historie". Zdůrazňuje také, že jeho zřízení zlepší servis pro všechny zájemce o bádání v Archivu bezpečnostních složek.
Přesto zřízení Ústavu u značné části historické obce vyvolávalo přinejmenším rozpaky. Ty souvisely především s výzkumnými a populárními úkoly, které má mít nově zřízená instituce na starosti.
S potěšením lze kvitovat, že přijaté pozměňovací návrhy v této oblasti přinesly posun pozitivním směrem. Jde hlavně o vypuštění písmena f) u § 4, které dávalo ústavu ze zákona právo vydávat odborné posudky a doporučení pro orgány veřejné moci.
Přesto však v přijaté verzi zákona zůstala některá velmi sporná ustanovení. Za problematické považuji samotné vymezení témat, jimiž se má nový ústav zabývat. V zákoně se totiž silně akcentuje především otázka represí a fungování represivního aparátu. Ta však představuje pouze výsek celého bádání o historii daných období, byť samozřejmě výsek velmi důležitý.
Pokud vznikne specializovaný rozsáhlý ústav, který se zaměří pouze na takto formulované téma, hrozí značná nevyváženost výzkumu, která může přinést mnohá zkreslení a deformace. Zejména když se nedá očekávat, že by podobně velkoryse bylo podpořeno i bádání v dalších oblastech na jiných historických pracovištích.
Druhý, patrně nejvíce diskutovaný problém představuje způsob výběru rady ústavu. Podle přijaté verze má radu volit Senát z kandidátů navržených Poslaneckou sněmovnou, prezidentem a právnickými osobami, které se zabývají historií a podobně.
I když se před vznikem senátu hovořilo o tom, že v něm zasednou především výrazné nezávislé osobnosti, ve skutečnosti se stal hlavně dalším kolbištěm politických stran. S působením politické moci však má česká historiografie dlouhé a výrazně negativní zkušenosti.
Hodnoticí mechanismy v české vědě fungují celkem standardním způsobem, i když určitě mají své nepopiratelné nedostatky. Ale napravovat je zapojením přímého politického vlivu, je nejhorší možnou volbou. Není důvod věřit, že v otázkách spojených s historiografií se orientují senátoři lépe než vědci, kteří se historickému bádání věnují trvale na plný úvazek.
O senátorské nestrannosti a nezaujatosti příliš nesvědčí ani původní návrh zákona o Ústavu paměti národa; ani debata, která v Senátu k němu proběhla. V této souvislosti vzbuzuje znepokojení i opakované zdůrazňování výchovné role nově vznikajícího ústavu. Právě výchova totiž bývá obvykle spojována s určitou mírou manipulace, tedy s něčím, co by ve vědě nemělo mít místo.
Jistě není možné práci nějaké instituce odsuzovat ještě před tím, než vůbec vznikne, a nelze vyloučit, že fungování budoucího Ústavu pro studium totalitních systémů pochybnosti oslabí nebo úplně vyvrátí. Obávám se však, že nebezpečí zneužití historie k účelům politické propagandy na základě schválené verze zákona zůstává stále neúměrně vysoké.
Autor je historik a archivář
Zpracovatel: Anopress IT a.s.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz