epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Roční předplatné
  • Více

    Vládní nařízení ze dne 8.5.1940, kterým se mění a doplňují některá ustanovení vládního nařízení ze dne 10. května 1939, č. 121 Sb., o zřízení nejvyššího úřadu cenového

    14.6.1940 | Sbírka:  189/1940 Sb. | Částka:  63/1940ASPI

    Vztahy

    Nadřazené: 330/1938 Sb.
    Prováděcí: 1039/1948 Ú.l.I, 39/1948 Ú.l.I, 19/1948 Ú.l.I, 1237/1947 Ú.l.I, 1224/1947 Ú.l.I, 1223/1947 Ú.l.I, 1216/1947 Ú.l.I, 2149/1946 Ú.l.I, 190/1940 Sb.
    Aktivní derogace: 121/1939 Sb.
    Pasivní derogace: 235/1949 Sb., 1150/1948 Ú.l.I
    189/1940 Sb.
    Vládní nařízení
    ze dne 8. května 1940
    kterým se mění a doplňují některá ustanovení vládního nařízení ze dne 10. května 1939, č. 121 Sb., o zřízení nejvyššího úřadu cenového
    Vláda Protektorátu Čechy a Morava nařizuje podle čl. II ústavního zákona zmocňovacího ze dne 15. prosince 1938, č. 330 Sb.:
    Čl.I.
    Vládní nařízení č. 121/1939 Sb. se mění a doplňuje takto:
    1. § 1, odst. 1, věta 2 zní:
    "Z působnosti tohoto úřadu jsou vyloučeny věci týkající se mezd, platů a cenných papírů; věci týkající se úroků jsou upraveny zvláště."
    2. § 1, odst. 2 zní:
    "(2) Nejvyšší úřad cenový jest bezprostředně podřízen předsedovi vlády a v jeho čele je předseda, kterého jmenuje a zprošťuje funkce na návrh předsedy vlády státní president. Předseda tohoto úřadu účastní se s hlasem poradním schůzí vlády, pokud jednají o předmětech, které spadají do oboru působnosti nejvyššího úřadu cenového."
    3. § 2, odst. 1 zní:
    "(1) Nejvyšší úřad cenový může k zajištění národohospodářsky oprávněných cen a úplat činiti všechna potřebná opatření, zejména může stanoviti nejnižší nebo nejvyšší, směrné nebo pevné ceny zboží a úkonů všeho druhu a výši veškerých úplat, jakož i vydávati směrnice pro vedení obchodních a hospodářských knih a podobných záznamů u podniků, které vyrábějí nebo dávají do oběhu zboží nebo poskytují úkony, a v dohodě s ústředními úřady, příslušnými pro zadávky, zásady pro tvoření cen při veřejných dodávkách a pracích. Vydávati všeobecná nařízení ve věcech cenových přísluší předsedovi vlády, který může tuto svoji působnost přenésti na předsedu nejvyššího úřadu cenového."
    4. Dosavadní znění § 4 bude prvým odstavcem tohoto paragrafu; připojuje do odstavec 2 tohoto znění:
    "(2) Nejvyšší úřad cenový může zmocniti organisace řízeného hospodářství, aby s jeho souhlasem vydávaly některá ustanovení o cenách."
    5. § 5, odst. 1 zní:
    "(1) Pokud působnost uvedená v § 1 byla podle § 4 přenesena na zemské a okresní úřady (jejich expositury), vykonávají ony a na jejich vyzvání i obce tuto působnost podle nařízení a předpisů vydaných nejvyšším úřadem cenovým."
    6. Nadpis § 6 "Vyznačování cen." se vypouští.
    7. § 6, odst. 2 zní:
    "(2) Nejvyšší úřad cenový, zemský úřad a z jejich zmocnění okresní úřad může také u jiného druhu zboží naříditi, aby ceny byly zřejmě vyznačeny na zboží samém nebo jiným vhodným způsobem. Nejvyšší úřad cenový, zemský úřad a z jejich zmocnění okresní úřad může uložiti obcím, aby umístily na tržištích v době konání trhů tabule s ceníky, obsahujícími úředně stanovené nejvyšší ceny nejdůležitějšího na trhu nabízeného zboží."
    8. Začátek § 6, odst. 4 zní:
    "(4) Nejvyšší úřad cenový, zemský úřad a z jejich zmocnění...".
    9. § 6 doplňuje se novým odstavcem 6 tohoto znění:
    "(6) Prodavač je povinen, žádá-li o to kupec, vydati mu potvrzení (lístek o prodeji), na němž jsou vyznačeny druh a množství prodávaného zboží a jeho cena. Projeví-li se potřeba, může nejvyšší úřad cenový stanoviti i všeobecnou povinnost k vydávání dokladů o prodeji."
    10. Nadpisy části třetí a § 7 zní:
    "Ustanovení o orgánech dozorčí služby cenové.
    Všeobecná úprava organisace dozorčí služby cenové a služebního poměru orgánů této služby."
    11. § 7 zní:
    "Nejvyšší úřad cenový upravuje v dohodě s ministerstvem vnitra vnitřními předpisy podrobnější organisaci a výkon služby úřadů a orgánů činných v dozorčí službě cenové, stanoví zásady pro jejich působnost, nařídí, jak tyto orgány mají býti vyškoleny, vycvičeny a případně vyzbrojeny a opatřeny jinými pomůckami pro výkon služby, a vydá v dohodě s ministerstvem vnitra zvláštní služební řád, jímž budou zejména též stanoveny všeobecné i zvláštní služební povinnosti a služební práva jmenovaných orgánů a určen způsob, jakým se stíhá porušení jejich služebních a stavovských povinností. Až do vydání služebního řádu platí o stíhání porušení služebních a stavovských povinností dosavadní předpisy, platné pro tu kategorii zaměstnanců, ke které zaměstnanec, o nějž jde, přísluší."
    12. V nadpise a textu § 8 se slova "hospodářské kontrolní služby" nahrazují slovy "dozorčí služby cenové".
    13. § 9, odst. 1 zní:
    "(1) Pro správní přestupek bude - bez újmy soudního stíhání - potrestán, kdo poruší některé z ustanovení tohoto nařízení nebo nařízení podle něho vydaných nebo nevyhoví předpisu, příkazu nebo zákazu vydanému podle tohoto nařízení nebo podle nařízení na jeho podkladě vydaných, anebo kdo se pouští do pletich, jež jsou způsobilé zvýšiti ceny nebo udržeti ceny národohospodářsky neoprávněné."
    14. § 9, odst. 2, č. 3 zní:
    "3. kdo při nákupu zboží přeplácí cenu prodavačem požadovanou;".
    15. § 11, odst. 1 zní:
    "(1) Přestupky uvedené v tomto nařízení trestají okresní úřady, po případě podle ustanovení § 12, odst. 3 zemské úřady nebo nejvyšší úřad cenový pokutami do 3,000.000 K nebo vězením do jednoho roku; byl-li přestupek spáchán při provozování živnosti, může býti vyslovena také ztráta živnostenského oprávnění, a to buď dočasně nebo na trvalo. Pro případ nedobytnosti pokuty buď uložen náhradní trest vězení do jednoho roku. Tyto tresty mohou býti uloženy též současně, v tom případě nesmí však trest na svobodě spolu s náhradním trestem za nedobytnou pokutu činiti více než jeden rok. Věci, jimiž byl trestný čin spáchán, které jím byly získány, nebo které jsou ke spáchání trestného činu zřejmě určeny, jakož i neoprávněně získaný výdělek lze prohlásiti za propadlé ve prospěch státu, a to i když pachatel nemůže býti stíhán nebo odsouzen. Uvedené tresty mohou býti uloženy - s výjimkou trestů na svobodě - také právnickým osobám nebo jiným sdružením osob, pokud orgán právnické osoby (sdružení osob) se dopustil přestupku v rámci své působnosti."
    16. § 12, odst. 2 zní:
    "(2) Při vydání trestního nálezu může úřad zároveň vysloviti, že případné odvolání nemá odkladného účinku; proti takovémuto výroku není přípustno odvolání."
    17. Za § 12 vkládá se nový § 12a) s tímto nadpisem a zněním:
    "§ 12a.
    Blokové řízení trestní.
    Nejvyšší úřad cenový jest oprávněn uložiti politickým úřadům, aby v mezích své trestní pravomoci ve věcech cenových zmocnily orgány veřejné moci k ukládání peněžitých pokut na místě podle ustanovení § 19 vládního nařízení ze dne 6. března 1936, č. 51 Sb., o organisaci policejní správy a služby a o některých jiných opatřeních v oboru vnitřní správy; nejvyšší výměra peněžité pokuty, která smí tímto způsobem býti uložena, činí 500 K. Nejvyšší úřad cenový může v dohodě s ministerstvem vnitra vydávati směrnice pro toto řízení, zejména pokud jde o okruh osob, které mají býti zmocněny, o jejich postup a o trestní sazby."
    18. § 13, odst. 1 a 2 znějí:
    "(1) Výrok, jímž byl uložen trest na svobodě nebo pokuta přesahující částku 10.000 K, nebo jímž byla vyslovena ztráta živnostenského oprávnění, se uveřejní na útraty odsouzeného jedenkráte podle okolností v jednom nebo i v několika denních nebo odborných listech, určených v trestních nálezu. Vedle uveřejnění v časopisech nebo místo něho lze v nálezu vysloviti, že se odsuzující výrok veřejně vyhlásí jiným způsobem nebo veřejně vyvěsí nebo jinak vyhlásí na útraty odsouzeného v obci, kde vinník bydlí, a v obci, kde se trestného činu dopustil.
    (2) Při uložení mírnějšího trestu může býti stejným způsobem (odstavec 1) vysloveno, že se odsuzující výrok uveřejní na útraty odsouzeného jedenkráte v denním nebo odborném listě."
    19. § 17, věty 2 a 3 znějí:
    "U nejvyššího úřadu cenového a u zemských úřadů mohou býti zřízeny poradní sbory pro otázky cenové. Působnost, organisaci a způsob jednání těchto sborů stanoví předseda vlády, který může tuto svoji působnost přenésti na předsedu nejvyššího úřadu cenového."
    20. Nadpis § 18 zní:
    "Součinnost soudů, úřadů, obcí a jiných orgánů veřejné správy, jakož i organisací řízeného hospodářství."
    21. § 18 zní:
    "Soudy, úřady, obce a jiné orgány veřejné správy, zejména též zájmové samosprávy, a organisace řízeného hospodářství jsou povinny spolupůsobiti při provádění tohoto nařízení."
    22. Za § 18 vkládá se nový § 18a) s tímto nadpisem a tohoto znění:
    "§ 18a.
    Závaznost opatření pro správní úřady, orgány a soudy.
    Všeobecné předpisy, jakož i příkazy a zákazy vydané podle tohoto nařízení jsou pro všechny správní úřady, orgány a soudy závazné."
    23. Nadpis a text § 19 zní:
    "§ 19.
    Vyloučení věcí cenových (včetně věcí trestních) z příslušnosti nejvyššího správního soudu.
    Stížnosti proti rozhodnutím, opatřením a nálezům nejvyššího úřadu cenového a politických úřadů v rámci kompetence jim podle tohoto nařízení nebo podle předpisů, příkazů nebo zákazů podle něho vydaných příslušející nebo na ně přenesené vylučují se z příslušnosti nejvyššího správního soudu s účinností od 1. ledna 1940 na dobu mimořádných poměrů způsobených válkou; konec tohoto období stanoví předseda vlády."
    24. § 21, věta 1 zní:
    "Nařízení předsedy vlády a předsedy nejvyššího úřadu cenového (§ 2, odst. 1) se vyhlašují ve Sbírce zákonů a nařízení, vyhlášky nejvyššího úřadu cenového v Úředním listě Protektorátu Čechy a Morava."
    25. V úvodu prvého odstavce § 23 se slovo "útvarů" nahrazuje slovem "organisací".
    Odstavec 3 tohoto paragrafu zní:
    "(3) Případné spory mezi zástupcem nejvyššího úřadu cenového a zástupcem jiného ústředního úřadu při výkonu dozoru podle odstavce 1 rozhodne předseda vlády po slyšení přednostů obou ústředních úřadů."
    26. § 24, odst. 3 zní:
    "(3) Ustanovení dosud platných zákonů a nařízení o cenách zboží a úkonů a o úplatách (§ 1, odst. 1) zůstávají dále v platnosti, pokud předseda vlády nebo předseda nejvyššího úřadu cenového neučiní jinou úpravu podle § 2, odst. 1."
    Čl.II.
    Předseda vlády se zmocňuje, aby vyhlásil ve Sbírce zákonů a nařízení znění vládního nařízení č. 121/1939 Sb., jak vyplývá ze změn a doplňků tímto nařízením provedených.
    Čl.III.
    Toto nařízení nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provede je předseda vlády v dohodě se zúčastněnými ministry a předseda nejvyššího úřadu cenového.
    Dr. Hácha v. r.
    Ing. Eliáš v. r.
    Ježek v. r.
    Dr. Kalfus v. r.
    Dr. Kapras v. r.
    Dr. Krejčí v. r.
    Dr. Kratochvíl v. r.
    Dr. Havelka v. r.
    Čipera v. r.
    Bubna v. r.
    Dr. Klumpar v. r.

    Novinky v eshopu

    Online konference

    • 18.10.2023Značka a další duševní vlastnictví v podnikání - využití, ochrana, marketing (online - živé vysílání) - 18.10.2023
    • 19.10.2023Novela ZZVZ se zaměřením na IT veřejné zakázky - Co je v dané oblasti nového? (online - živé vysílání) - 19.10.2023
    • 20.10.2023Jak se dělá skvělá smlouva o dílo – na veřejné zakázky (nejen) na stavební práce (online - živé vysílání) - 20.10.2023
    • 24.10.2023Mezigenerační předání (rodinného) bohatství (ideálně dobře připravené) (online - živé vysílání) - 24.10.2023
    • 25.10.2023Od nápadu k exitu: Právní život start-upu (online - živé vysílání) - 25.10.2023

    Online kurzy

    • Aktuality z práva veřejných zakázek (srpen 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (červenec 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (červen 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (květen 2023)
    • Aktuality z práva veřejných zakázek (duben 2023)
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 29.11.2023TAX FORUM 2024 – daňové a účetní novinky roku 2024 - 29.11.2023
    Archiv

    Magazíny a služby

    • EPRAVO.CZ Magazine 2023
    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Dohoda o práci na dálku "home-office"
    • Morální bezúhonnost jako předpoklad pro výkon činnosti pedagogického pracovníka
    • Hromadné žaloby 3.0
    • Náhrada nemajetkové újmy
    • Vegetativní stav – náklady na výživu
    • Odpovědnost orgánů státu za normotvornou činnost
    • Problematika střetu zájmů u orgánů obchodní korporace
    • Další významné rozhodnutí NSS v oblasti vnitroskupinových služeb
    • Daruji versus odkazuji aneb formulační chyba, která Vás může přijít draho
    • Nad jedním výběrovým řízením
    • Problematika střetu zájmů u orgánů obchodní korporace
    • Dohoda o práci na dálku "home-office"
    • Odmítnutí další práce vykonávané zaměstnancem během jeho pracovní neschopnosti - Může být následkem výpověď?
    • 10 otázek pro … Veroniku Šemberovou
    • Nadbytečnost zaměstnance jako důvod k výpovědi zaměstnance
    • Další významné rozhodnutí NSS v oblasti vnitroskupinových služeb
    • Novela zákoníku práce - informační povinnost zaměstnavatele
    • Zadlužení potomka jako důvod pro vydědění
    • Jak má objednatel postupovat, odmítá-li od zhotovitele převzít nedokončené či vadné dílo?
    • Smluvní pokuta ve smlouvě o realitním zprostředkování
    • Doručování elektronicky i do vlastních rukou po novele zákoníku práce
    • Investice do společné věci v nesezdaném soužití
    • Vybrané změny v zákoníku práce podepsané prezidentem
    • Může být delší nebo kratší výpovědní doba než dva měsíce?

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Nájem bytu

    Při stanovení výše úhrady za užívání bytu po skončení družstevního nájmu do jeho vyklizení se nepoužije § 2295 o. z., výši úhrady je třeba stanovit podle principů bezdůvodného...

    Vegetativní stav – náklady na výživu

    Princip plného odškodnění nevyjadřuje nárok poškozeného či jeho sukcesora na absolutní výši náhrady, ať již poskytnuté mimosoudně nebo soudem přiznané. Odráží povinnost...

    Právo na život

    Byť mají stát a zdravotníci ve smyslu čl. 2 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod ve spojení s čl. 31 Listiny základních práv a svobod povinnost poskytovat zdravotní...

    Daň z nemovitých věcí (exkluzivně pro předplatitele)

    Pojem „jednotlivá část obce“ (§ 12 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí) je třeba ústavně konformně vyložit tak, že touto částí nemusí být pouze souvislá část...

    Okolnosti vylučující protiprávnost činu

    Za situace, že soud dospěje ke skutkovému závěru, že provedené dokazování neumožňuje učinění závěru, že obviněný v rozsahu celého skutku, který je mu kladen obžalobou za vinu,...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.