Vláda chce zvýšit silniční daň na stará auta
Ministři včera podpořili Kalouskův návrh novely
Skóre: | 0.68 |
---|---|
Název zdroje: | Právo |
Datum vydání: | 10.01.2008 |
Nadpis: | Vláda chce zvýšit silniční daň na stará auta |
Strana: | 20 |
Pořadí: | 1 |
Mutace: | Celostátní |
Rubrika: | Trhy & ekonomika |
Autor: | Jiří Novotný |
Ročník: | 18 |
Číslo: | 8 |
Náklad: | 154466 |
Oblast: | Celostátní deníky |
Zpracováno: | 10.01.2008 06:50 |
Identifikace: | DCPR20080110010086 cz |
Klíčová slova: | Právu, vězeňské, novely zákona |
Ministři včera podpořili Kalouskův návrh novely
Přimět firmy k rychlejší obnově vozového parku je cílem novely zákona o silniční dani, jejíž návrh včera podpořila vláda. Sazba daně na stará vozidla se má totiž zvýšit o celou čtvrtinu.
Pokud novelu schválí i parlament a podepíše prezident, nebude už daňová sleva vycházet z emisních norem Euro, ale z data první registrace vozidla.
"Průměrné stáří nákladních aut, která jezdí v Česku, je v jednotlivých kategoriích 13 až 18 let. Podnikatelskou sféru je proto potřeba stimulovat k používání vozidel šetrnějších k životnímu prostředí," zdůvodňuje to ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL), jenž návrh předložil.
Zásadní změnou také je, že daňově zvýhodňovány už nebudou pouze těžké kamióny splňující přísné euronormy, ale všechna nová auta. Pro vozidla zaregistrovaná v ČR poprvé do 31. prosince 1989 se sazba silniční daně zvýší o 25 procent.
Naopak nové nákladní vozy a osobní auta používaná k podnikání budou mít daň v prvních třech letech po registraci nižší o 48 procent a v dalších 36 měsících o 40 procent.
Pro nepodnikající občany a neziskové subjekty má sazba daně klesnout podle hmotnosti používaných vozidel o 48 až 100 procent. Okruh osvobozených od daně se rozšíří i na auta obecní policie, vězeňské služby, hybridní automobily, vozidla na zemní plyn, LPG a etanol.
Bursík požadoval systém neměnit
Výnosy ze silniční daně jsou jedním z významných příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury. MF odhaduje, že navrhovanými změnami se roční příjmy z této daně sníží nanejvýš o 200 miliónů korun.
V meziresortním řízení, které proběhlo loni na podzim, měl k návrhu novely vážné připomínky ministr životního prostředí Martin Bursík.
Požadoval, aby se i nadále vycházelo z emisních norem Euro. To ovšem Kalousek (KDUČSL) odmítl s tím, že by to neodpovídalo nové směrnici EU.
Česmad chce slevy
Sdružení autodopravců Česmad Bohemia vítá, že návrh ve vládě prošel. "Silniční daň pro kamiónovou soupravu je v ČR zhruba 51 tisíc korun ročně a patří k nejvyšším v Evropě. Daňové zvýhodnění podle data první registrace vozidla bude tedy přínosem," řekl Právu generální tajemník Česmadu Bohemia Martin Špryňar.
V parlamentu bude ale nyní Česmad přesto lobbovat za doplnění novely o pětadvacetiprocentní slevu ze silniční daně pro sedmi- až devítiletá vozidla. "Podnikatele by to motivovalo, aby staré liazky a avie nahradili například sedm let starými vozy splňujícími normu Euro 2.
Na ještě mladší auta totiž nemálo firem prostě nemá," vysvětlil Špryňar.
Zpracovatel: Anopress IT a.s.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz