epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    19. 11. 2012
    ID: 86907upozornění pro uživatele

    „Nakládání“ s námitkami účastníků územního řízení - poznámka k jedné podivuhodné změně stavebního zákona

    Zákon 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) byl podroben významné novelizaci (zákonem 350/2012 Sb.[1], účinným od 1. 1. 2013), která – jak už to tak u rozsáhlejších úprav právních předpisů bývá – přináší do této veřejnoprávně poměrně sledované oblasti regulace nejen pozitiva, ale též zásahy nežádoucí. Do druhé kategorie spadají zpravidla ty, které jsou do novelizované právní úpravy „vpašovány“ až v průběhu legislativního procesu, při projednávání v Poslanecké sněmovně či Senátu. Jak vyplývá z nového znění ustanovení § 92 odst. 1 stavebního zákona – o němž je tato poznámka především – „obětí“ tohoto postupu jsou tentokrát účastníci územního řízení.

    Účastníkům územního řízení bylo dosud garantováno právo na to, aby stavební úřad, vydávající územní rozhodnutí, v jeho rámci rozhodl i o jimi uplatněných námitkách. Předmětnou novelou stavebního zákona došlo ke změně v ustanovení § 92 odst. 1 (věta druhá) garantujícímu toto právo (cit. „V rozhodnutí stavební úřad rozhodne o námitkách účastníků řízení, v odůvodnění vyhodnotí připomínky veřejnosti a stanoví dobu platnosti rozhodnutí…“), a to tak, že povinnost stavebního úřadu rozhodnout o námitkách účastníků řízení byla vypuštěna. Podle uvedeného ustanovení nyní „(v) rozhodnutí stavební úřad stanoví dobu platnosti rozhodnutí…a v odůvodnění vždy vyhodnotí připomínky veřejnosti“. Důvody této změny, která nebyla navržena v původním vládním návrhu novely stavebního zákona (viz sněmovní tisk 573/0[2]), a která se do novely dostala až v rámci pozměňovacích návrhů, předložených poslancům v usnesení hospodářského výboru (tisk 573/1[3]), nejsou zveřejněny[4]. Dle názoru autorů tato změna může, a zřejmě bude, mít negativní dopady na kvalitu územního rozhodování, a to stran „nakládání“ s uplatněnými námitkami účastníků územního řízení ze strany stavebního úřadu.

    Účastník územního řízení má právo podat (nejpozději při ústním jednání, resp. veřejném ústním jednání, resp. ve stanovené lhůtě – viz § 89 odst. 1 stavebního zákona v novelizovaném znění) námitky, v nichž uvede skutečnosti, které zakládají jeho postavení jako účastníka řízení, a důvody podání námitek (§ 89 odst. 3), a to – nově - pouze ve stanoveném rozsahu, jinak se k nim nepřihlíží. Tímto rozsahem se rozumí u účastníků řízení podle § 85 odst. 2 písm. a) a b) stavebního zákona, tj. u vlastníků dotčených nemovitostí či osob s jinými věcnými právy k těmto nemovitostem, rozsah, v jakém je jejich právo přímo dotčeno, a u účastníků řízení podle § 85 odst. 2 písm. c), tj. osob, o kterých tak stanoví zvláštní právní předpis (např. občanských sdružení dle § 70 zákona 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny), rozsah, v jakém je projednávaným záměrem dotčen veřejný zájem, jehož ochranou se podle zvláštního právního předpisu zabývají. K tomu lze nicméně podotknout, že i přes uvedené „rozsahové“ omezení nebude moci stavební úřad námitky přesahující tento rozsah zcela ignorovat. Máme za to, že s námitkami nad vymezený rozsah bude nutné nakládat jako s připomínkami, když účastníka řízení je nutné zároveň vnímat i jako veřejnost, která je jinak oprávněna k podání připomínek v územním řízení (§ 89 odst. 1). Opačný výklad (tj. vyloučení účastníků řízení ze široké skupiny „veřejnosti“ a následné ignorování jimi uplatněných „nadrozsahových“ námitek, resp. připomínek) by znamenal nepřípustné omezení práv těchto subjektů, které nemohou takto doplatit na své – jinak silnější – postavení „námitkářů“.

    Navíc – a dostáváme se zpět k novelizovanému ustanovení § 92 odst. 1 stavebního zákona - ve výsledku, tj. v rámci územního rozhodnutí, mají nyní účastníci územního řízení fakticky stejné postavení jako veřejnost (tzv. připomínkáři), když s jimi uplatněnými námitkami bude nyní stavební úřad, za subsidiární aplikace ustanovení § 68 odst. 3 zákona 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, nakládat tak, že v odůvodnění územního rozhodnutí uvede informaci o tom, jak se s námitkami účastníků vypořádal. Přestože má tedy stavební úřad (dle ustanovení § 89 odst. 6 stavebního zákona v novelizovaném znění) námitky, u nichž nedošlo k dohodě mezi účastníky řízení, posoudit na základě obecných požadavků na výstavbu, závazných stanovisek, popřípadě rozhodnutí dotčených orgánů nebo technických norem, v územním rozhodnutí postačí uvedení informace o vypořádání těchto námitek, což je (z jazykového hlediska) podle našeho názoru prakticky totéž, jako vyhodnocování připomínek veřejnosti, k němuž je výslovně zmocněn v ustanovení § 92 odst. 1 novelizovaného stavebního zákona. Nesystémovost kritizované změny je zřejmá též s ohledem na skutečnost, že o uplatněných námitkách občanskoprávní povahy, nejedná-li se o námitky týkající se existence nebo rozsahu vlastnických nebo jiných věcných práv (zde rozhoduje soud), je stavební úřad i nadále povinen rozhodovat (§ 89 odst. 6 stavebního zákona). Zcela nesmyslně se zde tedy zavádí dvojí režim nakládání s uplatněnými námitkami účastníků řízení[5].

    Závěrem lze uvést, že jakkoli výše komentovaná změna nemá vliv na postavení účastníků územního řízení při využití správních a soudních prostředků přezkumu, když rozhodnutí o uplatněných námitkách ve správním řízení není samostatně přezkoumatelným správním rozhodnutím (srov. např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 2. 2004, č. j. 5 A 137/2000-37, publ. pod 640/2005 Sb. NSS) a tyto přezkumné prostředky je v zásadě možné využít pouze proti výslednému správnímu (územnímu) rozhodnutí, jedná se o změnu nedůvodně zasahující do postavení účastníků územního řízení jakožto „námitkářů“. Postavení těchto subjektů je dle našeho názoru značně oslabeno, když pod pojmem „vypořádání námitek“ stavební úřady jistě nebudou chápat rozhodnutí o každé z uplatněných námitek a uvedení důvodů takového rozhodnutí, jako tomu bylo doposud. Tuto kvalitu rozhodování nadále budou vyžadovat pouze námitky občanskoprávní povahy, u nichž navíc není po novele zcela zřejmé, zda rozhodnutí o nich zahrnovat (a jakým způsobem) do výsledného územního rozhodnutí či nikoli.
     

    Lenka Bahýľová,
    doktorandka Právnické fakulty Masarykovy univerzity

    Ján Bahýľ,
    doktorand Právnické fakulty Masarykovy univerzity


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [2] Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [3] Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [4] Dle informace poslance Františka Sivery, zpravodaje předmětné novely stavebního zákona v hospodářském výboru Poslanecké sněmovny, došlo k této změně za účelem zpřehlednění procesu rozhodování.
    [5] Stejným způsobem bude po novele nakládáno i s námitkami účastníků řízení ve stavebním řízení, viz § 115 odst. 1 ve spojení s § 114 odst. 3 stavebního zákona.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů , judikatura, právo | www.epravo.cz


    Lenka Bahýľová, Ján Bahýľ
    19. 11. 2012

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • Zápis zániku vozidla bez doložení ekologické likvidace prostřednictvím řízení o přestupku
    • Kombinovaná stavba opěrné zdi a oplocení bez povolení stavebního úřadu
    • Bezdlužnost poskytovatele sociálních služeb po 1. 3. 2025
    • Veřejné právo a obecní zřízení: Výbory zastupitelstva obce a jejich „funkční období“
    • Správní právo: Vznik a zánik mandátu člena zastupitelstva kraje
    • K (ne)použitelnosti kamerového záznamu pořízeného policejním orgánem v trestním řízení jako důkazu v řízení správním

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Klamavá reklama
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Novela trestního zákoníku
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Novela trestního zákoníku
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty

    Soudní rozhodnutí

    Exekuce

    Oprávněný může podat nový exekuční návrh a vést exekuci podle exekučního titulu, na jehož základě již byla týmž oprávněným vedená předchozí exekuce proti témuž povinnému...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    I pro věřitele, kteří uplatnili svou pohledávku za dlužníkem přihláškou do likvidace již před rozhodnutím o úpadku platí závěry, které Nejvyšší soud zformuloval pro věřitele,...

    Koncentrace řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Účinky tzv. koncentrace řízení podle ustanovení § 118b o. s. ř. nenastanou, jestliže účastníci nebyli o tzv. koncentraci řízení a o jejích účincích poučeni jednak v předvolání...

    Nemajetková újma právnické osoby (exkluzivně pro předplatitele)

    Právní úprava, která brání právnickým osobám požadovat přiměřené zadostiučinění za nemajetkovou újmu způsobenou zásahem do jejich dobré pověsti, je podle závěrů nálezu...

    Nesprávný úřední postup (exkluzivně pro předplatitele)

    Konstatování porušení práva je plnohodnotnou formou zadostiučinění, předpokládanou ustanovením § 31a odst. 2 zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.