epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné

    Vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu ze dne 6. dubna 1998, kterou se stanoví dispečerský řád elektrizační soustavy České republiky

    Sbírka:  95/1998 | Částka:  34/1998
    31.12.1998

    Celé znění předpisu ve formátu PDF ke stažení ZDE

    95
    VYHLÁŠKA
    Ministerstva průmyslu a obchodu
    ze dne 6. dubna 1998,
    kterou se stanoví dispečerský řád elektrizační soustavy České republiky






          Ministerstvo průmyslu a obchodu stanoví podle § 13 odst. 7 a § 45 odst. 6 zákona č. 222/1994 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o Státní energetické inspekci:

    § 1

    Základní ustanovení

          (1)  Pravidla dispečerského řízení elektrizační soustavy České republiky (dále jen ,,elektrizační soustava") stanoví dispečerský řád pro:
    a)
    rozvodná zařízení o napěťové úrovni 400 kV a 220 kV, transformace na 110 kV a vybraná rozvodná zařízení 110 kV (dále jen ,,přenosová soustava"),
    b)
    rozvodná zařízení o napěťové úrovni 110 kV s výjimkou vybraných rozvodných zařízení 110 kV podle písmene a) a nižší (dále jen ,,distribuční soustavy"),
    c)
    výrobní zařízení připojená k elektrizační soustavě,
    d)
    systémy řídicí, zabezpečovací a měřicí techniky a zařízení k přenosu informací pro činnost výpočetní techniky, včetně informačních a telekomunikačních systémů sloužících k dispečerskému řízení elektrizační soustavy.

          (2)  Dispečerské řízení zahrnuje:
    a)
    zajištění rovnováhy mezi zdroji a potřebou elektřiny elektrizační soustavy,
    b)
    přípravu provozu elektrizační soustavy,
    c)
    operativní řízení provozu elektrizační soustavy,
    d)
    analýzu, kontrolu a vyhodnocování provozu elektrizační soustavy,
    e)
    vydávání dispečerských pokynů.

          (3)  Rovnováha mezi zdroji a potřebou elektřiny elektrizační soustavy zahrnuje:
    a)
    zajištění dlouhodobé rovnováhy mezi zdroji a potřebou elektřiny v rozmezí 8 až 25 let (dále jen ,,dlouhodobá rovnováha"),
    b)
    zajištění střednědobé rovnováhy mezi zdroji a potřebou elektřiny v rozmezí 2 až 8 let (dále jen ,,střednědobá rovnováha"),
    c)
    zajištění roční rovnováhy mezi zdroji a potřebou elektřiny v členění na čtvrtletí a měsíce (dále jen ,,roční
    rovnováha").
          (4)  Příprava provozu elektrizační soustavy obsahuje:
    a)
    roční přípravu,
    b)
    čtvrtletní přípravu,
    c)
    měsíční přípravu,
    d)
    týdenní přípravu,
    e)
    denní přípravu.

          (5)  Operativní řízení provozu elektrizační soustavy uskutečňuje záměry stanovené přípravou provozu při současném řešení vlivu nepředvídaných událostí jak v celé elektrizační soustavě, tak i v jejích jednotlivých částech.

          (6)  Analýza, kontrola a vyhodnocování provozu elektrizační soustavy zahrnuje:
    a)
    statistické zpracování dat za elektrizační soustavu,
    b)
    vyhodnocování výsledků provozu elektrizační soustavy s ohledem na zabezpečení spolehlivého chodu elektrizační soustavy, mezinárodní spolupráci a zejména porovnání s roční rovnováhou a přípravou provozu elektrizační soustavy,
    c)
    rozbor systémových poruch a mimořádných provozních situací v elektrizační soustavě.


    § 2

    Dispečerské řízení elektrizační soustavy

          (1)  Dispečerské řízení elektrizační soustavy je zajišťováno:
    a)
    Ústředním elektroenergetickým dispečinkem České republiky (dále jen ,,ústřední dispečink"),
    b)
    dispečinky držitelů autorizace na rozvod elektřiny, kterými jsou dispečink držitele autorizace na rozvod elektřiny -- ČEZ, a. s., (dále jen ,,dispečink ČEZ"), dispečinky regionálních distribučních společností, jimiž v současné době jsou Jihočeská energetika, a. s., Jihomoravská energetika, a. s., Pražská energetika, a. s., Severočeská energetika, a. s., Severomoravská energetika, a. s., Středočeská energetická a. s., Východočeská energetika, a. s., a Západočeská energetika, a. s., a dispečinky lokálních distribučních
    společností,
    c)
    dispečinky držitelů autorizace na výrobu elektřiny, pokud jsou zřízeny.

          (2)  Dispečinky držitelů autorizace na rozvod je zajišťováno:
    a)
    dispečerské řízení přenosové soustavy a distribučních soustav včetně zajištění spolehlivosti a kvality dodávek elektřiny z přenosové soustavy a dodávek elektřiny vlastním odběratelům,
    b)
    dispečerské řízení výrobních zařízení připojených na přenosovou soustavu, na distribuční soustavy a dispečerské řízení vybraných výrobních zařízení připojených na rozvodné zařízení 110 kV,
    c)
    příprava provozu a provoz elektrizační soustavy i v rámci propojených soustav, regulace kmitočtu a předávaných výkonů,
    d)
    spolupráce na roční přípravě provozu elektrizační soustavy a příprava provozu distribučních soustav,
    e)
    analýza, kontrola a vyhodnocování provozu řízeného úseku elektrizační soustavy,
    f)
    předávání informací ústřednímu dispečinku pro zpracování podkladů k rozhodnutí o vyhlášení stavu nouze.

          (3)  Z hlediska operativního řízení předávaných výkonů mezi řízenými úseky elektrizační soustavy jsou podřízeny:
    a)
    dispečinky regionálních distribučních společností dispečinku ČEZ,
    b)
    dispečinky lokálních distribučních společností místně příslušnému dispečinku regionální distribuční společnosti; v případě jejich připojení na přenosovou soustavu dispečinku ČEZ.

    Rovnováha mezi zdroji a potřebou elektřiny
    elektrizační soustavy

    § 3

          (1)  Zpracování strategických výhledů a variant vývoje elektrizační soustavy k zabezpečení dlouhodobé rovnováhy je zajišťováno ústředním dispečinkem alespoň jednou za dva roky na základě údajů poskytnutých držiteli autorizace.

          (2)  Dlouhodobá rovnováha obsahuje zejména:
    a)
    očekávané zatížení elektrizační soustavy pro dané období,
    b)
    očekávaný stav zdrojů elektrizační soustavy,
    c)
    bilance elektřiny elektrizační soustavy,
    d)
    předpokládané požadavky na nový výkon včetně definování jeho druhu.

    § 4

          (1)  V návaznosti na dlouhodobou rovnováhu je ústředním dispečinkem zajišťováno zpracování střednědobé rovnováhy vždy do 15. prosince každého roku na základě údajů poskytnutých držiteli autorizace.

          (2)  Střednědobá rovnováha obsahuje zejména:
    a)
    očekávané zatížení elektrizační soustavy v jednot-livých letech,
    b)
    stav zdrojů elektrizační soustavy v jednotlivých letech,
    c)
    bilance výroby elektřiny elektrizační soustavy v jednotlivých letech,
    d)
    bilance elektrických výkonů elektrizační soustavy v jednotlivých letech,
    e)
    požadavky na dovoz a vývoz elektřiny,
    f)
    souhrnné výsledky výpočtů ustáleného chodu přenosové soustavy a distribučních soustav.

    § 5

          (1)  V návaznosti na střednědobou rovnováhu je ústředním dispečinkem zajišťováno zpracování roční rovnováhy na následující rok v členění na čtvrtletí a měsíce, vždy jednou ročně do 30. dubna předcházejícího roku na základě údajů poskytnutých držiteli autorizace.

          (2)  Roční rovnováha obsahuje zejména:
    a)
    očekávané zatížení elektrizační soustavy v jednot-livých měsících,
    b)
    stav zdrojů elektrizační soustavy v jednotlivých měsících,
    c)
    bilance výroby elektřiny elektrizační soustavy v jednotlivých měsících,
    d)
    bilance elektrických výkonů elektrizační soustavy v jednotlivých měsících,
    e)
    požadavky na dovoz a vývoz elektřiny,
    f)
    souhrnné výsledky výpočtů ustáleného chodu přenosové soustavy a distribučních soustav.

    § 6

    Příprava provozu elektrizační soustavy

          (1)  Příprava provozu elektrizační soustavy je soubor technicko-ekonomických a organizačních opatření v oblasti zdrojů, přenosu, rozvodu a potřeby elektřiny, nákupu elektřiny ze zahraničí a prodeje elektřiny do zahraničí, spolehlivosti provozu elektrizační soustavy a mezinárodního propojení, jehož cílem je zajišťovat spolehlivé, bezpečné a hospodárné zásobování odběratelů elektřinou s parametry odpovídajícími technickým normám.

          (2)  Roční příprava provozu elektrizační soustavy je zpracovávána na základě roční rovnováhy pro daný rok a návrhu roční přípravy provozu dispečinku ČEZ, dispečinků regionálních distribučních společností a držitelů autorizace na výrobu elektřiny, a to vždy do 30. listopadu předchozího
    roku.

          (3)  Roční příprava provozu elektrizační soustavy je zpřesňována:
    a)
    čtvrtletní přípravou, a to vždy do konce druhého měsíce předchozího čtvrtletí,
    b)
    měsíční přípravou, a to vždy do konce předchozího měsíce,
    c)
    týdenní a denní přípravou.

          (4)  Příprava provozu elektrizační soustavy je zpracovávána dispečinkem ČEZ na základě vlastních údajů, údajů předávaných držiteli autorizace na výrobu, jejichž zdroje jsou zapojeny do přenosové soustavy, držiteli autorizace na výrobu vybraných výrobních zařízení připojených na rozvodná zařízení 110 kV, dispečinky regionálních distribučních společností a odběrateli.

          (5)  Příprava provozu distribučních soustav je zpracovávána dispečinky regionálních distribučních společností na základě údajů předávaných držiteli autorizace na výrobu, jejichž výrobní zařízení jsou zapojena do distribuční soustavy, s výjimkou držitelů autorizace na výrobu, jejichž údaje jsou předávány přímo dispečinku ČEZ, dispečinky lokálních distribučních společností a odběrateli.

    § 7

    Operativní řízení provozu elektrizační soustavy

          (1)  Operativní řízení zahrnuje zejména:
    a)
    regulaci kmitočtu a předávaných výkonů,
    b)
    rozdělování zatížení mezi paralelně provozovaná výrobní zařízení a řízení mezinárodních výměn elektřiny,
    c)
    regulaci napětí a jalových výkonů elektrizační soustavy,
    d)
    změny zapojení přenosové soustavy a distribučních soustav,
    e)
    uvolňování výrobního a rozvodného zařízení 400 kV, velmi vysokého a vysokého napětí z provozu a jeho opětné uvádění do provozu,
    f)
    evidenci povolení pro pracovní činnosti na rozvodném zařízení 400 kV, velmi vysokého a vysokého napětí,
    g)
    řešení náhlého deficitu elektrického výkonu a elektrické energie,
    h)
    povolování pracovních činností na zařízeních pod napětím,
    i)
    odstraňování poruch provozu elektrizační soustavy nebo jejích částí,
    j)
    přijímání opatření pro předcházení stavům nouze a pro stavy nouze.

          (2)  Nepřipouští se provoz distribučních soustav, kterým jsou paralelně propojeny transformace na 110 kV elektrizační soustavy se stejnými transformacemi sousedních států mezistátními rozvodnými zařízeními, není-li z nich přenos elektřiny zahrnut do regulace kmitočtu a předávaných výkonů elektrizační soustavy a není-li z nich zajištěn přenos informací potřebný pro tato rozvodná zařízení.

          (3)  Regulace napětí a jalových výkonů je prováděna:
    a)
    u rozvodných zařízení o napěťové úrovni 400 kV a 220 kV dispečinkem ČEZ,
    b)
    u rozvodných zařízení o napěťové úrovni 110 kV dispečinkem ČEZ a dispečinky regionálních distribučních společností ve vzájemné spolupráci,
    c)
    u rozvodných zařízení o napěťové úrovni nižší než 110 kV dispečinky regionálních distribučních společností a dispečinky lokálních distribučních společností.

          (4)  Změnami zapojení přenosové soustavy a distribučních soustav lze omezit výkony výrobních zařízení a spolehlivý provoz elektrizační soustavy pouze při řešení mimořádných provozních situací. Změny zapojení přenosové soustavy a distribučních soustav jsou řešeny ve spolupráci s dispečinky, jichž se změny týkají.

          (5)  Postup pro uvolňování výrobních a rozvodných zařízení z provozu, uvádění do provozu a způsob vedení evidence povolení pro pracovní činnosti na rozvodném zařízení je uveden v příloze č. 1.

          (6)  Postup pro odstraňování poruch provozu elektrizační soustavy nebo jejích částí je uveden v příloze č. 2.

    § 8

    Analýza, kontrola a vyhodnocování provozu
    elektrizační soustavy

          (1)  Analýza, kontrola a vyhodnocování provozu elektrizační soustavy je prováděna všemi dispečinky držitelů autorizace na rozvod elektřiny.

          (2)  Ústředním dispečinkem je zajišťováno statistické zpracování dat za elektrizační soustavu, měsíční a roční hodnocení provozu elektrizační soustavy; zpráva o provozu elektrizační soustavy za uplynulý rok, měsíční hodnocení provozu elektrizační soustavy a statistické zpracování dat jsou vydávány na základě údajů poskytovaných držiteli autorizace.

    § 9

    Dispečerské pokyny

          Dispečerské pokyny jsou vydávány pro následující oblasti:
    a)
    podrobnosti dispečerského řízení a jednotný sys-tém předávání informací,
    b)
    mezinárodní spolupráce, spolupráce se smluvními partnery,
    c)
    rovnováha, příprava a hodnocení provozu elektrizační soustavy,
    d)
    řízení a regulace jalového výkonu, regulace kmitočtu a výkonu,
    e)
    obranné plány a plány obnovy provozu elektrizační soustavy, které jsou součástí havarijního plánu,
    f)
    automatizovaný systém dispečerského řízení a telekomunikace,
    g)
    řízení odběru elektřiny,
    h)
    systémy ochran rozvodných a výrobních zařízení a automatická zařízení elektrizační soustavy,
    i)
    operativní řízení provozu elektrizační soustavy v souladu s § 7 odst. 1,
    j)
    součinnost více dispečinků při řízení elektrizační soustavy.

    § 10

    Účinnost

          Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem vyhlášení.




    Ministr:


    JUDr. Kühnl v. r.
    pošli emailem
    vytiskni zákon

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 30.10.2025Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    • 30.10.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 30.10.2025
    • 31.10.2025Novelizace rodinného práva od 1. 1. 2026 a procesní souvislosti – II. díl (online - živé vysílání) - 31.10.2025
    • 04.11.2025Efektivní právní psaní s AI: Od koncepce po finální dokument (online - živé vysílání) - 4.11.2025
    • 11.11.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 11.11.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Stabilizace úrokových sazeb hypotečních úvěrů a jejich vliv na trh nemovitostí
    • Fotbaloví agenti vs. FIFA ve světle stanoviska generálního advokáta Soudního dvora Evropské unie
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc září 2025
    • Adhezní řízení, náhrada škody
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • 10 otázek pro ... Milana Rákosníka
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • Byznys a paragrafy, díl 20.: Nový zákon o kybernetické bezpečnosti
    • Faktory ovlivňující náhrady za duševní útrapy pozůstalých po dopravních nehodách
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Dopady „oduznání“ nemoci z povolání na náhradu za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti
    • 10 otázek pro ... Milana Rákosníka
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Elektronické podpisy – jejich druhy a způsoby využití
    • Nález Pl. ÚS 2/25: když Ústavní soud dokáže být skutečným ochráncem lidské důstojnosti
    • Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Organizační důvody jako univerzální způsob pro ukončení pracovního poměru
    • Ústavní soud k alkoholu na pracovišti ve světle intenzity porušení pracovních povinností pedagogických pracovníků
    • Přinese tzv. rozvodová novela skutečně zklidnění emocí ve sporech o péči o dítě?
    • Vzdálenost mezi místy bydliště rodičů dítěte a její vliv na soudní rozhodnutí

    Soudní rozhodnutí

    Adhezní řízení, náhrada škody

    Pro počátek běhu promlčecí lhůty podle § 619 o. z. třeba považovat za rozhodný okamžik, kdy má poškozený možnost úspěšně vymáhat své právo veřejněmocenskými prostředky. V...

    Vazba

    Státní zástupce není v přípravném řízení oprávněn zamítnout návrh, jímž se obviněný s argumentem, že pominul důvod vazby, domáhá zrušení peněžité záruky. Pokud takovému...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního zákona).

    Oddlužení

    Rozhodnutí o záloze podle § 136 odst. 3 a 5 insolvenčního zákona musí být vždy odůvodněno. Proti rozhodnutí o záloze podle § 136 odst. 3 a 5 je odvolání přípustné.

    Odměna advokáta (exkluzivně pro předplatitele)

    Úkon právní služby lze posoudit jako mimořádně obtížný ve smyslu § 12 odst. 1 advokátního tarifu i proto, že zastupovaný trpí duševní poruchou, avšak jen pokud je v jejím...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.