epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    17. 3. 2025
    ID: 119262upozornění pro uživatele

    Bezdlužnost poskytovatele sociálních služeb po 1. 3. 2025

    Bezdlužnost poskytovatele sociálních služeb byla tématem, které se stalo velmi diskutovaným v souvislosti s případem, který se odehrál ve Zlínském kraji, kdy byla zrušena registrace sociální služby z toho důvodu, že poskytovatel sociální služby nebyl bezdlužný. Poskytovatel sociální služby se obrátil na správní soud, který rozhodnutí Ministerstva práce a sociálních věcí zrušil a věc vrátil k novému projednání s tím, že mezi podmínkami registrace bezdlužnost není normována.

    Tomuto názoru, bohužel správně, přisvědčil i Nejvyšší správní soud, na který se Ministerstvo práce a sociálních věcí obrátilo s kasační stížností [1] .
     

    Nejvyšší správní soud uvedl: „Z jazykového a formálně systematického výkladu ustanovení § 78 až 86 zařazených do oddílu s názvem Podmínky registrace nelze dovodit, zda § 79 odst. 5 písm. j) zákona o sociálních službách stanoví „podmínku“, kterou musí poskytovatel splňovat po celou dobu poskytování sociálních služeb či se jedná o „podmínku“, která má jednorázový charakter (postačí ji splnit pouze při registraci). Není tak jednoznačně stanoveno, zda má registrující orgán povinnost rozhodnout o zrušení registrace, pokud poskytovateli sociálních služeb vzniknou nedoplatky na pojistném.“[2] A dále poznamenal: „Nejvyšší správní soud proto ve vztahu k odnětí již jednou uděleného oprávnění zdůrazňuje, že je třeba trvat na tom, aby zákonodárce formuloval podmínky pro odnětí natolik jednoznačně, srozumitelně, přesně a úplně, aby minimalizoval výkladové nejasnosti. Pokud se mu to nepodaří, nelze klást obsahové nejasnosti zákona k tíži subjektu, o jehož právech a povinnostech je rozhodováno.“[3]

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

     

     

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit



    Novela zákona o sociálních službách
     

    Na výše uvedený požadavek definování podmínek registrace sociální služby reagoval zákonodárce tím, že do novely zákona o sociálních službách[4] vložil novou podmínku registrace (nové písm. j) v ustanovení § 79 odst. 1), které normuje podmínku takto: „...skutečnost, že žadatel nemá daňové nedoplatky, nedoplatek na pojistném a na penále na veřejné zdravotní pojištění, na pojistném a na penále na sociální zabezpečení a na příspěvku na státní politiku zaměstnanosti; za nedoplatek se nepovažuje částka, jejíž placení je povoleno ve splátkách.“ 

     

    Současně do zákona o sociálních službách bylo vloženo nové ustanovení § 81a, v jehož odstavci 1 je nově stanoveno: „Poskytovatel sociálních služeb musí plnit podmínky podle § 79 odst. 1 po celou dobu poskytování sociální služby.“ Je tedy nově stanoveno, že všechny podmínky, které musel žadatel o registraci sociální služby splňovat při podání žádosti, resp. po celou dobu řízení o registraci, musí plnit i po rozhodnutí registrujícího orgánu, jímž bylo oprávnění k poskytování sociální služby (registrace) uděleno, resp. je musí plnit po celou dobu poskytování sociální služby. Tato výslovná právní úprava se tak nově vztahuje samozřejmě i na požadavek bezdlužnosti.

     


    Jak to bude se sociálními službami registrovanými před 1. 3. 2025
     

    Výše uvedená ustanovení zákona o sociálních službách nabývají účinnosti dnem 1. 3. 2025, může tak vyvstat otázka, jestli uvedená podmínka bezdlužnosti po celou dobu poskytování sociální služby dopadá i na sociální služby, které byly registrovány před touto změnou zákona o sociálních službách, tedy do 28. 2. 2025.

     

    U těchto dříve registrovaných sociálních služeb totiž musel být, i v návaznosti na výklad zákona o sociálních službách podaného Nejvyšším správním soudem, žadatel o registraci sociální služby bezdlužný v době řízení o žádosti o registraci, následně mu však mohly vzniknout nezaplacené částky, čímž o bezdlužnost přišel. Příkladem tak může být sociální služba, o jejíž registraci bylo rozhodnuto v únoru 2022, přičemž od ledna 2024 poskytovatel dluží na sociálním pojištění a tento dluh nebyl uhrazen ani k březnu 2025 (ani nebylo dohodnuto plnění ve splátkách).

     

    Pokud by dluh byl uhrazen do konce února 2025 (tedy do nabytí účinnosti změny zákona o sociálních službách), jednalo by se o skutečnost, která by po 1. 3. 2025 nebyla právně relevantní. Tento poskytovatel sociální služby by podmínky registrace od března 2025 neporušoval.

     

    Jak je to ovšem s tím poskytovatelem sociální služby, který dluh neuhradil, jak je uvedeno výše v příkladu? Dluh tomuto poskytovateli vznikl v době, kdy požadavek na bezdlužnost po celou dobu poskytování sociální služby v zákoně obsažený nebyl, tedy v době, kdy vznik dluhu byl rovněž právně irelevantní. Po 1. 3. 2025 však dluh poskytovatele sociální služby právně relevantní je.

     

    Vzhledem k tomu, že novelou dochází k tomu, že na situaci, která nastala před nabytí účinnosti změny zákona o sociálních službách, po účinnosti tohoto zákona dopadá právní úprava, která mění pohled na poskytovatele sociálních služeb (od 1. 3. 2025 začíná dlužící poskytovatel sociálních služeb nesplňovat podmínku registrace sociální služby), jedná se o tzv. nepravou retroaktivitu (resp. retrospektivu). Nepravou retroaktivitou se nedávno opětovně zabýval i Ústavní soudu ČR[5], přičemž uvedl, že „Nepravá retroaktivita (retrospektiva) je sice zásadně přípustná, nelze však vyloučit, že výjimečně s ohledem na princip právní jistoty a ochranu důvěry v právo převáží zájem jednotlivce na dalším trvání staré právní úpravy pro "staré" právní vztahy nad zákonodárcem vyjádřeným veřejným zájmem na její změně.“[6] Uvedený názor Ústavního soudu ČR podporuje i recentní doktrína.[7]

     

    Nová právní úprava plnění podmínek registrace má vést ke zvýšení ochrany uživatelů sociálních služeb, kdy ve většině případů jde o zranitelné osoby, bude tak, dle názoru autora, nepravá retroaktivita přípustná.

     


    Závěr
     

    Autor tohoto příspěvku se domnívá, že po nabytí účinnosti změny zákona o sociálních službách (od 1. 3. 2025) musí všichni poskytovatelé sociálních služeb plnit po celou dobu poskytování sociální služby podmínku bezdlužnosti (a to i s ohledem na neexistenci přechodného ustanovení, které by stanovilo lhůtu, v níž by podmínka musela být poskytovatelem sociální služby opětovně splněna). Tedy i poskytovatelé, jimž dluh vznikl do konce února 2025.

     

    Vzhledem ke změně právní úpravy však považuje současně autor za nezbytné, aby registrující orgány vyzvaly poskytovatele sociálních služeb k předložení podkladů nezbytných k posouzení, zda je podmínka bezdlužnosti po 1. 3. 2025 splněna. Takový postup může být realizován registrujícím orgánem v návaznosti na kontrolní oprávnění[8] či v rámci podání vysvětlení podle správního řádu (tedy v rámci zjištění, zda nejsou dány důvody pro zahájení řízení o zrušení registrace)[9].

     

    Pokud bude zjištěno, že poskytovatel sociální služby podmínku bezdlužnosti neplní, považuje autor za nezbytné, aby byla tomuto poskytovateli stanovena lhůta, aby učinil opatření, kterým podmínku registrace opětovně splní (uhrazení dluhu či dohodnutí možnosti splátek). Pokud ve lhůtě nedojde ke splnění podmínky, potom existuje důvod pro zrušení registrace sociální služby[10] a registrující orgán bude muset zahájit správní řízení ve věci jejího zrušení.

     

    Bylo by samozřejmě vhodnější, aby uvedená problematika byla výslovně upravena přechodným ustanovením novelizačního zákona, je však možné, jak se domnívá autor tohoto příspěvku, překonat tento nedostatek výkladem, který autor nastínil.

     

    Mgr. Bc. Zbyněk Vočka,
    vedoucí odboru


    Krajský úřad Olomouckého kraje, odboru sociálních věcí
    Právnická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Katedra správního práva a finančního práva


    Jeremenkova 1191/40a
    779 00 Olomouc


    tel: +420 585 508 217
    e-mail:  zbynek.vocka@olkraj.cz

     

    [1] Rozsudek Nejvyššího správního soudu č. j. 8 Ads 90/2024-32 ze dne 11. 11. 2024 obsažený ve Sbírce rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, 1/2025, dostupný >>> zde.

    [2] Bod 43 odůvodnění rozsudku Nejvyššího správního soudu.

    [3] Bod 44 odůvodnění rozsudku Nejvyššího správníhou soudu.

    [4] Zákon 38/2025 Sb., kterým se mění zákon 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

    [5] Viz nález Ústavního soudu ČR č. j. Pl. ÚS 18/24 ze dne 22. 1. 2025 dostupný >>> zde.

    [6] Bod 70 odůvodnění nálezu Ústavního soudu ČR č. j. Pl. ÚS 18/24.

    [7] K problematice retroaktivity viz publikace TRYZNA, Jan. Retroaktivita v právu. Praha: Auditorium, 2024. ISBN 978-80-87284-98-8.

    [8] V návaznosti na ustanovení § 82a zákona o sociálních službách a § 3 zákona 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ve znění pozdějších předpisů.

    [9] Dle § 137 správního řádu.

    [10] § 82 odst. 3 písm. a) zákona o sociálních službách.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Bc. Zbyněk Vočka
    17. 3. 2025

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • 10 otázek pro ... Filipa Seiferta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Škoda a identifikace poškozeného (exkluzivně pro předplatitele)

    Reflexní škoda je odvozená od škody vzniklé na majetku obchodní společnosti, tudíž existence škody na majetku společníka či akcionáře je závislá na existenci škody na majetku...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.